Dopravci Mimořádné události Železnice

Železniční provoz v Praze komplikovala rozsáhlá porucha trakčního vedení

Zaplněné odstavné nádraží v Praze během omezení provozu. Foto: ČD
Zaplněné odstavné nádraží v Praze během omezení provozu. Foto: ČD
Poruchu způsobil v časných ranních hodinách silný vítr.

(aktualizováno 11:45) S velkými zpožděními musí dnes počítat cestující elektrických vlaků v Praze a okolí. Kvůli silnému větru dnes došlo na odstavném nádraží Praha-Jih k rozsáhlé poruše na trakčním vedení.

Vyplývá to z informací na stránkách ČD Mimořádnosti a Pražské integrované dopravy. Potíže potvrdil mluvčí Českých drah Robert Pagan. „Omezení se dotkne vlaků dálkové a především regionální dopravy v okolí Prahy, které jsou vedeny převážně elektrickými jednotkami CityElefant. V okolí Prahy tak nevyjedou vybrané dálkové a osobní vlaky,“ řekl Pagan. České dráhy se omluvily za způsobené komplikace.

Kvůli poruše některé vlaky vůbec nevyjely, jiné mají desítky minut zpoždění.  K částečnému obnovení provozu došlo po 8. hodině, České dráhy vyjely s elektrickými jednotkami pomocí nezávislé trakce. Před jedenáctou hodinou bylo zapnuto trakční vedení ve vjezdu do depa, do 14. hodin by měla být závada kompletně odstraněna.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hans

Celý problém má kořen v tom že v Praze a okolí jezdí obrovské množství vlaků. Na toto množství není napájecí soustava stavěná. Když do toho přidáte zimní předtápění souprav v ONJ dostanete odběr který je ve špičkách i více než dvojnásobný než činí maximální kapacita. Jediné řešení je po ukončení dlouhodobé rekonstrukce Vršovic zapojení nové napájecí stanice. Druhým řešením je do té doby snížit množství elektrických vlaků v uzlu Praha.

medical_examiner

Třeba že by se R9, R18, a R19 ukončily na hlavním?

Hans

A kam bys pak jezdil ty ostatní vlaky? Kapacita hlavního nádraží je vyčerpaná.

MildaIV

My se toho sice asi nedožijem(možná někteří mladší), ale čistě teoreticky by ten problém mohl vyřešit přechod na 25KV.

medvěd

Ano, nějak tak. Celý předělat na 25kV a 4 koleje skrz Prahu.

Hans

Ano souhlasím. Toto je řešení ale spíše z oblasti dlouhodobých.

Karel Rada

Tady by se využily Brejlovce 754 neboli T 478.4

Vlastimil Kocurek

Nic mimořádného. Spíše zcela běžné.

MLB

A to máme na železnici pořád relativně dost neelektrických jednotek. Znovu se člověk musí ptát, jak to tu bude s touhle intenzitou poruch TV vypadat, až za nějakých 20 let prakticky nebudou vlaky jezdit na nic jiného než na elektřinu…

Jiří Kocurek

Za 20 roků elektricky až do Liberce? Z Jaroměře? Pán je teda optimista.

Martin V.

Ono se to dá interpretovat i docela pesimisticky, že na liberecku „za nějakých 20 let prakticky nebudou vlaky jezdit“. Tak doufejme, že tohle nenastane.

Luboš Beneš

To není pesimismus, to bude nejspíš realita…

Jindra

Kromě Libereckého kraje. Tam, dle našich „expertů, je elektrifikace žel. tratí neproveditelná. Studie stíhá studii a vyplývá z nich, že spojení Liberec – Praha není možné časově zkrátit pod dvě hodiny. Tudíž poruchy na trakčním vedenise tomuto kraji vyhnou.

Zbyněk

Můžete mi někdo vysvětlit, jak je možné, že namísto běžné jednotky CityElefant pro 300 lidí dnes ráno přijel do Ústí nad Labem jeden vagónek v modrém korporátním nátěru pro 55 lidí? (810) Zajímalo by mne, zda-li si vyučtují dotaci, jako kdyby jela nasmlouvaná kapacitní jednotka.

https://postimg.cc/gallery/G37phS3

ros

Možná by stačilo přečíst článek nad diskusí.

Zbyněk

To zřejmě bude jen dílčí příčina, ovšem mně zajímá, zda-li objednatel nepříjde zkrátka, když na výkon byla nasezena jednotka nesplňující parametry separátní dohody mezi objednateli.

Leinad

PID má smluvní pokuty za nedodržení kapacity. Ale dopravce se má přiznat sám (jinak mu teoreticky hrozí větší pokuta za neuvedení informace).

Leinad

A když chce na těch screenech rozdělený na dva následy, každý s jiným zpožděním, víte jaká byla kapacita celku? Nemohla to být 810 + 471?

Zbyněk

Takhle, do Kralup nedojel vlak z Prahy a tak z Kralup vypravily jeden jediný vůz, defakto mezi Praha a Kralupy žádný osobák v tu dobu po této trase nejel, příjel až další spoj a od Kralup žádná jiná kombinace nejela, jel jeden jediný 810, který se následně vracel zpět na Prahu, zřejmě zpět na zálohu do Kralup.

Luboš Beneš

Máte být rád a šťastný že něco vůbec jelo!

Pavel

Fachidiotství v podání Českých drah. Hlavně že si ONJ museli ponechat v majetku. A pak mají problém ten kousek vlastní dráhy udržet v provozu. Navíc už dávno měla být kapacita vjezdu/výjezdu posílena. Vykašlali se na to. Však on si cestující počká!

Dominik

Vážně? Dráhy můžou za silný vítr?

Pavel

Ano, můžou za zanedbanou údržbu trolejového vedení. Ten vítr nefouká jen nad ONJ, ale jen na ONJ troleje padají. Čímpak to asi bude?

Démon

ZA to ale nemohou České dráhy, ale Správa železnic 🙂

švestka

Už to tu bylo, nad ONJ patří koleje ČD, protože je SŽDC neprodali.
A taky by to chtělo se řádně rozčílit nad důsledky liberalizace!

Jojo

Komplexák vylezl, zalez a neotravuj.

švestka

Zalez sám, modrá gumo, nikdo na tvoje komoušký výkřiky není zvědavý!

Ludva

A na tvoje urážky a vulgarismy si myslíš že je někdo zvědavý ? No jo to je ta velikost mozku, jak jsem ti psal. Zase se projevila.

švestka

Z urážkami tu začal tvůj souputník jojo a jak už to bývá, jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.

petr 5

Švestky patří do slivovice a ne na slušnou diskuzi.

Jerry

Ale správa železnic na tom trakčním vedení provádí údržbu. ČD nemají žádný elektrousek..lidí ani vozidla pro údržbu TV.

švestka

To ale není náš problém, koho si na to sjednali.

Mr.Brblal

Na ONJ ale provádí údržbu EŽ Praha. SŽ jezdí řešit jen poruchy.

Jan

Jeden to vlastní, druhý spravuje, třetí opravuje, potom není divu jak to vypadá. Ale majitel by si na to měl aspoň dohlídnout.

Jiří Kocurek

A tak si vyrobil vlastní plynový kotel, aby se mu nestalo, že na něm bude provédět revize někdo jiný.

noerf

SŽ i EŽ řeknou, že oprava vyjde na dvacet milionů a bude třeba výluka dva dny. A než projde schvalovací kolečko, přestane to všechny bavit.

Mr.Brblal

Oprava poruchy je mimo formality. Prostě co nejrychleji jezdit. To platí kdekoliv na dráze.

Mr.Brblal

Správce se omlouval, že na to majitel x let nechtěl dát peníze. Jak asi vypadá auto po 5 letech bez údržby ?? Teď se to bude rychle honit, když už tím autem je vidět skrz .

Mr.Brblal

Omyl. Správá železnic na ONJ odstraňuje poruchy v TV. Správce a udržovatel TV v DKV a ONJ v Praze je EŽ Praha. EŽ nemají turnus a berou jen výpalné. Jak údržbu provádí je jejich věc.

Dominik

Nevím, jak často to tam padá, kdyby tento případ zde nebyl zveřejněn, tak o tom ani nevím.
Je to případ od případu, i u udržovaného se může stát, že špatně foukne a spadne.

Dominik

Vy jste u toho byl, že víte, co přesně ruplo, a tedy víte, že určitě za to může údržba?

Ludva

Co jsem slyšel od kolegy , tak ty dráty nespadly jen tak samy od sebe. Něco tam prý spadlo na ně. Tak to asi vážně nebude údržbou.

Já, kdo jiný

Můžou. A hlavně za operativní myšlení. Je problém vytahat Slony traktorem do Vršovic, poškozený úsek rychle odstřihnout a opravu provést v noci? Nebo nasadit Kraba Dobré správy místo obyčejné mandelinky?

Dominik

Co je Krab?

Jarda Š.

Nic jiného, než vytahovat vlaky dieselem, jim také nezbylo, jenomže to nejde tak rychle, aby nenabraly enormní zpoždění (zvlášť když kvůli stavbě je ve Vršovicích méně provozuschopných kolejí).

Mr.Brblal

Jak se vystříhává rychle 6 přepálených kolejí ?? Spíš mě překvapuje, že si to neopraví správce ale „holky pro všechnO“ ze SŽ.

Leinad

Kde? Na otevřené barrandovské tram trati, na dráze provozované SŽ v Praze.
ČEPS má rozvodnu docela blízko ONJ, ale ve větší výšce

Ondra

Rozvodna/transformovna 110/22kV na Bohdalci (TR Jih) nepatří ČEPSu (je jen v těsném sousedství areálu ČEPS), ale PRE a je jen necelých deset metrů výškově nad výjezdem z ONJ.

Dominik

A to jako dokazuje, že TV na ONJ podudržované, protože spadlo?

Leinad

„Podudržované“ jsem neřekl, ale dokazuje to že v okolí jsou venkovní dráty (i ve větší výšce) které nepadají.

Dominik

To je možné, pak jsem ale nepochopil, jakou to má spojitost s mým komentářem. Předevčírem bylo na Pardubicku 20 000 domácnosti bez elektrické energie (kvůli větru) a dráha jezdila a nebyla porucha Trakčního vedení, takže nula od nuly pošla, jednou to zastihne dráhu, po druhé něco jiného.

Luboš Beneš

No tak silněji foukalo jinde než nad ONJ.

Jojo

Oni České dráhy vlastní dráhu? Není to náhodou Správa železnic?

švestka

ONJ a okolí ne, ale spíš bych čekal, že se tu někdo pohorší nad důsledky liberalizace, protože bez ní by se něco takového nestalo!

Leinad

Samozřejmě, jenom soukromníci.msji zpoždění

Ketchup1970

Soukromník si uprdne a je to Chanel No 5😀😀😀

Peter

ONJ patri CD

Ondra

S posílením výjezdu z ONJ se počítá (tady je 2.TK zakreslená jako výhled https://www.koridory.cz/aktualni-podoba-stanice-praha-zahradni-mesto/ ), ale u vjezdu jsem o tom neslyšel. Taky se jeden čas mluvio o tom, že by bylo fajn, aby byl výjezd z ONJ možný bez úvrati i na druhou stranu (směr Hostivař a Malešice).

Alex

Vjezd by šel vyřešit také, místa tam je dost.

ros

Jde o to, komu to místo patří.

Alex

Tak to víme naprosto přesně! 😀
Všechny pozemky – i pod kolejemi celostátní dráhy – tam drží České dráhy.
A jednoho dne si management vylepší účetní hospodářský výsledek – až ty pozemky konečně odprodá SŽDC.

X 1

Výhledově.
To je ten správný výraz. 🙂

Lech Malý

‚Výhledově‘ trvá stejně dlouho jako ‚dočasně‘, jenom se používá ve významu ‚jak dlouho ještě ne‘. Pro číselné vyjádření se používá jednotka jeden furt.

medical_examiner

Co to je ten furt, je vysvětleno na Necyklopedii.

Iveta

No tady jde snad o něco jiného.Proč by si ČD nenechaly své haly na opravy a kolejiště pro sestavy souprav a nemohly si zde řídit provoz?To jako každá vlečka má jako přejít pod SŽDC?Zde ,ale jde zřejmě o úsek od odjezdové skupiny(Záběhlice) po vjezd do Vršovic,ano je to cca 1 km celostátní dráhy a tu má ČD ,nikoliv SŽDC a zde je ten problém.Jinak byla docela prdel ,když se dělali Vršovice sedet v Záběhlicích v dopravě ,vše po jedné a na přivolávačku ,to se nedalo vyjezdit.

Pavel

Jistě, však SŽDC může za peníze daňových poplatníků postavit další nádraží, tak aby i jiní dopravci měli kde sestavovat vlaky. ONJ se stavělo jako odstavná kapacita pro Hlavní nádraží. ČD jen zneužily bordelu při dělení dopravní cesty a dopravce.

Zapa

Jenomže to ON neslouží jen pro odstavování. Tam se děje údržba a opravy, což je úzce spjato s dopravcem, bohužel pro Vás, stále ještě dominantním. Přístup tam mají i ostatní, viz myčka, nebo soustruh. Ale ta kapacita není nafukovací a taky to něco stojí. Mmch, třeba takové vršovické depo byste taky předal SŽ?

Pavel

Převážná část plochy areálu neslouží údržbě. A kapacita celého areálu navíc není využita v plném rozsahu – expandovat třeba i pro pokrytí potřeb jiných dopravců je rozhodně kam. Ale to by nesměla sedět žába jménem ČD na prameni.

Lemmy

Jojo, kolikátý že železniční balíček jsme to už projeli…?

Dominik

Proč, ať si to dopravce postaví, kde chce, proč by to měl být problém státu, kde si dopravce sestavuje vlaky a udržuje vozidla?

Pavel

Jakože chcete mít v Praze tolik kolejí, co v České Třebové? 😀 On ten prostor ale jaksi není úplně nafukovací, zvláště v okolí Prahy.

Koleje a s tím spojené pozemky měly být převedeny do SŽ, ale nějaký chytrolín u ČD vymyslel, že některé pozemky si v majetku ponechají.

Dominik

To jsem neřekl.

A proč by si neměli nechat koleje a pozemky, kde provádí údržbu? V Pardubicích jsou myčky a depo taky ČD. V Řečanech je nádraží v Chvaletické elektrárně taky soukromé.

Luboš Beneš

Ne kvůli penězům to bylo zcela jistě až v první řadě….

Luboš Beneš

Protože ta výstavba nebyla kryta z majetku ČD vzniklého z provozování dopravy, ale byla zaplacena státem! Proto má být infrastruktura státní podnik, který ji bude pronajímat komukoli. pokud si něco postaví po oddělení majetku, to je jiná. Navíc proč Masaryčka nebyla převedena pod SŽ? No proto že někdo na prý zbytných pozemcích postaví budovy, že…

Dominik

Proč zneužily? Logicky si nechaly koleje na ONJ, když tam mají údržbu, to je jako byste jim vyčítal, že vlastní koleje v depu, či Cargu, že vlastní koleje v SOKV.
Když se domluví na ceně, tak tam jistě pustí i soukromníka, ale proč by mělo stát zajímat, jak si soukromník zařídí údržbu a kde bude sestavovat vlaky?

Ondra

To už tu dlouho nebylo. Většinou ale byl problém s TV na Vršovicích a soupravy se nemohly z ONJ dostat na Hlavák, teď je TV pocuchané přímo na ONJ. Podle webu ČD se čas odstranění posunul na 10:00 (pro trať 221, pro 171 zůstává zatím na 8:00). No asi zvolím jinou formu dopravy do centra, čekat na ešus, kterej přijede pozdě a bude narvanej, se mi moc nechce.

Petr

Stane se.

Leon

stává se příliš často

švestka

A taky kde je ta hromada motorových záloh, kterou takový velkodopravce má a která to hned odtáhne? Asi tak nějak jsme to četli, když se porouchala mašina někomu jinému.

Pavel

Asi nemají naftu 😀

Jerry

Jo a vy máte v mozku piliny

švestka

Ludvo, už jsi zase zalezl do kanálu? Máš tu další urážky, na ty zvědavý jsi?

Ludva

Abych tě stále jen nekritizoval, mám ti udělat radost něčím k věci 🙂 ?

Jerry

A co když se tam nedají jezdit ani dieselem a je potřeba opravit TV.

Dominik

Jistě a když se dráty válí přes koleje, tak ten diesel pojede kudy? Přeletí to?

Peter

A tak to taky bylo. Na jednu stranu výluka co nejde ukončit (Eden) a na druhou stranu spadlé dráty (vjezd). To se pak těžko cokoliv vytahuje, i když traktory byly.

Partneři

Škoda transportation