Železniční šampion. Švýcarské dráhy vyrovnaly svůj rekord, 95 % jízdenek prodaly mimo pokladny

Vysokorychlostní jednotka Stadler Ginuno na trati u Zugersee. Foto: SBBVysokorychlostní jednotka Stadler Ginuno na trati u Zugersee. Foto: SBB

Firma poukázala na svoji vysokou zadluženost a hrozbu nedostatku zaměstnanců.

Počty cestujících ve vlacích švýcarských spolkových drah (SBB) se loni vrátily na úroveň před pandemií koronaviru. SBB oznámily, že loni přepravily v průměru každý den 1,32 milionu cestujících. Stejné hodnoty dosáhly naposledy v roce 2019, jde o vyrovnání rekordu.

„Naše vlaky jsou bezpečné, čisté a jezdí včas. Rok 2023 byl ve znamení stabilizace našeho železničního systému,“ uvedly SBB ve zprávě k hospodaření. Jde o data jen za SBB, v počtech cestujících nejsou zahrnuta data za další dopravce ve Švýcarsku. Švýcarská železnice je dlouhodobě považována za evropského šampiona jak v přesnosti, tak podílu lidí, kteří vlak využívají.  Výroční zpráva v němčině je k dispozici zde.

Nárůst počtu cestujících přerušila pandemie koronaviru. Data za loňský rok znovu ukazují, jak se Švýcarsku vyplácí investice do železniční infrastruktury, zejména pak rozšiřování kapacit. Dopravce současně oznámil, že poprvé za tři roky je dálková doprava opět zisková, jen loni vydělala 117 milionů franků. „Zisk je jistě pozitivní, ale stále nedostatečný k zásadnější redukci zadluženosti,“ uvedly SBB.

447 000 jízdenek na neomezené cestování

Svoji zadluženost nepatrně snížily na 11,26 miliard franků. Dluh firmy stoupl během pandemie, kdy se dráhy dostaly do vysokých ztrát a současně investovaly výrazně do nové infrastruktury a vozidel. SBB loni překonaly kritické výpadky v podobě nehody v Gotthardském úpatním tunelu a následků tornáda v oblasti La Chaux-de-Fonds.

Firma kvůli zadluženosti oznámila plán úspor nákladů, do roku 2030 chce škrtnout zhruba šest miliard franků. Pomoci má především digitalizace, dráhy stále jednají se státem o formě kompenzace za ztráty v pandemii. Tržby z jízdného meziročně stouply o desetinu. Čím dál více lidí si kupuje jízdenku na neomezené roční cestování: loni ji mělo už 447 000 lidí, meziročně jde o nárůst o 3 %. Objem osobokilometrů stoupl o 15,6 %.

K úsporám nákladů má pomoci i další redukce osobních pokladen. Ty už prakticky nejsou potřeba: loni si koupilo 95.2 % cestujících jízdenky sami bez pomoci personálu přes web, aplikace nebo prodejní automaty.

SBB loni dosáhly přesnosti vlaků 92,5 %, firma současně uvedla, že přesnost ve francouzsky a italsky mluvících kantonech není ještě uspokojivá.

Dráhy současně upozornily na hrozící nedostatek lidí: do pěti let z firmy odejde do penze 5 000 lidí. Ty musí firma nahradit. Aktuálně zaměstnávají 35 000 lidí.

Tagy SBB Švýcarsko
34 komentářů