Železniční sláva v Praze: Přijede panťák, tornádo i roztopený Komarek

Parní motorový vůz M124.001 (Komarek). Pramen: NTMParní motorový vůz M124.001 (Komarek). Pramen: NTM

Pražská železnice slaví. Do metropole se sjedou historické vlaky, roztopí se i parní vůz Komarek.

V Praze se v sobotu uskuteční zřejmě největší letošní tuzemská akce pro příznivce železnice a veřejné dopravy: Pražský železniční den. Centrem oslav bude Masarykovo nádraží, kde Národní technické muzeum zpřístupní areál budoucího velkého železničního muzea. K vidění (i svezení) bude například legendární pražský „panťák“ řady 451, souprava „tornádo“ (ř. 460), parní vlak v čele s „pětasedmou“ 475.179 nebo parní vůz Komarek ze sbírek NTM. Muzeum vystaví i salonní vozy.

Deník Zdopravy.cz přináší informace o akci, jak je prezentoval jeden z organizátorů, společnost ROPID.
Hlavní program bude připraven na Masarykově nádraží, odkud budou zajištěny zvláštní jízdy historickými soupravami po Praze i těsně za její hranice. Na nádraží bude k vidění Legiovlak, výstava železničních vozidel a výstava o budoucím depozitáři Národního technického muzea.

Program bude přichystaný také v dalších stanicích: ve stanici Praha-Dejvice bude probíhat rodinný den pořádaný Správou železnic a doprovodný program bude zajištěn také v Úvalech, Českém Brodě a Roztokách u Prahy.

Poslední den provozu jednotky 451 v Praze. Foto: Juraj Kováč

Poslední den provozu jednotky 451 v Praze. Foto: Juraj Kováč

Jízdy vlaků

Hlavní program oslav svátku železničářů bude zajištěn od 9 do 18 hodin na pražském Masarykově nádraží. K největším atrakcím budou patřit jízdy historickými vlaky. Parní vlak s lokomotivou 475.179 celkem třikrát během dne vyrazí do různých směrů. První jízda bude směřovat do Dejvic a Veleslavína (odjezd z Masarykova nádraží v 9:37), druhá přes Úvaly do Českého Brodu (odjezd ve 12:15) a poslední třetí do Čelákovic a Lysé nad Labem (odjezd v 15:27).

Do stanice Praha-Dejvice bude také jezdit parní motorový vůz Komarek a historická motorová souprava. S nimi bude možné podniknout i vyhlídkovou jízdu po Negrelliho viaduktu. Po trase Praha Masarykovo nádraží – Praha-Podbaba – Roztoky u Prahy a zpět pojede souprava „tornádo“ (ř. 460). Dvěma spoji se lze svézt až do Libčic nad Vltavou. „Pantograf“ (souprava ř. 451) sveze cestující do Úval a Českého Brodu.

V parním vlaku, v parním motorovém voze a v motorové soupravě platí zvláštní jízdné (prodej ve vlaku). V „tornádu“ a v „pantografu“ platí běžné jízdné podle Tarifu PID a ČD.

Budoucí podoba železničního muzea na Masarykově nádraží. Pramen: NTM

Budoucí podoba železničního muzea na Masarykově nádraží. Pramen: NTM

Doprovodný program

Návštěvníci se mohou na Masarykově nádraží těšit také na výstavu železničních vozidel, prohlídku Legiovlaku nebo výstavu k otevření budoucího depozitáře Národního technického muzea. Chybět nebudou stánky a prezentace spolupracujících firem. Kromě pražského Masarykova nádraží se bude konat zajímavý program i na jiných místech, kam se můžete svézt zvláštními vlaky:

• Praha-Dejvice: Rodinný den, pořádaný Správou železnic, s. o.
• Roztoky u Prahy: Provoz modelového kolejiště KŽM.
• Úvaly: Komentované vycházky o historii Úval a k úvalskému železničnímu viaduktu, jízdy historické drezíny.
• Český Brod: Slavnostní otevření parkoviště B+R, výstava modelového kolejiště v čekárně, hudební vystoupení kapely M.A.S.H.

Lokomotiva řady 749, zvaná Bardotka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Lokomotiva řady 749, zvaná Bardotka.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jízdy MHD

V sobotu 12. září 2020 navíc bude po hlavním městě jezdit historické metro, tramvaje i autobusy a v muzeu MHD ve Střešovicích bude pro návštěvníky připravený program (ve 14:00 a 15:30 se bude konat koncert vážné hudby, atrakce pro děti). Navštívit je možné také Království železnic na Smíchově.
• Tramvaje: Linka č. 42 v okružní trase: Florenc – Masarykovo nádraží – Václavské náměstí – Národní třída – Národní divadlo – Staroměstská – Malostranská – Pražský hrad – Hradčanská – Strossmayerovo náměstí – Vltavská – Florenc. Linka bude v provozu cca od 9:40 do 17:00 v intervalu 60 minut (celkem 7,5 okružních jízd). Přeprava zdarma.
• Autobusy: Linka PID pojede v okružní trase: Masarykovo nádraží – Florenc – Vltavská – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Masarykovo nádraží. Na linku budou nasazeny vozy Karosa ŠD 11 a Ikarus 280. Přeprava zdarma.

Parní lokomotivy řady 475.1 testují nový most v Plzni na mladotické trati. Pramen: Správa železnic

Cílem Pražského železničního dne je také připomenout letošní výročí událostí, které měly velký vliv na rozvoj železnice v hlavním městě:
• 190 let od zprovoznění koněspřežné železnice Bruska (Dejvice) – Lány (květen 1830),
• 175 let Masarykova nádraží (20. 8. 1845),
• 175 let příjezdu prvního vlaku do Prahy, resp. olomoucko-pražské dráhy,
• 170 let Negrelliho viaduktu (1. 6. 1850),
• 170 let tratě z Prahy do Kralup nad Vltavou (1. 6. 1850),
• 30 let od znovu přejmenování nádraží Praha střed na Masarykovo nádraží (březen 1990),
• 145 let od otevření těšnovského nádraží (10. 5. 1875),
• 35 let od zbourání těšnovského nádraží (16. 3. 1985),
• 145 let od zprovoznění tramvajové koňské dráhy (23. 9. 1875),
• 115 let od ukončení provozu koňské dráhy v Praze (12. 5. 1905),
• 40 let od zprovoznění holešovické přeložky,
• 35 let od zprovoznění nádraží Praha-Holešovice,
• 205 let od narození Jana Pernera a 175 let od jeho smrti.

Podrobnosti o akci: https://pid.cz/prazsky-zeleznicni-den-2020/

Upozornění
Na základě rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví ČR a Hygienické stanice hl. m. Prahy jsou všichni návštěvnicí akce povinni mít zakrytá ústa a nos ve všech dopravních prostředcích a prostorech nádraží a metra.

Tagy České dráhy Národní technické muzeum pantograf parní vlak Pražský den železnice železniční nostalgie
41 komentářů