Zatím se strojvedoucím, za tři roky bez něj. Ve Vídni začal pravidelný provoz nových souprav metra
Nové soupravy metra se vyrábějí ve vídeňském závodě Siemensu.
Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien dnes zahájil na lince U3 provoz zcela nových souprav metra X-Wagen od společnosti Siemens Mobility. K nasazení do pravidelného provozu došlo po více než dvou letech testování.
„Je to velký krok k budoucí digitalizaci dopravy,“ řekl šéf divize kolejových vozidel Siemens Mobility Albrecht Neumann. Nové metro zvládne plně automatický provoz lince U5, zatím bude jezdit se strojvedoucími na lince U3. Výroba probíhala ve vídeňském závodě Siemensu. K přechodu na automatický provoz dojde v roce 2026.
Do konce roku má být dodáno celkem deset vlaků metra, na počátku příštího roku další tři. Šestivozové soupravy o délce 111 metrů jsou průchozí a v šesti vagónech uvezou 928 cestujících, tedy o 46 více než doposud nejkapacitnější vídeňské vlaky. Wiener Linien mají objednáno 34 vlaků s opcí na dodávku dalších.
Jednou z novinek je nový informační portál ve vlaku pro cestující. Dynamicky upravené informace se cestujícím zobrazují na obrazovkách nad všemi dveřmi vozidla uvnitř vozu. Ukazuje, na které straně bude výstup i jaké jsou možnosti přestupu a časy odjezdů dalších linek. Cestující vždy vidí i aktuální polohu vlaku a směr jízdy.
Nákup nových vlaků souvisí s velkou proměnou vedení metra v centru Vídně v příštích letech. Celý projekt má hodnotu zhruba 2,1 miliardy eur, financuje jej město i stát.
První automatická linka metra ve Vídni
Nově vznikající linka U5 se stane první v rakouské metropoli s plně automatickým provozem (bez strojvedoucích). Částečně se buduje nově, od stanice Rathaus směrem na Karlsplatz ale v roce 2026 převezme trasu od dnešní U2. Ta bude od radnice převedena do nové trasy jižním směrem k nádraží Matzleinsdorfer Platz. Prodloužení metra spojené se změnou trasy je pro Vídeň premiérou, důvodem je podle města optimalizace stávající dopravní sítě.
Vedle plně automatizované trasy U5 budou nové X-Wageny jezdit i v poloautomatickém provozu na linkách U1 až U4.