Zelená pro nové hlavní nádraží v Brně. Záměr schválila ministerská komise
Brno hlavní nádraží, vizualizace. Pramen: SŽ
Po schválení záměru projektu bude nyní následovat zadání zpracování projektové dokumentace.
Po schválení záměru projektu bude nyní následovat zadání zpracování projektové dokumentace.
Co podzemní dráha? Bude součástí zastávka metra?
Proč mám trvalý pocit, že MD nejen že nemá nějaké koule na prosazení zlepšování parametrů železnice, ale vyloženě železnici škodí?
Konec železniční nákladní dopravy v Brně se přiblížil.
Můžete tu myšlenku rozvést? Jako jaká nákladní doprava je tam teď, jaká tam (ne)bude potom a proč…?
Nejedná se o narážku, docela by mě to zajímalo.
V Brně to plánují na 11 let. Ve Vídni to i se zdržením zvládli za 9 let.
a za skoro dva a pol nasobok povodne udavanej sumy 🙂
No ale toto má cenu uvažovat jen pokud věříte že to za těch 11 let bude hotové… já bych to ze startu zvýšil tak na 15.
Bude dřív zlínské nebo brněnské nádraží?
Tak ten Zlím je smutný. Vesnické nádražíčko v krajském městě…..V případě Brna je můj osobní názor, že nové/rozšířené mělo stát v místě Tesca.
Jen postřehy z toho všeho tady.
73mld je za hln nebo za celý uzel? Je to včetně autobusáku, hotelů, podzemních parkovišť, obchodů a výškových domů? Nemyslím si.
V rámci hln se Chrlická trať vede do podzemní skupiny, protože na povrchu na ni nebylo místo…
Od hln do Slatiny se musela přidat kolej.
O protihlukovkách bych se raději nezmiňoval…
Teď si může kdokoliv navrhnout linky vlaků jakkoliv jen aby to vyšlo. Jak to bude v reálu nikdo neví. Ale mít na Vídeňské 8 nástupních hran o něčem vypovídá…
A metro? X mld za vlaky nebo polovina za šaliny?
Samozřejmě, že vlaky!
Vzhledem k ďábelskému tempu dopravních staveb u nás,tomu dávám cca 50let k realizaci…
50 let k zahájení stavby.
Stavba samotná bývá i v ČR relativně rychlá (ok, zde jde o komplexní stavbu při zachování provozu, ale pořád..).
No a bylo by hezké kdyby si to Olíni taky zaplatili – když mají ty plány co s pozemky po starém nádraží.
Nechápu tu sumu, to je snad obří tunel. V Brně vládne ODS a ve vládě brněnská ODS také.. Může mi tu nějaký Brňák vysvětlit, jestli je to potřeba? Zdálo se mi to fajn, že nádraží je v centru města.
Jelikož se na toto čeká už 105 let, a do brněnské železniční sítě se nic neinvestuvalo, jen se udržoval stav z 19. století, je aktualní situace naprosto v p*deli a vyžaduje kumulativní investici na dohnání vývoje za poslední století. Navíc jestli je nádraží v historickém centru nebo v širším centru na cenu nemá vliv. Ta částka by byla obdobná pro jakoukoliv variantu.
A nákladní průtah nebyla investice?
Technická: nádraží není v historickém centru, ale na glacis brněnské pevnosti. Jak to původní, tak nynější již přesunuté.
Jestli je to potřeba? Zkuste třeba v Praze strčit veškerou osobní dopravu na malé nádraží vhodné leda po příměsto, tak zhruba velikosti Masarykova nádraží….
Jen se ptám, v Brně jsem byl asi jednou v životě. Pokud je to potřeba za ty peníze tak OK.
Ano. Je potřeba zabezpečit svoji rodinu na generace dopředu, když už tu šanci jednou máte…
Dobrý den, není v dnešní době žádná sranda získat vše pro tak velkou stavbu. Fandím aby se realizace povedla v termínu a jsem pyšný na Brno.
Chtělo by to zrealizovat také severojizni diametr,ale prý do toho město hodilo vidle ? Je tak?
Město Brno by rádo, ale finančně to městská kasa neutáhne a nikdo jiný (vláda, ministerstvo) nechce přispět.
městu Brnu je to úplně jedno, hlavně že bude lanovka
Přesně! Předtím nenažraným papalášům jako koníček stačili černé penisy na náměstí, teď už chtějí lanovky a prázdné sportovní haly….
Pomníček. Ale i ta automatická oprava na koníček je smyslem správná a vlastně i vtipná….
Lanovka taky není úplně jistá – viz. https://zdopravy.cz/bod-pro-ornitology-soud-pozastavil-stavebni-povoleni-k-brnenske-lanovce-208370/
Vím. Podepsal jsem to také a hromada lidí v práci také. Bylo by skvělé, kdyby lanovka nebyla, to bych snad na magistrát i poslal veliké balení moučkového cukru jako dárek, ať si osladí život….
Finanční pravidla v ČR jsou jasně daná, co staví stát, co kraj a co město. NA jedné straně je nekonečný seznam toho, co by se všechno mohlo v Brně stavět, na druhé straně je to limitováno finančními prostředky.
Hlavně, že utáhne multifunkční halu na Výstavišti, která se dle mého nikdy finančně nevrátí. Ten severojižní diametr by byla dle mého rozumnější investice.
Je to pouze vize na papíru. Respektive počítači. Žádný nádraží nebude. Aspoň ne za našeho života. Nejsou peníze. Stejnou vizi mají ohledně nádraží v Praze, Ústí, Roudnici atd. Trapný plány někoho z kanceláře.
To, že Centrální komise MD ČR něco schválí, ještě neznamená, že to něco bude mít automaticky přiděleny finanční prostředky.
Schválilo se řešení, nad kterým sice ŽESNAD.CZ, obzvlášť teď po zkušenostech z Ústí nad Labem, léta kroutí hlavou, ale protože se naše požadavky vyřešily Židenickým podsmykem, tak to dál neřešíme.
Jen jsem zvědav na finální hlukové řešení čtyřkolejky a na reakci občanů, až zjistí, že jim budou jezdit nákladní vlaky přímo uprostřed nového nádraží..tedy tam, kde jsou teď ve vizualizacích namalovány ICE🙂
Rachotící vozy budou pod tou střechou obzvlášť výživné. No co, nějakých (sto)dvacet let to bude tak a pak se přijde na to, že by se hodil nákladní průtah 🙂
Myslím že občanům je celkem jedno jestli kolem rachotí nákladní nebo osobní vlak? A to čekajícím na nádraží i bydlícím kolem trati.
Ten otazník měl být tečka…
Takže tedy tato varianta je pro nákladní dopravce přijatelná? Dojde ke zhoršení oproti současnosti? ŽUB vůbec nesleduju, tak netuším.
ICE budou maximálně někde na poli u Vídeňské :-))
ICE bude pravděpodobně dojíždět ze severu do Ústí n/L a Prahy. Na novém brněnském hlavním budou pravděpodobněji jiné vlaky.
… Myslím z těch na 320 km/h.
ODS forever.
Dojíždím z boskovicka a stávající poloha hlavního nádraží mi maximálně vyhovovala. Prakticky 90% toho co vyřizuji/navštěvuji mám těsně na sever od nádraží, často stačí pár set metrů pěšky. Při srovnání auto vs vlak proto nyní u mne těsně vyhrával vlak, ten posun na jih to vychýlí opět ve prospěch auta (a obzvlášť bude-li konečně nová R73.
Tohle je značně individuální. Třeba já znám nemálo mimobrněnských, kteří dojíždí vlakem do práce v oblasti Heršpické, a pro ně bude přestavěný ŽUB mnohem výhodnější.
Teorie: Od toho je politická reprezentace, v tomto případě ta krajská, aby jaksi prosazovala zájmy vás, jakožto obyvatel a uživatelů krajské dopravy. Stačilo volit jiné politiky – kteří veřejné dopravě rozumějí.
Realita: Žádná z politických stran v JMK neudělala nic proti tomu, aby drtivé většině dojíždějících (jejich občanů) alespoň zachovala stávající možnost dojížďky do centra Brna. Můžu vám garantovat, že takoví politici ve vedení JMK nikdy nebyli.
…Stačilo volit jiné politiky – kteří veřejné dopravě rozumějí….
Jedna skupina tlačí odsun, druhá vyhraje volby s tím, že to zruší – a po volbách otočí, protože prachy. Aktuálně jsou na radnici asi všichni, takže vyváženost je zaručená 🙂
Koho tam ještě máte?
Tak si přestaneme nalhávat že by veřejná doprava, až na pár výjimek, byla rozhodující téma ve volbách. Navíc ti politici kteří podle vás nerozumí veřejné dopravě a nic neudělali pro dojíždějící nějakým zázrakem vybudovali pravděpodobně nejlepší IDS v republice. Jak se to stalo?
A taky pochybuji že by dojíždějící do Brna potřebovali ve většině případů zrovna do centra. Největší výhodou nádraží v centru je ten velký uzel MHD ale pokud se povede dobře obsloužit nové nádraží tak těch lidí pro které by odsun znamenal zhoršení zase tolik nebude.
U stavby za 80 miliard je „zase takové zhoršení to nebude“ málo.
Prakticky neexistuje (dopravní) stavba která by měla výhradně pozitivní efekty, která by nikomu nic nezhoršila…
„Navíc ti politici kteří podle vás nerozumí veřejné dopravě a nic neudělali pro dojíždějící nějakým zázrakem vybudovali pravděpodobně nejlepší IDS v republice. Jak se to stalo?“
Tak, že IDS nevybudovali vámi zmiňovaní politici, ale nadšenci vyrostlí v brněnském Tramvajklubu (a pokud vím, jsou stále i jeho členy). Jestli pro IDS JmK něco udělali politici, tak snad jen to, že jeho vznik politicky pokryli, když zjistili, že na tom mohou snadno získat bezpracné politické body.
Zbytečná starost. Nádraží je a zůstane pouze na papíru. Respektive počítači. Nejsou finance. Je to pouze vize.
Obávám se, že nedostatek peněz odhodlaného pomatence nezastaví. Viz ty zprávy černé kroniky o ženách z Olomoucka (vždycky je to kupodivu Olomoucko), které si vezmou půjčku, aby ji vzápětí naházely do bitcoinmatu….
Pro dojíždění a příměstskou dopravu to malinké nádraží v centru snad zůstane….
A nákladní doprava bude přes Brno jezdit jako kudy? Přes budoucí bývalé hlavní nádraží? Nebo prostě nákladní doprava už ve 30 tých letech bude považována za vymřelou?
Provoz půjde po rekonstruovaném nákladním průtahu, měla by tam být 4kolej.
Jo? A jak se to tam vleze mezi Olomouckou a nadrazim v Zidenicich? To snad jedine druha dvojkolejka po estakada nad dvojkolejkou po naspu.
Místo dvojkolejky na náspu bude čtyřkolejka na opěrných zdech…
Ano ano, průtah Brnem za desítky miliard bude mít místo 2+2 kolejí celé 4. A to se vyplatí!
Na nákladní průtah někdo namaloval osobní nádraží – co teď?
Ono tam vždy bylo. Brno, dolni nádraží. Akorát se teď chvíli nepoužívalo….
Celkem pravidelně se používalo při výlukách…
Nulové zlepšení. Už dnes je to 2+2 koleje. 2 přes hlavní nádraží a 2 přes dolní. A nestačí to, trať přes osobní nádraží je za hranou kapacity. A nové nádraží bude mít průjezdní kapacitu stejnou, což je katastrofa.
Po čtyřkolejce ze Židenic přímo prostředkem nového hlavního nádraží.
P. S. : a píše se česky… už ve 30.letech..
Ale jestli jsem „přesmyk“ v Židenicích pochopil správně, tak nákladní vlak z Maloměřického nádraží najede na krajní koleje a někde před hlavním nádražím se bude muset dostat ještě na koleje vnitřní. Avizovaný sklon 25 promile pro nákladní dopravu nic moc, když si vzpomenu na připomínky k nádraží v centru (pod Petrovem), že náklad bude muset kvůli VMO vystoupat do úrovně 3 podlaží (14 m vysoko) a nájezdové rampy budou mít délku několik kilometrů.
Maximální sklon je sice relativně vysoký, zachraňuje to ale fakt, že to má být „podsmyk“ – nákladní vlaky budou stávající koleje podjíždět a není potřeba překonat vrchol nad úrovní stávající tratě.
Bravo, jde to dobře, projekt vypadá skvěle, zahájení na dosah, jen tak dál…
Brno pořebuje metro, vy truhlíci co rozhodujete!
Tak ať si ho vybuduje, je to stavba z peněz města.
OK, tak ať je Rozpočtové Určení Daní spravedlivější…
Pražské metro také neřeší jen Praha, ale i stát, případně dotace z EU. Jedině v čem máte pravdu je, že Brno, jako provinciální (krajské) město nemá takovou šanci jako Praha, hlavní město, tedy speciální obec a ještě kraj k tomu. Také je z toho vidět, že Praha roste, prospívá, má vysoké HDP oproti zbývajícím krajům a zbytek státu zaostává, včetně krajských měst, paradoxně jednou z mála výjimek je Liberec.
Stát právě Praze na metro přispět odmítá.
Ale podstatnou část sítě metra už Praze zaplatil.
Mimo to má Praha masivně nejvyšší příděl z celostátně vybíraných daní v přepočtu na obyvatele.
Na obyvatele zcela jistě ne, protože některé významné řetězce supermarketů sídlí v malinkatých místech okolo Prahy.
Brno se rozvíjí pomocí vysokých technologií, výzkumem, tak by bylo rozumnější, kdyby do toho šly státní peníze, na základě toho se tam budou stěhovat odborníci ze zahraničí, rozšíří se vysoké školy a tak si postupně Brno na metro vydělá. Také záleží na tom, jestli město je připraveno stavět startující byty, aby se zvýšil počet obyvatel. Developeři se chystají zastavět některé brownfieldy blízko centra. No a potom bude reálné dejme tomu okolo roku 2040 uvažovat o metru.
Doprava v Brně se dá vyřešit pomocí pár stovek kusů značek a betonovejch svodidel. Ale to by znamenalo vztáhnout ruku na to nejcennější , co máme…na brrrrm brrrrm….
Hnusné smradlavé plechovky je potřeba hodně omezit a z centra vykopat kompletně. Ale dopravu to nevyřeší. Severojizni diametr, nové tratě šalin a větší nádraží jsou taky nutné.
Hnusné smradlavé plechovky nemají stejně kde zaparkovat a většinou jen po vnitřním okruhu projíždí, když vnější, stejně jako v Praze neexistuje.
Nebo nadzemku.
Ano studie proveditelnosti 50 miliard, a skutečné náklady 73 miliard (zdroj ČT). Nádražní budova mi připomíná silně hlavák v Praze, dále nesmyslná výšková budova,, která odpovídá architetektuře 30 let minulého století. Vůbec si nedovedu představit, že by to navrhl nějaký architekt.
Daleko větším problémem je těsné obestavění hlavního nádraží budovami (viz vizualizace, obr.6). Skutečně je hlavní nádraží tak naddimenzované, že například za 50 či více let nebude potřebovat třeba další dvě koleje? A ty potom přidáme ke stávajícím jak? Takže tiše doufám, že v době 50 let+ už vlaky snad potřebovat nebudeme.
Po vynechání sprostých slov odesíláni prázdný příspěvek. 🙁
Je to tak. Pohrobci veřejné dopravy pro vlastní kapsu.
Snad jen, že za ty stejné peníze by se dala postavit varianta SJKD (V4), která na jihu zapojí několik tratí (nejen nesmyslné Chrlice dle preferované V5) a odlehčí hlaváku natolik, že by stačilo přidat pár uvraťovych kolejí s perony „k Tesku“ a zkapacitnit výjezd na Přerov – a uzel by byl hotov včetně SJKD.
Mohl bych se zeptat, kde se dá dostat k aktuální studii proveditelnosti na SJKD (ideálně odkaz)? Mě se z nějakého důvodu zatím nepodařilo najít, kde ji sehnat (na webu kraje je akorát odkaz na KAM, a tam je prázdno).
Tak stát postaví nové nádraží a město zašmelí pozemky toho stávajícího…
Pozemky toho stávajícího jsou v dobrých rukách krále ODeSlava…BNSD, pronájem na 40 let s předkupním právem…
Tatáž “story” jako Smíchov a pražskej hlavák. Devadesátková zlodějina a furt je ta mafie u moci.
A nákladní průtah Brnem už hoši a děvčata vymysleli? Nebo to je zaústěné do toho ODSunutého nádraží? Na vizoškách toho moc vidět není… Nějak moc se o tom nemluví, připomíná mi to svou proveditelností problematiku stavbu dálnice pře Novomlýnské nádrže.
Samostatný nákladní průtah přestane existovat, vše (osobní i nákladní doprava) má jezdit přes nové nádraží.
Aha a když jsme si teď vyzkoušeli pár dní kdy byl přes den zastaven provoz po nákladním průtahu tak přes Hlavní nádraží nic neprojelo. To znamená že nákladní doprava nebude jezdit vůbec?
Bingo. Nehodí se tam prostě.
Pokaždé, kdyz nějaký primitiv napíše „ODSun“, davam minus. Tyhle invektivy z mateřinky, různé brusele a pod., si nechte do hospody a mezi lidi sobě mentálně rovné….
Ty vizualizace mě dostávají na kolena. V Brně se kvůli tohoto nádraží staví protipovodňová zeď za 1,5 miliardy. Smysluplnost stavby nechám bez komentáře, ale štve mě že desítky odlehčovacích komor kanalizace zůstaly beze změny místo aby se do břehů zabudovaly retenčních nádrže, takže při sebemenším dešti do řeky valí na plné pecky hovna a ti kreténi furt malujou jak se pak lidé v těch hovnopískách cachtají a prochází po náplavce olepené toaletním papírem a vložkama. Ale možná jsou ti borci na loďkách z technických služeb a provádí úklid že…
Protipovodňová opatření se dělají hlavně kvůli budoucí obytné zástavbě kolem budoucího nádraží, neboť mít na dohled od centra tak velký nezastavitelný prostor je dost luxus. Jiná věc pak je, že zejména to zděný kamenný koryto Svratky podél Poříčí bylo prostě hnusný.
Tzv protipovodňová opatření přišla znovu na přetřes až když si místní politici a šíbři uloupili pozemky kolem „uvažovaného“ nádraží“ a pak město, co ty pozemky prošustrovalo, loupežníkům ještě otevře pokladnu ať si z cizích peněz postaví zeď bez které tam nemůžou stavět. Ano, koryto řeky u poříčí je hnusné a přímo podél jeho okraje je silnice kde napočítají snímače více než 60 000 aut denně, perfektní mésto pro náplavku a relax zónu. Betonu za 1.5 miliardy a hovna v řece budou stále. Prostě Brno
jejda, tak kdo je v Brně znalý tak ví, že „protipovodňová opatření“ na regulované Svratce jsou jen dojná na EU dotace na vylepšení náplavky na Poříčí a okolí, což není v principu nic špatného,
Brnu to pomůže v rozkvětu, ale prosím nenazývejme to protipovodňovými opatřeními, to by musela přehrada prasknout…
Má snad někdo pochybnosti o pevnosti brněnské přehrady, že mám mínusy?
Tady se regulujou úplně jiný toky….
tady se reguluje jen Svratka, jaké jiné toky?
Finanční
Ona nikdy nepřeteče?
Ale jo, už se stalo, že to šlo vrchem (přes přepady) bez možnosti regulace, ale dole se to vešlo.
Jde o vybudování pěkného prostředí u náplavky a EU to takto zaplatí. No a je to 🙂
První dojem jsem měl podobnej ale ono to tak možná být nemusí. Stará protipovodňová opatření sice byla funkční proti povodním ale současně nechávala vodu odtéct až moc snadno a to taky zrovna nechceme když čím dál častěji v létě „bojujeme se suchem“. Myslím že nová, trochu přirozenější, protipovodňová opatření s ostrůvky atd. místo betonového koryta by mohla trochu kombinovat oba požadavky – zadržovat vodu při nízkém průtoku a odvádět při vyšším.
A ta nová opatření budou zadržovat vodu jak?
Jestli ro půjde TEMPEM jako revitalizace Svratky, tak se praprapra vnoučata dočkají.
A mezitím si sami zboří železniční most, žejo 🙂 (https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/regiony/vyluka-na-moste-pres-svratku-v-brne-skoncila-kolej-na-jihlavu-zustava-zavrena-11897 třeba)
Lepsi nez to v Praze. Neni to ale trochu predimenzovane? A sezene se dost padlujicich lidi?
Jojo, pádlování v Brně má velkou tradici.
Na to se opravuje ta řeka 🙂
Brno díky různým, dnes již neexistujícím (nebo do podzemí uloženým) ramenům a náhonům bylo kdysi Moravskými Benátkami, takže gondoliérám směr hlavní nádraží u řeky rozhodně fandím.
Jsem v klidu, na tohle peníze nebudou.
115mld elektrifikace bez zlepšení parametrů trati, 20mld Třebova, 50 mld Brno… Ještě pár opravených venkovských nádraží a máme 200mld, který cestujícím toho moc nepřinesou (nikde nebudou rychleji, nikam nepojede víc vlaků).
Na druhou stranu, bez této údržby by docházelo ke zpomalení či zhoršení služeb.
I silnice se musí jednou za čas přeasfaltovat, třeba..
Ne všude je potřeba být nejrychleji co to jde. Díky prosté elektrizace bude možné vylepšit vlaky samotné (jednotky co trať budou obsluhovat), zárověn je to důležité pro nákladní dopravu. Já jako brňák se na nový nádr těším. Nejenom, že díky němu budou moct být dobře napojeny VRTky, bude moct vzniknout spousta nových bytů blízko kvalitní dopravy. Už při dnešním počtu vlaků to to nádraží kapacitně nezvládá (hala je prostě plná). Zároveň přestupy ne na MHD, ale na regionální spoje nejsou ideální. Busy se pak ze Zvonařky přesunou tam. Kapacitně počtem kolejí, nástupišť a délkou je to také nevyhovující. Myslím si,… Číst vice »
VRTky nikdy v Brně nebudou ideál, z polohy je nutná úvrať. Na druhou stranu jsem viděl italský film, kde na u VRT na nástup/výstup včetně přepnutí směru bylo jen pár minut.
Na obrat je potřeba zhruba 6-7 minut. Ve stávající poloze by zas byla nejspíš potřeba úvrať na ostravu (pokud si dobře pamatuju studii). Pokud byste chtěl stávající polohu bez úvratí, musely by VRTky mít od Prahy tunel pod půlkou Brna. To by vpodstatě znamenalo další tunel tak za 30 mld.
I dneska běžně vysokorychlostí vlaky v Italii musí “obracet”.
Určitě se dá souhlasit s tvrzením, že Brno by nové hlavní nádraží potřebovalo, otázkou je kde a jak dopravně napojené a zde odsunuté nádraží dle mého soudu prohrává na body: 1. VRT Praha – Vídeň/Bratislava přes úvrať = vznik zastávky Brno-Vídeňská (údajně jen pro 4 páry vlaků Sprinter mezi letišti Berlín a Vídeň), no uvidíme, co na to komerce. 2. Již stávající nádraží leží přimknuté na jižním okraji malého stávajícího centra. Brno má být městem krátkých vzdáleností (všude se dostanu do 15 minut, tedy pěšky, no, doufám, že se přestěhuje například Krajský úřad někam na jih, vlastně už bude vše… Číst vice »
Ještě jste zapomněl na 800 mld za VRT, která zastaví na Vídeňské, konečně bude Brno zatáčkou před Vídní a Bratislavou. Ale zato budou přes Brno možná jednou jezdit vlaky Praha/Vídeň/Bratislava – Ostrava – Katovice – Varšava, pokud tedy nebude rychlejší jet příměji Pomoravím.
To asi (obzvláště od Prahy) nebude rychlejší Pomoravím…
Bude to stát 73 miliard. Zdá se mi to příliš na možnosti našeho státu.
Si půjčí u EIB. Však prachy mafiánů to nejsou.
A pujcku zaplati kdo? Nasi vnuci? Vzdyt takto ani zadne mit nebudeme. Zadluzeni nemaji prostredky na porizeni potomku.
To tyhle šíbry z ODS, ANO a ČSSD netrápí. Oni to splácet nebudou, budou jen mít svoji rentu z vyšmelených nemovitostí. Copak oni platí nějaké daně?
Brno nepotřebuje moderní nádraží v předpotopním uzlu, ale stávající nádraží v moderním uzlu. Vím zní to šíleně. Nezastávám názor, že moderní zařízení bez ohledu na poskytované služby železnice znamená automaticky moderní výsledek. A ty služby u stávajícího projektu odstěhovaného nádraží mě o modernosti fakt nepřesvědčili. Proč plánovaný uzel považuji za předpotopní: 1) Už bídná kvalita provozu ve střednědobém horizontu (bez vysokorychlostních vlaků), která u třetiny linek předpokládá nevhodnou kvalitu C (případná zpoždění se vlivem uzlu mohou zvětšovat. Bohužel pro dlouhodobý horizont to ve studii proveditelnosti zkoumáno nebylo, prý to EU nechtěla. Ale mám obavu, aby přece jen se nějaká linka… Číst vice »
A vite, ze o presunu se mluvi, resp. se planuje uz od 19.stol.?
Ano, plánuje. A ve výsledku je naplánován odsun, který nikomu moc nepomůže.
Proč jste se vlastně ptal?
Víme, již v dobách
Víme, již v dobách, kdy by to pomohlo průmyslu na předměstí. 😉
Ano, a pokaždé se přišlo na to, že je to hovadina. Už nejezdí parní lokomotivy, aby čoudily do centra.
Takový návrh tu byl, ODSun vyšel levněji. Ve studii. Ve studii nebyl přesmyk nákladního průtahu, nová vozovna pro nový šaliny ani love pro Křéťu…to máte jak s tou tratí na 180 km/h, co bude rychlejší než na 320 km/h…
Ne tak docela, právě na Ostravu to bude napřímo, VRT na jih bude závlekem a úvratí na Hlavním, jen sprintery budou mít zastávku na Vídeňské a pak dál na jih. Ostatní názory jsou z dob, kdy se aktivisté pokoušeli překřičet jakoukoli zmínku o modernizaci ŽUB. Mj dodržení potřebných parametrů by znamenalo plošné bourání od Ronda po Křenovou a trať v úrovni 1 patra stávající budovy Hlavního nádraží. Součástí přestavby jsou rekonstruované tratě a místní nádraží, nejen to hlavní.
Dalo to práci, vymyslet nádraží tak, aby na hlavním směru byla úvrať…ale podařilo se!
“ Mj dodržení potřebných parametrů by znamenalo plošné bourání od Ronda po Křenovou a trať v úrovni 1 patra stávající budovy Hlavního nádraží.”
Ne a ne a ne. To se jen tak blbě navrhlo.
S tím prvním patrem to poněkud přeháníte, ale ano niveleta má být výše než je stávající asi o metr.
Srovnávat Brno s Zürrichem na základě počtu obyvatel je nelogické. Přeci jen Zürrich je světové finanční centrum s úplně jinými finančními možnostmi. K tomu přičtete aglomeraci Zürrichu, která je rozhodně větší než brněnská aglomerace co do počtu obyvatel (Zürrich aglomerace 1,1 mil. obyvatel).
Navíc v Zurrichu dneska máte něco přes 3000 vlaků denně.
Ještě se zmiňujete o Ostravě. Ano Ostrava je menší město než Brno, ale z hlediska aglomerace je větším městem.
Brno má co do počtu obyvatel jako aglomerace cca 400 tisíc, Ostrava 1 milion. Po Praze je tedy ostravská aglomerace druhá největší v republice.
Záleží čemu říkáte aglomerace. Okres Brno-město měl k 1.1.2024 celkem 400.566 obyvatel, Brno-město plus Brno-venkov pak 634 095, připočteme-li obyvatele okresů Vyškov a Blansko, kteří také infrastrukturu Brna zcela jistě často využívají pak jsme na čísle 840 197 osob. zdroj: https://www.czso.cz/csu/czso/pocet-obyvatel-v-obcich-9vln2prayv
Souhlas, jediným problémem je zvodnělé podloží na jihu pod Brnem, kde komě řeky v korytě protéká další řeka, vše, co by se dostalo na tuto úroveň by muselo bez přestání čerpat vodu, což je velice nákladné.
Pamětníci ví své. Např. Baťův palác na Kobližné má ve sklepení stále funkční čerpadla. A ten je podstatně dál od Svratky než to plánované nádraží.
Opravdu obslouží i VRT? Měl jsem za to, že ministerstvo tlačí variantu terminálu Vídeňská a Brno bylo strašně překvapený, že se se zajížděním VRT na nové nádraží nepočítá.
Je to složitější..
Přes odsunuté nádraží bude muset většina VRT vlaků závlekem (přijedou i odjedou od jihu), což někdy může být omezující. Nejrychlejší spoje mají zastavovat na Vídeňské, dost právě aby se vyhnuly závleku.
Dalším limitujícím faktorem je omezená kapacita tohoto skvělého nového nádraží, které nepojme všechny VRT vlaky. Takže nějaké VRT vlaky asi i budou muset zastavovat jinde – dokud se nepostaví podzemní patro (což bude ještě později než SJKD, že).
Toto platí pouze pro spoej na Vídeň, nebo i pro spoje na Ostravu?
Samozřejmě, že jen pro spoje na Vídeň, a to ještě jen polovina. Ale oni to odpůrci nádraží v nové poloze rádi zapomínají říci.
Stačí si vyhledat schéma plánovaného vedení linek dálkové dopravy ze studie proveditelnosti rychlých spojení. Z 12 párů VRT vlaků za hodinu budou nové hlavní nádraží míjet dva.
Zkuste zapomenout na jízlivost a přečíst si můj příspěvek pořádně. Zjistíte, že brečíte na špatném hrobě 😉
Jistě. Polovina. Jinak to nebude….
Naše největší národnostní menšina má trefné přísloví – “Ne tak stalosja, jak hadalosja”
Pro Vídeň a Bratislavu
Žádná „varianta terminálu Vídeňská“ samozřejmě neexistuje. Na hlavní brněnské nádraží se samozřejmě počítá se zajížděním většiny vlaků z VRT. Akorát je problém v tom, že do stávajícího maloměstského nádraží to nejde, protože se tam ty delší nevejdou, protože nástupiště nesplňují normy.
Zastávka Vídeňská má sloužit jako zastávka VRT pro dojíždějící venkovany z jihu. Tedy obdoba zastávky VRT Praha-východ. Současně bude sloužit pro zastavování rychlíků nejvyšší vrstvy Berlín – Praha – Brno-jih – Vídeň. Dnes vlaky z Berlína do Vídně jezdí spodem přes Rakousko. Všechny ostatní VRT budou zastavovat na novém brněnském hlavním nádraží. A ano, kapacitně vyhovuje.
Viděl někdo fyzicky ten pozemek na zastávku Vídeňská? Je to velmi malý jablečný sad obklopený domy. Toho místa tam je méně, než na zastávce Starý Lískovec. Je to ostuda, protože spousta věcí se tam nevleze. Vlastně nic kromě samotného nástupiště a malé čekárny se tam nevleze.
A v cem je problem?
Brněnská zahradní železnice. Taková konkurence tomu areálu u Olympie 🙂
Kaproun má zastávku taky v lese za dědinou, a jaká je to atrakce!
Těch uváděných 50 mld. je naprosto nereálná cena. Určitě se vyšplhá i přes 80 mld. Kč.
Centrální komise schválila záměr projektu na přestavbu brněnského železničního uzlu. Tento krok je zásadní pro modernizaci tratí a nádraží v moravské metropoli.
Projekt s rozpočtem téměř 73 miliard korun zahrnuje mimo jiné výstavbu nového přestupního terminálu, modernizaci úseku Brno-Židenice – odbočka Brno-Černovice a samozřejmě přípravu na vysokorychlostní vlaky.
Pramen: https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/169119922/tiskov%C3%A1+zpr%C3%A1va+ke+sta%C5%BEen%C3%AD/7f712088-b41e-4347-9cff-2ef4664e418d
To půjde určitě přes. Pro ČTK říkal Svoboda už 73 mld. Kč a to se ještě pořádně nezačalo 😉
Si dovolím připomenout, že upgrade ve variantě M2 Brno-Přerov má stát cca. 60 mld. Kč nebo kolik a to je dvoukolejná trať, takže cena úplně nového nádraží dražší „jen“ o 13 mld Kč mi přijde poněkud jako příběh na úrovni spíše sci-fi.
Nové nádraží je jen jednou z položek v dlouhém seznamu staveb, které se musí v následujících letech vykonat při modernizaci železničního uzli Brno.
Jen si uvědomte, že modernizace začíná za Maloměřicemi a končí za Heršicemi, přesun Židenického nádraží, nová zastávka Olomoucká, nové hlavní nádraží, výměna všech mostů, všech kolejí, nové zab. zařízení…
Ještě na jaře na konferenci o VRT a ŽUB se mluvilo o 65 mld, když si vezmeme dobu zahájení 2028 (když to bude 2030, tak to doopravdy jede a konec 2035, spíše 2039 – rychle), tedy cca s dokončením celé VRT Praha – Brno, tak počítejte 100 mld a více.
Od roku 1928 se to řeší. Jak koupil Křetínský pozemky, které teď mění s Brnem? Dříve nešlo zbourat Prior, letos to jde.
Prior bourá jeho majitel, protože na stejném místě bude stavět jiný komplex.
Jistě by šlo dohodnout se s ním. Mít komerční budovu kousek vedle nástupišť je rozhodně výhodné a že bude mít trochu jiný půdorys, než ta, co tu stála předtím, to nehraje velkou roli.
Ano, ODS + ČSSD + ANO mafie to cíleně zazdila a ještě se tím pochlubila.
Ve variantě Petrov se směrovými oblouky o poloměru 500 m vychází zábor pro nádraží víceméně na celý prostor po Prioru. V situaci kdy kolejiště vychází cca do úrovně prvního až druhýho nadzemního podlaží je současná využitelnost i pro komerční prostory bídná, a majitel by na tom těžce prodělal.
Kdyby někdo uvažoval chytře (viz hlavní nádraží v Berlíně) a spojil přímo areál nádraží s komerčním využitím plochy, tak by se měli dobře asi všichni, jenže to by jednak někdo musel chtít a, což je ještě složitější, zvládnout ukočírovat přestavbu hlavního nádraží za provozu na již nyní přetíženém nádraží.
A již 6 měsíců po otevření to bude páchnoucí špinavé místo plné roztodivných lidí páchnoucích močí… Nebudou zajisté chybět pochozí prodejci zlata a parfémů různých renomovaných značek. Lehký odér z kiosků s přepáleným tukem dodá tu pravou brněnskou atmosféru. Snědý Albánec mně nabídne diskrétně nějaké piko, asi dovozce dederoňáckých TT vláčků. A to vše za pakatel ….
Pokud si to takhle necháme zaneřádit, tak je to náš problém. Věčně ve vlaku i na nádraží upozorňuju lidi, aby si po sobě uklízeli. Proč jsem v menšině? Proč nikdo jiný nemá odvahu proti tomu bojovat? To, jak vypadá dnešní přednádraží teď, je nejen průšvih policie, ale i náš, že si to necháme líbit.
Akorát mnoho lidí považuje za řešení opuštění stávajícího a vybudování nového – třeba na periferii. Tak jen, aby se ještě v tomto století nestěhovalo někam úplně za Brno…
Na jakou periferii? Nové nádraží bude v centru Brna, asi 800m od nynějšího hlaváku. Je to tam, kde je současné dolní nádraží a je to hned vedle hlavního autobusového terminálu u Zvonařky. Mámě užasnou šanci mít moderní nádraží a tím, že budeme stavět na zelené louce, to neovlivní aktuální provoz.
V tom jsem poněkud skeptický, dříve se uvažovalo o rozšíření centra na jih, budiž. Dnes má za stávajícím nádražím vyrůst nová čtvrť Trnitá, tedy minimálně směs bytů, obchodů a kanceláří, bude tedy velice záležet na tom, jaký mix se podaří namíchat, ale již nyní má řešení jednu zásadní vadu – bulvár vede od Petrova (tedy skály), nenavazuje například na Masarykovu, což by prodloužilo promenádu, takže bude hodně záležet na tom, co se stane s prostorem mezi Masarykovou a bulvárem (no on je to spíš brněnský Václavák), bulvár by měl mít délku pro Brno alespoň 3 km (možná i více). Neboť… Číst vice »
RIP železnica v Brne.
A proč jako? Naopak, to věčný přecházení mezi ÚANem a hlavákem je únavný… Přednádražní prostor doslova nebezpečnej. Aspoň že se vyřešila Plotní.
Kolik lidí reálně přestupuje v Brně z autobusu na ÚAN na vlak na nádraží? (já to nevím, zajímaly by mne ty počty)
A proč nelze v takovém případě jet dvě zastávky tramvají..? Cestou uvidíte i brněnskou novou pamětihodnost, plexisklo vedoucí prostředkem chodníku 🙂 (https://mapy.cz/s/lejabujufu)
Dobrý den,
chápu to dobře, že cyklisté mají jezdit skrze lidi čekající na příjezd spoje na zastávku? Nepřipadá mi to možné, ale jiné vysvětlení mě nenapadá, tak třeba mi něco uniká…
Směrem do centra je cyklopruh za plexisklem, tedy za zastávkou. Jenom tam nesmí zrovna stát auto. Směrem z centra se tam trošku kličkuje (chvíli po chodníku, chvíli se sjede mimo chodník).
ÚAN je stejně nepoužitelnej jako je nový nádraží. Těžiště dopravních proudů Brna je Česká a Moravák.
„Těžiště dopravních proudů Brna je Česká a Moravák.“ To jako fakt? To bychom měli postavit nádraží na Moravském náměstí, nejlépe před sv.Tomášem. Vchod na nádraží bude kolem sochy Jošta a z druhé strany bude východ přímo k Brněnskému moři. Myslím, že tak dokonalé propojení pěší, silniční, kolejové a vodní dopravy nebude nikde jinde na světě 🙂
Naleštěné zhoršení za 50 miliard, aneb „country for future“
Zhoršení je to pro kaštany. Pro Křeťu je to výrazný zlepšení….
Mají nějakou velkorysou náladu, nemohl bych tam přinést Vysokovskou spojku, až budou zasedat příště?
Jako že by odhlasovali reálné zlepšení pro uživatele? No… Asi bohužel, no. Je načase nakoupit další auta, nejspíše.
Přibalte i Petrovickou.
Bylo někde zmíněno předpokládané vytížení? Docela by mě zajímalo, jak to bude vycházet v porovnání s Vídní.
Brno je Brno a Vídeň je Vídeň 🙂
Kapacitní zatížení jak osobní, tak i nákladní dopravou brněnského železničního uzlu (včetně počtu vlaků, směrů jízdy a obsazení nástupišť) i při zahrnutí VRT je součásti Studie proveditelnosti ŽUBrno.
Jste si jistý? Není to spíš tak, že nějaké kapacity pro náklady byly ignorovány?
Součást jo, ale věrohodnost dost kulhá.
Stále se v návrhu ignoruje průjezd nákladní dopravy, nebo už se to nějak upravilo / vymyslelo?
Řešením je podsmyk před Židenicemi, řeší problém, že před Rosickým nádražím bude nákladní průtah vpravo a za Židenicemi bude vlevo, původně navržené úrovňové křížení v oblasti Dolního nádraží by zadělalo problém s kapacitou. Přestavba mostu přes Bubeníčkovou v Židenicích snad začne už příští rok.
Není někde nějaký plánek? z popisu jsem to moc nepochopil 🙂
Průjezd nákladních vlaků Brnem po přesunu nádraží má vyřešit podsmyk v Židenicích
17.8. 2022 – 5:00
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2022/08/zide2.jpg
Má někdo k dispozici odkaz na nějaký čerstvější podklad?
Mohl by se prosím kvalifikovaně vyjádřit zástupce Žesnadu?
A kolik bude tratovych koleji mezi novym hlavasem a Zidenicemi, respektive komplet od jihu Brna do rozpletu trati na Trebovou a HBrod? Pochybuju, ze se z prostoru dolniho nadrazi do Zidenic vmestnaji 4 tratove kolej.
3. To už se jich víc vejde od starýho hlaváku.
A mezitím mi na FB vyskočil sponzorovaný příspěvěk, že Patrik a jemu podobní chtějí příští rok k parlamentním volbám uspořádat třetí referendum…co k tomu dodat 🙁
Divíte se? Naleštěná bída na kolejích, jejichž podíl klesá kamsi k 15 % (na Západě mívali 10 %, náš vzor…) versus další silnice pro další auta, holt někomu stále ještě (naštěstí) vadit může.
No tak ona ta poloha odsunutého nádraží je dost hloupá. Reálně prodlouží dojezdové doby při přestupu na MHD, rozbije to základní přestupní uzel u současného hl.n., bude problém s kapacitou křižovatky u Nových Sadů i jen pro tramvaje, pro Brno to znamená miliardové dodatečné investice plus vyšší provozní náklady,..
Nádraží v centru by bylo lepší. Mohlo by být. Ale politici řekli ne..
Osobně nevím co je nejlepším řešením nyní. Pustit se do tohoto nedobrého odsunu, nebo se roky až desetiletí hádat o nádraží v centru (aby mezitím město nechalo zastavět bývalý Prior či Malou Ameriku a udělalo tyto varianty nereálné).
Zástavba, která nahradí Prior má platný stavební povolení, takže využití toho prostoru pro nádraží je nereálný už v dnešní době.
Přestavba ŽUBu má platný územní rozhodnutí, takže Patrik se může stavět třeba na hlavu.
Ale uzemko muze pozbyt platnosti, pokud nebude do nejake doby vydano stavebko, nebo se nezacne stavet neco, co je povoleno uzemkem a neni k tomu treba dalsiho rizeni. To, ze je platne uzemko, nemusi vubec nic znamenat.
To je samozřejmě pravda. Nepředpokládám, že by dotčení investoři byli tak hloupí, aby si nechali propadnout zrovna tak těžce vydobytý územko.
za tučné odstupné by asi šlo…
A to dodá neziskovka, už to vidím!
Je někde k dispozici schéma. Doznal původní návrh kolejiště nějakých změn například v podobě mimoúrovňových rozpletů?
Židenický podsmyk, napojení Vláry snad tunelem.
Přeroffky, ne Vláry, ta by se napojila od Černovic
„Práce začnou 2028“. Stejně jako „začnou“ na desítkách jiných plánovaných staveb na železnici.
Proč jenom těm letopočtům SprŽel nevěřím..
Třeba začnou. Otázka je kdy skončí.
Ovšem úplně nejlépe by bylo, kdyby nezačali vůbec.
To bude hvězdný rok české železnice. Snad bude na všechny ty zahájení dostatek kladívek…
Jen aby ty vlaky ještě za pár desítek let měly dost uživatelů…
Budouci uzivatele pilne ve velkem dovazime.
a pásek……
Asi se předpokládá, že padne 1 bilion Kč z nebe.
Tak letopočty jsou orientační, když se začne do konce desetiletí, tak se postupuje docela rychle.
Bude i terminál na metro?
Těžko, to je tak veliký projekt, že do roku 2035 max hrubá stavba.
to chápu, nicméně fandím tomu. Brno tuhle změnu potřebuje.
To je správná otázka. Schválila ministerska komise v rámci přestavby uzlu Brno i stavbu SJKD?
Ještě není vybrána ani varianta ani trasování podzemky pod Brnem (šalina, vlak, metro). Správa železnic připraví podzemní stanici pod nádražím pro všechny možné varianty.
Podzemní autobus. 🙂
No když ani 3 spojene šaliny do jedničky jezdící v 5 minutovém taktu ve špičkách s severojižním směru kapacitně nestačí, v momentě kdy Brno samotné překročilo 400.000 hranici a dál roste a jeho okolí ještě víc, pak je autobus na SJKD správné řešení… A kde se budou prodávat losy na to kdo se smí dnes vecpat dovnitř to už jsem se nedozvěděl…
To je jednoduché, speciální autobus délky konečná a konečná a chodit se bude pěšky.
Neschválila, schválila variantu bez SJKD.
Součásti nového nádraží bude i podpovrchová čtyřkolejná stanice. Dvě (kusé) koleje jsou pro vlaky z Černovické tratě a další dvě koleje budou pro vybranou kolejovou podpovrchovou variantu (vlak, šalina, metro).
Pardon, chtěl jsem napsat Chrlické tratě (nikoliv Černovické)
Jo? Podle tohoto webu bude trať na Chrlice připojena povrchově.
https://cobude.brno.cz/projekt/europoint-nove-nadrazi/
Došlo ke změně. Původní varianta napojení Chrlické tratě do povrchové skupiny by přecházela přes památkově chráněný objekt.
Jednodušší je její zaústění do podzemní skupiny i jako zárodek možného pokračování dál pod město.
Dá se někde najít plánek?
Hm, tak to se mohlo udělat na stávajícím nádraží, žádný přesun by nebyl potřeba, a ještě by to bylo uživatelsky přívětivější…
Myšlenka nebožtíka Dukáta: Odsun bez SJKD je nemožný, se SJKD zbytečný.
A jakpak by tam asi mohly existovat ty 400m vlaky?
Jednoduše, EU tlačí, že VRT mají být u letiště, aby se doplňovali (dává to logiku), jenom ODS v Brně chce s hlavním architektem udělat pravý opak a jako bonus zlikvuidují oddělení nákladní a osobní dopravy co v Brně je a pak se bude znovu budovat…
Kdepak TEN-T v revizi, ještě nevydané vyžaduje přímé napojení letiště na dálkové železniční trati (tedy ne regionální rychlodráha Praha – Kladno) u letišť s obratem 12 milionů cestujících a více, Brno se svými 670 tisíci za rok (a to byl loni rok rekordní) se bude muset ještě hodně snažit, aby takové kritérium zvládla, i kdybychom si představili, že Brněnské letiště obsluhuje přibližně totalitní Jihomoravský kraj se 2 miliony obyvatel, tak by každý musel odletět a přiletět alespoň 3x ročně, to je zatím nepředstavitelné. Pokud se Letiště Brno dostane na obrat přes milion cestujících za rok bude to obrovský úspěch.
Tady ovšem by měla být finanční spoluúčast města. Rozhodně SŽ by neměla platit trať pro šaliny.
Mám dojem, že jsme ve fázi, kdy stát (SŽ?) tam chce šaliny, aby to nemusel platit. Zatímco město tam chce vlaky, aby to nemuselo platit.
Metro je na Pekařské, to je trochu z ruky.
A taky na Poštovské
Údajně by mělo být postaveno tak, aby nebyl problém SJKD stavět, lze tedy předpokládat, že v rámci nádraží by měl minimálně vzniknout prostor pod nádražím.