Železniční most pod Vyšehradem dostane ještě šanci. Podle rakouského vzoru
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nechá ještě prověřit, zda nepůjde železniční most přes Vltavu mezi Výtoní a Smíchovem opravit a
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nechá ještě prověřit, zda nepůjde železniční most přes Vltavu mezi Výtoní a Smíchovem opravit a rozšířit tak, aby nemusela stávající ocelová konstrukce pryč.
Vyhoví tak požadavku náměstka pražského primátora pro dopravu Adama Scheinherra, který je proti odstranění staré konstrukce a přišel s nápadem, aby se prověřila možnost most opravit podobně jako v Rakousku přes Dunaj. Scheinherr o svém plánu informoval na svém facebookovém profilu.
„SŽDC vyšla vstříc požadavku pana náměstka Scheinherra a souhlasí se zadáním dalšího oponentního posudku, zda-li most lze či nelze opravit podle vzoru ze zahraničí. Nyní očekáváme specifikace požadavků na zadání zmíněného oponentního posudku,“ potvrdla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Nový posudek bude mít na starost opět Kloknerův ústav ČVUT, který zpracoval i poslední studii, podle které je nutné ocelovou konstrukci sundat.
Scheinherr kvůli svému plánu oslovil švýcarského profesora Eugena Brühwilera, který se specializuje na mosty s nýtovanou konstrukcí. Ta je i na mostě pod Vyšehradem. Chce využít zkušeností například od projektantů rekonstrukce Mauterner-Brücke přes Dunaj v rakouské Křemži, kde se stavbu podařilo zachránit.
Studie Kloknerova ústavu upozornila, že stav mostu je špatný a je potřeba řešit co nejdříve jeho náhradu. „Most je na konci své životnosti, přičemž určujícím faktorem není koroze mostní konstrukce, ale blížící se konec únavové životnosti prvků mostovky,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj je nutné provést rekonstrukci mostu v co nejkratším čase. „Mezní čas provedení prací do pěti let je z pohledu zachování železniční dopravy skutečně hraniční,“ dodal Illiaš.
Most je pro řadu železničních spojení prakticky nenahraditelný: Branický železniční most je pouze jednokolejný a nezvládl by počty vlaků, které denně mezi Smíchovem a Výtoní jezdí. Další mosty jsou pro vlaky směrem na Plzeň nevyužitelné.
SŽDC s mostem ale zatím nesmí stejně nic dělat, je památkově chráněný. Případné vyjmutí z památkové ochrany aktuálně řeší ministerstvo kultury.