Zastupitelé Jihočeského kraje schválili trvalou redukci vlakové dopravy od června
Jihočeští zastupitelé schválili i kompenzaci 100 milionů pro dopravce za loňský rok.
Zastupitelstvo Jihočeského kraje dnes schválilo redukci regionální dopravy s platností od 13. června. Důvodem je malé vytížení vlaků v okrajových hodinách, daňové výpadky a pokles tržeb. Zrušeno či omezeno bude zhruba 60 spojů, které byly vesměs zavedeny koncem roku 2019 se začátkem nové smlouvy s Českými drahami.
V dnešním materiálu se řešily pouze tři soubory, které obsluhují České dráhy: trať Tábor – Bechyně, elektrická trakce a motorová trakce. Redukce činí zhruba 170 tisíc vlakových kilometrů, tedy asi 3,5 procenta výkonů regionální dopravy v kraji. Finanční úspora 16,6 milionu bude použita na zvýšenou kompenzaci pro dopravce.
„Ke dni zpracování tohoto návrhu je bohužel nutné konstatovat, že v počátku roku 2021 lze vysledovat obdobný dopad covidových opatření jako v průběhu roku 2020,“ píše se v materiálu pro zastupitelstvo.
Nejvíce se redukce dotkne elektrické trakce, kde bude zrušeno či omezeno 37 vlaků. Omezena bude například takzvaná budějovická S-Bahn na trati 190 směrem na Zliv. Zrušené vlaky jsou v tomto souboru s jízdním řádem vyznačeny žlutě.
„Tato redukce není vázána jen na pandemii, těmi vlaky jezdilo obecně méně lidí,“ uvedl hejtman Martin Kuba (ODS). Podle něj skončily časy hojnosti a je třeba šetřit. Někteří zastupitelé nicméně kritizovali fakt, že změna je směřována až k červnu, kdy naopak může covidová krize slábnout a bude začínat i turistická sezona. Jednatel organizátora Jikord Josef Michálek nicméně uvedl, že v některých vlacích byla průměrná pasažérská frekvence jen kolem jednoho cestujícího na vlak. Což se týká například ranního vlaku z Budějovic do Dívčic a zpět. Zastupitelé nakonec redukci schválili výraznou většinou, když pro bylo 41 z nich a proti pět.
Podle Kuby vedení kraje předloží i návrhy na redukci autobusové dopravy, k výsledku je však hejtman skeptický. Podle něj se v autobusové dopravě nedá ušetřit tolik jako u vlaků, aniž by vznikly velké škody v obslužnosti obcí.
V dalším bodu schválili zastupitelé kompenzaci dopravcům ve výši zhruba 100 milionů za loňský rok. Autobusy jezdí v režimu brutto, tedy za tržby nese odpovědnost kraj. Ze zmíněné částky připadá podle kraje 52 milionů na výpadek státní dotace na jízdenky seniorů a studentů, kteří přestali v době epidemii jezdit.
Trend přitom pokračuje i letos. Např. předpokládaný odhad propadu tržeb smluvních dopravců (včetně státní kompenzace) činí za leden a únor částku cca 23,5 mil. Kč,“ píše se v předložených dokumentech. Pro kompenzaci bylo 52 zastupitelů, proti nikdo.