17 hodin a 2 minuty. První přímý let z Austrálie přistál v Londýně, zpět letí přes Česko

Dreamliner Qantasu ve speciálním nátěru připomínající dílo Austrálců. Foto: QantasDreamliner Qantasu ve speciálním nátěru připomínající dílo Austrálců. Foto: Qantas

Letecká společnost Qantas dokončila svůj první let mezi Austrálií a Evropou bez mezipřistání. Po 17 hodinách a 2 minutách letu

Letecká společnost Qantas dokončila svůj první let mezi Austrálií a Evropou bez mezipřistání. Po 17 hodinách a 2 minutách letu přistál  v 5.03 místního času boeing 787-9 na londýnském letišti Heathrow.  Let QF 9 je aktuálně druhým nejdelším letem na světě podle vzdušné vzdálenosti i podle doby letu. Brzy ale o druhé místo nejspíše přijde.

Boeing 787-9 s registrací VH-ZND, vyrobený letos v únoru se speciálním nátěrem překonal vzdušnou vzdálenost 14 499 kilometrů o necelou půl hodinu rychleji, než původně plánoval. Vzhledem k menšímu zpoždění na odletu přistál prakticky přesně na čas. Letadlo letělo téměř celou cestu za tmy.

Trasa prvního letu vedla přes Indický oceán přes pobřeží Srí Lanky a Indie.  Dál letadlo pokračovalo kolem Dubaje po hlavním leteckém koridoru mezi Spojenými arabskými emiráty a Evropou přes Irán, Turecko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Rakousko, Německo a Nizozemsko do Velké Británie. Českou republiku let těsně minul v oblasti Lipna. Průběh letu můžete sledovat na serveru Flightradar24.com.

Trasa letu QF9. Foto: Flightradar24.comTrasa letu QF9 v blízkosti českého vzdušného prostotu. Foto: Flightradar24,com

Na zpáteční cestu se letadlo vydalo ve 13.31 z Londýna. Trasa tentokrát vede přes český vzdušný prostor. Průběh letu lze sledovat na serveru Flightradar24.

Qantas má pro let vybráno několik tras, které se mohou lišit podle toho, jaké je počasí. Qantas podle tiskové zprávy analyzoval data za posledních deset let, aby vybral nejvhodnější koridory.  Letadlo natankovalo 110 tisíc litrů kerosinu. Zpět do Austrálie odlétá po obědě.

Kvůli délce letu Qantas nasadil dvě posádky pilotů, které se během letu vystřídají. Jedním z členů posádky byla žena pilotka: kapitánka Lisa Norman, další tři piloti jsou muži: Jeff Foote, Dave Summergreene a Troy Lan.

Qantas zredukoval počet míst v letadla na 236, výrazně vyšší podíl oproti jiným letadlům je v byznys třídě. Právě na movitější cestující Qantas míří, oproti stávajícím letům s přestupem jim ušetří nejméně tři hodiny letu. Kompletní popis letadla a jednotlivých tříd má dopravce na svých stránkách.

Let má speciální menu, které Qantas sestavil s odborníky na výživu z University of Sydney. Během 17 hodin se podávají jen dvě jídla, cestujícím je ale k dispozici samoobslužný kiosek s drobným občerstvením a nápoji. Jiný je i tlak vzduchu na palubě, má být bližší tomu, jaký je blíže na povrchu Země.

První let není překvapivě vyprodaný, letí 200 cestujících a 16 členů posádky. „Je to historický okamžik, který otevírá novou éru cestování,“ řekl šéf Qantasu Alan Joyce. Když Qantas začal létat do Evropy v roce 1947, cesta trvala přes čtyři dny, během kterých cestující absolvovali sedm mezipřistání. Joyce ale tvrdí, že poptávka po letech předčila očekávání. Podle něj jde o nejpohodlnější letadlo ve flotile Qantasu.

Žebříček nejdelších letů pravidelně zveřejňuje server OAG. Letos dozná velkých změn, i díky chystanému návratu Singapore Airlines na linku Singapur – New York. Ten bude nejdelším letem. Zpáteční letenky mezi Londýnem a Perthem se dají sehnat za 24 tisíc, většina termínů je běžně pod třicet tisíc korun.

Qantas už dříve oznámil, že chce spusti lety bez mezipřistání i z východního pobřeží Austrálie, vyzval proto Airbus i Boeing, aby přišly s novými letadly, které by takové spojení umožnily. Objevují se ale i názory, zda jde o správnou cestu a jak na tak dlouhé lety budou reagovat cestující.

Tagy Boeing 787-9 Qantas
6 komentářů