Zbavte se auta, veřejnou dopravu budete mít rok zdarma. Frankfurt nabídl lidem netradiční bonus

Vlaky ve Frankfurtu. Foto: Deutsche BahnVlaky ve Frankfurtu. Foto: Deutsche Bahn

Podmínkou je rok nevlastnit auto.

Odebírat
Upozornit na
guest
197 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JirkaJJ

„Podmínkou je bydliště ve Frankfurtu, rok nesmí lidé koupit jiné auto. Po roce město vyhodnotí, jak je celá akce úspěšná.“

Mohli by udělat i něco pro lidi co auto nevlastnili nikdy… a mělo by to platit i pro cizince… 😀 roční Deutschlandticket zadarmo by se mi hodila… 😀

Kamil Novotný

No mít auto je v dnešní době nezbytnost. Ano, nemusím ho mít, ale přicházím tím o nemalou část svého života trávením v pomalé VHD.
VHD je dobrá ve velkých městech a pak na cesty do práce, pokud je v rozumné časové shodě s IAD, jinak ale auto zajišťuje svobodu a nezávislost.
Sám jsem do středních let odmítal řidičák a auto. A po dostání rozumu jsem zjistil jak s autem mám život pestřejší a stihnu toho více.
Vím že ta ro budou mínusy, ale zeptejte se běžných nešoto-eko šílenců a budou to mít stejné.

Petr David

Bohužel tu svobodu a nezávislost berete druhým, především těm, co přijdou po Vás. Tu rovnici výhodnosti jste si postavil tak, aby Vám vyšla.

Petr David

Žiju v zemi, kde je překrásná krajina, toto si uvědomím taky při použití VHD. Vlaky i busy mají okna a tak pozoruji okolí (příroda je každý den jiná), a získávám tak motivaci k turistice, stávám se výrazně aktivnější. Navíc ve vlaku se setkávám s kamarády a mohu tam i pracovat (tablet, počítač).

Marek

S MHD (pokud jste na ní závislí) je někdy život pomalejší, nudnější, omezenější a nezáživnější. Ale nikdy nejste sami, vytvoříte si postupně vztahy s lidmi se kterými pravidelně jezdíte apod. Závislost na MHD Vám může sebrat motivaci se snažit o něco víc a může z Vás udělat člověka který namísto aby byl aktivní se stane odevzdanějším a pasivnějším. To je riziko které to s sebou nese.

Radek

Neskutečná analýza..

superhero

tak začátek nebo konec trasy můžete jezdit na kole, pěšky nebo na zastávku běžet a tím se stanete aktivní.

Marek

Když jsem měl auto které jsem musel živit servisovat/platit pojištění a které bylo i mým koníčkem měl jsme větší motivaci se snažit a být aktivní. Když jsem cestoval MHD, věděl jsem že mne čeká jen mnohdy úmorná nepohodlná a dlouhá cesta domů a že pak si jen unavený půjdu lehnout a nic už nebudu dalšího dělat nebo podnikat. Takže jediná správná cesta je mít/nechat si auto (pro cesty o víkendech mimo město, do vzdálenějších nebo odlehlejších míst apod.) a v pracovní dny jezdi do práce MHD./VHD. není to o tom se vzdávat jednoho nebo druhého, je to o tom to… Číst vice »

superhero

a člověk by řekl, že to můžete kombinovat s během, jízdou na kole.

Marek

Cestování MHD může mít (tak jako každá mince má dvě strany) i své stinnější stránky (jakkoli mu fandím) a nemusí jich být zrovna málo.

Kamil Novotný

Stačí 2x za měsíc ujetý připoj a čekat třeba hodinu na krásném nádraží typu Mladá Boleslav (zejména třeba v listopadu) a hned vidíte jen ty hrozné stránky. 😅

Marek

Když jsem měl auto (které teď už nemám) byl jsem v práci flexibilnější výkonnější a kreativnější. Řízení auta mne nutilo být neustále ve střehu. Poté co jsem začal jezdit MHD se můj pracovní výkon snížil, stal jsme se odevzdanějším pomalejším/ unavenější/otrávenějším/pasivnějším/otupělejším. Což se negativně podepisovalo na mém pracovním hodnocení. Když jsem přijel domů autem (cesta trvala cca 30 min) ještě jsem stíhal po práci i jiné věci. Když jsem přijel MHD (cesta cca hodinu) už jsem neměl chuť ani sílu někam znovu chodit/jezdit.
To je tak asi zhruba rozdíl v cestování mezi MHD a autem.

Marek

Já sám jsem to měl tak, že auto sice byl můj koníček, staral jsem se o něj, dostal jsem se na spoustu zajímavých míst, za hranice všedních dnů apod. Kdežto pokud je člověk odkázaný na MHD tak se v podstatě neustále pohybuje na těch samých místech , což může vést k nudě stereotypu někdy až k pasivitě apod. V době kdy jsem jezdil do práce autem, tak jsem se občas cítil v tom autě trochu zavřený a izolovaný od okolí. A jel jsem občas MHD abych přišel do kontaktu s okolím apod.

Marek

Jde ještě o něco jiného. Přestupem z auta do MHD se dostáváte do úplně jiného prostředí s jinými lidmi (které neznáte a se kterými ani být nechcete) v jiných časech než jste byli zvyklí. Platí jiná pravidla. Je to odlišný styl života.

Marek

Nemohu si ale odpustit malé rýpnutí – tj. že je hloupost se něčeho „dobrovolně vzdávat“ . Nikdy nevíte co se stane apod. To je zase pro někoho kdo má starší auto do kterého už se mu nevyplatí investovat, šetří na nové a třeba mu zbývá cca rok aby si na něj vydělal/naspořil apod.

Marek

To je pro někoho kdo bydlí u hlavní tepny/resp. v blízkosti nějaké hlavní/páteřní trasy kde ani není třeba studovat jízdní řády a kde prostě jdete na zastávku a něco vždycky přijede apod. Tam, kde to jezdí ve dne v noci po 5/10/15 minutách apod. Tak to určitě není problém. Pokud dotyčný je zdravotně v pořádku a zvládne se bez problémů všude pohybovat po svých apod.

Traman

V ČR městech se taky dá žít bez problémů bez auta, ale…

Jiří Šrámek

Klidně se auta vzdám, nemám s tím problém. ALE pouze za předpokladu, že v relacích, které využívám, bude rozumně použitelná VHD. Ne jako nyní, kdy na jednu, cca dvacetikilometrovou cestu VHD potřebuji zhruba dvě hodiny a odpoledne cestou z práce to samé. Autem tutéž cestu zvládnu za 20-25 minut.

Michal Bartoníček

Ale jděte. 🤣 I kdyby to byla pravda, pořád jste jeden z mála, který jezdí takhle blbou relaci. Nemůžete všechno posuzovat podle svého případu.

Jiří Šrámek

Nikam nejdu. A netvrdím, že nejsem jeden z mála. Jo, je to blbá relace. Jezdím z Krásné Lípy (u Rumburka) do Cvikova. Přímo nic nejede, vše s jedním, či dvěma a více přestupy. Navíc v rámci dvou krajů. Ráno před pátou vyrazit pěšky na nádraží (cca 20-25 minut), pak vlakem do N. Boru (35 minut), pěšky na autobus a počkat, až pojede (<20 min.), dvacet minut busem a nakonec čtvrt hodinky pěšky do práce. Celkem cca 2 hodiny. Odpoledne zpět to samé. A to mám úvazek 8,5h, což cestování neusnadňuje. A ne, opravdu jiné řešení není. Oslovil jsem i organizátory… Číst vice »

Jakub P

Chápu, jak to souvisí se situací ve Frankfurtu, kde jsou hustota osídlení a tím i podmínky jak pro VHD, tak pro soukromá auta, diametrálně odlišné?

Jiří Šrámek

Nesouvisí to nijak. Jen sám za sebe říkám, že na vlastnictví a používání auta nelpím. Jen musí mít jeho náhrada, tedy VHD, smysl. A vím, že všude VHD jezdit nemůže. Proto si dovoluji obhajovat vlastnictví a provozování auta navzdory kecům těch, kteří mi budou tvrdošíjně opakovat, že ho nepotřebuji, protože existují alernativy.

Jakub P

Pak jste v diskusi o dopravě ve velkoměstě úplně mimo…

Nikdo (možná pár bláznů, který nikdo nebere vážně) nechce zakazovat auta, to je kravina.

Ale současně je přehlcení velkých měst a některých dalších oblastí auty obrovskej reálnej a akutní problém, kterej je potřeba řešit.

Auta jsou prostě dobří sluhové, špatní páni. Na venkově se stále držej víc tý role sluhů, ve městech už dávno panujou. Tak nás, obyvatele měst, prosím nechte to řešit a nezhoršujte nám to jen proto, že zrovna u vás to akutní problém není.

Pezos

„Nikdo (možná pár bláznů, který nikdo nebere vážně) nechce zakazovat auta, to je kravina.“

A proto to jen v této diskusi jeden řekl napřímo a několik dalších naznačilo.

Michal Bartoníček

Já jsem zase nepochopil, proč se ozýváte, když se vás tenhle konkrétní případ vůbec netýká. 😀

Michal Bartoníček

Aha, tak už vím, kde je problém. Vidíte to moc černobíle a používáte přístup ode zdi ke zdi. Mí rodiče taky bydlí na vsi a bez auta jsou nahraní, ale nikdy bych jim za těchto okolností neradil zbavit se auta. Kdyby bydleli ve městě, to by bylo něco jiného. Ale mícháte dohromady brambory a jabka a vychází vám z toho beton. Opět svůj případ v řídce osídlených oblastech posuzujete podle sebe a myslíte si, že lidi ve městech se bez auta při stejné potřebě jako vy neobejdou. Myslel jsem si, že reagujete na dopravu ve městech typu Frankfurt/M. A ne… Číst vice »

Zdrasa

Tímhle vysmíváním opravdu zlepšení nedosáhnete. Možná je to vzácná relace, ale úplně klidně může být reálná. A ano, nelze vše posuzovat z jeho případu, ale zároveň nemůžeme všechny posuzovat z případů nás, kteří mají fajn spojení VHD.

Jakub P

No mohli bychom přestat u diskuse o dopravním řešení velkých měst furt vytahovat jako argument situaci v řídce osídlených regionech. Obojí má svá specifika, obojí je třeba řešit, protože tam i tam žijou lidi. Ale ty řešení můžou být úplně jiná a ničemu to nevadí (jo, je potřeba řešit i přechody mezi těmi systémy, ale to je o dost menší problém, než se zdá, když jsou oba ty systémy ve svých oblastech opravdu funkční). A taky bychom nemuseli stále v diskusi klást rovnítko mezi „potřebujeme, aby víc lidí (logicky těch, pro které je to nejmenší výzva) přešlo z B na… Číst vice »

Zdrasa

Ano, souhlas. Přesně o tom jsem psal v dalším komentáři. Koukám, že jsme se přitom casově sešli.

Kebab

Ovšem naprostá většina návrhů, která má směřovat na přechod z B do A, v důsledku způsobí právě to “B úplně zakážeme…”, i když se to nejspíš nebude jmenovat zákaz. Aut je opravdu moc a skutečně jsou často nadužívaná i protežovaná a řídí je i lidé, kteří by to dělat neměli. Víceméně všechna navržená opatření ovšem spočívají (logicky) ve zdražení – pořizovací cena, provoz, parkování… Co to způsobí? Měšťanstvo ve svých SUV bude jezdit za roh pro rohlíky autem i dál, zatímco mimo města, tedy právě tam, kde jsou nepostradatelná, budou auta prakticky nedostupná.

Radek

No dobře, shodneme se tedy na problému. Jaké je tedy z Vašeho pohledu to řešení?

Jakub P

Vůbec ne. Naopak nakonec třeba Nizozemí vychází v průzkumech Waze opakovaně jako země, kde se nejpříjemněji jezdí autem. Přestože se dobře naučili automobilovou dopravu držet +- v rozumných mezích. Problém je, že město organizujeme tak, aby se lidi dostali autem pokud možno všude, co nejrychlejší a nejpřímnější cestou. A taky aby ho mohli všude zaparkovat za pár korun. A tomu obětujeme všechno, včetně pohodlí a dokonce bezpečnosti těch, kdo jedou jinak než autem. A pak se nemůžeme divit, že máme ty auta přemnožený. Co je potřeba je, aby se autem dalo dostat sice všude (protože všude se může vyskytnout případ,… Číst vice »

Radek

Tesat do kamene.

Michal Bartoníček

Jako vždy perfektní komentář.

Jakub P

Ještě doplním, že to zdánlivě „zbytečný zdržování“ pak (viz to Nizozemí a Waze ankety) často vychází líp i pro ty, kdo autem nakonec jedou. Když jsou totiž alternativy dostatečně lákavý, použije je dost lidí a těch aut je málo a sice delší cestou a často s nějakou omezenou rychlostí, ale projedou v pohodě. Když alternativy nejsou lákavý (např. právě v důsledku přemnožení aut, nepomůže, že tím autem máte teoreticky širokou přímou a rychlou cestu. Ostatních aut před váma se objeví tolik, že vám ji ucpou. Nikdy si tolik nepřeju, aby co nejvíc lidí jelo ten den na kole, MHD nebo… Číst vice »

Michal Bartoníček

Těší mě, že jste si to konečně přiznal a že nic není černobílé, jak se mi snaží někdo pořád podsouvat.
Měšťanstvo nikam jezdit nebude, protože opatření bude lokální, těch způsobů je mnoho. Vesničany nikdo při jejich cestách omezovat nebude.

Michal Bartoníček

Přesně tak. Neustále se tady bavíme o městech a dopravě ve městě. A pokaždé tady čtu argumenty o tom, že z vesnice do vesnice mi nic nejede, mám těhotnou manželku, potřebuju odvézt lednici, sanitka je taky auto a hromadu podobných blbostí.

Michal Bartoníček

Vysmíváním těm, které nazýváte sockou, protože tu socku používají, ať už dobrovolně nebo ne, taky ničeho nedosáhnete. Takže jak vy k my, tak my k vy. 🙂

Mendy

Já to mám do práce 7 km přímým spojem. Když jedu autem, stačí mi vyrazit na cestu o 30 minut později.

Mendy

Mínusáři, 10 minut z domu na zastávku, 5 minut ze zastávky do práce, rezerva 10 minut (další spoj jede příliš pozdě), zastavování na 9 zastávkách, které nepotřebuju.

Panda

Není to ideální, ale není cesta pěšky spíš benefit aneb každodenní nenáročný sport bez jakýchkoli (mimo časových) nákladů. A čekání/ jízdu VHD nejste schopen využít efektivněji než řízení? (ať už pro práci nebo zábavu).

Mendy

Ne každý pracuje na notebooku a ne každý se baví hrami na telefonu.

Michal Bartoníček

Moje kolegyně musí na trasu mezi Kladnem a Prahou naopak vyjet o 30 minut dříve, aby se autem domů dostala v rozumný čas. Pak se jí doba jízdy prodlouží klidně i o hodinu.
A teď mi vysvětlete, co jste tím svým příkladem chtěl vlastně říct.

Mendy

Chci tím říct, že díky autu ušetřím minimálně 9 dní ročně jen na cestě do práce a zpátky.

Radek

Však tohle (snad) je celkem nezpochybnitelné. Auto je bezesporu v mnoha případech a obzvlášť z pohledu jednotlivce efektivnější, komfortnější. To ale už nemusi platit z pohledu společnosti, kde auta proste přináší spoustu problemu a komplikaci a tak by bylo na místě se bavit o tom, jak vysokou cast těchto nákladu má nést ten, kdo chce auto využívat a jak vysokou cast má za nej nést společnost.

Mendy

Na druhou stranu díky autu mám dražší dopravu a více času na koníčky, takže peníze mi „nehnijou“ na účtu, ale jdou do ekonomiky, čímž podpořím někoho jiného, kdo zase může investovat třeba do ekologičtější dopravy.
Mimochodem, není takové zacházení s penězi cílem ČNB, aby nedocházelo ke spirální deflaci?

Radek

To máte pravda, jen si nejsem jist, že tam skutečně existuje kauzalita. Dovolím si citovat z Dopravní politika České republiky pro období 2021 – 2027 s výhledem do roku 2050: „V případě ČR studie konstatuje, že externí náklady ze silniční, železniční a vnitrozemské vodní dopravy činí ročně 14 miliard Euro, což odpovídá 5,2% HDP ČR. 97 % všech těchto externích nákladů v ČR přitom činí externí náklady ze silniční dopravy. (…) Uživatelé v silniční osobní a nákladní dopravě hradí méně těchto nákladů (47 % resp. 48 %) než uživatelé v železniční osobní a nákladní dopravě (53 % resp. 51 %).… Číst vice »

Air Traveller

tak on v tom neni sam.

ja mam do prace cestu autem cca 30 minut, MHD hodinu …

jezdim mhd, ale …

Filip

Prosím Vás, stači se pokusit s VHD překonat hranici kraje nebo měnit typ dopravního prostředku a jste na uvedených časech. Pro mě některe relativně hlavní cesty znamenaji 20min autem x 45min bus. Ty s přestupem z Pardubického kraje na Vysočinu, které jsou po silnici na 35min jsou s VHD kolem 1h30min se zajížďkou do Havlbrodu. A pak tím jezděte

Zdrasa

Váš přístup mi přijde zcela logický. Pouze bych dodal, že by bylo fajn obecně v těhle otázkách více zohledňovat ten geografický rozměr – tahle zpráva se týká velkoměstské dopravy, vaše situace je doprava mezi maloměsty, kde jsou aktuální možnosti, jak sám pišete, i možná řešení úplně jiná. Což ani ta rozumnější část zastánců udržitelné dopravy nezpochybňuje.

superhero

Mně se osvědčila kombinace VHD s koloběžkou, kolem nebo bikesharingem, chůzí. Těžko soudit Váš konkrétní případ, ale někdy opravdu stačí, místo čekání na nevhodný spoj busu, zvolit dojíždění 1,5km na zastávku vlaku na kole.

Jirka z UL

Skříňku si vezmu na záda a povezu ji přes celý město MHD 🤣, až se stane někdy večer doma dítěti malér tak se budu dohadovat s operátorku RZS, zda mě pošle sanitku nebo potáhnu dítě s horečkama hodinu autobusem nebo vlakem místo třiceti minut autem k PDL. Co takhle soudruzi z Europarlamentu začít nejdřív u sebe.

Jakub P

Co takhle nevytahovat furt dokola dávno vyvrácený nesmysly. Nemít auto neznamená nemožnost ho použít, když ho člověk výjimečně potřebuje. A jo, v dobře fungujícím městě ho řada lidí potřebuje výjimečně.

Když se vám cokoli z toho stane ve chvíli, kdy máte auto sice před barákem, ale nepojízdné, budete daleko víc nahranej ve městě, kde se prostě automaticky předpokládá, že auto máte, než ve městě, který se snaží lidi do vlastnictví auta netlačit.

Mendy

Takže když auto budu mít a budu ho používat jen ve výjimečných případech a třeba i budu parkovat na soukromém pozemku, tak taky dostanu MHD zadarmo?

„Když se vám cokoli z toho stane ve chvíli, kdy máte auto sice před barákem, ale nepojízdné“
Aby se mi toto nestalo, tak raději auto oželím na 2 % času, kdy je „u doktora na preventivce“ a plány si upravím tak, abych ho nepotřeboval, a i tak můžu použít taxi.

mgr.pavel

Jo, ta pobídka je nefér pro lidi, co 1) skoro nejezdí a parkují na vlastním, 2) ani nyní nemají auto a už teď se chovají pro město „zodpovědně“.

Jakub P

Ti z ní ovšem budou v případě úspěchu těžit taky. Lepším fungováním města celkově i té MHD.

Já jsem teda rád za každýho, kdo se tak chovat začne a pokud na to někoho přesvědčí pobídka v řádu pár stovek EUR, kterou já nedostanu, za mě cajk. To, že začal je pro mě o mnoho řádů důležitější.

Petr

Kdy jste naposledy bydlel v obci pod 50 tisíc obyvatel?

Michal Bartoníček

Co je na Jakubově komentu špatně? Bydlel jsem v obci o 260 obyvatelích, nejbližší město je 25 km daleko. Proč vás to zajímá a jak to souvisí s článkem?

Jakub P

Před cca 10 lety. Článek je ovšem o situaci ve velkoměstě, situace na venkově je samozřejmě jiná, ale právě proto nejde jako argument do diskuse o městu použít.

Air Traveller

kolik lidi ma pred barakem nepojizdny auto?

tohle uz je ale demagogie.

Jakub P

Jasně, že ne furt, ale stane se, že čekáte na termín v servisu (s něčím, s čím se dá do servisu dojet, ale spolehnout se na to auto v tu chvíli nemůžete). Nebo auto ani nemáte před barákem, protože stojí v tom servisu a čeká na díl.
U starších aut to není zas tak neobvyklá situace.

Plus situace, kdy to auto je nepojízdný, ale zatím o tom nevíte…

Air Traveller

Neztrapnujte se. tohle uz je opravdu komika nejvyssi urovne.

Michal Bartoníček

Co je na jeho odpovědi trapného? Je to reálná situace, která se může přihodit i vám. Nebo snad máte nezničitelné auto?

Air Traveller

uplne vsechno 🙂

pouzit to jako argument pro postoj “auto nepotrebujete” komicke je 🙂

Jakub P

Nepoužívám to jako argument pro to, že „auto nepotřebujete“.

Používám to jako argument pro to, že ani vlastnictví auta vám stoprocentně nezaručí, že to auto bude ve chvíli, kdy ho opravdu potřebujete, fungovat…

Jakub P

Přesně, stalo se mi to před pár měsíci, že jsem dojel domů s rozpadlým výfukem a jak potom v servisu (na který jsem čekal týden) zjistili, taky s pěkně rozhozenou přední nápravou. Výfuk odešel stářím, nápravu nejspíš dodělal stav D5 mezi Plzní a Prahou. Do servisu to nemám daleko, takže jsem tam potom dojel po vlastní ose, ale kdybych ten týden auto nutně na něco potřeboval, musel bych si půjčit sdílený nebo se nechat odvézt.

mgr.pavel

Dovoz nábytku funguje normálně, taxíky taky jezdí, co tam máte za vyvrácené mýty dále?

Jako jo, auto je pohodlnější a lepší v pár takových situacích. Které nastanou jednou za rok. Kvůli tomu mám mít fixovaný majetek za pár set tisíc korun, co okupuje prostor 10 metrů čtverečních (tedy buď platit parkovné (tržní, prosím!) nebo mít vlastní garáž (opět cena navíc)?

Pro někoho to větší pohodlí za tu cenu stojí. Jen mne fascinuje, že i v Česku, zemi s nic moc příjmy, jsme ochotni takové pálky za toto pohodlí platit. (a častokrát dokonce dvakrát, spousta rodin má auta dvě).

Air Traveller

co vas na tom fascinuje?

asi ty nic moc příjmy mate jen vy, a ostatni ne.

Michal Bartoníček

Tak určitě. Znám několik lidí, co mají dluhy a sotva na živobytí, ale auta se vzdát nechtějí. Já osobně nemám problém uživit třeba tři auta, ale proč bych zbytečně mrhal penězi? Abych ukázal, že na to mám?
Jeden z nich pravidelně dva týdny před výplatou brečí, že mu zbývají 400 Kč do další výplaty, ale hlavně že machruje s BMW. 😀

Air Traveller

no a?

co my s tím?

Michal Bartoníček

Že lidi si hýčkají auto a sami mají prd. Psal jste o příjmech, tak tady máte další odpověď. Vy s tím samozřejmě nic dělat nemusíte. 😉

Air Traveller

jestli ono to nebude tim, ze auto je, navzdory par pomylencum hlasajicim, ze auto je nepotrebne, proste potrebne.

Michal Bartoníček

Patrně jste celou diskuzi nejen se mnou nepochopil. 😀 No tak si dál brečte, že vás město šikanuje. Ve výsledku na tom stejně budu líp já než vy. 😀

Air Traveller

jste si me s nekym spletl? kde brecim, ze me mesto sikanuje? 😀

v cem na tom budete lip, jak ja – to by me vskutku zajimalo 😉

superhero

Je mi to líto, že takto uvažujete. Většina lidí, kteří auto nemají, pokud by to nevyžadovalo sanitku, by si objednala taxi.

Gunduľ neubiješ

Jo a nezapomínejte na onu těhotnou babičku, která zrovna musí stěhovat klavír z Horní Dolní do Prdelákovoc ve dvě ráno…

Zdrasa

Škoda, že se nedohodli na nějaké vyšší úrovni, nejen města ale třeba metropolitního regionu, pokud tam nějakou takovou úroveň mají. Mohlo by to mít větší efekt. Nevim jak přesně to je v Frankfurtu, ale obvykle nejvíce autem dojíždějí ti bydlící za městem. Nutno dodat, že tam už ta VHD nejspíš nebude vždy tak prvotřídní.

superhero

No není to něco úplně nového. Už se to dělo v minulosti v Miláně nebo celostátně na Litvě. Těch příkladů po světě už je víc. Někdy to bylo směrované jako bonus k nákupu elektrokola, elektroskútru nebo MHD. Na každého občana platí jiný podnět, je to vždy individuální. Někdo to pochopí i bez vnější motivace. Asi je to o vhodné kombinaci motivace, restrikce. Jedním z důležitých aspektů je ale sociální tlak okolí. Zároveň by bylo vhodné výrazněji regulovat reklamu na auta. Často je to směs velmi sofistikované manipulace. Existuje sice mezinárodní marketingový kodex (některé státy mají přísnější národní úpravu), který omezuje… Číst vice »

superhero

*tuším, že to někdy bylo podmíněno finálním vyřazením z provozu. nestačil prodej/přepis na někoho jiného.

Zdrasa

Tohle nemáte šanci v Česku prosadit. V aktuálním diskurzu (stavu celospolečenské diskuze) jsou takový nápady naprosto nepřijatelný. Což myslím, že si sám ověříte i počtem minusů, co tu dostanete.

superhero

To je právě to. Velmi často je celospolečenská diskuze ovlivněná manipulativní kampaní ze strany zájmových, lobbistických skupin. Je třeba vidět i kontext. Řada médií má nemalé příjmy z reklamy ze strany automotive, takže se jedná o takové velmi výrazné dlouhodobé manipulativní směrování daných médií. Jen ztěží si asi umíte představit, že by zpravodajský server, který má třeba 40% příjmů z automotive dobrovolně dokázal o tématu referovat zcela objektivně. To samé platí o rádiu, TV. Proto jsou důležitá veřejnoprávní média. Za mě osobně teda spoléhám jen na Český Rozhlas. ČT i ČTK jsou nějakým nedorozuměním zkomercializované víc než je zdrávo.

Air Traveller

nehledejte ve vsem spiknuti 🙂

superhero

Vždyť to není žádné spiknutí, to je realita. Nevím, co konkrétně v tom vyjádření považujete za spiknutí. Pokud to upřesníte, budu rád. Dosaďte si tam třeba jiný kontext. Myslíte si, že kdyby třeba Mattoni prodala přes Kaufland 40% svých produktů, že se bude kriticky vyjadřovat ke Kauflandu? Klidně si tam dosaďte jakoukoliv českou firmu s kovovýrobou, která dodává výrobky např. do OBI, Hornbachu apod. Pokud jste na někom ekonomicky závislý nebo silně provázaný, tak Vaše odvaha ho kritizovat nebo veřejně jít proti jeho zájmům je velmi výrazně omezená, protože to ohrožuje Vás samotné. V této velmi nepohodlné pozici je bohužel… Číst vice »

Zdrasa

Tak jasně, že diskurz ovlivňují velké firmy z automotive, to nezpochybňuji. Ale myslím si, že to děláte násobně větší, než jak to je.

superhero

Ok, rozumím. Na druhou stranu podle mě dost podceňujete vliv emocí a chování společnosti, které je zneužité ve prospěch marketingu. Možná je nevhodné slovo „manipulace“ a bylo by vhodnější použít zneužití psychologie pro účely nákupního chování jedince.
Doporučuji si prohlédnout nějaké bakalářky, diplomky, disertačky na toto téma https://www.google.com/search?q=vyu%C5%BEit%C3%AD+behavior%C3%A1ln%C3%ADho+chov%C3%A1n%C3%AD+ve+prosp%C4%9Bch+marketingu

XXyy

Ani kdyby mi zaplatili, tak tento ekofašistickej trend sdílet nebudu

Zdrasa

Pokud používáte slovo „ekofašistický“ neironicky, zcela vám věřím, že nebudete.

Mendy

„Na každého občana platí jiný podnět, je to vždy individuální.“ Přesně tak. Třeba na mě by platila možnost dopravit se kdykoliv odkudkoliv kamkoliv i s nákladem za cenu a čas srovnatelný s autem. Vzpomínám na dobu, kdy jsem ještě chodil do školy, takže samozřejmě bez řidičáku a auta. Jednou jsem cestoval VHD s cestovní taškou a pěti narvanými igelitkami. Ta dřina, než jsem to dotáhnul na zastávku, na dva přestupy a ze zastávky a ty nechápavé pohledy cestujících… Taxi na 34 km samozřejmě mimo moje finanční možnosti. Byl to prázdninový zážitek na celý život. Je pravda, že jsem mohl poprosit… Číst vice »

Radek

Tomu rozumím, jen si myslím, že tomu by měly odpovídat i náklady, které jednotlivé typy dopravy generují – hlavně pak veškeré negativní externality jako hluk, zácpy, dopady na veřejné zdraví, emise apod. Pokud člověk chce určitý komfort, pak by jej ale neměl chtít na úkor svého okolí, respektive by měl být ochotný jej nějak hradit.

Radek

S tou reklamou máte pravdu. Dodnes mám před očima předávání zlatých medailí na MS v hokeji, kde jeden z hokejistů při zvedání poháru málem narazil do jedné ze škodovek zaparkovaných na ledě. Nehledě na to, že celé mistrovství jsou nejlepší místa v hned u ledu rovněž vyhrazena autům. Bizarní.

Tomasek

Kdyby se u nas na vsechny smery jezdilo jako v Nemecku spousta lidi auto nema..

VRT zmeni zivot vsem..bohuzel se na to ceka az moc dlouho.

Zdrasa

Jen bychom měli usilovat o větší spolehlivost, než mají vlaky v Německu. Aktuálně jsou méně spolehlivé, jak ty u nás.

Jakub P

Jo, jenže zatímco u nich je ta nespolehlivost hodně daná tím, že síť hodně opravujou, překopávaj a doháněj infrastrukturní dluh v ní, takže maj výhled na to, že se to časem zlepší, u nás se o nějakým dohánění zameškanýho zatím mluvit nedá…

Twix

Dá se toto tvrzení něčím podložit? Nepřijde mi že v Německu jsou hlavním zdrojem nespolehlivosti opravy a modernizace tratí. Resp. jsou takové tratě, jako Drážďany – Berlín, které se modernizují ve stávající stopě 20 let skoro v kuse…

Zdrasa

To uznávám.

Johnny Cash

Weichenstörung, Stellwerkstörung, Oberleitungstörung, atd. z důvodu tristního stavu neudržované infrastruktury. To, co si myslíte, že je modernizace, je ve skutečnosti lepení a látání současného stavu.

Jirka

To jo, ale nebude to silniční doprava, kterou bude nahrazovat. Bude to doprava letecká na trasy po Evropě.

mgr.pavel

Zrovna VRT a MHD jsou dvě dost disjunktní věci 😉

Petr

VRT změní život těm, kteří žijí v Praze, Brně, Jihlavě, Přerově nebo Ostravě a budou chtít cestovat do Prahy, Brna, Jihlavy, Přerova, Ostravy, Berlína nebo Vídně.

hroch.obojzivelny

VRT nezmění vůbec nic. Síť veřejné dopravy v ČR je pro daný účel a rozlohu dostačující už teď. Auto se volí proto, že se s ním cestuje individuálně.

Michal Bartoníček

Změní. Ale to nejste schopen se svým mentálním nastavením pochopit.

hroch.obojzivelny

A o tom mentálním nastavení to právě je. Ten, kdo je mentálně nastavený na kolektivní dopravu, ji má už teď. A stejně tak i ta druhá skupina, která dává přednost dopravě individuální. Postavení VRT nebo nové dálnice zpříjemní život jedné nebo druhé skupině a obojí má smysl. Ale nedělejte si iluze, že lidi „předělá“.

Black

Jak se člověk dostane ze své vesnice třeba do okresního města něco vyřídit, když zastávky VRT budou jen u větších měst? Těm změní VRT život jak?

Jaaa

Z toho by ODS na pražském magistrátu trefil šlak.

mgr.pavel

Ty minusy by mne tedy zajímaly.

Je tento názor nepravdivý (a proto minusy)? Znamená to snad, že ODS by se k takovému hypotetickému návrhu nestavěla militantně proti?

Kebab

A nejen ODS. Je to jen laciný kopanec a to ODS přímo nesnáším. Proto ty mínusy.

ToMa

Často také hraje roli, kdo to napíše. Každý kdo se na tomto serveru vyskytuje častěji Nick Jaaa rozhodně musí znát…

Petr

Lidi bydlící v panelácích ve velkých městech auto nepotřebují. Kdyby se auta zbavili, tak přijdou o trošičku pohodlí, ale žít se dá v tomto případě úplně v pohodě. Jiná situace je na vesnici, kde jezdí ve všední den autobus 3x denně a o víkendu nic, tam to bez auta nejde.

hroch.obojzivelny

I lidé z paneláku někdy auto potřebují, sice ne každý den a nonstop, ale přece. A nevidím důvod, proč by měl někdo obětovat byť jen „trošičku pohodlí“, když nemusí a když na něj má. Nebo to u komoušů vyměňují za nějaké jiné výhody…?

Jakub P

Problém je v tom „když na něj má“. Má na něj za podmínek, kdy je IAD ve městech masivně dotovaná. Víc než MHD. Byť města její přemnožení dusí. V neposlední řadě superlevnýmparkováním, takže se auto vyplatí držet i nám, kdo ho použijem jednou za týden. To je ten problém. Kdyby to bylo za svý a s tím, že by auta nezabíraly neadekvátní prostor ostatním (nebo za ten zábor jejich provozovatelé adekvátně platitli), neřekl bych ani ň. PS: víc dotovaná než MHD nemyslím jako vyšší podíl dotace na nákladech. Ten je minimálně v Praze vyšší u MHD. Myslím ho jako absolutní… Číst vice »

Air Traveller

a zase ty lzi o tom, ze IAD je dotovana, masivne, vice nez MHD….

vite, ze tim, ze je budete opakovat porad dokola, tak se z nich pravda nestane?

Jakub P

To je čistá skutečnost, zatím jsem neviděl jedinej výpočet, kde by to vyšlo jinak. Že to nechcete vidět a radši obviňujete ze lží není důležitý, tím to skutečnost být nepřestane.

Air Traveller

myslim, ze jini uz tady ns diskusich dokazali opak …

mezapomente do dotsci do mhd zajrnout i veci jako vystavbu metra, nakupy novych vlaku, rocni dotaci ropidu apod.

vyjdou vam cisla o dost vyssi, nez kolim staly za dane obdobi silnicni stavby.

Jakub P

Náklady IAD ale zdaleka nejsou jen silniční stavby. Jo, pokud někdo počítá jen ty, jako část místních diskusních „expertů“, vyjde mu to jinak. Ale takový výpočet fakt ukazuje jen to, že daný člověk by tohle počítat neměl.

hroch.obojzivelny

V mém utopistickém světě by nebyla dotovaná ani MHD, ani IAD, všechno by mělo svou skutečnou tržní cenu a ideologická manipulace by neměla životní prostor… Bohužel je to jen sen.

Mimochodem, ohledně těch čísel MDČR – je k tomu někde publikovaný rozpad? Docela by mě zajímala v detailu hlavně příjmová strana. Ono totiž u IAD je víc věcí, které můžete a nemusíte započítat…

Michal Bartoníček

Ano, potřebují. Ale nevidím důvod jim komunisticky vyhovět v potřebě parkování na městském pozemku. Kupte si vlastní pozemek a postavte si na něm garáž. Výhod budete mít habakuk, za to vlastnictví auta a svobody vám to stojí, ne? 🙂

Herold

Co když si voliči odhlasují, že chtějí parkování v ulicích za netržní cenu?

pzag

Tak to potom odhlasovali špatně, to neplatí 😀

Michal Bartoníček

No tak to nebudou chtít. Nebudou se tvořit další parkovací místa a pak se budou rozhodovat mezi dvěma možnostmi:
1) Poperou se o stávající počet míst jako dosud.
2) Spojí se, koupí si pozemek, postaví si parkovací dům a budou tam parkovat sami, případně některá místa pronajímat.

hroch.obojzivelny

Postaveno mám, parkuji na vlastním, z výhod se těším a svobody si užívám.

Ale článek, pod kterým je tato diskuse, se týká dilematu, zda se vzdát zcela a úplně auta, výměnou za jinou hodnotu. Otázka komerčního parkování je jiné téma.

Michal Bartoníček

Tak to vzkažte i ostatním řidičům, ať si parkují na svém. 🙂

Herold

O tom,jestli auto potřebuju nebo ne, bude rozhodovat uliční výbor? A budu mít možnost se někam odvolat, anebo bude rozhodnutí konečné?

Michal Bartoníček

Uliční výbor? Přistěhoval jste se snad z KLDR?

Herold

Já? Chci snad já lidem z paneláků určovat, jestli potřebují anebo nepotřebují auto???

Air Traveller

jinymi slovy jste nam prave rekl, ze jste domaci povalec, ktery (pokud vubec pracuje) pritahne z prace, hodi nohy na gauc, a vytáhne pivo z lednice.

racte si uvedomit, ze ne kazdy zije jako vy.

Tomáš Záruba

V jedné věci ta myšlenka úplně mimo není: Skutečný způsob, jak lidi naučit používat výrazně více VHD (zejména i na jiné věci než denní dojížďku ze suburbanu do práce a zpět), je nějakým způsobem je přesvědčit, aby auto vůbec neměli.

Jaminator

Podělím se o svou zkušenost.
Jako dítě jsme měli auto, často jsme se vozili.
V pubertě jsem se musel naučit jezdit MHD, auto nebylo.
Do první práce jsem jezdil MHD a pak si koupil auto.
Od té doby jen autem, avšak má žena nemá ŘP, takže jsme častokrát jezdili MHD.
Nyní jsem v situaci, kdy auto ze dne na den nebylo a musel jsem využít MHD. Je to už 7. měsíců a já jezdím do práce busem. Zvykl jsem si na to, že auto nepotřebuji každý den.

Herold

Nepochopil jsem: auto momentálně máte anebo nemáte?

David

Co třeba odebírat auta důchodcům? Budou jim cesty do práce, nákup si můžou nechat vozit a na doktory jim stačí senior taxi

superhero

Odebírat auta asi není dobrý nápad, ale motivovat je k tomu je už by asi šlo. Vysvětlit jim, že to jde i bez něj. Spousta jejich vrstevníků tak normálně žije. Využívají MHD, tašky na kolečkách + Senior Taxi/klasické taxi. Bohužel ve věkové kategorii seniorů bude poměrně velký nárůst autovraků. Chtějí vlastnít auto až do konce, pak vozidlo spadne do dědického řízení a stane se z něho autovrak, který se právně odstraňuje složitěji. Stejně jako vyhrazená místa na SPZ pro ZTP. Mnohdy se na to úplně zapomene. Neexistuje automatický mechanismus, který by to hlídal. Těch problémů je celá řada. V neposlední… Číst vice »

Air Traveller

a ze duchodci tech aut maj …

mgr.pavel
hroch.obojzivelny

Náhodou, toto je správná poznámka. Ono totiž když se jednou pustíte touto cestou uvažování, tak si za „auto“ a „důchodce“ můžete dosadit cokoliv a kohokoliv jiného. Argumenty, proč někomu něco vzít, se vždycky najdou. Platí to i na vás a na to, co máte třeba rádi.

Black

Klasický komunistický nápad. A jinak jste zdráv? Váš příspěvek by taky šel kvalifikovat jako skryté šíření nenávisti vůči jedné skupině obyvatel.

Black

Škoda, že neznám Vaše rodiče. Ti také jednou budo důchodci. Mohl bych jim poslat Váš příspěvek, že by Vám mohli třeba nafackovat nebo Vás vydědit, když k nim máte takový hezký vztah.

Petr David

„nějakým způsobem je přesvědčit, aby auto vůbec neměli.“

A právě stát (vláda, MD) nedělá pro to naprosto nic. Nikde žádná osvěta, žádná propagace VHD. A tak mladým, začínajícím cestovatelům nezbývá nic jiného, než reklama. V reklmním videu jede auto překrásnou krajinou z nějakých 90% SAMO. Suprově vyvolaný pocit svobody.
Vlastně není se co divit, že stát nepropaguje VHD, když velká část ekonomiky je právě závislá na výrobě aut. A tak čekejme další zkapacitňování silnic, které se zdůvodňuje „uvolněním“ provozu.

Jaaa

Kde teče beton, tam tečou peníze.

Michal Bartoníček

Žádná propagace? Že okolo vás jezdí vlaky, tramvaje, trolejbusy, autobusy, nevnímáte jako reklamu a propagaci?

Petr David

Máte pravdu, nevnímám.

Michal Bartoníček

Tak to už je váš problém

Martas

Samozřejmě ne, zlepším MHD.

Rudolf 33

Jestli to uděláte za vlstní peníze, tak proč ne.

tomash

Já auto mám a přesto využívám VHD častěji než auto, zejména ve městě. Nemyslím si, že by mě musel využívání VHD někdo učit, znám výhody a nevýhody obojího. Ale např. na dovolenou k moři bych bez auta nejel, auta bych se nevzdal.

Air Traveller

Do MHD v okoli prahy (a castecne i v praze) uz dobrovolne nikoho nedostanete. mimojine i proto, ze uz se tam nikdo nevejde.

pokud mhd bude kvalitni a pohodlna, tak nemusite lidi nejak moc presvedcovat.

ale v tomhle praha tezce zaspala.

M19

Troll, kterého už nikde nechtěli? K tomu alkohol? 😉

Tofifee

Ne, jen naštvaný živnostník

Daniel

Prodejte vozidlo, budete mít víc peněz. Logické.

M19

Vzhledem k tomu, že váš komentář na který jsem odpovídal byl smazán… 😉

Honza

Tak pokud to volič chtěl, tak ať si to užijí. Pokud na to město má peníze,tak ať.
Ale jak Frankfurt znám, tak si myslím, že tohle město má úplně jiný problém, vlastně celé Německo.

Jaaa

Und?

superhero

No právě, že asi ví líp, že se to ekonomicky vyplatí. Stejně jako asi tuší, že tím nedosáhnou na víc než 5% majitelů aut.

Michal Bartoníček

Zase se autíčkářům leze do zadku. Opět, znovu a pořád. A ostatní uvědomělí občané zase utřou, ti nedostanou nic za to, že zbytečně neucpávají město. Snad Němci přijdou na nějaké lepší řešení.

Kebab

Uvědomělí občané…😃

hroch.obojzivelny

Pan Bartoníček zjevně chytil ten správný luft. Západní Evropa se vydala na cestu do socialistického ráje a „uvědomělí občané“ budou mít velký náskok.

Kebab

V mlácení opozičních starostů mají náskok už teď.

Michal Bartoníček

Ano. Náskok v tom, že svoje přepravní potřeby dokážu realizovat i jinak. 😉

Michal Bartoníček

Podívejte se do slovníku, když nevíte, co znamená být uvědomělý. 🙂

asdfasdfasdf

není to povinné

Jaaa

Njn., zas není potřeba závidět všechno všem.

Daniel

I v Praze by bylo pro nás všechny levnější přestat dotovat parkování a zábor veřejného prostoru a zároveň MHD, dotovat jen tu MHD. A také přestat dotovat kamionům průjezd po silnicích druhé a třetí třídy. Pak by byly prachy na dostavbu silnic i železnic.

To odporný pinožení se

No jo. Zlý kamiony. Asi by měly přestat zásobovat potraviny, kam chodíte nakupovat a které leží u silnice druhé třídy.

Daniel

Plechy jsou k jídlu?

Jaaa

A proč to není v ceně zboží? Máme ten kapitalismus nebo ne?

Dušmor

Největším úspěchem současných socialistů je, když se jim povedlo namluvit lidem, že to v čem žijeme je prý kapitalismus.
Když si uvědomím, kolik mi z výsledku mé práce stát sebere na daních (jako zaměstnance se zhruba průměrným platem mě takto připraví o 65%), tak se zrovna moc v kapitalismu necítím.

Leinad

Kamion by mohl platit mýto (pravděpodobně by se projevilo v ceně zboží).

Black

Proč navrhujete něco, co dávno se dávno děje? Kamiony u nás přece mýto platí. Vy to nevíte?

Radim

Bylo myšleno na silnicích druhé a třetí třídy.

Black

A víte jaký by byl výsledek? Kamióny by z dvojek a trojek samozřejmě nezmizely. Mýto by navýšilo cenu výrobků, které kamióny převážejí. Řešení je ve spotřebitelích – nechtít v regálech desítky druhů jednoho a toho samého zboží nebo zboží z tisíc kilometrů vzdálených lokalit. To ale zase odporuje globalismu prosazovanému EU. Poku se nebude sem a tam vozit podobné zboží, nebude ani tolik kamionů.

Zakon kaze

Fakt jen Deutschland Ticket? To nedava smysl bez RMV zdarma minimalne v zone 50.

M.Z.

Ruku na srdce, RMV mozna fajn, ale bez ICE k denni dojizdeni k nicemu. A to je problem D-ticketu obecne.

BC100 je super, navic integruje vsechny hlavni mestske. Tu dat za 2000€ misto 4800€ ci kolik dnes stoji. Ta dava smysl. Je nejbliz k “I don’t care ticketu” za rocni fix.

M19

Ruku na srdce. To je blábol co jste napsal.

Zakon kaze

Samozrejme ze dava smysl i bez ICE. Dojizdel jsem z Offenbach, Darmstadt a Bad Homburg. Zejmena ten Bad Homburg autem na Ostendstraße byla bolest, snazil jsem se tomu kazdej den vyhnout, ale s covidem to jinak neslo.

mgr.pavel

Kolik lidí denně dojíždí ICE, ve srovnání s počtem dojíždějících S-bahnem a dalšími vlaky v rámci D-ticketu?

Zakon kaze

Dik, nevedel jsem!

Kuneš

Němcům už fakt hrabe.

Ares

Jenom rok?

Metro

Ten výprask ve volbách zjevně nestačil.

Zdrasa

Koukněte se, kde se jak volilo. Velká města jsou stabilně baštama zelených a/nebo levicových stran na západě a ani tentokrát to moc jinak nebylo. Ten „výprask“ dostali hlavně mimo ně.

P_V

Znevýhodnění těch, kteří auto neměli.

Matěj

No a jestli existuje někdo, kdo by vyměnil vlastní auto za roční jízdné je taky dost diskutabilní.

P_V

Přepíše ho na příbuzného bydlícího mimo město.

Berhof

Takový typický čecháčkovský způsob

Martas

Vsadil bych se s Vámi, že to jejich tureckou menšinu napadne taky a ještě si na tom založí byznys 😀

eLzyx

včera jsem kecal na Sueprchargeru s echt Němcem a ten vydojil stát o dotace na elektromobil. Každého půl roku měl novou Teslu, starou poslal do Belgie, Dánska, Holandska. Pokaždé zisk několik tisíc euro.
Takže i Němec umí využívat systému … .

Radim

Neměl třeba v 19. století české předky? To by docela sedělo 😀

Matěj

Nevim jak v DE, ale u nás bych si to netroufl, jako provozovateli Vám hrozí nepěkné věci zvlášť, když vůz nemáte pod svou „kontrolou“, navíc kvůli něčemu jako je roční jízdenka na MHD pro příbuzného..

mimochodem

Ono se v Nemecku nerozlisuje mezi „vlastnik“ a „provozovatel“? (Nevim, ptam se. U nas je samozrejme mozne byt provozovatelem vozidla, ktere nevlastnim. Typickym scenarem je auto na lizacku, ale jiste lze operovat i s vlastnikem v podobe duveryhodne osoby blizke, pricemz provozovatelem zustavam.)

Air Traveller

kdyz mate auto na lizacku, je majitelem i provozovatelem leasingovka.

mimochodem

Aha? Jsem mel za to, ze prave leasingovky byly duvodem nedavne zmeny zakonnych uprav stran pojisteni – kdy uz jej nezajistuje vlastnik, nybrz prave provozovatel..?

Air Traveller

nerozumim reci vaseho kmene. 🙂

Průvodce původní Aleš

600 eur za rok, tedy necelé 2 eura denně. Směšná motivace.

L.

Oni ho mohou normálně prodat. Ale i tak mi přijde, že je to hodně mimo. Já mám auto i lítačku a autem jezídm tehdy, když moji potřebu uspokojit pomocí veřejné dopravy nejde, respektive by to bylo mnohem komplikovanější / pomalejší.

libcha

A když zrovna jedete tou MHD, tak auto parkuje na vašem vlastním pozemku/garáži, nebo na veřejné komunikaci?

Air Traveller

a to je nejak dulezite?

Hasler

Mám to jako L. Tak předpokládám, že to bude podobné. Někdy na vlastním, někdy na P+R, někdy na modrý/fialový záleží kam se jede. Jen teda moc netuším jakej to je problém?

Jakub P

Kdyz to zafunguje, budou dotovat min IAD. Takze zlepseni i pro ne.