Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

Zdymadlo Štvanice zmodernizují Metrostav a Eurovia, cena je oproti očekávání vyšší

Zdymadlo Štvanice. Autor: ŘVC
Zdymadlo Štvanice. Autor: ŘVC

Ředitelství vodních cest se pouští do jedné z největších investic na pražské Vltavě poslední doby, když podpisem smlouvy završilo výběr stavebních firem pro kompletní modernizaci soustavy plavebních komor Štvanice. Tendr vyhrálo sdružení Metrostav a Eurovia s cenou 109 milionů korun bez DPH. Na vodě se tak výrazně více než u jiné infrastruktury projevuje nárůst cest stavebních prací, stát soutěž vypisoval s předpokladem 71 milionů korun bez DPH.

Štvanická akce je součástí celkové úpravy vodní cesty mezi Prahou a Mělníkem. ŘVC chce především vyřešit nedostatečnou kapacitu stání u horní i dolní rejdy a omezený ponor. „Tyto nedostatky stávající infrastruktury představují významné překážky na vodním toku Vltava a mají negativní dopad na využití vnitrozemské vodní dopravy,“ píše ŘVC ve svých dokumentech.

Úpravy zdymadla Štvanice. Pramen: ŘVC
Úpravy zdymadla Štvanice.
Pramen: ŘVC

Obě rejdy projdou opravou, horní bude rozšířena o nové čekací stání pro malá plavidla, na dolní vzniknou nová stání pro malá i velká plavidla. Vedení ŘVC si od stavebního zásahu slibuje i zvýšení bezpečnosti plavby, neboť velké osobní a nákladní lodě budou nově oddělené od rekreačních plavidel.

V horní i dolní rejdě dojde rovněž k vybagrování dna, aby se plavební hloubka zvýšila z dnešních 1,8 metru na 2,5 metru, zároveň budou zpevněny břehy. Zdymadlo bude osazeno novým osvětlením a plavebními znaky. Hotovo by mělo být koncem příštího roku.

Zdymadlo Štvanice vzniklo v současné podobě v letech 1907 až 1912, naposledy prošlo rekonstrukcí v 80. letech. Podle ŘVC jde o druhou nejvytíženější komoru v tuzemsku, kterou ročně využije přes 10 tisíc lodí. První je s 30 tisíci smíchovská plavební komora.

2 komentáře

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Jak se bude řešit podjezdná výška pod Hlávkovým mostem která je nyní cca 5m a podle nových parametrů by měla být zvýšená na 7m?

    • To je výborná otázka, myslím, že to neví ani nikdo na ŘVC 🙂
      Proto se celý projekt prezentuje jen jako úsek z Holešovic k Mělníku, ačkoliv by podjezdné výšky měly být zajištěny až do Radotína.

Newsletter

Partneři


Výběr editora