Železniční nákladní doprava loni opět v Česku vzrostla, ČD Cargo zastavilo svůj pokles tržního podílu
Překládka černého uhlí z Austrálie v Děčíně. Foto: ČD Cargo
Oživení loni pomohla poptávka po přepravě energetických surovin.
Zavře se to v Praze přes Vltavu, to bude najednou tunokilometrů navíc a vlastně super úspěch. 🙂
Dotaz na ZESNAD – psalo se, ze cca po Novem roce ma dojit k navyseni kapacity pres Elbtal diky opatrenim na nemecke strane, stalo se tak?
A s uplnym zacatkem vyluky byla kritika dopravcu, ze nezbyva kapacita pro prepravu paliv/chemickych vyrobku. Potvrdil se tento stav, nebo se nalezlo reseni? Rekl bych, ze cisteren do Osicek/Sedlnic/Slapanovu/Horovic apod. jezdi spousta. Nebo je poptavka jeste vyssi?
Rád bych zde, vzhledem k tomu, že zastupujeme přes 97% trhu nákladních železničních dopravců , uvedl, že jakékoliv – byť vzdálené – dotazy nebo poznámky, týkající se obchodu, naprosto ignorujeme a to zcela záměrně a trvale.
Dotaz na redakci: Jde o celkové údaje železniční kolejové nákladní dopravy v ČR? Neboť na konferenci loni na jaře ŽESNAD uváděla, že 32 jeho členů převezlo 30,5 miliardy hrtkm, což patrně je údaj za rok 2021 – v článku uvádíte údaj za 2021 ve výši 34,5 míl. hrtkm viz 5:59 v https://www.youtube.com/watch?v=5p4cQoULqyg Předpokládám, že údaj ŽESNADu – je pouze na síti SŽDC (bez cca 4 tisíce km vleček) – bez PKP Cargo a patrně bez spousty menších dopravců (SŽDC uvádí, že licenci k nákladní dopravě má cca 121 dopravců – údaj z ledna 2023) – a také je tento údaj… Číst vice »
Odpovím za redakci.
Ano, údaj je o nákladní dopravě všech dopravců bez výjimky na tratích Správy želenic.
Opakuji: včetně PKP, malých dopravců i nákladní dopravy osobních dopravců.
Předreakce na budoucí Axelovu odpověď.
Soupravové vlaky, či zkušební jízdy po opravách se vedou jako nákladní vlaky. A to i u Osobních dorpavců, jelikož všichni disponují licencí pro nákladní dopravu
PŠ: Díky pane Šimrale
Jiří 3: Díky.
Soupravový vlak znamená co přesně, prosím? Jakože jede samotná loko (neříká se tomu snad lokomotivní vlak, nevím… a je to nákladní nebo pasažérský vlak)?
Co to je pasažérský vlak? Žádný takový druh vlaku (dopravní ani komerční) neexistuje 😄
Sice nevím co to je soupravový vlak, ale vypnul bych vám to skoro všechno.
Soupravový vlak je vlakem osobní dopravy. Je to prázdná souprava, která se přemisťuje do místa dalšího využití nebo třeba do údržby.
U osobních dopravců jde hlavně o jízdy lokomotivní nebo třeba přepravy vozů na soustruh nebo na hřbitov do CETRu.
Díky
Ještě by s těmi statistikami bylo dobré zveřejňovat strukturu toho převáženého zboží. Na první pohled jsme na tom v nákladní železniční dopravě lépe než Švýcarsko, které převeze ročně asi 10 miliard (ovšem čistých! nevím kolik dělá rozdíl) tunokilometrů. Ale myslím, že je to trochu podvod, protože u nás to zřejmě hodně dělají právě energetické suroviny a těžký průmysl. Z hlediska ekologie by jistě bylo lepší to uhlí spíš nechat pod zemí, než ho někam vozit vlakem. Oproti tomu když jsem navštívil Švýcarsko, tak jsem byl naprosto fascinován tím, co všechno oni převážejí po železnici. Všude jsou vidět vagony švýcarské pošty… Číst vice »
Pokud politik něco říká o „přesunu zboží na železnici“ a každý rok mu podíl zboží přepravených po železnici klesá, tak dělá svou práci evidentně špatně.
A nebo něco jiného říká a něco jiného si myslí a dělá.
A nebo něco dělá, ale projeví se to až za dlouho, až bude připravovaná stavba hotová.
A nebo v tomhle tržním zřízení má ministr docela malý vliv na to, jak se chová trh. Bohu dík.
Jo, pojdme raději na pravobřežce nasázet zastávky po 1 až 3 km a vykašleme se na VRT a krušnohorský tunel. Zrychleme nějaké kousky na 200 km/h na těch nejzatíženějších tratích, aby se co nejvíce rozevřely rychlostní nůžky a pojďme s tranzitním koridorem konkurovat regionálním autobusům a MHD.
A pak se divne, že dálková nákladní doprava na železnici uvadá, když nákladní vlaky mají jezdit jen v noci. Protože uvolnit kapacitu na současných tratích převedením EC na nové koleje se nepodaří do žní.
Stačí se kouknout na trasu Praha – Brno, autobus jede 2,5 hodiny. Vlak jezdil 2,5 hodiny, nyní přes tři hodiny. A jaký bude čas od půlky června, ať začnou vlaky jezdit přes Českou Třebovou?
Mimochodem vlak jede maximální rychlostí 160 km/hod, autobus má omezovač na 100 km/hod. A rozdíl v čase není žádný a to po městech jsou autobusy výrazně pomalejší.
Až na to že přes Třebovou je to zajizdka a věřit věčně ucpané D1 je někdy po d1casove delsi
Dokud nebude VRT alespoň do Světlé nad Sázavou, větší zrychlení Praha – Brno nečekejme.
Ano, ale… Nákladní železniční doprava může uspět pouze v případě, když má zajištěnou rychlou a opakovatelnou pravidelnou dopravní cestu, kapacitu terminálů atd… Pokud jí chybí v tomto byť jen jeden malý dílek (třeba Elbtal), stává se nekonkurenceschopnou, i když by všechny ostatní části dopravní cesty byly zcela luxusní a pohodové. Dále na rozdíl od osobní dopravy je voličů v úvahu přicházejících velmi málo, takže se sáhodlouze diskutuje, jestli se do Brna bude jezdit za 55 minut nebo 58 minut, ale vůbec nikoho nezajímá, že kontejnery jedou do Hamburku jednou 10 hodin a jednou týden… A běda, když zástupci nákladní dopravy… Číst vice »
Přes to obrovské množství loňských výluk na síti SŽ a na německé straně v údolí Labe je to téměř zázrak.