Zbytečné čekání v noci na křižovatkách. Řidiči MHD v Brně si stěžují na nastavení semaforů

Brno, křižovatka ulic Dornych, Křenová a Koliště. Autor: Matěj ŽabčíkBrno, křižovatka ulic Dornych, Křenová a Koliště. Autor: Matěj Žabčík

Aktuálně jsou v noci puštěné semafory na 95 křižovatkách ze 158 funkčních.

85 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
samo.paulini

Ešte horšie je to keď idem z nočnej ako cyklista, ak nejdem obklukov, ale tam, kde semafory svietia vôbec nezachytia, že čakám na križovatke a môžem ako tupec čakať, kým sa neukáže nmejaké auto, alebo musím ísť na červenú. Zelenú nedostanem.

subtron

Téměř všechny křižovatky mají instalované zemní smyčky ve vozovce, takže BKOM má přesné informace kdy a kolik vozidel projelo křižovatkou, takže může klidně nasadit dynamické řízení AI. Lepší by tedy bylo osazení kamerami, protože ta dokáže rozlišit a lokalizovat i cyklisty a chodce, pak by bylo řízení AI naprosto detailní (…statistika kolik chodců/cyklistů projde kdy a jakým směrem ).

P73

teda možná je to tam kvůli něčemu jinýmu a pro řízení dopravy to není dostačující, ale přijde mi že nově budovaný SSZ nahoře kamery mají?

Petr Hanák

Přesně tak. Právě v noci takové semafory bývají v základu vypnuté, ale když na vzdálenost několik stovek metrů zaznamenají auto tak se zapnou (a občas mu tam pro jistotu nahodí červenou :D). A pak je tu jedna z nejrušnějších křižovatek v Brně- Křenová x Dornych x Koliště a tam stačí když poblíž hasiči při zásahu 100 metrů od křižovatky nechají zapnuté majáky a semafory jsou na ně schopny čekat do nekonečna a nepustí jiný směr.

Subtron

Téměř všechny křižovatky mají instalované zemní smyčky ve vozovce, takže BKOM má přesné informace kdy a kolik vozidel projelo křižovatkou, takže může klidně nasadit dynamické řízení AI. Lepší by tedy bylo osazení kamerami, protože ta dokáže rozlišit a lokalizovat i cyklisty a chodce, pak by bylo řízení AI naprosto detailní (…statistika kolik chodců/cyklistů projde kdy a jakým směrem)

Ivan

Ty smyčky jsou většinou instalovány těsně před křižovatkou, takže predikce konkrétní situace se z nich moc dobře odečítat nelze.

Jan Novotný

Nejlepší křižovatka je u Lidlu ve Starém Lískovci. Ta svítí pořád a naprosto k ničemu. Opravdu mám pocit, že cílem Magistrátu města Brna je dostat lidi z MHD kompletně pryč…

P73

před výstavbou obchodu se řešilo, jestli tam neudělat okružní křižovatku… tak jak to dopadlo víme.

Jakub

Řešení, že by se zelená chodcům a červená autům rozsvítila po stisku tlačítka chodcem, by fungovat nemohlo?

Nose Peak

Mohlo. Ale nefunguje. Příklad: Kotlářská x Bayerova

Ivan

Nikoliv, jen jste (jako mnoho dalších) nepochopil princip toho poptávkového tlačítka.
Není tam proto, aby zastavilo kdykoliv provoz na okruhové komunikaci Kotlářská kvůli pár chodcům u přechodu, ti holt, musí bohužel počkat na přepnutí celé křižovatky pro volno z Bayerovy ulice. Takže mačkání tlačítka přes den prostě vůbec nic neurychlí, protože tamní provoz potřebuje mít z Konečného náměstí+Kounicovi až na Lidickou/Štefánikovu co nejplynulejší průjezd. Vždy budete čekat ten normou maximálně povolený interval 120 s.
To tlačítko je funkční pouze během nočního provozu.

Ivan

Au – samozřejmě „KounicovY“.

Pavel Skládaný

Brno je mimořáně bohaté město, které si může dovolit tramvaje coby nejdražší segment MHD nechat bezdůvodně postávat před návěstí „Stůj“. Platíme to my všichni, tak co by se městští odborníci o něco snažili. Přitom na klíčových linkách jako je 1 či 8 by člověk očekával, že všechny vlaky budou mít na všech křižovatkách (téměř) absolutní přednost! A bude snaha o zkrácení oběžné doby, úsporu vozidel i mzdových nákladů řidičů. V normálním městě by toto bylo samozřejmostí, v Brně nějak zdechl pes.

Jaaa

Brno je ODS, Brno jsou auta. Když jedeš šalinou, tak jsi jen socka, což je pod úroveň kapitalistických soudruhů z magistrátu.

Pavel Skládaný

Jestli je to tak, tak jsou kapitalističtí soudruzi z magistrátu totálně na hlavu a jako povinnou léčbu bych jim naordinoval exkurzi na magistrát do Vídně.

Lubas

Já bych šel ještě dál a Brno vrátil rakušákům 🙂 Od té doby co jsme je vyhnali a vzali správu města do vlastních rukou, tak to jde pomalu z kopce.

Pavel Skládaný

„Ať žije, pánové, císař František Josef první!“

Ivan

Samozřejmě to tak není, anonymní soudruh Jaaa si jen opět potřeboval odplivnout.

Lubas

Chápu vaše rozčílení ohledně „drobných“ detailů ohledně semaforů, ale je to pouhá maličkost. Jsou zde jiné, větší průšvihy, které se maskují a cudně zamlčují. Po 40 letech žití v Brně jsem se smířil s tím, že je to opravdu „vtip ve kterém se dá bydlet“. Bohužel. Jak mi říká jeden člověk mající hluboký vhled do (nejen stavebního) fungování toho města: Jednotka neschopnosti=1 Brno.

Pavel Skládaný

Pouhá zdánlivá maličkost, ale připraví Vás o několik mínut denně. Krát 365 (v praxi o něco méně) můžeme být překvapeni, kolik ztrácíme. A dopravní podnik musí nasazovat více vozidel, aby to vyjezdil i s nižšími oběžnými rychlostmi. Zde jsou ve hře mnohamiliónové sumy.

František

Za chodce bych rád sdělil, že je to rovněž tragické. Zelená často zasvítí na 10 sekund. Na některých semaforech musíte mačkat tlačítko, jinak vůbec nepřeblikne, na jiných tlačítko taky je, ale zelená přepíná automaticky. Jsou jiná civilizovaná města (dokonce i v Polsku!), kde to funguje bez problémů.

Lukas B.

1. na zelenou zahajujete přecházení, při přebliknutí na červenou se nemusíte vracet, ale můžete přecházení dokončit. 10 sekund zelené pro chodce je naprosto dostatečné pro křižovatku, kde nechodí vysloveně procesí. 2. na rozdíl od semaforu na přechodu pro chodce „v širé“ (řečeno po železničářsku, rozuměj mimo křižovatku) naskočí červená autům okamžitě a následně pak po uplynutí vyklizovacího času zelený panáček chodcům. na světelně řízené křižovatce zmáčknete tlačítko, a čekáte až doběhne cyklus křižovatky tak, aby Vám pustil panáčka, což může být v extrémním případě (zatížená křižovatka se složitým cyklem) až 120 vteřin. to chápu že to chodce roztrpčí, ale superpreference… Číst vice »

EM*

Netřeba superpreferenci, ale například ve směru z Lidické na Moravák mají chodci zelenou tak 7 vteřin a auta minutu (ve stejném směru).

Z opačného směru mají auta přikázaný směr rovně, takže není důvod, aby chodci neměli stejně dlouhou zelenou.

Lukas B.

neznám místní poměry; obecně chodci mají poměrně dlouhý vyklizovací čas vlivem jejich nízké vyklizovací rychlosti, a je-li delší přechod, potom je nutno umožnit té příslovečné pajdavé babičce bezpečně dokončit šouravým krokem přecházení tak, aby v okamžiku, kdy se rozjedou auta, ještě netrčela někde uprostřed křižovatky. pokud babička přechází třeba přes šest pruhů bez ostrůvku uprostřed, tak se holt zdá zelená krátká. má ale svůj důvod.

Ivan

Jenže když auto přestane mít zelenou, tak už do křižovatky nesmí vjet (pokud dokáže bezpečně zastavit, jinak samozřejmě může na začátku oranžové tu křižovatku ještě projet).
Zatímco chodec po zhasnutí „zeleného panáčka“ může stále nezrychlenou chůzí pokračovat přes přechod, i kdyby ve chvíli zhasnutí byl teprve jednou nohou na přechodu.
Navíc sice nevím, o kterém konkrétním přechodu píšete (jestli o tom u Muzejky, nebo na opačné straně), ale na oba mohou najíždět i odbočující auta

Leinad

To není rozdíl, to jsou stejná pravidla – signál čtu, než vejdu/vjedu do křižovatky, smím pouze na zelenou (a neubrzditelnou žlutou). Pokud už jsem v křižovatce, nečtu signály* jestli do ní smím ale dokončuji manévr.

abc

Z toho opačného směru ale mají i auta dost krátkou dobu, protože je tam ten přikázaný směr rovně. Odhaduju to tak do 20 sekund.

Šalina na Špilas

S Polskem opatrně, to už (ať si to přiznáme či ne) patří ke špičce centrální Evropy.

Ivan

“ Zelená často zasvítí na 10 sekund.“
No a? Kolik vám je, že jste dodnes nepochopil, co rozsvícení a následné zhasnutí zelené na přechodu znamená?

Andrej

Tohle se v médiích, na sociálních sítích a mezi DPMB a BKOM řeší už dlouho, protože je to opravdu obrovský problém, který vnímají všichni cestující MHD. A co mě vždy zarazí, je ta neuvěřitelná arogance a bohorovnost ve vyjádřeních BKOMu. Ta je opravdu něco. A taky ty nesmyslné odůvodnění, že nebudou komentovat ty stovky videií, protože se možná jednalo o konflikt s IZS nebo dalším vozidlem MHD, nebo podobné výmluvy. Ne, to opravdu nikdo nikdy za problém nepovažoval. Problém je tady jediný: větší preference MHD by trochu víc mohla zpomalit individuální automobilovou dopravu. A to je ve vnímaní světa vedení,… Číst vice »

Jaaa

Ale stojí. Stojí to ego pánů z radnice.

Honza

Jo, třeba křižovatka na hitlerce, tam je ta červená v noci ultra důležitá

Alanis

No tam je to vrchol arogance, tam když se ve 2 ráno náhodou potkají 3 auta, tak maji všechna červenou a zelená je ze směru, z kterého nikdo nejede.

PeS

Ve dvě ráno se nemáš co londat po silnici ale doma nabírat síly na další den !

Miky

Přesně tak, všici slušné lidi v tu hodinu spijou.

mgr.pavel

Ta slušně brzdí dopravu i přes den, kdy vždy pouští auta postupně tuším jen z jihu na sever, pak ze severu na jih, pak z jihu i severu JEN odbočení vlevo, pak z vedlejších směrů. Zelenou mají pokaždé jen auta v daném směru, ostatní stojí. Mít zelenou třeba všichni na hlavní, to je asi moc nebezpečné, podle BKOMu.

Petr Hanák

Přesně, kupodivu však v létě zhruba v čas kdy skončily ohňostroje a všichni odjížděli z Bystrce se semafory vypnuly a hlavní proud jel plynule. Horší to však mělo těch pár aut co jelo od Žebětína na Kohoutovice či opačně, protože i při relativně nízkému provozu z tohoto směru stálo během chvilky tak 8 aut z obou stran a neměly šanci se dostat na hlavní 😀

eon

BKOM je banda tragédů…

Brio

V noci staci predelat samofory tzv na cidlo jako napriklad krizovatka Domazlicka/Chodska/Tabor!!!

Zlámalík

Skvělá práce, ano, hlavně na nic nesahat, my to máme nejlíp a vy ničemu nerozumíte. BKom jak vyšitý.
Bezva je taky nastavení na křižovatce Křížová – Mendlovo náměstí, kde přes 40 metrů dlouhá tramvaj „jednička“ neomylně stihne strčit čumák do křižovatky na poslední desetinu sekundy (občas mám pochybnost), aby křižovatku následně na pár sekund zablokovala, a to nejen autům, ale i právě těm trolejbusům. Řidiče pochopím, nastavení systému už méně.
A „nepreference“ nahoře na Pekařské, kdy prakticky každá přijíždějící tramvaj nafasuje červenou, řidiče taky potěší…

eber

K zapnutým semaforům během noci: není větší „radost“ než stát ve 4 ráno několik minut v Bohunicích na úplně prázdné křižovatce (např. Jihlavská-Dlouhá/Osová).

Argumentace chodci je naprosto zcestná, protože se zrovna na těchto dvou konkrétních dají napočítat na prstech jedné ruky i během dne.. Ale aspoň si po cestě do práce poslechnu víc písniček 🙂

Ondra K.

To noční vypínání SSZ je v rozporu s platnou legislativou, která pouze předepisuje, že přechod pro chodce od určité délky/počtu jízdních pruhů, které přechází musí být řízen SSZ. Něco jako možnost SSZ účelově vypnout legislativně zakotvena není.

eber

v tom případě bych se tedy vykašlal na nějakou argumentaci chodci, čím se město/policie ohání.

A řešil to buď výrazným zkrácením intervalů během noci nebo snímáním vozidel a rozsvícením zelené v dotčeném směru. Ale toho se asi nedočkáme 🙁

A. Mikulka

Tady v Prasee máme třeba krizovatku, která v noci jede v režimu přerušované žluté ale když si chodec zmáčkne tlačítko, signalizace se spustí.

Zdendik

To samé Černovická/Černovické nábřeží už v 19 večer. Červená ze všech stran a nikde živáčka.

Domis

„Dokud nebyly v noci semafory v provozu, neexistoval požadavek na preferenci. Ten přišel až poté.“

Domis

Tím se snad chce říct, že v denní době požadavky na preferenci MHD nejsou? Z toho plyne, že DP prostě v denní době prodlouží jízdní doby, vloží rezervy (on si toho málokdo všimne, dělá-li se to postupně) –> a preference není třeba?

Hoermalmeister

Haha, všichni přece víme, ne nejde o situace, kdy by na křižovatce bylo více vozidel MHD, nebo byl přechod plný chodců, které by chtěl řidič horlivě zajet. Jsou to dost trapné výmluvy. Z odpovědi BKomu Brněnskému deníku jasně vyplývá, že zelená vlna pro auta je pro ně důležitější, než zelená vlna pro MHD. Ale upřímně řečeno ani pro ty auta to úplně neklape…

frank

zelená vlna většinou neklape kvůli řidičům, kteří jedou vyšší rychlostí než s kterou zelená vlna počítá. “ Rychlíci“ pak musí zastavit na červenou a když jim padne zelená , tak jim trvá než se rozjedou a tím zastaví ty kteří tam přijeli normální rychlostí a bez “ rychlíků“ by mohli plynule pokračovat …

Hoermalmeister

Principu rozumím, ale 1. netuším, kde by to v Brně tak fungovalo a 2. je to pak stejně jedno a klidně můžete tu šalinu (kde jede 200 lidí) pustit dřív

Alanis

Z brigádní zkušenosti jako kurýr v Brně musím konstatovat, že zelená vlna naopak funguje jenom když jedete víc než povoluje zákon. Pokud pojedete 50 a budete první na zelené, tak k dalšímu semaforu dojedete na zrovna padlou červenou…

Petr Hanák

Přesně tak, nebo se naopak můžete ploužit 30….což je z logiky věci nesmysl.

Ondřej 2

Myslím že zelená vlna je u obousměrné komunikace z logiky věci celkem nesmysl. Někdo na vlně a někdo proti vlně…

Frantík

Záleží jak daleko jsou od sebe jednotlivé semafory.

Ivan

No ano, podle té vzdálenosti to můžete vyladit pro jeden směr, ale stěží pro oba.

Tomáš

A co zkusit semafory vypnout ale zároveň „krýt“ přechody pro chodce: nás v noci bliká na semaforu oranžová a po zmáčknutí tlačítka od chodce se semafory na celé křižovatce aktivují a daji mu zelenou.

Grossák

V tomto režimu preference MHD také nefunguje. Po zapnutí chodcem semafor náhle přechází do celocečervené, bez ohledu na blížící se vozidla MHD. Teprve po uplynutí všech mezičasů lze zapnout nějakou zelenou. Řešením by bylo, kdyby mohlo být zapnutí semaforu o chvíli odloženo. Zavedené pražské řešení však toto neumožňuje, navíc po celočervené se přechází do zelené pro chodce. Pokud se takový režim používá na periferii od půlnoci do pěti ráno, OK. Ale třeba na SSZ Seifertova – Krásova začíná už někdy v sedm večer. Semafor se každou chvíli zapíná a vypíná, pro tramvaje je to loterie, a zvlášť pro jízdu ze… Číst vice »

Frantík

Nemusí to chodec mačkat…

Grossák

Já vím. Ale mačkají. SSZ Seifertova – Krásova například v pátek 21-22 hod chodci zapnuli 12×. Někdy trvá blikačka pouhých pár sekund. Nabíhá to okamžitě po zmáčknutí do celočervené, bez ohledu na blížící se tramvaje. Jako řešení pro MHD to opravdu nefunguje.

tomash

Jízdní doby tramvají se v Brně za posledních 35 let nijak nezkrátily, naopak v noci (večer, ráno) jsou delší. O užitečnosti činnosti BKOM, policie, politiků v tomto ohledu mám silné pochybnosti, neudělalo se prakticky nic.

Jakov Fak

Zapomněl jste, že v Brně tramvaje nejezdí a už vůbec ne v noci.

P.S. Vím jak jste to myslel, byl to jen pokus o vtip.

Ivan

„Vtip“ s fousy až na dno Macochy.

Ivan

Nutno ovšem dodat, že těch důvodů, proč se jízdní doby nezkracují, je vícero a min. za jeden mohou sami cestující, kteří namísto toho, aby byli včas připraveni k výstupu, tak teprve po zastavení vozidla se zvedají ze sedadla a volným krokem míří ke dveřím. Tam se nezřídka střetnou s těmi, kteří už dávno nastupují, protože po otevření dveří se nikdo k výstupu nechystal, což výměnu cestujících ještě více prodlouží. To je velký nešvar, který ještě jakžtakž chápu u starších lidí se zhoršenou stabilitou, ale dělá to v posledních letech stále více mladých lidí, kteří navíc vůbec nechápou, že něco dělají… Číst vice »

mgr.pavel

Když se brněnský zastupitel ptal BKOMu na detailní data, poslali jej do háje s tím, že dané problematice prý nerozumí a že by na tom chtěl dělat kampaň.

ODS tu odpověď jak od královny Koloběžky alibisticky posvětila, že BKOM přece odpověděl..

Arogance a neprofesionalita od policie přes BKOM až po ODS👎

https://denikn.cz/1666042/opozicni-politik-chtel-data-o-semaforech-nemate-na-to-vzdelani-vzkazala-mu-mestska-firma

Jan Tichavský

Ten zastupitel se podle článku evidentně zajímá o dopravu a s daty pracuje, jak sami v odpovědi přiznali. Zřejmě se BKOM bojí, že by dopadl špatně ve srovnání s jinými městy, kde preference pro MHD funguje o poznání lépe. V Praze taky hrozně dlouho trvalo, než se ty preference začaly využívat na většině křižovatek a než se to přizpůsobilo skutečným požadavkům provozu pro větší propustnost, ne jen odškrtnutím řádku v tabulce křižovatek. Dnes už je znát, že se jezdí plynuleji a když přijedu do jiného města, kde preferenci nevyužívají, tak je hned poznat, jak dlouho čekáme na většině křižovatek a… Číst vice »

Jaaa

Výborně, to je na zneužití pravomoci úřední osoby, kdy úředník neoprávněně zvýhodňuje vládnoucí politiky, kteří k datům přístup mají.

Vašek

Ach ta policie, některé její požadavky jsou takové no, absurdní… Ale to není jen v Brně… By mě zajímalo, jestli to zapnutí těch semaforů měli aspoň podložené nějakou statistikou. Třeba kolik smrťáků, či zraněných chodců bylo v noci na přechodech bez zapnutých semaforů, a jestli se jejich počet po zapnutí semaforů snížil… Vsadím se že vůbec.

aabbbb

Úplně tomu ale nerozumím, protože jsem myslel, že policie vydává pouze určité stanovisko, ale silniční správní úřad si může odůvodnit, proč to případně udělá jinak.

Leinad

Může. Ale nedělá to, pak by odpovědný nesl odpovědnost bez výmluvy na policii.

Ondra K.

Zrovna v tomto případě mají policajti pravdu. Na jedné straně se tváříme, že dle platné legislativy musí být existence daného přechodu podmíněna řízením SSZ, ale na straně druhé SSZ na noc vypneme, čímž navodíme stav, kdy daný přechod existuje i bez SSZ. Vypnutím SSZ přechod nezmizí, ani na něm chodec nepozbude přednosti.

Tohle vypínání SSZ byla vždycky „šedá zóna“, ovšem, po několika přejetých chodcích došla PČR chuť to tolerovat.

Frantík

Ovšem chodec v noci má dost rozumu si projít ulici naprosto bezkolizně. Bohužel autisti to pak taky někdy valí devadesátkou.

Pavel Dvořák

Myslíte třeba opilé chodce jdoucí z hospody domů? Tam bych moc rozumu neočekával.

náhodný kolemčtenář

Ano, chtělo by to zavést max. limit alkoholu pro chodce. I chodec je účastníkem provozu. Kdo chce být totálně ožralý, nechť zůstane doma nebo si zjedná střízlivý doprovod.

mgr.pavel

Ti přejetí chodci se stali kde, prosím?

A proč nelze zavést v noci blikající oranžovou a na zmáčknutí tlačítka od chodce dojde k plné aktivaci SSZ na pár minut, jak to píší jiní?

(a vážně kvůli údajnýmpár kolizím s chodci je nutné jako jediné řešení zastavovat auta na všech křižovatkách, i když široko daleko není jiné auto či chodec? To je nějaký druh automobilové spartakiády, nebo co?)

Leinad

V Praze je často „fáze vypnuto“ – blikají žluté, ale když chodec zmáčkne tlačítko, tak se semafor probudí.

Ondra K.

Ano, tohle je jedna z možností, jak daný požadavek na nepřetržité řízení přechodu řešit.

Zbyněk

Dobrovolný šalinář by mohl vyprávět 😀

Péťa

Co jezdí busem tak to jde vidět ještě více .

Michal Bartoníček

Pokud se MHD na křižovatce sejde z více směrů, tak bych to pochopil. Ale když tramvaj vyjíždí ze Staré Osady a čeká na průjezd vzduchu na Bubeníčkově, tak je to absurdní.

ddaqua

A to je takový problém třeba u těch křižovatek se zastávkami na znamení propojit RIS a systém BKOMu a vytáhnout si informaci, že někdo hodlá vystupovat? Nebo použít data z kamer? Nebo v době, kdy AI hravě píše diplomky zapojit strojové učení? Kecám, jasně, že to jde. To by to ale museli řešit kompetentní lidi a firmy a ne předražené malé domů pro kámoše lidí z magistrátu… A k těm krytým křižovatkám… další výmluva. Třeba ve Španělsku to běžně funguje tak, že křižovatka je v noci pro auta neřízená (žluté světlo), ale pro chodce je červená a po přihlášení poptávky… Číst vice »

Nose Peak

V Brně se odmítají řídit elementárními poučkami a stokrát potvrzenými zkušenostmi z celého světa…a Vy na ně se strojovým učením a umělou inteligencí…

dujka.robert

Nikdy se to tak (v Brně) nedělalo… Tak si nevymýšlejte a nevětrejte nám smrádek a teploučko v naší trafice.

Andrej

Tady nefunguje naprosto elementární preference MHD. Průjezd zastávky na znamení je možná 0.01% problému, to je jenom nesmyslná výmluva od BKOMu (navíc, jak jste popsal, taky řešitelná)

Ivan

„navíc, jak jste popsal, taky řešitelná“
Tak rozhodně řešitelná není, protože v RISu žádná informace o poptávkovém zastavení vozidla není.

Ivan

„vytáhnout si informaci, že někdo hodlá vystupovat?“
Ano, to je „takový problém“, protože taková informace v RISu vůbec není.