Zastavte informační chaos v provozu na dráze, odpovídá strojvedoucí Andy CZ ministrovi

Nákladní vagon, dřevo. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNákladní vagon, dřevo. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podle Andyho by bylo přínosné, kdyby měli na nejvytíženějších stanicích výpravčí ještě někoho k ruce a nebyli v tom úplně sami. Často se podle něj nestíhají ani najíst.

163 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Strojvedoucí AndyCZ bude stát podle předpisu do zítřka před bílou, protože neví kam má jet – v pořádku. Ale že je to on, kdo si ten posun má sjednat, to už ho jaksi nenapadne.
Ale má pravdu, že ta komunikace mezi stojvedoucími a výpravčími by se měla zlepšit.

Luboš

Ano, jenže to už půjde velmi těžko, dříve výpravčí a strojvedoucí patřili do jednoho podniku. Dnes je každý zaměstnán u jiného zaměstnavatele a každý zaměstnavatel si hraje již na svém vlastním písečku, bohužel. Takže ta komunikace bude čím dál horší.

VýpravčíXY

Přesně tak. Andy má sice v mnohém pravdu, ale vidí to jen z jedné strany . To samé je ze strany výpravčích. Mnozí kolegové vůbec nic neví o práci strojvedoucího.

Bartoš

Zdravím, a vezmu to systematicky. Máme Federaci strojvůdců, respektive odbory, které údajně hájí naše zájmy. Ale jak? Podepsaly souhlas s novou D1? A mohou s tím nesouhlasit? To si ujasněme. Kolega Andy šikovně používá média ke své propagaci. Mám problém s jakoukoliv informací? Nejedu. Neznám trať kam mám jet? Nejedu, a vždy si hájím svoji kůži. Nezajímá mě, jestli kdokoliv v provozu nestíhá. Zajímá mě moje bezpečnost a pohoda. Až si to všichni uvědomíme a přestaneme o tom jen psát a mluvit u piva a budeme dělat vše jak se má, nemusíme prudit kohokoliv se všeobecnými problémy. Jezdím od roku… Číst vice »

Martin

Souhlasím s vámi, že když něco není podle mne OK, tak nejedu. Ale nic není černobílé a do práce nechodím, abych vytvářel problémy. Miluji tu práci, protože je svým způsobem tvůrčí, je to řemeslo, kterého výsledkem nemá být bojkot dopravy. V mnoha lidech je jistá míra optimismu, takže někdy nerozeznají skryté riziko nebo ho nevyhodnotí povážlivějším způsobem. Skláním se před vaší svatozáří, ale ještě více před štěstím, které jste měl, že se vám vždy vše dařilo. Pokud to nebylo o štěstí, ale jen o vašem umění, pak jste patrně jiný živočišný druh než ostatní homo sapiens.

CP1

Proč bojkot dopravy? Já chodím do práce si peníze vydělávat, ne je odevzdávat. Je vytváření problémů, když nepřevezmu mašinu, která by sice vlak mohla odvézt, ale podle předpisů ji převzít nemám? Tato vaše fráze: „vytváření problémů“ mě spíš připomíná zkušené matadory, které na nějakou výtku reagují: ty naděláš, to za nás se jezdilo za horší situace/s horšími stroji. Toto s optimismem a podceněním rizik nemá nic společného. To je spíš snaha si práci, co nejvíc zjednodušit, ať už konečně může jít dotyčný domů (natáhnout se na cimru). Příklad: Do nedávna jsem měl nástupní místo ve stanici, kde na záloze zbývalo… Číst vice »

Tonda Sehnal

Podepisuji ☑️👏

Bartoš

My si nerozumíme. Stav na železnici je dalek ideálu, resp. poměrům na západoevropských železnicích. Balast předpisů, nařízení a vyhlášek nás nesmírně zatěžuje. Jak to ale změnit? Tady je problém, úřednická mašinérie stále chrlí nové a nové nesmysly, technická úroveň třebas rádiového spojení, viz přepínání GSM, či TRS je anachronismus 21. století. Nejsem jiný živočišný druh, samozřejmě se mi i spousta věcí nepovedla. Jen tvrdím, že spoustu problémů si vytváříme sami svým lajdácstvím a nekázní, třebas sledujeme za jízdy mobil, nejsme soustředění. Jinak si nelze vysvětlit tu spoustu mimořádných událostí napříč všemi dopravci. J.Bartoš

Granja

Úřednická mašinérie chrlí stále nové a nové nesmysly, protože musí mít nějaký hmatatelný výkon (výsledek své práce). Co takhle to otočit, aby úřednická mašinérie se snažila předpisy zeštíhlovat tak, aby byly zároveň jednoduché v logice (bez potřeby vykladače předpisu) a byla podle tohoto klíče i ta úřednická mašinérie honorována. Ve staré Číně například doktor nebyl honorován za to, jak má nemocný obvod (kolik denně odbavil nemocných pacientů), ale za to, že má zdravou populaci (věnoval se hlavně prevenci). (Pozn.: Vím, tehdy nebyl byznys farmaceutického průmyslu.)…..

Martin

Souhlasil bych, kdyby byly vidět zásadní postoje v praxi. Ale na jednu stranu strojvedoucí odmítne odjet s rozkazem, kde se píše, že na trati je stahovačka a může tam být hákovnice (hákovnice mně podle předpisu nezajímá a proto bych s tímto rozkazem já osobně odjel) a na druhou stranu se v Olomouci přes týden vydávají pětistránkové rozkazy V s množstvím chyb a za nevím kolik dní ani jeden strojvedoucí nejen, že neodmítl odjet, ale všech pět stránek textu pochopili všichni tak rychle, že nedošlo z této příčiny k žádnému zpoždění. Tak se mi zdá, že se umíme ohánět jen na… Číst vice »

Martin

a proto se mi líbí veřejné prezentace od p. Sehnala a Andyho, i když třeba nesouhlasím se všemi detaily. Ani já bych to neuměl říci bez chyb a v souladu se všemi kolegy.

Granja

Máte plnou pravdu, nejsme ve sporu. To si samozřejmě strojvedoucí musí svůj díl pořádku také udělat u sebe, stejně tak jako ti „předpisáři“, kteří, stejně jako strojvedoucí, jsou také jen lidé a ne všichni jsou stejní.

hank

„…do práce nechodím, abych vytvářel problémy…“

… což je nejjednodušší zkratka k tomu, že někdo, kdo na to má gebíry, jím vytvořený problém hodí na tebe.

hank

A ještě k tomu štěstí: Staří Římané říkali „fortis fortuna adiuvat“, štěstí přeje připraveným. (Dokonce se ví, kdo to napsal jako první: Publius Terentius Afer, jeden z kartaginských dětských rukojmí v Římě za punských válek. Sám se přes svůj prekérní stav de facto zajatce v nepřátelské zemi prosadil jako úspěšný a oblíbený dramatik, takže o tom nepochybně věděl své…) Čili štěstí samo o sobě není nic, když není doprovázeno dalšími vlastnostmi a okolnostmi.

hank

Tohle je první a zatím jediný příspěvek ze 147, kde se někdo zmiňuje o Federaci strojvůdců. A přitom to není tak dlouho, kdy se Federace báli i předsedové vlád. Kde sakra jste všichni federanti zalezlí? To už fakt i v takovém kolektivně organizovaném oboru jako je železnice všichni zapomněli, co je to solidarita, a nechápou sílu organizace zdola? Páni (a dnes už vlastně i slečny a paní) strojvedoucí, když budete válčit každý/á sám/sama za sebe – nebo třeba navenek zdánlivě i za ostatní, ale každý/á sám/sama, a to platí i pro ty, kdo se nebojí/nestydí exponovat na sociálních sítích -,… Číst vice »

Petr Šťástka

První předešlu , že proti “ yutuberovi“ Andymu nemám nic osobního a dokonce jsem přinutil nedávno asi dvě jeho dílka zkouknout ( cesta 5esem do Plzně a pak ještě jakýsi mišmaš z nějaké noční).Obdivuji jeho entuziasmus a zápal pro věc a snahu jak sám říká “ ukázat dráhu a život na mašině i lidem zvenčí“. Tahat sebou do práce kamery, vybavení, mikrofon, pak doma z toho dělat sestřih.., klobouček ! S jistou shovívavostí se dá přimhouřit oko i nad občasným svérazným výkladem toho či onoho , ostatně i on sám sebekriticky přiznává že ne vše ví a zná. Pokud to… Číst vice »

Petr

A teď trochu z druhé strany. Snažíte se dovolat Lv na výjezdu z depa 10 – 15 min. TRS, GSM-R, mobil, pořád nic. Přitom by se měl dle předpisu ozvat strojvedoucí a sjednat si posun. Kolikrát si připadám jako „naháněč“.

Petr Šťástka

Tak to je jednoznačně chyba a špatně.Ovšem pokud se tohle děje nějak často , vlastně ani to nemusí být často, je vaše chyba že nejste schopni reagovat tak , jak praví předpis.( Prostě žádný posun by se nekonal a milý pán by si příště po zdůvodňování pozdního výstavu HV na hranice depa rozmyslel , zda se neoplatí komunikovat tak jak má).
Ale chápu co myslíte… Je to někdy oboustranné, na straně fírů jsou někdy jedinci …ehm, škoda mluvit.

Jan Novotný

Chyby děláme všichni. Jak my výpravčí, tak i prostě fíra má „svůj“ den. Chybí nám v 21. století jedna věc – komunikace. Všude máme mobily, tablety, na vše techniku. Ale ruku na srdce, kolik z nás dojde před DK za fírou a řekne mu, ať se naladí? Málokdo. Všichni jen píšou do PA kraviny, že strojvedoucí nespolupracují, není naladěn na GSM-R, TRS apod. Přitom ta osobní komunikace je nejjednodušší.

gringoAD

No právě, a to není problém jen na železnici. Máme milion možností spolu komunikovat, a nedohodneme se … Připadá mně, že v době předinternetové bylo jednodušší se s někým domluvit.

Petr

To je přesně ono. Pamatuji doby, kdy vysílačka nebyla nebo to byla vzácnost. Mobily také nebyly…a světe div se, ono se jezdilo a posunovalo. Už ani pořádně nevím, jak jsme to dokázali. Dnes by se nehlo kolo.

Doctor

Souhlas a zapadlá vzpomínka. Na vše byl přesně daný postup, červený praporek, píšťalka a vlastní ústa. Na ranžírech hlasitý rozhlas a v kolejišti boudičky s „kecafonem“.To byl vrchol.
A opravdu to fungovalo, že to bylo někdy vozů ! Potom když přišli první – na dnešní dobu obrovské vysílačky na koženém řemenu ( PR21, PR22 ), byl to skoro zázrak, staří praporečníci je odmítali používat … 😉

G....

Osobní komunikaci před DK můžete dělat v malé stanici místně řízené.

S nenaladěným strojvedoucím 80 km daleko se „osobně před DK“ komunikuje dost blbě.

G....

Možná budu matadory pranýřován, není to podle předpisu, ale zkusím to:

– má-li vlak na návěstidle žlutou-bílou-žlutou (Opakování návěsti Rychlost 40 km/h a výstraha), také jede, přestože Stůj může být za obloukem (zdravíme do Maloměřic). Neví kudy pojede, ale někam dojede.

– má-li posun na návěstidle bílou, stojí. Také by někam dojel – k červené, k modré, k vagonu (posunuje se podle rozhledu). Ale podle předpisu si musíme vše nejdřív sjednat a určit, po kterých kolejích budeme posunovat a jaké koleje mají zůstat volné (kde samotná mašinka zřejmě nesmí ztratit cestou nápravu, protože vozy za sebou žádné nemá)

Leinad

Nékam dojel – v horším případě k posunu jedoucímu naproti. V horším případě, podle rozhledu znamená že zastaví na konci svého rozhledu, nikoli v půlce.

G....

1) Kdo by pouštěl dva posuny proti sobě?
2) Tak byste dojel k modré, přešel na druhou stranu a jel zpět. Mašina má kola, zdržení pár sekund.

Zajímavé, že u vlaků to nevadí, tam se koleje, po kterých se pojede, nesjednávají. A přesto nákladní vlak v 99 % zastaví na správném konci koleje (osobní samozřejmě u nástupiště).

CP1

Na nové D1 (zatím jen první část), mě těší, že se někdo zamyslel a udělal výtah (dříve rukověť) pro různé potřeby (dopravci, OZOV, ZPŘS, atd…).
Jinak z celkového pohledu bych to zas tak kladně neohodnotil.
U některých situací náčrtek (obrázek) hned u textu u jiných, až v příloze. U některých pojmů člověk až žasne jaké formulace jsou schopni k popisu stvořit. A v neposlední řadě jsem tam objevil i tiskařské šotky, a články u kterých si člověk říká, že to snad nemyslí vážně.

milan

Mohu pana strojvedoucího zcela bezpečně upozornit, že ti poslední, kteří se něco dozvědí, jsou sami provozní zaměstnanci SŽ, ba jsou ještě v provozu obtěžování svými nadřízenými (neboli udržovači svých funkcí) za to, že ve své kompetenci něco řeší a vyřeší. Viz. třeba z poslední doby v rámci „Spořící úderky“ fiasko ohledně zcela záměrně vypnutých a ani na naléhaní provozních zaměstnanců nezapnutých ohřevů výměn. Dřív platilo, když napadl sníh, kdo měl ve stanici ruce, vzal koště nebo lopatu a šel. Dnes se řeší, proč ten kdo mohl, šel a proč neseděl na prdeli a nečekal na outsorcovanou firmu, která častokrát vůbec… Číst vice »

Martin H.

No jo, ale co s tím? Nové předpisy? Kdo je napíše? Ti co tyhle? Ale ti už selhali. Tak někdo jiný? No jo, ale kde ho vzít, to prostředí je hodně specifické a člověk bez znalosti toho prostředí to prostě nenapíše. Souhlasím s tím, že ve jménu úspor mají dispečeři a výpravčí problém svoji práci dělat pořádně. U strojvedoucích je to to samé. Čas zbytečně trávený v práci, špatné nástupy, konce hodně povinností a to všechno opět ve jménu úspor. Nepředpokládám, že někdo naleje do železnice další peníze, notabene při obrovských výdajích za nové technologie mnohdy zbytečně extrémně předražené. Kvalifikovaní… Číst vice »

Ferda

To , ze na zeleznici vladne chaos a temer nulovy tok informaci se vi leta. Vse ve finale nese na ramenou fira. A kdyz buh da tak tu sichtu i prezije…

medical examiner

Hmm…fíra, který k tomu kolikrát přijde jako slepý k houslím…

Jarda Š.

Neinformovaný fíra je nebezpečí. Ono jde o to, že k mnoha MU dochází proto, že fíra nedostal informaci o nějaké mimořádnosti a jel rutinně „jako vždycky“. (Na tom klacku vždycky měl zelenou, tak na něj přestal koukat. Kdyby mu dispečer řekl, ať si dává bacha, že je mimořádnost v provozu, tak by Stůj neprojel.)

Granja

To už by tam pak mohla být cvičená opička.

Leinad

Provozní slepota je sice fakt, ale říct strojvedoucímu „dneska to bude jinak“ není tak úplně řešení. Tohle má řešit zabezpečovačka.
Mimochodem v příspevcích vedle se píše, že narostl počet případů, kdy vlaky jedou ke stůj. Takže asi ta jistota „bude tam volno“ tak úplně není.

Petr

Pokud se ho mimořádnost týká MUSÍ být strojvedoucí zpraven, pokud se ho mimořádnost netýká není žádoucí jej zahrnovat bezpředmětnými informacemi.

Petr

Samozřejmě, AŽ zastaví u návěstidla tak ho informuji aby věděl co se děje a celou dobu nemusel koukat na návěstidlo. Až postavím, zavolám, pozdravíme se a jede dál.

Ten co tančí s vlaky

Tyhle obecné formulace dělají medvědí službu a provozu nepomohou. Všichni ve vší vůli a dobrotě nařídí něco = všechno prošetřit a bude v tom ještě větší guláš, hlavně udělat opatření, které ponese ještě více prvků alibismu. Po rozkliknutí tématu jsem očekával konkrétní návrhy a konkrétní situace. Pan Andy jezdí jenom někde a medializace jeho obecných vyjádření vrhá všechny do jednoho pytle. Tohle chce řešit profesionálně, tzn. konkrétní pochybení – konkrétní den, místo, čas. Nejlépe si to rovnou vyříkat s dispečerem. Většina míst je v pořádku, a těm dobrým přidáte ještě více na hlavu, což zhorší situaci. Pan Andy přece ví… Číst vice »

Petr

Předpisy, které vyšly poslední dobou všeobecně. Mnohdy nejednoznačné. Co člověk, to názor a to je špatně. Zkuste si v D1 něco najít, obsah nepřehledný a CHYBÍ rejstřík. O novém způsobu psaní ROV ani nemluvím, to je časování bomba.

Petr

časovaná

milan

Co píšete se dá jen podepsat. Ale s čím s Vámi si dovolím nesouhlasit, je ta teze, že pokud měl někdo měl skutečný zájem, něco změnit, bude konkrétní. Nevím, ale třeba mám ten pocit sám, ale v tomto uzemním útvaru nejen na dráze jde o dlouhodobě připravovaný a řízený kolaps.

hank

Occamova břitva: Když se dá něco vysvětlit obyčejnou blbostí, není v tom rovnou nutno hledat spiknutí.

Ještě doplním, že v tomto případě jde o blbost politiků.

Karel

Mrkněte Andymu na pár videí. V několika videích ty problémy vysvětluje podrobně.

Petr Šťástka

Já bych ty videa zrovna moc tady nezmiňoval…
Ale je to holt „IN“ a získává to Cargu hodně lidí (údajně).

Karel

Nevím proč je nezmínit. Nikomu neubližují. Je to mladý kluk který miluje železnici se vším všudy. Jeden z mála normálních lidí od kterých se něco zajímavého mohu dozvědět.

Petr Šťástka

Pro laika určitě dobrý “ pohled dovnitř“ , ale to je asi tak všechno. Je to takový svým způsobem trochu naivní, ale jak říkám, pokud si někdo myslí že mu to pomůže třeba v dilematu zda jít tam či onak, je to cajk.

Jiří 3

Ještě je další faktor, který Andy nezmínil: Střídání stanic.

Stačí aby výrpavčí střídal stanice jako ponožky a už može být zaděláno na problémy. Mne osobně vždy trvá i několik směn, než se plně adaptuju na jinou stanici, a to začínám poznání v už 4. stanici, kdy navíc se jedno o další s tratí D3.

medical examiner

A jsou to aspoň stanice na té samé trati?

Jiří 3

První 3 ano, aktuálně 4. už ně

Martin H.

Tak nevím. Celých svých 21 let v červené čepici jsem střídal, v jednu dobu i 8 stanic současně, včetně uzlu a tohle jsem nikdy nepocítil…

Jiří 3

Tak to máte můj obdiv, že se dokážete rak rychle adaptovat.

hank

Za jiných časů existovali výpravčí-střídači a dokonce i náčelníci-střídači, kteří uměli všechny stanice na některé i dost dlouhé trati; namátkou třeba na Vlárské dráze.

milan

Při zcela záměrné personální krizi u SŽ je přeci střídání i 10 stanic jedním výpravčím zcela normální a žádané. Ubožáci (zaměstnanci), kteří toto pro SŽ dělají jsou označování za perspektivní kádry (tzv. bombarďáci). Protože turnus si musí provozní zaměstnanec zasloužit a v dobách před listopadových třeba ještě červeným řidičákem.
Vám osobně bych vřele doporučil v rámci vlastní sebezáchovy, dál ve vašem počínání nepokračovat. Až se Vám něco stane, podnik bude ten poslední, od kterého čekejte zastání a podporu.

VýpravčíXY

Měl jsem souseda ( již nežije, dnes by mu bylo kolem 90 let) který jako mladý výpravčí dělal střídače v rámci jednoho ředitelství. Na konci směny se dozvěděl, v které stanici se má pozítří hlásit. Tam pak dojel, nahlásil se přednostovi, ten mu ukázal, v kterém šuplíku je staniční řád, venku mu ukázal která je jaká kolej, kterým směrem je to do A a na druhou stranu do B. Pak mu ještě ukázal, že za stanici na louce se pase koza, kterou má večer odvést do chlívků a více ho ten den neviděl. A zvládal to v pohodě. Dovedete si… Číst vice »

Anonym ze severu

Bylo by možné zjistit reakci pana ministra na Andyho odpověď? Co na to říká? 🙂

Péťa

Ministr je jenom panáček co sedí navrchu a pokud nemá sám odborné znalosti tak se bude držet toho co mu řeknou poradci, expertní skupiny, bůh ví kdo ještě.
Těch bych se zeptal na názor.

hank

„Těch bych se zeptal na názor.“

Omyl. Ty má někdo na špagátku. Je nutno hledat kdo.

Oldřich Sládek

Predstavte si, že on tuhle diskuzi i čte. A nejen ministr. 😉

Pája

Na začátku bylo zefektivnění, tzv. optimalizace. Jako jo, úspory jsou potřeba, na tom se shodneme. Ovšem to co popisuje Andy je časovaná bomba. Odložený průser který přijde, protože přijít zákonitě jednou musí.

Lukáš Chytil

Kolikrát jsem chtěli aspoň dalšího výpravčího na výluky. Není kdo, a tím všechny naše snahy končili. Pak se kolegovi při výluce podařil vjezd na obsazenou kolej a najednou další výpravčí šel. Byl tak 3 výluky a pak už zase sami.

Pája

Ona z toho asi nebyla hromada a tak to nikoho moc netlačí. Smutné je, že dokud „neteče krev“ a to ideálně ve zprávách v TV, nic moc se k lepšímu nezmění. Je to ovšem špatný postoj, který rozhodně neschvaluju. Vy máte zodpovědnost, Vás v případě průseru můžou postavit před soud a zavřít, ale pomoci se normální cestou nedočkáte.

Leinad

Tak prostě výpravčí nebude vlaky pouštět, dokud se nepřesvědčí… má 20 kolejí a normálně pouští vlaky současně, bude se chovat jako by měl 3.

Granja

Optimalizace musí být také efektivní. Sice dojde k úspoře, ale když se vlivem dlouhodobého přetížení nechtěně podaří velká hromada, tak se ta úspora maže. Plus negativní veřejné mínění. Přitom je s podivem, že na některých regionálních tratích najdete výpravčí ve stanicích, kde dokonce po celý den nic nekřižuje a vlak tam projede jednou za 2 hodiny. Mn vlaky nepravidelně, průběžný žádný. Na jedné straně mají někde zaměstnanci strčené vrtule v zadku a mají problém si odskočit, nebo se najíst, a jinde není do čeho píchnout. Přitom by stačilo řízení z jednoho místa nebo osazení indikátorů s bílými kříži na návěstidla… Číst vice »

David

Naprostý souhlas. Je hodně tratí,kde je výpravčí a dva signalisté v každé stanici drahý luxus. Jenomže když nechceme budovat tratě v režimu D 3 se samovraty, tak pak je vybudování dálkového řízení na těchto tratích příliš drahé. A jsme v začaroavném kolečku.

Lukáš Chytil

To není zas tak jednoduché. Jednak musíte přes ty najednou neobsazené stanice sjednat jízdu a pak tam většinou máte přejezdy a ty musíte hlídat.

Granja

Ale je. Postupně budovat dálkové řízení od stanice ke stanici s ponecháním pohotovostního výpravčího tam, kde je to vhodné. Indikace přejezdů lze soustředit do zájmového místa, anebo udělat přejezdníky. Pokud se budeme vymlouvat, že to nejde, nehneme se nikam a dráha zůstane nekonkurenceschopný skanzen.

Petr Šimral

Podpis.

Zlámalík

Tak Andymu a všem držím palce, tohle bude složitý.

Vtvt

Takže přibývá další stoupenec vypnutí státních dotací do málo/velmi málo vytížených tratí sítě SŽDC (tj. cca 60% sítě SŽDC).

Zlámalík

Pokud to není vytížené, pak to asi nemá smysl živit. Naopak je dobré posílit ty tratě, které mají smysl.

Vtvt

Souhlasím.

Problém je v tom, že nebyly postupně vypínány dotace do málo/velmi vytížených tratí už včas, tj. od 90.-tých let. Za těch 30 let se spousta peněz „prožrala“ na tyto nadbytečnosti na železnici. A teď ty peníze chybí. Bohužel.

Ferda Vomáčka

Co to je devadesátých-tých?

Radek Vičík

90.-tých? Čeština pláče 😢

Petr David

Pokud není něco vytížené, tak se starám o to, aby to vytížené bylo. Rušit umí i cvičená opice.

Vtvt

Rušit tratě nikdo nechce, aspoň já ne. Akorát upozorňuji, že celkově dojde k poklesu dotací na železnici (jsou nepřiměřeně vysoké vzhledem k podílu železnice na celkovém přepravním výkonu).

A má-li dojít k navýšení útrat na některých tratích (jak navrhuje pan Andy), tak musí dojít k poklesu útrat na jiných tratích. Tudíž je dost reálně, že dojde k vypnutí dotací na víc než 60% tratích sítě SŽDC.

Peeetr

Bez dotací je drtivá většina lokálek dlouhodobě neudržitelných, a rovná se to zrušení té tratě.

Lukáš Chytil

A kterých že těch 60% konkrétně je, jsme se stále nedozvěděli!!!

Vtvt

Protože mě jedno které tratě budou bez státních dotací.

Mě zajímá, které tratě dlouhodobě budou provozovány pro pasažérskou dopravu, ať už proto že budou prozatím státem dotovány nebo proto že se tyto tratě uživí i bez dotací.

Lukáš Chytil

Jako vám je jedno, které to budou, ale víte, že to bude 60%? To jste lepší jak Jolanda.

Vtvt

Je to naopak = věřím, že se uživí 25% tratí sítě SŽDC s drobnou dotací. A doufám, že dalších 15% tratí se podaří zajistit financování státních dotací/úspor rozbitím monopolů železničních „tlustých kocourů/navýšením poptávky dopravců.

Tj. věřím v 25% sítě SŽDC a doufám až v dalších 15% sítě SŽDC.

Lukáš Chytil

Samostatná síť se NIKDY neuživí sama. Větší nebo menší dotace tam budou muset být vždy.

Naopak, čím lepší tratě budou, tím více budou nákladní dopravci využívat i méně vytížené tratě.

Teď jsme řešili jednu zakázku na kukuřici. Být na té trati dráty, tak nám stačilo jet 2*. Jinak bychom museli jet 5 – 6*. Tady máte i odpověď třeba na otázku, proč chtějí nákladní dopravci trať Veselí – Velenice.

A tlustí kocouři jsou kdo nebo co?

Vtvt

Možná máte pravdu, že i na infrastrukturu transevropských železničních tratí budou nutné vysoké provozní dotace pro SŽDC

Ovšem v tom případě skončí dotace do naprosté, úplně naprosté většiny vedlejších tratí. Doufal jsem, že by mohlo zbýt i na některé vedlejší tratě.

Železniční „tlustí kocouři“: viz níže plus odbory
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/stat-zacina-resit-monopoly-na-draze.A150417_162743_eko-doprava_suj

Zlámalík

Opice se hlásí do služby!
Kdysi se jezdilo s kravama a železnice znamenala pokrok. Teď to zvládne auto(bus). Kdysi byla zastávka kilometr za dědinou a lidi za ni byli rádi. Dnes autobus zastaví v obci na třech místech a náklad ti dovezou na dvůr. Takže chápu, lokálka je fajn, ale pokus se míjí s potřebama lidí, neuživí se. Naopak tisíce kamionů jezdí poměrně stejné dálkové trasy po páteřních komunikacích a železnice tady má obrovskou výhodu, kterou stát nechce umět využívat.

medical examiner

Hmm…a ještě potom to vlivem pokroku zvládne elektrický motorák a ve městě tramvaj 😀
Třeba u nás jsme asi nějací zaostalí, protože u nás jezdí 2 linky autobusů, a jezdí jimi jen malá část školních dětí. Ti co mají řidičák totiž jedou autem rovnou, a ti kdo ho nemají jezdí lokálkou…

Petr David

Tak to jste malinko nepochopil můj příspěvek. Nemám nic proti tomu omezit provoz tam, kde není východisko na zachování. Já chápu dopravní obslužnost, jako věc ve veřejném zájmu, tedy nabídka podle mne předchází poptávce. Tedy tam, kde to reálně jde nabídnout to lepší, zkvalitnit obsluhu. Vy tady šmahem, naprosto bez označení konkrétní trati máte jasno.
Ještě můj častý dotaz, který mne zatím nikdo nezodpověděl: co je to vlastně ta lokálka?

David

Vaše souvětí je dokonalé, ale takto to nefujnguje. Jak chcete mít vytíženou trať Most – Louny – Slaný – Kralupy, když tam není žádný zdroj frekvence pro osobní dopravu a hlavně žádný zdroj zatížení pro nákladní dopravu ???? V LD Louny bylo v GVD 89/90 v turnuse 9 dvojčat 2 x 742 a 8 brejlovců řady 753 pro nákladní dopravu, PLD Kralupy nad Vltavou provozovalo na svém dislokovaném pracovišti ve slaném dvě bardotky řady 751. Když si vezmete SJŘ 529 pro příslušný GVD 89/90 a vypíšete si na papír nákladní vlaky s výchozí nebo cílovou stanicí někde na trati 529… Číst vice »

Petr David

Máte pravdu, větu jsem formuloval poněkud nešťastně. Vypadlo mne tam: tam, kde to jde. Mělo by se uvádět konkrétní místo. Díky za upřesnění.

Igor

Tak co splní někdy Sůra slib o komentování věcí k tématu?

Vtvt

Vždyť je to evidentní. Aby se mohly zvýšit útraty na některých tratích (jak navrhuje pan Andy), tak jinde útraty musí klesnout.

Jemně připomínám, že obecně dojde k citelnému poklesu výdajů na železnici, neboť dotace na železnici jsou nepřiměřeně vysoké vzhledem k podílu železnice na celkovém přepravním výkonu (viz výdaje SFDI).

medical examiner

No…kdo říká že se musí šetřit na železnici.
Na silnicích se válí peněz hotové lány. Byť ani ne tak po stránce výdajové jako spíš…přijmové…

Vtvt

Ano, předpokládám zvýšení zdanění provozu aut = např. každoroční daň z vlastnictví auta.

Nicméně nevidím žádnou souvislost s železnicí.

Zvýšené příjmy z daně z aut budou směřovat na provoz/údržbu silnic a navýší se současné platby od motoristů do rozpočtů hasičů, dopravních policistů a bude se výrazně víc platit na zdravotnictví a na splácení státních/krajských úvěrů, které souvisely/souvisí se silnicemi.

jackbrno

Jasně, řidiči platí ve spotřební dani z paliv hrozně málo, že? To je zase blábol…

Vtvt

Smrt a daně = jediné 2 jistoty na tomto světě.

Viz silniční daň pro všechny auta v Německu https://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfahrzeugsteuer_(Deutschland)

Michal²

Na to jste jak došel?

jackbrno

Nedošel, to je projev jeho standardní mozkové disfunkce.

Chada

V 99% příspěvků se opakujete a ve 120% příspěvků si stěžujete na špatném místě.

Pája

Vás měli vypnout už dávno.

Vtvt

Nemůžu za to, že šotoblázni by rádi utráceli peníze ostatních, kteří nemají a půjčují si na většinu železničních dotací za nemalý úrok (a peníze samotných šotobláznů nestačí), kvůli zbytečnostem.

Lukáš Chytil

Peníze ostatních utrácejí všechny rezorty. Nebo jak si podle vás na sebe vydělají vojáci, učitelé nebo zdravotníci popřípadě různí úředníci?

Jako myšlenka zajímavá, ale děkujeme, už jsme několikrát četli a myslím, že už stačilo.

Vtvt

Argumentujete-li např. ozbrojenými složkami, tak proč zapomínáte na tu obrovskou redukci za posledních 30 let? O zhruba 90%.

Vždyť v 1990 jsme platili:
ČSLA
Lidové Milice
Pohraniční stráž
okupační Sovětskou armádu.

(ten obrovský počet ozbrojenců byl zčásti i kvůli chorobné komunistické vzájemné podezíravosti = vždyť i ostrahu komunistického Kremlu záměrně zajišťovaly 3 různé ozbrojené složky)

MilanSima

Před pár dny jsem jel po jedné regionální trati 810tkou. Ne proto, že bych byl drážní nadsenec, ale jednoduše jsem se potreboval dostat z bodu A do bodu B. Podle Vás jsem šotoblázen?

Vtvt

Šotobláznem je ten, kdo horuje pro zachování přemrštěných dotací (na které nemáme, dlouhodobě) do nákladově velmi drahé formy dopravy.

Ta nákladnost souvisí mj. i s nízkým využitím.

Granja

Kde jsou přemrštěné dotace? Povídejte, přehánějte…

Vtvt

Na železnici. Za 80 miliard dotací do kolejové dopravy na železnici je menší pasažérský přepravní výkon než za 20 miliard do městské kolejové dopravy.

Čísla z 2021

Alibaba

Vzhledem k tomu, že jiné dopravě nerozumíte, tak nejste schopen posoudit, že jiná doprava je proti železniční levnější.

Vtvt

viz SFDI

Mikádo

Vážený pane, v jedné diskuzi se se vás na něco ptal a když vám došly argumenty, tak už jste zcela náhodou neodpověděl. Tak se ptám znovu: Trať do Osíčka (z obou stran) je dle vaší argumentace ta, která na sebe nevydělá. Přestože na sebe nevydělá, tak na ni leží vlečka, po které jezdí palivo pro půl Moravy + udržuje státní rezervy a která má dvojnásobný obrat vozu než před rokem. Měsíčně je to 30 ucelených vlaků jedoucích na několik částí. Já se vás ptám, jak má tedy stát postupovat konkrétně u této dle vás nevýdělečné trati, na které jsou závislé… Číst vice »

Vtvt

Můj názor: Bude výběr tratí, do kterých půjdou státní dotace podle jejich přepravního výkonu od nejvyššího, předpokládám.

Ostatní tratě (většina) budou bez státních dotací, tj. jestli paliváři si zaplatí provoz tratě (včetně řízení provozu, včetně investic atd.) tratě do Osíčka, tak po trati do Osíčka budou jezdit vlaky palivářů.

Připomínám, že dle Drážního úřadu je v ČR provozováno cca 4 tisíce kilometrů vleček, které, myslím, dotace nedostávají.

Čili co brání, aby podobný osud jako vlečky, mělo část z 5,5 popř. z 7 tisíc kilometrů tratí nynější sítě SŽDC?

Lukáš Chytil

Třeba to, že vypnete zároveň 30% podniků. Agrárních se silem začínaje a průmyslových konče.

Vy vůbec totiž neberete v úvahu faktor zaměstnanosti a provázání výroby. Nebo mi řekněte, jak chcete dostat 30 vagónů kukuřice třeba do Milína?

Těch tratí, které jsou podle vás na zbyt je tak 5-10%, zbytek určitě ne.

Vtvt

Tak si provoz těch tratí ty firmy zaplatí.

Uvidíme, jak se těm firmám, které budou platit provoz tratí podobně jako provoz vleček, bude líbit rozmařilý život SŽDC, kde náměstek pro modernizaci má profesní background v ŽPSV, tj. fakticky v monopolním dodavateli pražců pro SŽDC. Zvláštní, že SŽDC přehlíží, že existují i jiní dodavatelé betonových pražců, např. v zemích kde staví VRT = výběr z jedné nabídky není výběr.

Chápu – železničním „tlustým kocourům“ vyhovuje nynější stav.

Mikádo

Je vidět, že jste totálně, ale totálně mimo. Evidentně jste na žádné vlečce nikdy nebyl a neznáte vůbec situaci, jak to na vlečkách funguje. Jen melete něco, co jste viděl někde napsáno a vytahujete argumenty, které jste si utvrdil, že jsou správné a přes které nejede vlak. Problém téměř všech vleček v této republice je, že tomu tam nikdo nerozumí a všichni to berou jen jako nutné zlo, které stojí peníze. To číslo, co píšete je sice strašně fajn, ale kolik z těch vleček je funkční a běžně se používá, to už tam napsáno není. Pokud by to jen trochu… Číst vice »

Vtvt

Tolik písmenek. Ale nic k tomu, jak vyřešit nedostatek peněz ve státním rozpočtu na státní dotace do železnice.

Na železnici se dlouhodobě žije nad poměry (kvůli nízkému rentabilnímu využití).

Čili s redukcí státních dotací do železnice můžete nesouhlasit, třebas i vášnivě. Ale to je tak všechno.s

Mikádo

Mohl byste věcně reagovat na můj příspěvek?

To celou dobu tady říkáte, že v tom vidíte problém. Dokonce se neustále opakujete. Ale nikdo nikdy od vás neviděl jediný návrh, jak to vyřešit, kromě obecných nicneříkajících slov o rentabilitě. Nikdo nikdy.

Ale evidentně už nevíte, co na můj argument napsat, když jsem Vám uvedl konkrétní příklad. Ano, síla anonymity internetu je legendární.

Vtvt

1. Okamžitě zahájit postupné vypínání dotací do vedlejších tratí = Vypnout státní dotace do 25% tratí SŽDC letos, do 20% tratí příští rok, do 15% napřesrok, do 10% tratí v 2026 2. Do 2027 postupně převádět 70% tratí SŽDC na kraje. K tomu přidat dotace pro kraje, aby kraje zaplatili provoz 5% tratí ze současné sítě (tak jako jsou státní dotace na krajské silnice) = rozdělit dotace mezi kraje podle počtu obyvatel, nikoliv tak absurdně různě jako jsou státní dotace pro kraje na regionální dopravní obslužnost v Babišově „Memorandum2“ Z požadovaných 20 miliard, které ČD chce od SŽDC za pozemky… Číst vice »

Bohumil

Teda tolik práce, a přitom taková blbost.

Vtvt

Jaký je Váš návrh, prosím?

Radek Vičík

A víte, že SŽDC už neexistuje? 🤭🙈🤣

medical examiner

Ihned doplníme:
1. zrušení plateb
2. zavedení
a) mýta
b) poplatku z provozování
3. zavedení „nedovolené jízdy nákladního automobilu“.

To první na všech silnicích 1.třídy a dálnicích, to druhé na všech silnicích s platbou podle tachometru.
Obojí by se pochopitelně platilo podle tun a kilometrů.
V rozpočtu by to ale vypadalo tak, že by do dálnic nesměřoval ani halíř, do ostatních silnic jen nejnutnější výdaje.

Pro lepší zapamatování – přestane se platit na železnici, a začne se platit na silnici…

Granja

Na železnici se dlouhodobě žije nad poměry (kvůli nízkému rentabilnímu využití).

Tak na stavědle v Koryčanech určitě.

Alibaba

A jak víte, že nedostatek způsobují právě peníze do železnice?

Anonymní alkoholik

Řekla mu to Líba v jednotě, které to řekl její bratranec z patnáctého kolene, který dělá vrátného na ministerstvu. 😀

Vtvt

Vy vtipkujete, ne?

Schodky rozpočtu včetně vnitřního dluhu lze dohledat snadno.

A fakt že v ČR je hustší/mnohem hustší železniční síť než v sousedních státech si můžete dohledat např. ze statistiky IRG Rail.

V Ročenku dopravy, výročky SFDI a rozpočty krajů viz monitor.statnipokladna.cz

medical examiner

No…ono kdyby bylo zavedeno placení od tun a kilometrů jen pro dálkové autobusy, tak by byl řev až do Vánoc. Těch příštích.
A to si nedovedu představit ty bouře, kdyby se museli platit všichni a všude, byť by to u normálního auta bylo cca. 35 hal./km…

JKan

Čo mate furt ľudia s tým ŽPSV? Dodávateľa pražcov si Správa železnic vyberá akurát možno na nejaké drobné opravy, na všetky i len trochu väčšie akcie si ho vyberá zhotoviteľ PS železničného zvršku. Naviac mám za to, že to už dlhú dobu (ak vôbec niekedy boli) nie sú jediné pražce zavedené pre použitie na sieti Správy železnic.

Granja

Zbytečná diskuze. Zaujatému flašinetu nevysvětlíte ani nezargumentujete nic. Škoda času a písma.

Vtvt

A co chcete vyargumentovat, když peníze na dotace na železnici prostě nejsou? Už dávno.

a) zdražit poplatky za koleje příliš nejde, asi.

b) okamžitě zvýšit využití kolejí nákladní dopravou jde obtížně (na většině tratí není poptávka a na vytížených tratích je spíše poptávka po plynulé tedy energeticky efektivnější jízdě).

c) Takže provoz na vytížených tratích je třeba aby byl úsporný = ušetřit na režii SŽDC. A nevytížené tratě (60 až 75% sítě SŽDC) měly být bez státních dotací už od 90.tých let.

Granja

Už aby se ten flašinet zadřel. Takže až nebude železnice bude ráj na zemi, samá pozitiva a sociální jistoty.

Vtvt

Pro mě určitě bude pozitivní, že se budu moci spolehnout na dlouhodobou udržitelnost služeb pasažérské železnice = nynější pravděpodobná nejistota není dobrá.

MilanSima

Nemate pravdu. To, že všechny tratě, který nejsou koridor nebo TEN-T, neznamená, že se musí omezit. Roli hraje několik faktorů. I regionální trať může mít svou důležitost, např. obsluha větších měst, časová konkurence vůči busům, návaznost na rychlíkové tratě atd.

Vtvt

Na dosavadní dotace pro železnici prostě nemáme.

Všimněte si, že v diskuzi o VRT nikdy netvrdím, že se naplní současná prohlášení o stavbě sítě Rychlých spojení = podle mě na to nemáme, ledaže by VRT Berlín-Praha-Brno-Vídeň zaplatili Němci/Rakušáci.

MilanSima

Já se ale bavím o regionálních tratích, které mají smysl, ne o VRT.

Vtvt

Nemáme na dotace ani na spoustu vedlejších tratích a ani na rychlé VRT.

Mikádo

Ale třeba úsek Březová nad Svitavou – Svitavy je dle vašeho taky na zavření. Tam je výkon nula nic, přestože jde o koridor. stejně tak Benešov – Tábor.

Vtvt

Nikdy jsem nemluvil o zavření tratí s výjimkou tratě na Bechyni (= protože je nekvalitně zkonstruovaná a atypická)

Mluvím o tom, že není dost peněz na dosavadní výši železničních dotací. Těch peněz chybí dlouhodobě.

A řeší se to dalšími a dalšími bankovním úvěry na železniční dotace ze státního rozpočtu.

Karel

A co zavřít všechna menší divadla, zrušit a rozprodat muzejní sbírky okresních muzeí, zrušit obchody, kam chodí málo lidí?

Vtvt

Jezdívám vlakem, proto mě zajímá dlouhodobá funkčnost. Tudíž mě zajímají dotace do železnční dopravy.

Tj. nemám načtené data k Vámi nastíněné problematice.

MilanSima

Byl jste aspon jednou v zivote v bazénu? Pujcil jste si v městské knihovně knihu? Navštívil jste někdy hrad nebo zámek či kino nebo divadlo? I to si, představte, také platí z veřejných peněz.

Mikádo

Jako Babiš. Když dojdou argumenty, tak lže, a pak lže, že nelhal.

Vtvt

Prosím pěkně: v čem lžu? Jak je to správně, dle Vás?

JKan

Tým ale akurát zmeníte trať na vlečku SSHR, ktoré budú platiť celú jej prevádzku z toho istého štátneho rozpočtu, v podstate bez možnosti ju využiť napr. pre iné prepravy, odklony a už vôbec osobnú dopravu.

Vtvt

Akorát ne. Neboť SSHR si bude muset někde peníze obstarat. Takže nebude přihlížet životu nad poměry, tak jak se žije na SŽDC.

Viz např. miliony za nové logo. Firemní magazín. Knoflíky s logem SŽDC předělávané kvůli přejmenování na Správu železnic.

Vyhazování peněz za výpravní budovy.

Či fakt, že SŽDC nakupuje strašně dráž než za kolik se nakupují stavební dodávky na silnicích = kde je mnohem vyšší konkurence dodavatelů. Proč dosud SŽDC udržuje monopol dodavatelů, např. betonové pražce?

JKan

Dostane ich z toho istého štátneho rozpočtu len z inej kolónky. Vami uvedené „nehoráznosti“ sú v rozpočte Správy železnic z pohľadu ministra financii v zbytku po zaokrúhľovacej chybe. Keby sa neuskutočnili, tak by najskôr nepribudli ani nové trate, ani by sa nezlepšili žiadne podstatné ukazovatele. Výpravné budovy sú politické rozhodnutie ministerstva, naopak vedenie Správy železnic sa v tomto chová celkom v súlade s Vašimi predstavami, budovy sa snaží skôr zmenšovať/asanovať/nahradzovať stavbami s menšími nárokmi na údržbu. Cenový rozdiel by som možno vôbec nehľadal v cene vstupov, ale v spôsobe realizácie. Kým cestné stavby sa koľkokrát realizujú na zelenej lúke, alebo… Číst vice »

Vtvt

Právě že ne.

JKan

Ale áno.

Vtvt

Nemá smysl Vám vyvracet Váš názor. Uvidíte sám.

JKan

Skôr na to zjavne nemáte argumenty, ale dobre.

M19

Obstará, ze státního rozpočtu. Nebo jak byste si to představoval?

Vtvt

Evidentně jste nebyl u sestavování rozpočtu ani na komunální úrovni.

Vaše představa, že stát „zatáhne“ libovolnou útratu je zcestná. Zvláště v dnešní době.

JKan

Lenže zásobovanie SHR je jeden z výdajov, ktorý štát naozaj zatiahne.

M19

Takž to zase zaplatí stát, když se jedná o SHR, že? Víte, kde to je?

Kování

Spíš odpůrce, na těch málo využívaných tratí již dávno žádní provozní zaměstnanci nejsou.

Vtvt

Tak se podívejte na strukturu zaměstnanců SŽDC.

Nezapomeňte, že jich (mírně) přibylo.

Jan Neruda

Kde je možné se na data podívat?

Vtvt

Výroční zprávy a Ročenky SŽDC dostupné na https://www.spravazeleznic.cz/o-nas/publikace/vyrocni-zpravy

Mikádo

Tak samozřejmě, když zde vznikl team, který řeší VRT, které se neřešily a tedy tito zaměstnanci nebyli potřeba.

Co je na tom špatně? Když RJ rozjížděl linku Ústí nad Labem. – Kolín, tam nabral 30 zaměstnanců. Při stejné logice by tedy neměl nabrat nikoho a využít stávající zaměstnance z jiných linek. Nebo jak je to možné???

No vidím, že v tom máš trochu NHL…

Vtvt

Nastudujte si data – odkaz je výše. Nemáte pravdu v kontextu toho, na co jsem reagoval od předřečníka „Kování“.

Mikádo

Jemně bych vás chtěl upozornit, že SŽ řeší spoustu agend, které by měly řešit jiné instituce, např DÚ nebo sami dopravci. Takže první úspory vidím zde, že by se tyto agendy přehodily na ty, které je dle TSI mají dělat a nikoliv SŽ. Ono bychom se pak asi divili, kolik lidí navíc by dopravci museli zaměstnávat a naopak SŽ by je mohla propustit.

Vtvt

Rozumějte = jsem neutrální ohledně vztahu dopravců a SŽDC.

Jediné co furt zdůrazňuji, že státní dotace do železnice radikálně klesnou. Jednak je železnice předotovaná a zejména proto, že na to náš národ nemá, už dlouho na to nemá.

Čili železničáři se konečně probudí a najdou si obživu pro sebe, své rodiny, svého zaměstnavatele. Jestli perspektivní obživou někdo myslím např. vozit vlaky do Bechyně, tak ne.

Holt už skončilo „§1 Vždycky se to tak dělalo“

JKan

Sťahujete nohavice v okamihu, keď brod ešte ani nevidieť. Vezmite si, že Vami kritizované vedenie Správy železnic sa vlastne dlhodobo chová presne v súlade s tým čo požadujete. A zoberte si politické tlaky, ktoré proti tomu vznikajú. Děčín – Teplice, Mělník – Mšeno, Heřmanův Městec – Chrudim. Až tá situácia nastane, a nikto to tu asi nevylučuje, tak k redukcii dôjde. Ale zatiaľ je politické zadanie také, aké je, tak ho treba plniť. Vyššie ste niekomu nadával, že nestál pri zostavovaní nejakého rozpočtu, ale zjavne ste pri verejnom rozpočtovaní nikdy nebol Vy. A neviem či ste si všimol, tak dráha… Číst vice »

Mikádo

Jen tak pro zajímavost, HM. – Chrudim byla navržena na zrušení, ale zrušení odmítlo ministerstvo obrany. Proč asi, znali tuší. Obávám se však, že pan vtvt nikoliv.

Leinad

Mechceš raději říct, že chceš o 60 % snížit finance ze SFDI do železnice? Ať si dráha(SŽ) bez peněz poradí jak chce.

Vtvt

Je potřeba oddělit zrno od plev. Neboť dálková pasažérská a dálková (mezinárodní) nákladní doprava je budoucností a dává velký smysl.

Péťa

Já bych oddělil Vás od zbytku normálních lidí, protože to co tady vymýšlíte nemůžete myslet ani ze srandy vážně.

Vtvt

Když peníze na dotace na železnici nejsou (nejsou už dávno a žije se na dluh za nemalý úrok), tak je nutné si utáhnout opasek … to považujete za nenormální?

Pokud jste to myslel takhle, tak v tom případě je mi nevadí, když Vy mne nechápete