Zelená pro nadzvukové lety nad pevninou USA. Prezident Trump nařídil zrušit přes 50 let starý zákaz
Vizualizace letadla Overture. Zdroj: Boom

Spojené státy stojí na prahu odvážné nové kapitoly v leteckých inovacích, uvedl Trump.
Na titulní straně časopisu VTM/Věda,technika mládeži/ číslo 11 ročníku 1969 byly nadherné barevné bokorysy Concorde v barvách leteckých společností Pan American ,Japan Air Lines,Continental Airways, Air India ,BOAC,SABENA a Qantas……a tehdy to vypadalo, že už nástup nadzvukových letadel nic nezastaví…kdo neměl objednávku na supersonik ten jakoby nebyl…
A motor už máte? A mohla bych ho vidět?
Celé je to jen o tom vytáhnout z investorů prachy. To, že přecházejí z plošného zákazu nadzvukových letů na omezení na základě nějakých hlukových limitů, je fajn, ale skutečné problémy tohoto projektu to neřeší.
je pravda že s ge f404, jaký měl demonstrátor by ten provoz byl asi jiná legrace. zvlášť v počtu zhruba 4-6ks. spíš by mě zajímalo, jak si to vůbec představujou. vypakovat takový éro z letiště znamená nabrat nějakou kloudnou rychlost, stejně jako transsonická akcelerace bude asi obojí vyžadovat použití přídávného spalování, což asi nebude úplně v souladu s něčím, jako civilní požadavky na hlučnost. takovej R-R olympus 593 by dneska asi některým přivodil infarkt, když v počtu 4 ks na plnou forsáž zvedá concorde z dráhy. bez přídavnýho spalování ty 4 motory zhltly naplno asi 22kg/s paliva. takže s forsáží… Číst vice »
Existoval seriózní návrh modelu Concorde B, kde by úpravami motorů Olympus na v. 610 bylo možno dosáhnout provozu bez přídavného spalování. Tohle všem nijak nesnižuje mou skepsi k projektu Boom…
I hodiny co nejdou ukazují dvakrát denně správný čas. Každopádně uvídíme co nám budoucnost přinese, skoro bych si tipl, že skutečný průlom přinesou až společnosti, které vyrostou až po těch současných.
Jo, podzvuková rychlost letu, to je ta hlavní příčina pomalosti letecké dopravy. Ani náhodou to není třeba bezpečnostní cirkus na letištích (zdravíme TSA)…
V době kdy zákaz vznikal nikoho nenapadlo, že by mohlo existovat letadlo, jehož sonický třesk při nadzvukovem letu nedosáhne na zem. Boom supersonic dokázal, že to jde, ale k produkčnímu letadlu má ještě hodně daleko. Regulace tak nadále bude zakazovat obtěžovat třeskem povrch země, ale musí se vyřešit certifikace, že dané letadlo při dané rychlosti vytváří za daných podmínek třesk jen do určité nadmořské výšky a že nedosáhne na zem. Je tam ale ještě hodně vývoje a je celkem nejasné, zda to půjde zaručit za všech atmosferických podmínek. A co přelet Skalických hor apod. Ale krok jde dobrým směrem a… Číst vice »
Boom supersonic ukázal skvělé PR, nicméně Mach Cutoff detailně studovala NASA a také reálně ověřila již před Boomem (měřené pomocí F-18).
Problém je hlavně, že se to týká rychlostí jen těsně nad zvukovou bariéru (do cca Mach 1,3), což trochu kazí ekonomické vize. Plus jak uvádíte, různé podmínky v atmosféře mají různý efekt.
Bože to je exot!
„Máte štěstí, že jdu zrovna kolem“ 😀
Taky si myslím, že právě ten zákaz rozvoj odvětví blokoval. Ne že po nadzvukových letech a tím pádem i letadlech není extra velká poptávka, protože žerou jako divý…
Ale teď to soudruh president konečně odšpuntoval, tak uvidíme ten fičák. Ostatně jako vždy… 🤡
Blokovala to ekonomika provozu. Pokud Boom dokáže létat nadzvukově bez toho aby sonický třesk dosáhl země, tak v povolení není problém.
Ale je to jen 1.3M a navíc v těch nadzvukových letadlech není moc místa.
Trh pro to tu je, ale pouze jako okrajová záležitost. Žádný fičák nebude.
Kdy přesně že byly USA leadery v civilním nadzvukovém letectví?
To asi není až tak důležité, když evropská konkurence je půl století stará a momentálně žádná není…
Jakmile nadzvukove dopravni letadla naji USA, tak jim hluk nevadi, ale u Concordu jim to sakra vadila. Ze by nahoda? Vazne ne!!!
Tak on je dost rozdíl i v hluku i mezi podzvukovým dopravákem ze 70. let a takovou A350.
Ale oni to pro jistotu vůbec neřešili nějakými hodnotami naměřeného hluku, ale raději rovnou univerzálním zákazem že?
Nevím, jestli nad Prahou létá něco ze 70. let, ale to, co létá, ma pořádný rozdíl v hlučnosti i teď. Možná jsou to otevírání podvozků, možná změna tvaru křídel, ale některá letadla dost zahlučí.
Ten hluk je slyšet i zevnitř letadla, jen o dost ztlumenější.
PS: na hluk motorek, „sportovních“ aut nebo dokonce v současnosti moderních kamionů bez tlumičů hluku výfuku letadla stejně nemají.
Dokonce i nadzvukový třesk, který znám z blízkosti českých vojenských základen, nebyl tak hlasitý, jako ty „mustangy“ a další.
no, precetl jste i text, nebo jenom nadpis?
je to podminene tim, ze dane nadzvukove letadlo nebude vydavat slysitelny supersonicky tresk. to nezni jako neco, co by concorde splnoval.
ale asi se mylim 🙂
Mach cutoff. Doporučuju přečíst konec článku. 🙂
https://www.newscientist.com/article/2467745-how-the-xb-1-aircraft-went-supersonic-without-a-sonic-boom/