Železnice už nebude spolehlivá, prohlásil německý odborový boss a vyhlásil další stávku
Mír mezi odboráři a Deutsche Bahn vydržel jen pět týdnů. Nová stávka vypukne ve středu večer.
Jen zhruba měsíc vydrželo příměří mezi německým odborovým svazem GDL sdružujícím hlavně strojvedoucí a státním dopravcem Deutsche Bahn. Během pěti týdnů se rozdílné představy obou stran o nové kolektivní smlouvě a pracovních podmínkách zásadně nesblížily, a tak odboráři ohlásili další stávku.
Vypukne ve středu večer nejprve v nákladní dopravě, následně ve čtvrtek ráno v osobní dopravě. Potrvá 35 hodin. Délka stávky je symbolická: odboráři požadují zkrácení týdenní pracovní doby na 35 hodin týdně.
Odboráři současně uvedli, že je to naposledy, kdy budou oznamovat stávku více jak 48 hodin dopředu. O dalších řeknou veřejnosti jen krátce před zahájením. Cestující se tak stanou ještě většími rukojmími odborářů. „Železnice už nebude spolehlivý dopravní prostředek,“ řekl šéf GDL Klaus Weselsky.
Už minulý týden Deutsche Bahn naznačila ve svém vyjádření, že ani po dalším měsíci jednání k dohodě nedochází. Obě strany se nyní obviňují, kdo za současnou situaci může. Odbory chtějí snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13 650 Kč) a také jednorázovou kompenzaci 3 000 eur (73 400 Kč) kvůli inflaci. DB v poslední veřejné nabídce navrhly zkrácení pracovní doby na 37 hodin týdně, větší snížení hodinového závazku již podmínily snížením mzdy. Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 000 až 56 000 eur (1,14 až 1,42 milionu Kč). Odboráři připomněli, že většina dopravců už na jejich podmínky kývla.
Stávka bude mít tradičně i vliv na mezinárodní spoje mezi Českem a Německem. „Dají se očekávat obdobná omezení jako v případě poslední stávky, tedy zejména u vlaků EC Praha – Berlin – Hamburg / Kiel / Flensburg, linky Cheb – Marktredwitz a linky Bavorský expres z Prahy do Mnichova,“ uvedl mluvčí Českých drah Filip Medelský.