Zdroje jsou. Vlaků ubude, Správa železnic přesto mezi Varnsdorfem a Rybništěm vylepší přejezdy
Správa železnic investici vysvětluje tím, že do roku 2027 mají být na přejezdech přes silnice II. třídy závory.
K výraznému omezení provozu dojde od prosince 2023 na trati 085 mezi Varnsdorfem a Rybništěm. Správa železnic i přes redukci objednávky počtu vlaků ze strany Ústeckého kraje z 12 na 3 páry vlaků denně chystá další investice do této trati.
Vypsala soutěž na rekonstrukcí tří přejezdů na trati. Ve dvou případech jde o doplnění závor, v jednom o proměnu přejezdu na lepší zabezpečení oproti stávajícímu stavu. Odhadovaná cena zakázky je necelých 15 milionů korun.
K vypsání zakázky došlo jen pár týdnů poté, co kraj oznámil redukci provozu. Správa železnic poté vyjádřila znepokojení, že kraje s nimi omezování provozu nekoordinují. Minulý týden navíc proběhla schůzka mezi zástupci kraje a Správy železnic o prioritách investic na železnici. “Zástupci obou stran se shodli na přínosnosti vzájemného informování, které nasměruje starost o infrastrukturu do míst, která jsou prioritou rozvoje krajské dopravy,“ uvádí se ve zprávě ke schůzce.
Slabší provoz jako riziko
Otázkou zůstává, zda má smysl investovat peníze v době hlubokého rozpočtového schodku do modernizace trati s klesajícím významem. Mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová k dotazům na důvody investice uvedla, že navzdory možnosti snížení počtu spojů platí, že trať je v provozu. „Přejezdy se nachází na silnici 2. třídy, zvýšení zabezpečení přejezdů na tomto typu komunikace je pro nás jednou z priorit. Do roku 2027 by měly být závorami vybaveny všechny přejezdy na silnicích 2. třídy. Proto jsme přistoupili k vypsání zakázky na realizaci u tohoto dlouhodobě připravovaného projektu,“ dodala mluvčí.
Podle ní je navíc rizikem při vzniku mimořádných událostí nižší nebo nepravidelná doprava. „Závory slouží jako doplňující mechanická výstraha, nebezpečí vzniku mimořádné situace mohou pomoct předejít. Počet spojů na této trati se navíc může do budoucna jakkoli změnit,“ dodala.
Kraj redukci provozu vysvětluje malým vytížením. Většina vlaků bude nahrazena autobusy. „Spoje autobusů jsou v liniovém osídlení tohoto typu i vzhledem k vedení po Varnsdorfu nezbytné a dokazuje to na rozdíl od vlaků jejich velmi vysoké vytížení, někdy i přeplněné,“ dodala Fraňková.
Správa železnic ve svém vyjádření uvedla, že od roku 2018 do roku 2022 do trati investovala v součtu 372 milionů korun.