Zdanění pohonných hmot zůstane stejné. Vláda zrušila silniční daň a povinnost přidávat biosložku

Čerpací stanice. Ilustrační foto: Zdopravy.cz / Jan SůraČerpací stanice. Ilustrační foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Zrušení dvou povinností přinese jen kosmetické zlevnění.

102 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miloš

Zrušit DPH na benzin,jako v Polsku

Alibaba

Další prasečina vůči železniční dopravě to zrušení silniční daně. Jak tu píší jiní, naopak pro zalepení rozpočtu by se mělo platit za všechny auta bez výjimek.
Původně jsem si myslel, že to bude dočasné (ne na 21 let), po dobu téhle krize, což jsem chápal, ale vyjádření ministra financí, že je to trvalé mě překvapilo.
3x fuj siničním dopravcům…

Co se týče přidávání „bio“složek, tak taky dobře, ale to je spíš technický než ekonomický problém.

Miroslav Zikmund

Kdo dolije chybějící „silniční daň“ do rozpočtu SFDI ?
Místo zrušení osvobození pro nepodnikatelská vozidla, což by posílilo finační zdroje pro obnovu silniční sítě s vnitřním dluhem v řádu stovek miliard, ve výší minimálně 20 miliard ročně … se dělá opak.
Osvobození od daně silniční nemá žádný sociální / humanitární význam …. kdo má na auto za statisíce, má na „poplatek se použití dopravcí cesty“ v řádu jednotek tisíc ….

Tomáš679.2

„Stanjura dnes vyzval ke snížení spotřeby ropy a plynu z Ruska.“

Paráda. Ještě zapomněl říci, jak má odběratel poznat, že se jedná o produkt z této destinace, který zrovna do kotle potrubím leze.
Fialovi rovněž „leží na stole“ otevřený dopis s výzvou, aby se zasadil o zahájení jednání o vyhlášení bezletové zóny na Ukrajině alespoň nad humanitárními koridory mimo oblasti bojových operací a tak jsem zvědavý jak se k této výzvě postaví on.

Miroslav Zikmund

Jak široký je humanitární koridor – na šířku vozovky. Geniální nápad ….
Vyhlásit bezletovou zónu může Kyjev, tak jako uzavřel vzdušný prostor pro civilní letadla ….

RB

Stále nevidím reálné řešení vysoké ceny motorové nafty….
Zrušení silniční daně se normálních lidí netýká a dopravců s velkými vozy také ne.
Polsko, Maďarsko a další státy, oproti ČR mají asi zájem, aby to u nich fungovalo.
Je pak těžké, aby čeští dopravci konkurovali zahraničním…

Nyvlt

Vážení naivní občané, týká se to jen nafty a normálním lidem to stejně nijak nepomůže.

Georg

…a clanek jsem taky necetl, ze ano…

lukas

5kolko děkujeme 🤣

Gwann

jasne, fiala s bartosem můžou za to, že Pustím vletěl na Ukrajinu a naši pumpari jsou šmejdit.

fakt, co tady z některých leze…

Martin

Dobrý den, pane Sůro. Moc rád čtu Vaše články a vážím si vás, ale nesnižujte se, prosím, na úroveň primitivů, kteří komolí jména lidí. Není to přeci potřeba. Rozumný člověk pozná co jsou zač i bez těch hanlivých komolenin. Díky.

Vrták

Ceny benzínu zastropovat a snížit DPH jako v Polsku a Maďarsku. Cena pohonných je zbytečně zatížená daněni 45% z ceny. Tak bychom mohli být zpět na 35kč za litr jako u těchto sousedů.

Pepa z depa

Absolutně nejjednodužší je snížit spotřební daň. Státní rozpočet neutrpí, bo kasíruje teď skoro dvojnásobek plánovaného příjmu na daních. Pan Politolog asi na to asi nechce slyšet, protože musí mít lepší rozpočet než předchůdci této trapné vlády. Odpuštění silniční daně je jen výkřik do tmy, občanům nic nepřinese a podnikatele v dopravě nezachrání. Chce se mi zvracet velebnosti…

Tomáš679.2

Bylo naprosto běžné, že v dobách války se zvedaly daně. Zde vynakládáme prostředky na pomoc a tyto prostředky nám budou v rozpočtu chybět. Proto je nutné tyto prostředky nějak nahradit. Toť vše.

Expardubák

Česká republika je ve válce? Odkdy, prosím? 😱

Tomáš679.2

Vy neumíte číst? Je tam snad něco takového napsáno? Země nemusí být ve válce. Stačí, že se válčí v kousek od našich hranic a rovněž stačí , že se poskytuje pomoc.

Gwann

pomiňme, že jste si hlavu vycpal koblihama a podle toho to vypadá…

ale i kobliha by měla pochopit, že pokud z něčeho stát inkasuje víc, tak je to DPH. spotřební daň je fixní iks korun na litr. díky vyšší ceně asi se prodává méně litrů, tudiz opět něco jiného než hnojite

PS: mírně snížení daně užijí akorát pumpari k navýšení marze

Miroslav Zikmund

Marži má i provozovatel ropovodu, rafinérie, dopravce.

Miroslav Zikmund

Minimální spotřební daň je v EU 0,359 EUR/litr u benzínu a 0,330 EUR/litr u nafty.
V ČR byla poslední úprava výše spotřební daně provedena (zvýšena) s platností od 1. ledna 2010 na 12,84 CZK/litr u benzínu Natural 95.
Od 1.1.2021 pak byla snížena sazba z 10,95 CZK/litr na 9.95 CZK/ u motorové nafty.

Takže na litru nafy byste při minimu ušetřil asi tak 1,70 ….

Gwann

zastropovat to nemůžete. ani tak triviální věc, jako následek pevné maximální ceny vám nedochází?

původní Jakub P

Je to troll, kterej tu hlavně plamenně bojuje proti VRT u každého článku, o nich. Do ostatních se dosud nepouštěl. Doporučuji nekrmit.

Oce

A státní kasa se bude plnit z čeho?

Otakar

Takže podpoříme dodávkáře proti kamionům. Přitom dodávky zatím nemusí mít tachograf. Zajímavé uvažování. Čekal bych, že vláda podpoří velké auta, které spotřebují nejvíce paliva.

Jan Svoboda

Jenom nechápu proč teda už nezrušili tu silniční daň úplně, vždyť už se z ní vybere jen 1,5 mld. To je pořádně neefektivní.

Miroslav Zikmund

Protože většina vozidel je osvobozena a pak se nelze divit tomu, že na krajské silnice nejsou peníze.

Osvobození nemá sociální odůvodnění …

Pokud by se osvobození zrušilo, tak by do SFDI přiteklo minimálně 20 miliard (při sazbách 1993), při inflační indexaci za 28 let mnohem více. I tak by na každý kraj připadla minimálně jedna miliarda ….

Otansiho

Co se týče DPH, tak např. v příhraničí díky tomu tankuje každý mimo ČR a stejně do státní kasy nic nepřiteče. Akorát donutíme veškerou dopravu tankovat mimo náš stát a v neposlední řadě se stejně vše díky tomuto kroku zdraží. A spíše to bude mít další dopad na naši ekonomiku, než že to ucítí Putin. Pokud by to mělo být namířeno proti Putlerovi, tak zakážeme dovoz komplet. Pokud vím, tak Orlen (i benzína) mají dovážet od Saudů, ideálně co nejdříve navýšit odběr.

Georg

vsichni ale nezijou v pohranici s polskem…

Tomáš679.2

I kdyby, tak ne všichni by pro to palivo jezdili za hranice.

Tomáš679.2

“ v příhraničí díky tomu tankuje každý mimo ČR “
Každý? O tom silně pochybuji.

Lukáš

Levnější nákupy benzínu v Polsku dělají hlavně lidi z Ostravska. V jiných příhraničních oblastech s Polskem skoro nikdo nežije (Osoblažsko/Jesenicko) nebo musíte jet daleko přes kopečky (Liberec)

Miroslav Zikmund

Jenže trubky z Terstu do IKL mají taky svojí kapacitu … a „víme“ co se stalo, když jedna kontejnerová lodička zablokovala Suez …. pokud tanker vůbec Suezem propluje a nebere to kolem Afriky a pak italské ostruhy …. Tahle sranda taky něco stojí ….

Pezos

Stanjurův vzkaz občanům: omezte spotřebu paliv, nepodporujte Putina.

Doufám, že jako vzor pro občany budou všichni ministři jezdit do práce MHD.

Atrem

Ještě by mohly nastavit rozumne srotovne, aby ty lestenky co kvuli benalu za 50 ro nevyjedou aspoň zmizely z ulic.

Hodně štěstí

Komedianti

zdydy

tak si dojdu na sociálku aby přispěli

Tomáš679.2

Jasně. Pokud je vaše situace taková, že by jste měl na nějakou pomoc nárok, tak proč ne?

Tomáš679.2

Zrušení biosložky vítám. Ale řekněte mi až se přestane přehazovat horký brambor v podobě Migů a konečně se někdo rozhodne jednat tak, jak je to třeba v současnou chvíli, tam, kde je to třeba a formou, jaká skutečně bude mít význam. Děkuji.

Expardubák

Máte ke svému projevu i překlad do češtiny?

Tomáš679.2

Máte to napsané česky a podle všeho třetina lidí pochopila.

Miroslav Zikmund

Pokud nechcete, aby ruská balistická raketa nevstoupila do výsostného vzdušného prostoru ČR a „někam“ spadla, tak se s polskými migy nebude nic dělat.
Ukrajina si je může koupit, armádní expert v ČT uvedl, že se dají rozebrat a poslat vlakem a na Ukrajině zase smontovat ….

mirek

Zrušením biosložky k ještě větší závislosti na Rusku. Je prostě potřeba si přiznat, že používání benzínu a nafty coby levného paliva v současné šíři skončilo.

Gwann

jasne a ta hnojiva na řepku se nedělají ze zemního plynu a traktory jezdí asi na vylisovany sťovík.

Diesel

Tak přeci si stát pod sebou nepodrizne větev. Je lepší vybírat daň z 50 korun za litr než z třiceti. Ta bioložka konečně. Pole má patřit pšenici a ne řepce pro byznys.

Pezos

Jen pro představu, v roce 2019 představovalo MEŘO asi třetinu výnosů řepky. Není to málo, ale zase si nemysleme, že žlutá barva z polí zmizí.

Kubrt

A z části vypěstované pšenice (kukuřice, řepy) se dělá líh do benzínu:-)

PeS

To dle zprávy MZE platí i pro rok 2020, zprává za 21 bude terpve cca v sprnu.

Tomáš679.2

Správně . A motor má žrát naftu a benzín a ne nějaké patoky poškozující vnitřek motoru zejména u starších motorů, které na takové palivo nejsou stavěné.

dejf

Tak když odhlédneme od toho jaká pitomost je to přimíchávání bioložky, tak motoru je to upřímně ukradený. Pokud to jde zapálit jiskrou v zážehovém, nebo kompresním teplem ve vznětovém, nezanechává to nějaké nespalitelné zbytky, tak není problém. Potíž je u lihu že váže vodu a vysušuje starší typy gumových palivových hadic, u meřo zase ten, že stárne a tvoří úsady. Do stroje co jezdí málo je to problém, řešitelný, u ostatních je to fuk.

veli.k

Ach jo. Jak zde již bylo napsáno… Namísto podpory železnice opět opatření, které zvýhodňuje zejména dopravu silniční. Chce se mi z těchto kroků nové vlády zvracet.

mirek

Na to jak na ně tlačila lobby to ustáli dobře. Babiš by všem všechno rozdal a odpustil a pak by se zase divil, kde vznikl schodek 500 miliard za rok a proč se propadáme mezi rozvojové země.

Pája

Dlouhodobý problém je spíše neschopnost nalezení „zlaté střední cesty“ . Jedni by bezhlavě rozdávali a zadlužovali, druzí bezhlavě škrtají i za cenu chudnutí obyvatel, prohlubování vnitřního dluhu v infrastruktuře atd. Obojí se nesnášejí. V dopravě je doba složitá ve všech odvětvích. Ono i uhlí zdražilo – pokud by třeba někdo navrhl návrat parních lokomotiv a podařilo se mu to prosadit. Přitom bez dopravy není v dnešním světě vůbec nic.

Tomáš679.2

Otočení o 180 stupňu se dalo po výsledku voleb očekávat.

Georg

a vidite si do huby? mam pocit, ze ani moc ne…

Gwann

jaké bezhlavě škrtání? co to blábolite?

šetřit se reálné ještě nezačalo ale kazdy už řve.

prostě vy si to řecko chcete zažít…vaše volba.
já volně prachy konvertoval do dolarů a eur. jen bohužel plat mám furt v korunách…s tím ještě musim neco vymyslet…

K.S.

Reálně co s tím chcete v současné situaci dělat, pokud Vás teda nebaví poslouchat ty uvřískané dezoláty co vyřvávají jak je to drahé a točí to do kanystrů. Ti lidi umí akorát hulákat a nedochází jim že když po zdražení na 45 budou tankovat jak diví, tak druhý den to bude za 48, pak za 50… Být já na místě vlády, tak nedělám nic, ať si to platí, když si to tak nádherně panikou a dlouhodobým odmítáním eura vyšroubovali. Případně pokud by chtěli regulovat ceny, tak zároveň přijde limit pro nákup pro fyzické osoby. Tady reálně není mechanismus nějaké proželezniční… Číst vice »

IGCT

Zrušení povinnosti biosložky v palivu velmi tleskám. 👍👍👍 Konečně se najdou i dobré zprávy.

mirek

Dobré je odstřihnutí Babiše od tohoto byznysu. Špatné je zvýšení závislosti na Rusku.

Gwann

zrušila se povinnost. ne možnost. kdyby to náhodou ekonomický vycházelo (jako že nevychází a nevyjde) tak se tam můžete toho lit, co motor snese

Vojtěch Suchan

Woooo další zvýhodnění silnice proti dráze, jak moc ještě můžeme klesnout do minulosti?

Tomas

No z té trvalé zrušené silnični daně také nemám radost. Čekal jsem, že to bude pouze dočasné. Z těch hrozících scenářů typu zásahů do výše DPH nebo spotřební daně je to ale to nejmoudřejší rozhodnutí. Mohlo být třeba pouze sektorové, že by byly osvobozeny pouze vozidla v oblastech zásobování potravin. Tlak byl velký, vláda z něj vyšla celkem se ctí. Třeba to bude v budoucnu přesunuto do poplatku za registraci vozidel. Např. na Slovensku to mají podle výkonu motoru. U nás je poplatek za registraci vozidla směšný. Klidně by v budoucnu mohl registrační poplatek byt počítán koeficientem vzešlým z hmotnosti… Číst vice »

xyz

Však tu neexistující silniční daň zaplatí ta firemní/živnostenská auta o to více v těch podražených PHM (a to i vůči státu z DPH, přičemž u těch PHM bude ona „přidaná hodnota“ nyní poněkud vyšší než by kdo čekal).

Tomas

Když by prošlo dočasné snížení DPH nebo spotřební daně co by to řešilo? Jen by se ten problém s cenou odložil do budoucna. Skok v ceně na původní úroveň během jednoho dne by byl obrovský. Raději ať to stoupá postupně než o třeba 10kč během jednoho dne. Možná někdo očekává, že to zdražení je pouze dočasné. Bohužel většina analytiků se shoduje, že to je jen začátek. Firmy, které mají ve vozovém parku denní nájezd do 200km zřejmě začnou přecházet na elektroauta přirozeně bez dotací.

Kebab

Výkon motoru ovlivňuje riziko smrtelných následků nehody přesně jak? Nijak, nemám pravdu?

mirek

Pro dráhu jsou připravené škrty na investicích a povinné náhubky pro cestující.

Jan Hojsák

Odbočím od dopravního tématu.

Zas tak černě bych to neviděl. Do dvou měsíců chce ministr zdravotnictví náhubky zrušit úplně.

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/vlastimil-valek-koronavirus-pandemie-rozvolnovani-opatreni-ockovani-ockovaci_2203060617_dok

Výhoda pravicové vlády je to, že zodpovědnost o své zdraví chce hodit na lidi a přestat trestat kolektivně celou společnost. Za mě 👍

Pája

A nevýhody pocítí člověk v okamžiku, kdy je dlouhodobě nemocný a třeba i s doživotními následky. 👎👊Kdo zažil, ví o čem píšu.

Gwann

většina si to sobecky vyrvala, prostě co chcete…takoví jsou spoluobcane

Gwann

tak si objednáte pití a bagetu a budete pomalu zvykat…

PS: podíval jste se na cenu železničních staveb a přínosy? dokud se ten železniční kartel nevyřeší, tak nestavet

Pája

Fialovo typicky pravicové moudro. Jako by kopíroval V.K. Jenže lidé si nedělají zásoby z obavy nedostatku, ale vysokých cen paliva. Navíc se cena paliva projeví doslova v každém rohlíku.

mirek

Lidi si dělají zásoby z obavy z vysokých cen, čímž ty ceny zvyšují. Panika se tomu říká.
Stačí počkat, cena do dvou týdnů klesne.

Tomáš679.2

A co když neklesne ale spíše stoupne? V tom případě tito lidé něco ušetří. V případě, že nebude dostatek budou tito lidé ve výhodě. Ovšem nějaké velké zásoby na delší dobu se nevyplatí dělat vzhledem ke stárnutí paliv. Jo, pokud by to byla paliva už bez biosložky byla by skladovatelnost lepší, ale biosložka tam stále je. Používáním dlouho skladovaných paliv lidé neprospějí motorům a palivovým systémům

Georg

kolik si toho tak bezny clovek asi nasysli? sto litru jsou dve nadrze, to bezny motorista projede za mesic…

Tomáš679.2

Jak kdo. Někdo jezdí méně.

Gwann

jasne, i 10kc na litru, když mám třeba i kapacitu katastru 50l, to se fakt vyplatí…

původní Jakub P

Tak nějak. Když to zdražování začínalo a jel jsem kolem pumpy se čtvrtkou nádrže, nabral jsem plnou. Je tam doteď, protože za ten cca týden nebyl důvod auto použít. Křečkovat zásoby do kanystrů by stálo víc práce a problémů, než kolik by mi to reálně ušetřilo, i kdyby ceny měly stoupat dál.

Tomáš679.2

Pokud si někdo udělá zásobu benzínu do kanystrů s tím, že ji vyjezdí až v létě není to šťastné řešení. To samé třeba u směsí pro dvoutaktní motory kdy s delší dobou skladování klesá mazací schopnost přidaných olejů. Použití takového paliva je ta nejsnazší cesta jak motor zadřít. U dlouho skladovaného benzínu zase hrozí možné problémy s palivovým systémem. Norma pro benzín říká, že minimální doba použitelnosti je 3 měsíce. Ten, kdo se nebojí nedostatku , ale chce ušetřit ve výsledku může zaplatit nemalý peníz za opravu.

Pája

To říkejte našemu dědovi. Jeho Peugeot z roku 1988 tancující na podzim a pak až na jaře doteď jezdí, i když děda už (naštěstí) ŘP dobrovolně zanesl vrátit. A proč za benzín do sekaček a krovinořezů člověk musí zaplatit daně stejně jako za ten, který lije do auta? Už dlouho jsem zvažoval aku nářadí, ale aku křovinořez mi zatím neprošel schválením. Sám ho platit nebudu, stačí že seču 😝

Pája

…tankující…. automatické opravy jsou zákeřné

Georg

to by musela byt zasoba v radu desitek kanystru.
vubec vase moudra tady to je opravdu psychosonda…

Tomáš679.2

Proč? Stačí pochopit, že lidé jsou různí a stejně tak každý jezdí jinou porci kilometrů a za jiné časové období. Mimo to se nyní ukazuje i to kdo jak kdo uvažuje vzhledem ke svým potřebám. Někdo to neřeší, protože to vyjezdí velmi rychle (třeba ve městě při popojíždění v kolonách) a někdo řeší ,protože ví, že mu bude trvat delší dobu než nějakou případnou zásobu spotřebuje.

původní Jakub P

Na druhou stranu pro toho, kdo jezdí málo, je to spousta práce na minimální úsporu na něčem, co nejspíš netvoří významnou část jeho výdajů. Navíc s riziky o kterých sám píšete výše, tedy vyplývajícími ze stárnutí uskladněných paliv. Jedna věc je doplnit běžné zásoby, když čekám růst cen, to mi přijde logické. Ostatně většinou se snažím udržovat nádrž v autě spíš plnou, než prázdnou. Jednak abych to nemusel řešit, když budu potřebovat neplánovaně vyjet někam daleko a jednak kvůli kondenzaci vody v poloprázdné nádrži při změnách teplot (tedy zejména na jaře a na podzim). Řešit v panice složitě logistiku a… Číst vice »

Miroslav ZIkmund

V ceně paliva žádná silniční daň není.

Silniční daň je řešena zákonem o dani silniční – 16/1993 Sb.

Pája

Nadpis možná trochu na některé tímto dojmem působí.

kopr

Z lingvistikeho pohledu bych rekl, ze by bylo stastnejsi nadpis upravit z „Vláda zrušila povinnost přidávat biosložku a silniční daň“ na „Vláda zrušila silniční daň a povinnost přidávat biosložku“
Kazdopadne tezko si predstavit, jak kdosi pridava silnicni dan do paliva:)

Hytlák

Ještě bych tam dopsal ,silniční daň u vozidel do 12 t.

Tomáš679.2

Kdo čerpá informace z více zdrojů ten ví.

Kubrt

Netušíte někdo, jak daleko má biosložka nákladově k fosil-složce? Nebo-li, může se stát, že její přidávání do paliva se stane ekonomicky zajímavé i bez toho, aby to bylo povinné?
Jinak docela rána pro producenty biopaliv (a není to jen Babiš).

Andrej Veliký

Upřímně – žádná škoda. Kdyby másto té zk****né řepky raději pěstovali pšenici, udělali by tisíckrát lépe. Tu teď potřebujeme víc jestli místo chleba nechceme jíst rýžové placky. Sorry jako.

Pezos

Pokud vím, u nás se pěstuje hlavně řepka ozimá (existuje i jarní), takže letošní várka je už v zemi.

Kubrt

Pod pojmem producent biopaliv rozumím výrobce FAME a lihu, nikoliv zemědělce.
Nicméně, hlavně mě zajímá ten bod zlomu, kdy by biosložky mohly začít být ekonomicky zajímavé.

Horal

Problém je, že obilí je přebytek. Navíc řepka je meziplodina. Bohužel o tom nic nevíte a mudrujete.

Gwann

vzhledem k tomu že se z ukrajiny letos asi moc obilí nevyveze, tak se EU přebytky ještě budou hodit v severní africe a na blízkém východě. pokud ty hladové krky nechcete uvítat přímo u nás…

původní Jakub P

Ovšem i z řepky se dá udělat spousta jiných věcí, než zrovna biopaliva první generace, která mají spoustu problémů. Včetně potravinářského oleje. Takže i když osevní plán to neovlivní, otvírá to možnost řepku využít o poznání líp. A pokud by jí byly přeci jen přebytky, nikdo nezakazuje ji do té nafty přimíchat. Jen to teď nebude povinné.

mirek

Biosložka je dražší, takže prostor pro zlevnění je teď zhruba 2 Kč. Ale ceny jsou vyšroubované uměle, jak pumpaři, tak panikou řidičů.

Geralt

Možná jestli by nestálo za to mít cenu benzínu a nafty (alespoň základních variant) regulovanou a všude stejnou, jako je to u cigaret, které prodejce musí prodávat výhradně za cenu uvedenou na kolku.

Gwann

a jak často tu cenu budete měnit?

víte prd o cenotvorbe paliv.

víte co to je platts?