posily_do_teamu

Zbytečné čekání v noci na křižovatkách. Řidiči MHD v Brně si stěžují na nastavení semaforů

Brno, křižovatka ulic Dornych, Křenová a Koliště. Autor: Matěj ŽabčíkBrno, křižovatka ulic Dornych, Křenová a Koliště. Autor: Matěj Žabčík

Aktuálně jsou v noci puštěné semafory na 95 křižovatkách ze 158 funkčních.

Odebírat
Upozornit na
guest
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Andrej

Tohle se v médiích, na sociálních sítích a mezi DPMB a BKOM řeší už dlouho, protože je to opravdu obrovský problém, který vnímají všichni cestující MHD. A co mě vždy zarazí, je ta neuvěřitelná arogance a bohorovnost ve vyjádřeních BKOMu. Ta je opravdu něco. A taky ty nesmyslné odůvodnění, že nebudou komentovat ty stovky videií, protože se možná jednalo o konflikt s IZS nebo dalším vozidlem MHD, nebo podobné výmluvy. Ne, to opravdu nikdo nikdy za problém nepovažoval. Problém je tady jediný: větší preference MHD by trochu víc mohla zpomalit individuální automobilovou dopravu. A to je ve vnímaní světa vedení,… Číst vice »

Honza

Jo, třeba křižovatka na hitlerce, tam je ta červená v noci ultra důležitá

eon

BKOM je banda tragédů…

Brio

V noci staci predelat samofory tzv na cidlo jako napriklad krizovatka Domazlicka/Chodska/Tabor!!!

Zlámalík

Skvělá práce, ano, hlavně na nic nesahat, my to máme nejlíp a vy ničemu nerozumíte. BKom jak vyšitý.
Bezva je taky nastavení na křižovatce Křížová – Mendlovo náměstí, kde přes 40 metrů dlouhá tramvaj „jednička“ neomylně stihne strčit čumák do křižovatky na poslední desetinu sekundy (občas mám pochybnost), aby křižovatku následně na pár sekund zablokovala, a to nejen autům, ale i právě těm trolejbusům. Řidiče pochopím, nastavení systému už méně.
A „nepreference“ nahoře na Pekařské, kdy prakticky každá přijíždějící tramvaj nafasuje červenou, řidiče taky potěší…

eber

K zapnutým semaforům během noci: není větší „radost“ než stát ve 4 ráno několik minut v Bohunicích na úplně prázdné křižovatce (např. Jihlavská-Dlouhá/Osová).

Argumentace chodci je naprosto zcestná, protože se zrovna na těchto dvou konkrétních dají napočítat na prstech jedné ruky i během dne.. Ale aspoň si po cestě do práce poslechnu víc písniček 🙂

Ondra K.

To noční vypínání SSZ je v rozporu s platnou legislativou, která pouze předepisuje, že přechod pro chodce od určité délky/počtu jízdních pruhů, které přechází musí být řízen SSZ. Něco jako možnost SSZ účelově vypnout legislativně zakotvena není.

eber

v tom případě bych se tedy vykašlal na nějakou argumentaci chodci, čím se město/policie ohání.

A řešil to buď výrazným zkrácením intervalů během noci nebo snímáním vozidel a rozsvícením zelené v dotčeném směru. Ale toho se asi nedočkáme 🙁

Domis

„Dokud nebyly v noci semafory v provozu, neexistoval požadavek na preferenci. Ten přišel až poté.“

Domis

Tím se snad chce říct, že v denní době požadavky na preferenci MHD nejsou? Z toho plyne, že DP prostě v denní době prodlouží jízdní doby, vloží rezervy (on si toho málokdo všimne, dělá-li se to postupně) –> a preference není třeba?

Hoermalmeister

Haha, všichni přece víme, ne nejde o situace, kdy by na křižovatce bylo více vozidel MHD, nebo byl přechod plný chodců, které by chtěl řidič horlivě zajet. Jsou to dost trapné výmluvy. Z odpovědi BKomu Brněnskému deníku jasně vyplývá, že zelená vlna pro auta je pro ně důležitější, než zelená vlna pro MHD. Ale upřímně řečeno ani pro ty auta to úplně neklape…

frank

zelená vlna většinou neklape kvůli řidičům, kteří jedou vyšší rychlostí než s kterou zelená vlna počítá. “ Rychlíci“ pak musí zastavit na červenou a když jim padne zelená , tak jim trvá než se rozjedou a tím zastaví ty kteří tam přijeli normální rychlostí a bez “ rychlíků“ by mohli plynule pokračovat …

Hoermalmeister

Principu rozumím, ale 1. netuším, kde by to v Brně tak fungovalo a 2. je to pak stejně jedno a klidně můžete tu šalinu (kde jede 200 lidí) pustit dřív

Tomáš

A co zkusit semafory vypnout ale zároveň „krýt“ přechody pro chodce: nás v noci bliká na semaforu oranžová a po zmáčknutí tlačítka od chodce se semafory na celé křižovatce aktivují a daji mu zelenou.

Grossák

V tomto režimu preference MHD také nefunguje. Po zapnutí chodcem semafor náhle přechází do celocečervené, bez ohledu na blížící se vozidla MHD. Teprve po uplynutí všech mezičasů lze zapnout nějakou zelenou. Řešením by bylo, kdyby mohlo být zapnutí semaforu o chvíli odloženo. Zavedené pražské řešení však toto neumožňuje, navíc po celočervené se přechází do zelené pro chodce. Pokud se takový režim používá na periferii od půlnoci do pěti ráno, OK. Ale třeba na SSZ Seifertova – Krásova začíná už někdy v sedm večer. Semafor se každou chvíli zapíná a vypíná, pro tramvaje je to loterie, a zvlášť pro jízdu ze… Číst vice »

tomash

Jízdní doby tramvají se v Brně za posledních 35 let nijak nezkrátily, naopak v noci (večer, ráno) jsou delší. O užitečnosti činnosti BKOM, policie, politiků v tomto ohledu mám silné pochybnosti, neudělalo se prakticky nic.

Jakov Fak

Zapomněl jste, že v Brně tramvaje nejezdí a už vůbec ne v noci.

P.S. Vím jak jste to myslel, byl to jen pokus o vtip.

mgr.pavel

Když se brněnský zastupitel ptal BKOMu na detailní data, poslali jej do háje s tím, že dané problematice prý nerozumí a že by na tom chtěl dělat kampaň.

ODS tu odpověď jak od královny Koloběžky alibisticky posvětila, že BKOM přece odpověděl..

Arogance a neprofesionalita od policie přes BKOM až po ODS👎

https://denikn.cz/1666042/opozicni-politik-chtel-data-o-semaforech-nemate-na-to-vzdelani-vzkazala-mu-mestska-firma

Jan Tichavský

Ten zastupitel se podle článku evidentně zajímá o dopravu a s daty pracuje, jak sami v odpovědi přiznali. Zřejmě se BKOM bojí, že by dopadl špatně ve srovnání s jinými městy, kde preference pro MHD funguje o poznání lépe. V Praze taky hrozně dlouho trvalo, než se ty preference začaly využívat na většině křižovatek a než se to přizpůsobilo skutečným požadavkům provozu pro větší propustnost, ne jen odškrtnutím řádku v tabulce křižovatek. Dnes už je znát, že se jezdí plynuleji a když přijedu do jiného města, kde preferenci nevyužívají, tak je hned poznat, jak dlouho čekáme na většině křižovatek a… Číst vice »

Jaaa

Výborně, to je na zneužití pravomoci úřední osoby, kdy úředník neoprávněně zvýhodňuje vládnoucí politiky, kteří k datům přístup mají.

Vašek

Ach ta policie, některé její požadavky jsou takové no, absurdní… Ale to není jen v Brně… By mě zajímalo, jestli to zapnutí těch semaforů měli aspoň podložené nějakou statistikou. Třeba kolik smrťáků, či zraněných chodců bylo v noci na přechodech bez zapnutých semaforů, a jestli se jejich počet po zapnutí semaforů snížil… Vsadím se že vůbec.

aabbbb

Úplně tomu ale nerozumím, protože jsem myslel, že policie vydává pouze určité stanovisko, ale silniční správní úřad si může odůvodnit, proč to případně udělá jinak.

Leinad

Může. Ale nedělá to, pak by odpovědný nesl odpovědnost bez výmluvy na policii.

Ondra K.

Zrovna v tomto případě mají policajti pravdu. Na jedné straně se tváříme, že dle platné legislativy musí být existence daného přechodu podmíněna řízením SSZ, ale na straně druhé SSZ na noc vypneme, čímž navodíme stav, kdy daný přechod existuje i bez SSZ. Vypnutím SSZ přechod nezmizí, ani na něm chodec nepozbude přednosti.

Tohle vypínání SSZ byla vždycky „šedá zóna“, ovšem, po několika přejetých chodcích došla PČR chuť to tolerovat.

Frantík

Ovšem chodec v noci má dost rozumu si projít ulici naprosto bezkolizně. Bohužel autisti to pak taky někdy valí devadesátkou.

Leinad

V Praze je často „fáze vypnuto“ – blikají žluté, ale když chodec zmáčkne tlačítko, tak se semafor probudí.

Ondra K.

Ano, tohle je jedna z možností, jak daný požadavek na nepřetržité řízení přechodu řešit.

Zbyněk

Dobrovolný šalinář by mohl vyprávět 😀

Péťa

Co jezdí busem tak to jde vidět ještě více .

Michal Bartoníček

Pokud se MHD na křižovatce sejde z více směrů, tak bych to pochopil. Ale když tramvaj vyjíždí ze Staré Osady a čeká na průjezd vzduchu na Bubeníčkově, tak je to absurdní.

ddaqua

A to je takový problém třeba u těch křižovatek se zastávkami na znamení propojit RIS a systém BKOMu a vytáhnout si informaci, že někdo hodlá vystupovat? Nebo použít data z kamer? Nebo v době, kdy AI hravě píše diplomky zapojit strojové učení? Kecám, jasně, že to jde. To by to ale museli řešit kompetentní lidi a firmy a ne předražené malé domů pro kámoše lidí z magistrátu… A k těm krytým křižovatkám… další výmluva. Třeba ve Španělsku to běžně funguje tak, že křižovatka je v noci pro auta neřízená (žluté světlo), ale pro chodce je červená a po přihlášení poptávky… Číst vice »

Nose Peak

V Brně se odmítají řídit elementárními poučkami a stokrát potvrzenými zkušenostmi z celého světa…a Vy na ně se strojovým učením a umělou inteligencí…

dujka.robert

Nikdy se to tak (v Brně) nedělalo… Tak si nevymýšlejte a nevětrejte nám smrádek a teploučko v naší trafice.

Andrej

Tady nefunguje naprosto elementární preference MHD. Průjezd zastávky na znamení je možná 0.01% problému, to je jenom nesmyslná výmluva od BKOMu (navíc, jak jste popsal, taky řešitelná)