lot
Doprava ve městě Dopravci Železnice Železniční průmysl

Železniční sláva v Praze: Přijede panťák, tornádo i roztopený Komarek

Parní motorový vůz M124.001 (Komarek). Pramen: NTM
Parní motorový vůz M124.001 (Komarek). Pramen: NTM
Pražská železnice slaví. Do metropole se sjedou historické vlaky, roztopí se i parní vůz Komarek.

V Praze se v sobotu uskuteční zřejmě největší letošní tuzemská akce pro příznivce železnice a veřejné dopravy: Pražský železniční den. Centrem oslav bude Masarykovo nádraží, kde Národní technické muzeum zpřístupní areál budoucího velkého železničního muzea. K vidění (i svezení) bude například legendární pražský „panťák“ řady 451, souprava „tornádo“ (ř. 460), parní vlak v čele s „pětasedmou“ 475.179 nebo parní vůz Komarek ze sbírek NTM. Muzeum vystaví i salonní vozy.

Deník Zdopravy.cz přináší informace o akci, jak je prezentoval jeden z organizátorů, společnost ROPID.
Hlavní program bude připraven na Masarykově nádraží, odkud budou zajištěny zvláštní jízdy historickými soupravami po Praze i těsně za její hranice. Na nádraží bude k vidění Legiovlak, výstava železničních vozidel a výstava o budoucím depozitáři Národního technického muzea.

Program bude přichystaný také v dalších stanicích: ve stanici Praha-Dejvice bude probíhat rodinný den pořádaný Správou železnic a doprovodný program bude zajištěn také v Úvalech, Českém Brodě a Roztokách u Prahy.

Poslední den provozu jednotky 451 v Praze. Foto: Juraj Kováč
Poslední den provozu jednotky 451 v Praze. Foto: Juraj Kováč

Jízdy vlaků

Hlavní program oslav svátku železničářů bude zajištěn od 9 do 18 hodin na pražském Masarykově nádraží. K největším atrakcím budou patřit jízdy historickými vlaky. Parní vlak s lokomotivou 475.179 celkem třikrát během dne vyrazí do různých směrů. První jízda bude směřovat do Dejvic a Veleslavína (odjezd z Masarykova nádraží v 9:37), druhá přes Úvaly do Českého Brodu (odjezd ve 12:15) a poslední třetí do Čelákovic a Lysé nad Labem (odjezd v 15:27).

Do stanice Praha-Dejvice bude také jezdit parní motorový vůz Komarek a historická motorová souprava. S nimi bude možné podniknout i vyhlídkovou jízdu po Negrelliho viaduktu. Po trase Praha Masarykovo nádraží – Praha-Podbaba – Roztoky u Prahy a zpět pojede souprava „tornádo“ (ř. 460). Dvěma spoji se lze svézt až do Libčic nad Vltavou. „Pantograf“ (souprava ř. 451) sveze cestující do Úval a Českého Brodu.

V parním vlaku, v parním motorovém voze a v motorové soupravě platí zvláštní jízdné (prodej ve vlaku). V „tornádu“ a v „pantografu“ platí běžné jízdné podle Tarifu PID a ČD.

Budoucí podoba železničního muzea na Masarykově nádraží. Pramen: NTM
Budoucí podoba železničního muzea na Masarykově nádraží. Pramen: NTM

Doprovodný program

Návštěvníci se mohou na Masarykově nádraží těšit také na výstavu železničních vozidel, prohlídku Legiovlaku nebo výstavu k otevření budoucího depozitáře Národního technického muzea. Chybět nebudou stánky a prezentace spolupracujících firem. Kromě pražského Masarykova nádraží se bude konat zajímavý program i na jiných místech, kam se můžete svézt zvláštními vlaky:

• Praha-Dejvice: Rodinný den, pořádaný Správou železnic, s. o.
• Roztoky u Prahy: Provoz modelového kolejiště KŽM.
• Úvaly: Komentované vycházky o historii Úval a k úvalskému železničnímu viaduktu, jízdy historické drezíny.
• Český Brod: Slavnostní otevření parkoviště B+R, výstava modelového kolejiště v čekárně, hudební vystoupení kapely M.A.S.H.

Lokomotiva řady 749, zvaná Bardotka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Lokomotiva řady 749, zvaná Bardotka.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jízdy MHD

V sobotu 12. září 2020 navíc bude po hlavním městě jezdit historické metro, tramvaje i autobusy a v muzeu MHD ve Střešovicích bude pro návštěvníky připravený program (ve 14:00 a 15:30 se bude konat koncert vážné hudby, atrakce pro děti). Navštívit je možné také Království železnic na Smíchově.
• Tramvaje: Linka č. 42 v okružní trase: Florenc – Masarykovo nádraží – Václavské náměstí – Národní třída – Národní divadlo – Staroměstská – Malostranská – Pražský hrad – Hradčanská – Strossmayerovo náměstí – Vltavská – Florenc. Linka bude v provozu cca od 9:40 do 17:00 v intervalu 60 minut (celkem 7,5 okružních jízd). Přeprava zdarma.
• Autobusy: Linka PID pojede v okružní trase: Masarykovo nádraží – Florenc – Vltavská – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Masarykovo nádraží. Na linku budou nasazeny vozy Karosa ŠD 11 a Ikarus 280. Přeprava zdarma.

Parní lokomotivy řady 475.1 testují nový most v Plzni na mladotické trati. Pramen: Správa železnic

Cílem Pražského železničního dne je také připomenout letošní výročí událostí, které měly velký vliv na rozvoj železnice v hlavním městě:
• 190 let od zprovoznění koněspřežné železnice Bruska (Dejvice) – Lány (květen 1830),
• 175 let Masarykova nádraží (20. 8. 1845),
• 175 let příjezdu prvního vlaku do Prahy, resp. olomoucko-pražské dráhy,
• 170 let Negrelliho viaduktu (1. 6. 1850),
• 170 let tratě z Prahy do Kralup nad Vltavou (1. 6. 1850),
• 30 let od znovu přejmenování nádraží Praha střed na Masarykovo nádraží (březen 1990),
• 145 let od otevření těšnovského nádraží (10. 5. 1875),
• 35 let od zbourání těšnovského nádraží (16. 3. 1985),
• 145 let od zprovoznění tramvajové koňské dráhy (23. 9. 1875),
• 115 let od ukončení provozu koňské dráhy v Praze (12. 5. 1905),
• 40 let od zprovoznění holešovické přeložky,
• 35 let od zprovoznění nádraží Praha-Holešovice,
• 205 let od narození Jana Pernera a 175 let od jeho smrti.

Podrobnosti o akci: https://pid.cz/prazsky-zeleznicni-den-2020/

Upozornění
Na základě rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví ČR a Hygienické stanice hl. m. Prahy jsou všichni návštěvnicí akce povinni mít zakrytá ústa a nos ve všech dopravních prostředcích a prostorech nádraží a metra.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leden

Super, Praha si ještě trochu vylepší koronavirové skóre.

liposh

Mě fascinuje, jak Pražáci budou jezdit jeden den Tornádem (a vzhledem k tomu, že je to typ 460, tipuju, že bude staré jen cca 45 let) a budou to mít jako největší retro a nás v Brně nechaj jezdit 50 let starýma 560kama každodenně, protože jsme jim u ři.ti. Ale příjdu s pozitivním přístupem…Já tuhle každodenní retrojízdu mám v ceně šalinkarty, oni za to budou cálovat těžký háky.

Zdendik

Nasadit v JMK ešusy ve verzi 25kV AC odmítli zástupci kraje a Kordisu. Radši vytáhli 560 ze slovenských kopřiv. Pokud vím, jedna souprava nebyla ani schopna do Brna dojet. Proti patrovám jednotkám je na jižní Moravě trvalý odpor.

xyz

„Nasadit v JMK ešusy ve verzi 25kV AC odmítli zástupci kraje a Kordisu.“
… dle dostupných zdrojů se zdůvodněními:
– nevhodně nízký poměr počtu dveří vůči počtu sedadel, jakož i nevhodný poměr relativně nízké délky vozidla vůči užitným délkám nástupišť.

– údajně i problematika, kdy úsek Sokolnice-Telnice – Křenovice h. n. má nižší třídu únosnosti, pro kterou by ešus 25 kV AC nevyhovoval (?)

– příklad se slovenským 560 (šlo o jeden kus, tzn. množné číslo není na místě – ?) je mimoběžný.

petr 5

Takže si to zrušily samy místní moudré hlavy. A teď vlastní hloupost válí na pražáky.

Twix

Oni budou mít 460 také v ceně šalinkarty. A určitě si nijak nepřejí aby se kolem Brna jezdilo ve starých vlacích, prostě nemůžou za to že onehdy se na jihu Moravy rozhodli ten předchozí balík peněz vrazit radši do tramvají a pavouků pro Vysočinu, než do něčeho co povede k náhradě řady 560.

Vašek

No, když se podívám na mapku a čísla o šíření rýmičky, budu raději sedět doma na zadku. Komárek nekomárek.

MarSei

Samozřejmě, opět Praha… Zbytek republiky neexisutje nebo co?!

Modré zábradlí

V Olomouci jste to o týden propásl. A mohou za to určitě Pražáci.

Krtek

Jasně, ono je zcela logický dělat akci ku příležitosti výročí historickejch událostí, který se udály v Praze, někde v Pejřimově. Tož si taky něco zorganizujte, když se Vám to nelíbí. Jo a ne, nejsem z Prahy. Já jsem ze Mšena kde máme tu lokálku co všichni hejtujou

-TR-

Akce se koná v trochu nevhodnou dobu z hlediska šíření koronaviru. Přestože asi budou povinné roušky atd., nedělám si iluze, že to bude opravdu bezpečné.

Já teda se v tuto chvíli hodlám vyhýbat větším akcím.

Surio Mario

Pár tisíc lidí, co budou obcházet, fotit a okukovat vozidla a v rouškách se v nich projedou mi přijde jako docela bezpečná akce. Určitě mnohem bezpečnější než tisíce lidí, co o víkendu přijdou na stadiony a budou pochopitelně na maximum fandit, což jaksi v rouškách nejde a při křiku člověk hojně prská kolem sebe. Pokud je podle hygieniků bezpečné fandění na fotbalu a hokeji, pak není důvod omezovat historickou dopravní akci, kde se obvykle ani nefandí, ani nezpívají chorály, ani dvě hodiny neskanduje.

Nováček

Máte sice úplnou pravdu, hledáte ovšem logiku a rozum tam, kde je tak maximálně panika a iracionalita.

Jan

Koná se to ještě při dobrém počasí a ne za tak špatného stavu. Za pár měsíců v zimě si povíme kolik zbylo akcí a jaká bude promořenost. Minulý víkend byl v Praze Open House, prohlídky v domech s průvodcem, s rouškama, po skupinkách a s rozestupy se to dá. Pojďme si užít i nějakou tu venkovní akci dokud se to dá. Podle mě to není o moc horší než jet v pracovní den metrem nebo příměstským panťákem, roušky se tam nosí stejně a teď už je povinnost i dezinfikovat ruce. Ale pokud jste z rizikové skupiny obyvatel tak vaši zdrženlivost… Číst vice »

Džamel

Na toho Komárka bych se v Praze nebál dát lístek za 300 korun, malá kapacita, vysoká historická hodnota… Za těch pár šusní to bude přeplněné…

Jan

Super vidět 460 v Praze jako historický exponát, když pro nás v OL kraji je to každodenní standard 😀

Walt

Já se rád svezu. Není to ale tak dávno, kdy na podobných akcích býval v Praze historický žabotlam a o kus dál jezdily běžné provozní jednotky.

Jan

Já taky, jako pražák nemám moc šanci se s tím svézt, když už jedu dál, tak většinou rychlíkem. Pořád čtu, jak na to všichni nadávají, tak mě to zajímá ještě víc.

Jiří Kocurek

To zelenožluté Tornádo? Vždyť je pravidelně turnusováno!

Vašek

Všechny jsou turnusovány a v pravidelném provozu 😀

Martin Grill

Tuším, že se parní stroje zatápí, nikoli roztápí, ale to je drobnost.

Rossec

Někdo chodí do konzumu, někdo do krámu, další do obchodu a jiní nakoupit…

pacicka

No řada 460 pro Brno typická určitě není, troufám si říct, že tam nikdy nejezdila 🙂

Y.K.

Jj, i v Praze byly k vidění, asi ty dříve dislokovsné v Ústí.

Kubrt

Ano, vozily část osobních vlaků z Ústí do Prahy.

Ondráš

V Brně jezdí obdobná řada 560. Řady 460 a 560 se odsebe mimo jiné liší napájecí soustavou.

liposh

a také stářím. 560 má ve všech případech 50 let, 460 může (a nemusí) mít i míň, než 45.

Surio Mario

Máte pravdu, na druhou stranu běžný cestující rozdíl mezi řadami 460 a 560 nepozná. Z jeho pohledu jezdí na severní i jižní Moravě stejné vlaky.

liposh

všechna Tornáda jsou si rovna, ale ta brněnská jsou si rovnější 😉

Damián

Žádná jízda po trati bez pravidelné dopravy? škoda, nuda, ztráta času

Zapa

A kolik byste ho ušetřil, kdybyste nás ochudil o tuto informaci. Kde chcete jezdit, když je to v Praze samá výluka?

Damián

co třeba Smíchov – Vršovice -ONJ – Vršovice odj. n. – Malešice – Běchovice-Blatov ?
Nebo na ten Negrelliho viadukt mohli jet z Libně přes Hrabovku
Vysočany-Libeň taky žádná výluka není

Juraj

Tak zrovna Vršovice jsou teď velký problém tak nějak obecně.
Přes Malešice běžně jezdí S49 i R49, ta spojka od Vršovic už nikoho nevytrhne.
Libeň–Bubny by se jaksi vyhnulo Masarykovu nádraží (pokud by se nedělal nějaký cirkus na mostě nebo v Bubnech), takže to trochu postrádá pointu.

No a kde ještě v Praze není pravidelná doprava? Už snad jen Most inteligence – tam jsou pravidelně odklony – a spojka Smíchov-Vršovice, kde je problém viz první bod (a v budoucnu tam bude S61).

KarelF

Pěkná byla jízda před lety braník-hlavní nádraží – holešovice- bubny-masaryčka mimo spojkou-libeň-malešice-ONJ-Vršovice-braník

watslaw

píšete cit: “ Metro: Na trase metra linky „B“ bude v provozu historická souprava 81-71 v úseku Nové Butovice – Florenc. Souprava bude v provozu cca od 10:15 do 16:30 v intervalu cca 60 minut (celkem 6,5 párů spojů). Platí běžné jízdné dle Tarifu PID.“

Ale na stránkách PIDu je:
„Upozorňujeme návštěvníky akce Pražský železniční den, že z důvodu postupně záváděných koronavirových opatření Ministerstvem zdravotnictví České republiky jsou zrušeny plánované jízdy historické soupravy metra 81-71.“

Jan Sůra

Ano, to jsme tam měli špatně, už opraveno.

Jan

V textu je stále „Jízdy MHD

V sobotu 12. září 2020 navíc bude po hlavním městě jezdit historické metro“.

Ondráš

Smysl toho že se zrušila zrova jízda historickou soupravou metra na trase B mi nějak uniká. Unikámi proč zrovna metro a ne tředa jízda historického autobusu.

Poudy

Je to jen další špatný krok k tomu aby bylo MHD bráno jako místo které je životu nebezpečné.

Lukáš

Nejsou strojvedoucí kteří by se starou hubou uměli (karanténa).

ABC

všichni? a kolik jich zbylo? dyť to dojezdily někdy v roce 2009….