Železnice budoucnosti. Nastupující 5G technologie umožní plnou digitalizaci provozu

Ilustrační foto. Pramen: TTC MarconiIlustrační foto. Pramen: TTC Marconi

Stávající systém GSM-R má své kořeny v 90. letech minulého století a již nesplňuje nároky moderní železnice.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdenek

Tak nějak je to takové nemile, ze etcs do vozidla stojí tak strašně peníze. A ještě se moc nepoužívá takže asi moc nefunguje. Do toho má gsmr. Nevypadá to moc dobrý nápad cpát na vše a všude do sítě.

Michal Štěpán

Problémem 5G je to, že oproti 2G (což je běžný standard GSM-R) se vše přenáší na velmi vysokých frekvencích. Ty mají sice velkou výhodu v kapacitě přenosu, ale mají velmi krátký dosah, takže pokrytí kvalitním 5G signálem, zejména ve stísněných podmínkách jako typicky Blansko – Brno je poměrně náročné a zároveň nákladné. 2G signál díky nižší vlnové délce lépe proniká překážkami a zároveň je jednodušší s ním směrově pokrýt určitá místa, například tunely a stísněná údolí. Já myslím, že nástup nového systému bude trvat docela dlouho. Pořád jsou místa, která nejsou dobře pokryta ani 4G signálem. Ale ať je to,… Číst vice »

Tomáš Záruba

A prosím pěkně, tam už bude vazba směrování hovoru na číslo vlaku, tj. nebudou třeba miliony “přímých voleb”…?

Jan

Tak to zas bude mít nějaký kamarád SŽ monopol pro český trh. A to co by mělo být levnější jak asfalt a beton bude zase o polovic dražší. Stavba železnic v ČZ je ráj. Ukažte ceny, otevřené kalkulace. Jaký přínos/zisk to přinese, tím myslím uživatelům a provozovatelům, ne lidem co si na stavbě nahrabou. Budou výběrová řízení šitá na míru určité firmě/řešení? Budou hodnotící komise nezávislé?

Johnny Cash

Na většině tratí na TRSku a oni jdou s nějakým trinitro todleto.

Koumes

ETCS na TRSku fakt nejezdí.

OAR

Chápu správně, že FRMCS bude splňovat parametry SIL dle IEC 62061?

vbb

SIL 0 určitě 🙂

Koumes

FRMCS bude klasifikováno podle EN 50159 jako otevřená síť. Tedy na přenos v této síti jsou kladeny patřičné požadavky, aby bylo možno zajistit bezpečný přenos dat až do úrovně SIL 4 dle železničních standardů EN 50126 a 50129. O to se musí postarat zejména komunikační protokoly ve vrstvách 5-7 modelu ISO-OSI, nikoli čistě FRMCS, natož vlastní mobilní síť. Ta musí aspoň poskytnout vhodné záruky na dosažení patřičné QoS. Vlastní prvky systému FRMCS budou již ve správě železničních správců a operátrů. Stačí takto zjednodušeně?

Koumes

Ještě bych měl dodat, že o nejvyšší 7. vrstvu OSI se starají koncové body, tedy u systému ETCS to jsou RBC a OBU. Tam leží hlavní tíha zajištění bezpečného přenosu.

Jan Tichavský

Vlastně proč ne. V MHD se běžně používá řízení křižovatek na otevřených frekvencích a telemetrie nebo vzdálený přístup se realizuje přes běžné sítě 2G až 4G.

OAR

Děkuji za vysvětlení!

MTl

Tak zab zář po tom určitě nepoběží. Vysoké riziko napadení nebo výpadku, takže max informacni technologie. Ale jak to u nás chodí než se to zavede bude to zastaralé, GSM R taky zatím není všude.

Koumes

Chtělo by to si o tom nejprve něco zjistit, než začnete dávat kategorické soudy. FRMCS vzniklo v UIC a v programu Shift2Rail právě primárně za účelem přenosu dat pro vlakový zabezpečovač ERTMS.

medvěd

Chápu, že chtěj prodat svůj produkt – ALE na dráze nejsou peníze, aby se každých 5 let měnila technologie !

Jiný Petr

By mne zajímalo, co konkrétně – tj. žádné vznešené řečičky v prezentaci – to přinese.
A zda to nebude znamenat zdražení 😢

Pavel P.

FRMCS by mělo mít sdílenou infrastrukturu s 5G pro veřejnost, takže by to mělo být levnější než GSM-R.

Jiný Petr

Ten Váš podmiňovací způsob se mi líbí – „by mělo“.
Plus, pokud se nepletu, tak GSM-R není na naší síti všude – takže se trochu obávám, aby to nedopadlo jako vždycky

Koumes

Jednak je GSM-R na konci morální životnosti a tedy už to žádný výrobce nechce vyrábět. Jednak ve velkých žel. uzlech, kde se jezdí pod ETCS, již kapacitně přestává stačit. Zdražení by to přinést nemělo.

Lukáš Chytil

Reklamní článek hezký. Už vidím chuť všech dopravců měnit všude vysílačky, aby to chodilo na jiné síti.
To samé ETCS, které chodí po GSM-R.

Tonda Sehnal

Je velmi příjemné, číst o nástupu této nejmodernější komunikační technologie v jedoucím vlaku, kdy jen prosté načtení tohoto článku trvá i 4 minuty… 😃🤦

none

Zkus jiný prohlížeč 😀

John

Fírové si stěžují ledaskde na slabý signál GSMR. Hádejte jak to bude s využitím 5G které má mnohem.mensi dosahy……?
Už dnes tak.kde s dříve telefonovalo bez problemu tak s 5G se stačí pohybovat signál vypadává, hovory se rozpadají

vbb

To není jen BTSkami. Moje Nokia 3310 měla 3 čárky síly signálu z 5 tam, kde „chytrofóny“ byly na nule.