Zdymadlo Kořensko nevydrželo v provozu celou sezónu ani letos, není voda
Vodní dílo Kořensko s plavební komorou. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Lodě z Orlíku nebudou moci proplout do Týna nad Vltavou a na Hněvkovickou přehradu a naopak.
Stačil pouhý týden a vody je co hrdlo ráčí. Obávám se, že komora bude opět mimo provoz…
Ale no tak! Teď se to dožene vysokým průtokem (sice opět nepoužitelným) takže v průměru to bude nakonec v cajku
Takže si příště vycucáme ten průměr. Z vás bude obvoďák jedna radost, pane doktore…
Už je… (voda)
Takhle se vyhazují peníze na fiktivní vodní cestu. Zrušit Ředitelství vodních cest!
Myslím, že letos to taková tragédie nebyla, splavnost udrželi skoro celou plavební sezonu. A stále platí, že vlivem stavby přepadu na hrázi nedosahovali obvyklé výšky hladiny v letním období.
Pokud chce ŘVC udržet plavbu do ČB musí na místě jezu v Podolsku postavit další plavební stupeň! Zvláště s přihlédnutím k záměru udělat z Orlíku přečerpávací elektrárnu.
Česká rekreační plavba zvládne za pomoci traktoru cokoliv…
Proč vlastně stát tuhle srandu platí? Vyplatí se to na cestovním ruchu?
O jaké srandě je konkrétně řeč?
Myslíte tohle https://www.metrostav.cz/cs/pro-media/3944-bezpecnostni-preliv-na-orliku-pokracuje-ve-vystavbe-lide-si-ho-pletou-se-skokanskym-mustkem
Nebo snad tohle https://www.obecsolenice.cz/pro-obcany/aktuality/rekonstrukce-silnice-iii-11822-usek-solenice-dolni-lisnice-223cs.html
pořád dokola, tento druh vodních staveb je naprosto k ničemu, vyhazování peněz daňových poplatníků za nějakou srandu typu plavba po vodě. Zrušte už konečně ŘVC.
Probůh, Kořensko se nestavělo a neprovozuje kvůli rekreační plavně, ale primárně kvůli JETE a vypouštění/homogenizaci jejích odpadních vod. Dneska se hodí i k tomu, že udržuje hladinu v Týně.
Jsem rád, že to někdo řekl. Kořensko by jinak vůbec nebylo. Projektová dokumentace přišla ke schválení na Jč KNV jako součást výstavby JETE, proto také její schválení bylo samozřejmostí. Voda se používá i na chlazení. Je dobře, že JE Temelín se postavila jen v polovičním profilu, a při možné dostavbě, bude nutné velmi pečlivě zvážit, zda je na chlazení dalších bloků dostatek vody. A naopak, potřeba vyšší hladiny pro další bloky, by vedla k přestavbě Kořenska, a vyřešila by i rekreační plavbu. Nejde jen o dostatek vody, ale i o její teplotu. S tím měli velké problémy v JE Paks… Číst vice »
Hněvkovice ani Kořensko nejsou primárně ani vodní elektrárny ani plavební stupně! Oba stupně jsou součástí provozu Temelína! Bez nich by nemohl fungovat! Z Hněvkovic se odebírá chladicí voda pro reaktory a do Kořenska se vypouští.
tak ať to nechají ve stávajícím stavu. JETE to takto naprosto vyhovuje. Nač řešit další splavňování …
A on to další splavňování někdo řeší? Koryto bylo prohloubeno, pomohlo to částečně. Chystá se něco dalšího?
„Příprava opatření na DI pro přepravu NTK pro NJZ ETE“
A znáte tuto probíhající stavbu? Vlakem už to nejde, tak se musí jinak. „Příprava opatření na DI pro přepravu NTK pro NJZ ETE – Rekonstrukce silnic u hráze VD Orlík“
Ještě si furt někdo myslí, že na střeše Evropy vybudujeme 100% funkční kanály a cesty pro lodě, přírodě navzdory?
Kdybychom měli srážkové úhrny jako někde v Anglii … jenže nesjme u moře a ani se k němu za den jízdy na koni nedostaneme.
To si piš, že jo 😀
Pokud bylo skutečně provedeno prohloubení koryta – a přesto plavba nefunguje, tak ty práce někdo provedl špatně!!
To by stálo za vysvětlení a případnou reklamaci. Co na to Povodí Vltavy a ŘVC?
Navíc – spousta rekreačních lodí má ponor kolem 0,6 metru, často i méně, současný vodní stav po Kořenskem by snadno zvládly. Ale pokud jsou (zbytečně horlivě) sundané plavební znaky, tak se teď do plavby nikdo nepohrne. I s ohledem na pojištění lodi. 🙁
Takže něčím šlendriánem dochází ke znehodnocování státních miliardových investic na horní Vltavě. 🙁
Jak špatně. Pomohlo to udržet splavnost do o něco nižší hladiny. Ale za vysvětlení by to stálo, aby to hned každý neoznačoval za šlendrián.
„ty práce někdo provedl špatně!!“
Druhá možnost je, že práce provedl správně dle zadání. Jen to zadání nebylo úplně neprůstřelné.
Prohloubení koryta (ve smyslu, že se v řece vykope kanál jako „silnice pro lodě“) funguje taky jenom od určitého stavu vody… Kde nic není, ani smrt nebere. A vody je teď v některých obdobích prostě celkově míň.
Průtok ve Vltavě je díky Lipnu stabilní! A to teď rozhodně prázdné není ! Takže jaký nedostatek vody?
Podle všeho je stabilní jenom ocaď-pocaď. Ani z Lipna se nedá vypouštět víc, než tam přiteče a zároveň udržet hladinu. Prázdné Lipno by bylo horší než tahat lodě na přívěsu za traktorem
Ale ono to prohloubení udělalo to, co mělo, tedy zajistilo plavbu i při nižším průtoku, než bylo možné předtím. Ale je tam prostě limit průtoku, pod který to bezpečné nejde ani po prohloubení.
Bude se stavět další zdymadlo v Podolsku? 🙂
hned jak se zesplavní řeka Morava do Olmíku 😉
Zdymadlo kus pod Kořenskem by se zaplatilo už jen výrobou elektřiny, Orlík bývá na plném vzdutí jen výjimečně .
Rozvahu máte??? A mohl bych ji vidět??
Mě se nechce počítat. Metr krychlový za sekundu na spádu 1 metru udělá výkon 9,81 kW. Totiž udělá méně, musíme odečíst ztráty.
Vezmene tedy průměrný roční průtok v m3/s, přenásobíme 8760 hodinami, přenásobíme rozdílem hladin a gravitačním zrychlením. Vyšly nám kWh.
Neznám navrhovaný výškový rozdíl.
Když to postaví z kůlů zaražených do dna, tak by se tam dal efekt multiplikovat výběrem parkovného, vstupného a z provozu hostince. A v létě i z půjčování nafukovacích lehátek a slunečníků.
Po většinu času by tam byl minimální rozdíl hladin, to by nic nevyrobilo. Možná by zdymadlo fungovalo v režimu, že za dostatečného stavu v Orlíku by byl jez sklopený pod vodu, a zvedl by se až při nízkém stavu..
Takto by fungovalo zcela nepochybně, protože i Kořensko – při maximální hladině Orlíku – je metr pod vodou. Jiná otázka ovšem je, jak často se to v dnešní době stává 🙂