Ze čtyř pruhů dva. V Pardubicích začne oprava Wonkova mostu, denně přes něj projede 20 000 aut
Oprava je rozložena do dvou stavebních sezón, aby byly dopravní komplikace menší.
Pardubický kraj počítá letos v červnu se zahájením dopravních omezení souvisejících s opravou Wonkova mostu přes Labe v Pardubicích. Přípravné práce začnou na přelomu února a března.
Posun v přípravách celé stavby oznámil kraj v tiskové zprávě. Pro Pardubice půjde o zásadní omezení: přes most denně projede 20 000 aut. Oprava potrvá do října příštího roku. Most spojuje centrum města se sídlištěm Polabiny.
Podle kraje se ještě ladí přesné termíny, již nyní je ale jasné omezení provozu do jednoho pruhu v obou směrech. Most zůstane po dobu rekonstrukce průchozí i pro pěší. „Pardubický kraj vše koordinuje s magistrátem, Ředitelstvím silnic a dálnic tak, aby dopady na občany byly co nejmenší,“ uvedl kraj v tiskové zprávě.
Zakázku na opravu získalo za 151,5 milionu korun sdružení firem Chládek a Tintěra Pardubice a DYWIDAG-Systems International. Důvodem opravy je špatný stav mostu.
Lepší ochrana proti korozi
Je například potřeba vyměnit nosná předpínací lana, která korodují. „Nejde ale pouze o rekonstrukci. Připravíme most pro jednodušší údržbu dalším generacím. Nosná lana jsou v současné době uložená ve speciální pěně. V rámci opravy budou nahrazena novými s dvouplášťovou ochranou proti korozi. Zároveň vznikne na koncích mostu takový tunel, díky kterému se k nim v budoucnu lépe dostaneme, a případně další údržbové práce budou moci proběhnout již bez omezení provozu. Je to tedy také investice do budoucna,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za oblast dopravy Michal Kortyš.
Kraj vybral firmy na opravu pardubického mostu Pavla Wonky, práce začnou až příští rok
Oprava je záměrně rozložena do dvou stavebních sezón, aby byly dopady na dopravu ve městě menší. „Abychom obyvatelům Pardubic co nejméně komplikovali situaci, proběhlo několik koordinačních schůzek, a nakonec se díky vstřícnosti všech zúčastněných podařilo najít cestu, která bude dopravu zatěžovat co nejméně,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
Na přelomu února a března začnou přípravné práce na přeložkách, ty zatím omezení dopravy nepřinesou. V červnu odstartuje nutná výměna lan volného předpětí. „Činnost je naplánována na několik etap právě proto, aby se nestalo, že most bude zcela uzavřen a v krajském městě nastane dopravní kolaps. Nyní na mostě jezdí doprava ve dvou jízdních pruzích pro každý směr, omezení bude na jeden a jeden pruh, případně na dva a jeden pruh,“ upřesnil kraj.
Kraj koordinuje opravu s městem i kvůli špatnému stavu dalšího mostu přes Labe, konkrétně kpt. Bartoše. U něj město řeší instalaci mostního provizoria.
Most z roku 1960 měří více než 172 metrů a jeho hmotnost dosahuje přibližně 9000 tun. Šířka stavby je necelých 25 metrů, z toho 18 metrů slouží pro vozovku a zbývající šířka potom pro pěší a cyklisty. Nosných lan je v každém komorovém nosníku 12, celkem tedy 36. Jejich funkce spočívá především v zajištění dostatečné únosnosti mostu při zatížení automobily.
Předpokládaný harmonogram stavby
únor až květen 2024: přípravné práce s žádnými či malými dopravními omezeními
1. června 2024 – 1. listopadu 2024 doprava na mostě v režimu 1+1. Převedení dopravy do krajních pruhů, bude se pracovat ve středu mostu, kde budou probíhat zemní práce v předpolích a budou se měnit přepínací lana. Nelze odbočit z Hradecké do nábřeží, z nábřeží na most lze.
1. listopadu 2024 – 31. října 2025 doprava na mostě v režimu 1+1 přes mostní provizoria. Na počátku a konci období provozu přes mostní provizoria dojde k převěšení troleje. Omezení bude vždy na dva víkendové dny, probíhají jednání s Dopravním podnikem města Pardubice. Doprava je převedena na střed mostu, práce probíhají v krajních polích.
Předpoklad dokončení opravy mostu je v říjnu 2025.