Zdvoukolejnění tratě na Linec je znovu ve hře
Railjet Českých drah v pohraniční stanici Summerau. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Správa železnic se vrací k úvahám na modernizaci klikaté jednokolejky na Horní Rakousy.
Správa železnic se vrací k úvahám na modernizaci klikaté jednokolejky na Horní Rakousy.
Tady někdo jako diplomku porovnával trasování jestli přes Kaplici nebo Krumluv. Vyšla mu Kaplice. Jsou tam i mapky s potencionálními variantami – strana 53:
https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle/10467/81160/F1-DP-2019-Vandrovec-Radek-priloha-01_Technicka%20zprava.pdf?sequence=-1&isAllowed=y
To jsem četl a musím napsat, že je to dobře zpracované technicky, ale zoufale ekonomicky. Obsluha většího počtu místních cestujících se tam hodnotí jako jedno z mnoha kritérií, turistický provoz do Českého Krumlova se zcela ignoruje. Takže doporučuje variantu přes Kaplici na základě snazší realizace.
Jiřiku – co je to ten „potencionál“ ???
Jen škoda, že sem autoři článku nedali ten plán variant. Asi dva roky zpátky ho někdo dal v komentářích.
Od Budějic do cca Velešína by to chtělo trať v nové stopě, a pak až do Dvořiště lokální přeložky (větší či menší). Například ten „had“ z Kaplic do Omelenic si vyloženě říká o jednu rovnou čáru. https://mapy.cz/s/mapahesuje
Konku nechat jak je a kdyz uz, tak postavit prelozku CB- C.Krumlov -H.Dvoriste.Minout Krumlov je blbost.
Blbost je odbočka na Krumlov, když už. Budete táhnout novou trať do Krumlova a pak obloukem kolem Vltavy zase zpátky na Linz? Nechte se vyšetřit.
Hlavně ta stanice kdesi v lesích za Krumlovem byla u této varianty výmluvná. Spíše by se hodilo přiblížení resp. neoddálení Kamennému Újezdu, Velešínu a Kaplici, pokud něco. Jenže oni vědí, jak převést i ten zbytek přeprav na silnice – k městům totiž namalovali dálnici (z níž lze přitom pohodlně sjet) a koleje nechali co nejdál.
Není v lesích, je hned za městem. Od historického centra blíž, než ta současná.
Krumlov je naopak blbost. Pro turisty je zastávka daleko a do vesnice jakou je Krumlov se nová trať nevyplatí.
Naopak, ta zastávka na Horní Bráně by byla blízko centra a daleko od novější zástavby.
To není nový nápad, ale neměl nikdy skoro žádné zastánce.
> „Technické parametry trati na území České republiky a Rakouska musejí být srovnatelné.“
Ve smyslu nápravových tlaků a délky vlaků apod. s drobnými výhradami ano. Rychlost ale vůbec ne, klidně může být u nás 160 a v Rakousku 80, pokud oni se k tomu staví jaksi „bokem“. Důležitý je pouze výsledek, tj. celková jízdní doba Praha – Linz.
Předpokládám však, že reálné je spíš tak vyjet s novou dvoukolejkou někam k Velešínu a udělat odbočku do Krumlova.
Než se SŽ k něčemu dopracuje, tak se současná trať bude rozpadat a pak se to bude řešit nahonem.
Pak už se nebude řešit nic, doprava se převede na dálnici, jako vždycky.
Bude to dělat SUDOP a bude to to na 115-135 km/h?
ty doby jsou už doufám pryč. V územním plánu je rezerva, čára, která by s přehledem zvládla i 230 km/h. Nevím jak je to sklesáním a stoupáním. Ale v tom „průsmyku“ Šumava vs. Novohradské hory terén je méně složitý než třeba u Votic a Benešova. Tam bude max 175km/h bez naklápění prej
Když mu to někdo takhle blbě zadá, tak to tak udělá.
Za uznani stoji take prace Gerstneru. Kdyz to starsi prosel na zacatku 19. stoleti pesky, naplanoval to na dveste let!
Akorát ve své době zůstal nepochopen, viděl v Anglii parní mašiny a odhadl dobře jejich budoucnost. Obdivuji na těhlech lidech, že se učili a vymýšleli za pochodu, bohužel i s drobnýma úkrokama stranou.
Souhlas. Proto taky stavěl pro Ruského cara železnici a v Leningradu má pamětní desku.
Problém je, že z Linze musí trať vystoupat asi 400 výškových metrů, což na vzušnou vzdálenost 35 km je docala dost.
Myšleno na hranice s ČR.
čili cca 10 promile
rozdíl je asi 352 podle wikipedie od Lince k Dvořišti podle wiki
A neni mozne postavit par tunelu? Nemusi to byt zrovna tunel celym pohorim, ale tak aby se castecne naprimila trat a zaroven vyresili nektera prevyseni?
Pro zrychlení se bude muset postavit pár tunelů, jinak se ty oblouky narovnat nedaj.
V roce 25354 se trať zprovozní
Taky by ty Ex v Linci mohli jednou na neco navazovat. Kdykoliv dorazim do Lince tak na Salzburg/Mnichov nebo Viden stepuju. I ten spacak do Curychu tam tvrde pul noci.
směr Salzburg a Curych mi to přes den přišlo v pohodě (cca 40 min čekání – akorát stihnout sváču nebo jedno rychlý). Problém jsem spíš měl v opačném směru
Vzhledem ke zpoždění je to jedno.
Pořád lepší mít nějakou rezervu, než když ve Vídni máte na přestup mezi vlakem od Salzbuku a vlakem na Brno 5 minut. Nečeká se ani minutu a když máte mezinárodní jízdenku, tak mám k tomu ještě propadne povinný spoj a musíte si jít pro zpožděnku. Jezdil jsem takhle pravidelně ale pak jsem se na to vykašlal a začal jsem jezdit o jeden spoj dřív.
Rakouská strana je vlažná, protože ČR je „slibotechna“:
a) Rakousko má špatné zkušenosti se sliby výstavby infrastruktury v ČR (30let D52, 30let D3…)
b) od Linzce do Dvořiště je to jeden dlouhý kopec. A dost členité a osídlené území. Viz tunely na S10
Znáte historku s D5? Němci nevěřili že budeme na hranicích první a pak nestíhali stavět 😀
Zde to musíme udělat stejně. Dokud nebudou koleje až u hranic, tak se v Rakousku nic dít nebude!
No a v jakém stavu je trat Wien-Břeclav? Jede se tam víc jak 120 ?
Příští rok začíná upgrade na 200 km/h.
No stejnou taktiku maji ted polaci s D11… ted honem rychle resime dalnici HK-Polsko…
A pak bude možno zrušit trať do Náchoda, protože vše pojede po dálnici…
V době říše tam trať byla, ale nevydržela, bo převýšení
Hlavně oni chtěli nejdřív ty tratě, my jsme jim vnutili dálnice. Tak už je teď ta trať celkem k ničemu.
Pokud by se skutečně postavila trať na 200 km/h až do Lince, může být časově zajímavá i relace Praha – ČB – Linec – Mnichov/Vídeň.
Je to tak. Pak by sem ÖBB mohla posílat Railjety a spojovat/rozpojovat je v Linci.
No jenom tak Praha-Benesov je ztrata casu, az neuveritelne sneci tempo vlaku…
Odpískala se VRT přes Benešov, tak se bude klikatit a postávat, zatímco v Polabí povede souběžně několik tratí. Chcete lidi a zboží v autech, budete mít lidi a zboží v autech. Ta trať už se staví víceméně pro parádu, bohužel. U dálnic se nikdo na efektivitu v souvislostech neptá, ale pokud by se toto posuzovalo už s tou zde tolik chtěnou D3, nejspíše to na výnosy nevyjde.
Pan Svoboda se zřejmě nepodíval alespoň na mapě k sousedům kudy ta trať vede dále po jejich území. A hlavně Rakousko vyjma krátkého úseku za Linz vůbec o žádných úpravách neuvažuje.
My jsme chtěli místo kolejí dálnice, vzpomeňte si na Zemana. Tak je jasné, že teď už trať předělávat nechtějí.
A nestačila by jednokolejka? Stávající trať nechat tak jak je a v nové stopě udělat jednokolejku, ze které by byly odbočky na starou trať. Osobáky a část nákladu nechat na staré. Ex a část nákladu po nové.
no, asi by nebylo spatne s novou trati trefit treba kaplici, idealne i velesin.
Velešín 3900 obyvatel, Kaplice 7200 obyvatel. To je pro Ex málo. Pravda nyní Ex staví mnohokrát, ale jen z důvodu malé rychlosti a kapacity trati. To spíš novou trať udělat vedle D3.
Ono by to spíše chtělo trať pro Os a R přiblížit městům, náklady klidně mohou jezdit okolo. Jenže je pozdě, u měst se namalovala dálnice, přitom z ní lze sjet, od vlaku můžete leda šlapat, v lepším případě do auta…
jako ve Velešíně to nezastavuje? Ex – Velešín město, ano do Kaplice asi 6km. přípoj na Lipno, ideálně by bylo zajistit bus do Krumlova a ne vymýšlet nějaký hlouposti jako zdvojkolejnění něčeho co není potřeba, peníze jsou potřeba jinde..
Krumlov 13 tis obyvatel, kvůli nim dvojkolejku netřeba a více turistů by bylo spíše na obtíž.
Souhlas. Stačí přípojný bus z Kaplice do CK – asi 13km..a vyhodí je to v centru (Špičák) dvoukolejka je hloupost. Když už tak by stačilo trochu napřímit trať a poslat tam to 20let starý Pendolino a myslím že ve Vídni bude tak nějak stejně rychle jako přes Brno. (4h a kousek). Než vymejslet takový hlouposti raději bych viděl trať z Prahy přes Bolku do Liberce.. i přes to že bydlím kousek od Velešína.
Do Kaplice je to 4 – 5 km ne 6 km.
Já si myslím, že by mohla stačit jedna nová kolej od Budejic k Velešínu, a pak dvojkolejné přeložky.
Pro propojení severních a jižních přístavů je to nezbytnost – Šumava (Linz – Budějky) je úzké hrdlo, které je nezbytné co nejdřív odstranit !!!
a kolik vlaku tam denne jede z tech vasich pristavu, kdyz je to takovej ficak?
Nikdo protože skoro všechny vlaky kvůli mizernému stavu koridoru objíždějí ČR přes Německo ( i ČD Cargo 🙂)
Asi právě proto, že parametry tratě jsou tragický, to tam dneska fičák pochopitelně neni:)
S Lincem ať se jdou bodnout. My budeme mít DOL!
Jo! Nejlepší vtip je, jak na stránkách DOL píšou, že je loď ekologičtější než železnice, už chybí jen slovo „rychlejší“.
V našich studiích bude loď i rychlejší.
Když jí bude dělat nějaká známá firma tak určitě, jak praví klasik „tento systém se již v praxi osvědčil“
a copak si o napadech pana svobody mysli ve vidni? 🙂
Když tam nebudou zbytečně otravovat dotované osobáky, tak je trať pro důležitou nákladní dopravu tak akorát.
Píšete jako korunovaný vůl. Ty Os mají význam jednak pro mezistátní dopravu, doplňují totiž Ex na cca dvouhodinový takt, a jednak od nich navazují v Rybníku přípoje do Lipna nad Vltavou.
Věřím, že ať bude po volbách nová koalice v jižních Čechách jakákoliv, tak nikomu už tyto redukce po vzoru Zimoly a Žemličky nepřijdou na chuť. A pokud ano, dnes jsou daleko větší možnosti obrany než dříve.
Neproběhly „možnosti obrany“ zrovna o víkendu?
Možnosti obrany jsou především v podobě šíření informací. Obvykle se podaří zabránit nějaké redukci v případě, pokud to unikne ven v dostatečném předstihu a chytnou se toho média.
Zatímco opačně ze záhadného důvodu osobáky z Rybníka na Lipno nad Vltavou ujížděly/ujíždějí těmto mezinárodním vlakům o minutu.
Viděl jsem to dvakrát na vlastní oči.. na zhlaví osobák Vltava/Dunaj přijíždějící od Linze a podle jízdního řádu odjíždějící osobák na Lipno. O jednu minutu!!!!!!!!!!!!!!!!!
osobaky by se tam sakra hodily, ale to by musely trefit aspon jedno sidlo po ceste…
Dotované jsou i expresy.
Má tato trať, pokud by prošla zásadní rekonstrukcí potenciál pro spoj Praha -Vídeň? Myslím, co se týká jízdní doby. Je mi jasný, že na trase nejsou velká sídla, odkud by jezdilo hodně lidí.
Do Vídně se jezdí přes České Velenice. To je trochu jinde.
Přes Velenice je to sice kratší, ale pokud by se zrekonstruovala trať přes Dvořiště, tak to přes Dvořiště a Linec bude rychlejší a na vídeňský hlavák, ne na France Josefa. Již dnes je to z Budějic Ex + rj za stejnou dobu na hlaváku, jako osobákem přes Velenice na FJ. Obojí s jedním přestupem.
Ano. Z Plzně a Českých Budějovic ano.
Praha – České Budějovice bude po dokončení koridoru cca 1 h 30 m, Linz – Wien trvá railjetu cca 1 h 10 m. Přes Brno trvá cesta více než 4 hodiny. Takže ano, v případě zásadní rekonstrukce ta možnost určitě existuje, akorát teda v úseku ČB – Linz by vlak nezastavoval jako dnes, tudíž místní by vždycky museli dojet do nějaké větší stanice (tipuju Freistadt a Rybník).
Myšleno bylo zřejmě spojení České Budějovice – Vídeň. Z Prahy nesmysl teď, v budoucnu po vybudování VRT Praha – Brno – Šakvice (nebo kam to chtějí) nesmysl ještě větší.
Před lety nezastavoval rychlík z CB do Lince v Kaplici. By byla blbost, vzhledem k tomu, že Kaplice je největší město na trase z CB na státní hranice.
Cywe, do Vidne je hafo trati. Ale potrebujeme na Italii, Slovinsko, na Balkan, pro naklady, etc.
Technicky vzato má, ekonomicky a atraktivností ani omylem. Tedy pokud dotaz směřoval k osobní dopravě.
Konečně si někdo nahoře všiml, že ta trať vede dál, než do Českých Budějovic.
Zase ti rakušani….jen aby nás zase nepřekvapili jako s tou dálnicí u Mikulova.
podle dat na RSD se mezi Mikulovem a koncem D52 zacne stavet za 3 roky v roce2023 – je to o prioritách…
Samozrejme ze se to muze kdykoliv zmenit – ale takovejhle je momentalne verejne pristupnej harmonogram na strankach RSD – viz link s jednostlivými úseky v mapě:
https://www.rsd.cz/wps/portal/web/mapa-projektu/!ut/p/a1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOK9Pb09DZ2cDbzdjQ0MDRzNXFyNTX1CDAwMDIEKIoEKnN0dPUzMfYAiJhZGBp4uTh4u5pa-BgaeZsTpN8ABHA0I6Q_XjwIrwecCsAI8VhTkhkYYZDoqAgCJ8XUV/#/stavby?filters%5B%5D=StavbyPriprava2023&page=0
Kterou jsme Zemanovými ústy chtěli my místo propojení železnic. 😉
Vzhledem k tomu, že rakousko se snažilo nákladní dopravu přes přechod Horní Dvočiště – Summerau omezovat a nyní na trati jezdí významně méně náladu v dřívějších dobách, tak si myslím, že je v ČR více efektivnějších investic jak pro cestující (v jižních Čechách například elektrifikace České Budějovice – Český Krumlov, kdy valná většina zahraničních turistů jede autobusy z Prahy a ti by se mohli přesunout na koleje), tak pro náklad.
Krumlov by byl obslouzen spojkou Trebonin – Domoradice
A mezinárodním letištěm ČB .-)
Pokud by to tak bylo a kapacita by opravdu nebyla potřeba, tak to zvyšuje šance, že se to postaví 😀
Nádraží je vzdáleno cca 3km od centra Krumlova, proto jsou vlaky pro turisty bezpředmětné o čemž svědčí i fakt, že do Krumluva jezdí z Prahy pouze jeden vlak denně.
V případě, že vlak bude významně rychlejší než autobus, tak nemám obavy o zaplněnost spojů. Po městě se lze dopravit mhd. A toto je zrovna jeden z příkladů, kdy by šlo přesunout poměrně velké množství cestujících z autobusů na železnici.
Jenže Krumlov není Praha. Ani Brno. Na MHD á 5 minut zapomeňte. Spíš v sezoně á 30 minut a mimo sezónu á 2 hodiny. Autobus na vlak počká, to problém není. Opačně §1
A k čemu vám bude, vy vševěde, MHD z města k nádraží v intervalu 5 minut, i kdyby tam vlaky tam jezdily třeba i po (z pohledu cestujících úplně fantastické) půlhodině? Navíc pro obvyklé zájezdy skupin (převážně šikmookých) turistů z Prahy tam může příslušná cestovní agentura zajišťovat speciální autobusy, to vám nedochází?
Zájezdy může stejně dobře odbavit z Budějc nebo kaplického nádraží. Běžnému cestujícímu to bude zhola k …
…a nebo rovnou z Prahy. Pro organizátory nejjednodušší varianta. A možná i nejlevnější. A pro turisty nejpohodlnější… :o(
Já tam jel městskou, interval 1 hodina, ale jel jsem ve velkém autobusu sám, neměl jsem s kým pokecat.
Jako že bude nádraží kdesi v lesích (dle tehdejší varianty), ještě dále než je to současné, ale převezme zátěž ze silnic? Tak se koukněte do Francie, kde dělali VRT do polí, jak tam stávkují za levný benzín. 😉
To nádraží by bylo o něco blíže centru, ale zcela k ničemu právě pro ty občany na Nádražním předměstí.
Až se dostaví D3 a D4, tak to bude busem ještě výhodnější.
Bohužel, přesně tak. Proč se asi tak otálí s tratí do Liberce a proč není vůle vést rychlíky do Strakonic…
Blbost. Žil jsem v ČK pouhých 57 let a dojížděl odtud i do Prahy, takže trochu vím, jak se to dlouhodobě vyvíjelo. Vlak využívali turisté domácí i s průvodci Lonely Planet z celého světa. Změnilo se to trochu, když asi 2007 Jančura zavedl přímé busy, ale největší ránu tomu dalo zavedení taktové dopravy, která v ČB absolutně nenavazuje. Řešením je nová elektrifikovaná spojka od Třebonína do Domoradic, která by o nejméně půlhodinu zrychlila spojení z ČB dále na Šumavu (Horní Planá, Volary) a také dojíždění ČK-ČB a pak by po dokončení koridoru mohly jezdit vlaky v hodinovém taktu proloženě Praha… Číst vice »
Nádraží se nachází na území Krumlova na rozdíl od Kaplice.
Tam hlavně hrají roli i sklonové poměry, které jsou na rakouské straně ještě horší, než na české. Rakušákům se zkrátka nechce tahat těžké vlaky milionem oblouků od Dunaje až na Dvořiště, když to mohou vzít po téměř rovné trati přes Vídeň a Břeclav, jakkoli je to u mnoha relací delší. Proto už přes HD jezdí víceméně jen to, kde je to nevyhnutelné, anebo to jsou lehké (tj. především prázdné) soupravy.
Pyhrnbahn je samej oblouk(celkově rychlost nic moc) a jezděj tam haldy dlouhejch těžkejch nákladú ve dne v noci.A odkud, že to vede? Z Lince. A kam, že? Na jih. Divný ne? Linec je kde? Na Dunaji. Nechápu proč by měli rakušáci problém s obloukama. Navíc je trať v naprostý většině 1kolejná. To dost vyvrací vaše tvrzení o nejvhodných sklonových poměrech. Problém zde múže být maximálně s kapacitou. Jinak Linec – Vídeň 4kolejka. Tam kde se jezdí 230km/h, múžou náklady jezdit 160km/h(respektive musej), a ty pak jedou po rychlý 2kolejce. Na Westbahnu nic neobvyklýho. Na youtube máte haldy videí o NEXech… Číst vice »
Ty oblouky jsou minoritní problém, zmínil jsem je jen pro kontext, horší jsou sklonové poměry. Na rakouské straně jsou dlouhé úseky s až 20promilovými sklony, což zásadně ovlivňuje normativy (na jednoho tauruse jen okolo 1000 tun). Ne nadarmo tam přestaly už před lety jezdit vlaky s karvinským uhlím (to bylo tedy zejména kvůli dalším kopcům po trase, např. Vlkov u Tišnova, na rakouské straně už to frčelo jen dolů), pak i sůl do Neratovic, a i další přepravy šly těžce dolů. Navíc ano, kapacita je tam nižší, ale přesto zatím dostačující. Každopádně jsem tím chtěl říct hlavně to, že větší… Číst vice »
Traxx tam má normu 1350 t, ty vševěde.
Psal jsem taurus, ne traxx, pane slepý.
Nákladní vlaky na 160km/h? 😗 Vážně? Co já vím, tak na 160km/h je hodně málo nákladních vagónů. Např. čtyřnápravový autovůz, potom nějaké vagóny pro poštovní expresy, nějaké speciální vagóny patřičně technicky vybavené. Běžně se nákladní vagóny konstruují na 100/120km/h (ložené/prázdné), v lepším na 120/120. Zkouknul jsem 2 videa z WestBahnu, nákladní vlaky tam rozhodně nevalí 160, jestli to je 100 nebo 120 se mi nechce počítat. 😒
mezi Vídní a St.Poltenem aby mohli jet po rychlotrati kde je 230(+ smíšený provoz), musí mít náklady v max 160, jinak musej po starý trati. Na co by asi stavěli ten obchvat na 160?? Prújezd St.Polten bf je pouze 80km/h. Na Gotthardu až se bude jedit 250, taky musej mít náklady v max 160, jinak jim nevyjdou jízdní doby(tunel, bezpečnostní dúvody) taky smíšený provoz. I za Vídní máte tunel.
GZU Sankt Pölten je na 120 km/h.
kdy to zvedli na 120? https://youtu.be/s-1Kwp4RbxY 22:34
8:20 https://youtu.be/JOjwUYxabW0 z loňskýho roku, stále všude 80
asi sem vás blbě pochopil, pokud jste myslel obchvat, tak je to jak řikáte, už to vidim, Jsem docela překvapenej, že to stáhli. Nevíte dúvod? Celou dobu to bylo prezentovaný na 160 pro náklady. Zkusim se někoho znalýho zeptat co je za tim.
Maximální rychlost nákladních vlaků v Rakousku je 100 km/h.
Elektrifikace s přesunem turistů vůbec nesouvisí. Turistovi je úplně fuk na co ten vlak jede.
Může se zkrátit jízdní doba, díky omezení prostoji v ČB kvůli přepřahu. Ale jak jsem zmiňoval výše, spojení do Krumlova vlakem je irelevantní (nádraží daleko a jízdné drahé).
Na Pyhrnbahn se bude dělat tunel. https://unterirdisch.de/index.php?threads/oÖ-stmk-neues-tunnelprojekt-angekündigt-bis-2040-soll-der-bosrucktunnel-der-pyhrnbahn-neu-gebaut-werden.15370/
Rozumné spojení do Krumlova není řešitelné jinak než novostavbou a to je jeden z argumentů pro stavbu nové trati na Linec.
Jízdné drahé? I kdyby bylo, je to to poslední, co by (zahraničnim) turistum vadilo. A nádraží daleko od centra by vůbec nevadilo, kdyby vlak nabídnul atraktivní jízdní dobu.
stejně by tam jezdili dál GWTR s těma motorákama 😀
No neke…. Tak stad I tam bude 200.. Ne- li více
Na víc než 200 to nemá určitě smysl. Jednak tam jezdí i náklad a na úseku Praha – České Budějovice na mnoha místech 200 ani nebude.
Reálně bude 200 jenom kousek na sever od Budějc. Jinak max 170 nebo 180 km/h.
a to ta 200 jen pro klopidla
v obou tunelech před Budějovicemi bude 200 i bez naklápění.
náklad jezdí h´jen v noci