Zelená vlna se nekoná. Vysoké Mýto má inteligentní semafory, kolony ale nezmizely
Po měsíci fungování nových semaforů ve Vysokém Mýtě na velmi vytížené silnici I/35 z Hradce Králové do Olomouce se zatím
Po měsíci fungování nových semaforů ve Vysokém Mýtě na velmi vytížené silnici I/35 z Hradce Králové do Olomouce se zatím nepodařilo úplně dosáhnout cíle jejich budování: plynulejšího průjezdu městem.
Společnosti Strabag a AŽD Praha tento týden oznámily oficiálně dokončení téměř rok trvající přestavby několika křižovatek ve městě, podle vyjádření starosty města Františka Jiraského (Nestraníci) pro ČTK jsou ale zatím průjezd tranzitní dopravy složitý.
I když jsou semafory naprogramované, aby dovolovaly koordinovaný průjezd – takzvanou zelenou vlnu, tvoří se ve městě i před ním někdy dlouhé kolony. Ulevilo se naopak částečně místním řidičům: pro ně je nově přejezd hlavní silnice jednodušší.
„Zelená vlna funguje, když není úplná dopravní špička. Jakmile ale začnou z vedlejších silnic najíždět do připojovacích pruhů třeba zaměstnanci firmy Iveco kolem 14:30, vytvoří se kolony a zmizí až třeba v 17:00 až 18:00,“ uvedl Jiraský.
Opravy vozovky a instalace technologií inteligentního světelného signalizačního zařízení s videodetektory sledujícími hustotu dopravy na dopravním tahu Vysokým Mýtem, zajistily propojení soustavy tří křižovatek a dvou chodeckých přechodů s cílem vytvoření koordinovaného průjezdu – takzvané zelené vlny. „Občanům města by se mělo dopravně ulehčit tím, že jim je nabídnuto více bezpečných alternativ pro průjezd vozidel přes hlavní komunikaci,“ uvedlo AŽD Praha v tiskové zprávě.
Podle starosty se se zhoršením průjezdu městem pro tranzitní dopravu počítalo už při přípravě projektu. Systém je stále ve zkušebním provozu a dodavatelská firma jej vylaďuje. Podle Jiraského je silnice I/35 trvale přetížená. Dřívější průzkumy zjistily, že v některých místech městem projede až 22 000 vozidel denně. Síla provozu stále vzrůstá. Pomoci by měl až obchvat města, který je součástí výstavby dálnice D35. Kdy se začne stavět, je ale stále velmi nejisté.
„Stavba byla specifická především svým rozsahem a umístěním na hlavním dopravním tahu s intenzitou vozidel okolo 22 000 denně. Nově jsou instalována světelná signalizační zařízení (semafory) na dvou průsečných křižovatkách a jednom chodeckém přechodu, spolu s kompletní obnovou jedné stávající světelně řízené křižovatky a chodeckého přechodu,“ řekl Robert Janko, projektový manažer společnosti AŽD Praha, která tento inteligentní systém na křižovatky instalovala.
Podle něj jsou sloupy světelného signalizačního zařízení připraveny pro plánované osazení restriktivních technologií, jako jsou měření okamžité rychlosti a detekce jízdy na červenou.
V souvislosti s obnovou a instalací nových technologií došlo na křižovatkách i k částečné výměně veřejného osvětlení a ke zvýraznění všech chodeckých přechodů pomocí bezpečnostního přisvětlení. Součástí zakázky byla také rekonstrukce povrchů silnice, chodníků a obrub. „Hlavním smyslem úprav silnice I/35 na průtahu Vysokým Mýtem bylo zvýšení bezpečnosti místních obyvatel. Úpravy, které zde proběhly, směřují k tomu, aby lidé dokázali bezpečně překonat bariéru, kterou silnice ve městě vytváří,“ dodal starosta Jiraský.
Šlo o společný projekt města a ŘSD, celkové náklady dosáhly 63 milionů korun.
s využitím zprávy ČTK