Tramvajová koňka zpět v ulicích Prahy, DPP ji ověřuje na velkou událost

Testování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTestování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Koněspřežná tramvaj jezdila v Praze v letech 1875-1905.

65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Antonín

Mě se líbí, jak je většina povrchu tramvaje popsaná reklamami. A pak že je konzum metla posledních let. 😀

Robert Pražák

Není. Stačí se podívat na fotky z I. republiky nebo mocnářství. Všechno počmárané reklamou.

Vítek

Nějaká ta reklama je i na té staré elektrické tramvaji vedle na snímku č. 15. Ale tam to tenkrát asi neplnilo stejný účel, jako na té koněspřežné. Ten slogan „Prověřená norma – zbraň míru“ asi nefungoval jako konzumní metla ani v tom období, kdy ta tramvaj jezdila?

petr

Tak to bude pecka👍👍podobné akce mám rád,už se snad jen modlit,aby vyšlo počasí 👍

Norbert

jak je to s výhybkami, musejí vystoupit, nebo mají bezdrátové přenosné zařízení?

Petr

Bezdrátové přenosné zařízení.

Stadler

Vyhybky prehazuje kun 😃

Neandrtálec

Ne údu ani číst článek, ale koně do vyhřáté Prahy, prostě asfalt a benton je trápení, máj být ve výběhu a nebo mimo prostor Prahy. Koně jsou živí tvorové a co dělá stroj nemají dělat zvířata a pokud ano zrušte stroje a mějte koně. To jako kdyby jste řekli že je člověk ryba a nutili ho žít pod vodou. Vzapmatujte se trochou koně kdy byly ve městě je dlouho pryč a buď půjdete směrem strojů a nebo se vrátíte zpět pohyb pěšky či koňmo, možná ještě osel. Ne tyto věci které někdo vymyslí je totální idiot. Stačí uvázat člověka na… Číst vice »

Vítek

Města jsou vydlážděná už několik století, a existovala snad dříve jiná pozemní doprava, než zvířecí potah nebo jízda na zvířeti, tedy třeba na koni? Mezi někdejší dlažbou, a současným betonem či asfaltem asi nebude z hlediska vyhřátí velký rozdíl, a pohybují se tam i jiní tvorové dokonce i bez kopyt, např. psi či kočky …

Nemel

Hm, člověk by řekl, že někdo s takovým nickem bude spíše koně považovat za bezostyšnou věc budoucnosti…

😀

Vítek

Na tom videu jede celkem nebezpečně ten cyklista asi v 10s těsně před koněspřežnou tramvají. Sice tam má na tom přechodu zelenou, ale i tak by jí měl asi dát přesnost? Přece jen kolejové vozidlo má delší brzdnou dráhu … 😉

martin-2630

V Brně je jízda koňky mimo pěší zónu doprovázena PČR a dispečinkem DP.

Vítek

Už tam někdy byl nějaký incident, že by někdo nedal takové tramvaji přednost na přechodu?

martin-2630

O tom nevím, ale PČR vždy „razí cestu“, tedy uzavře každou křižovatku a soupravu nechá projet bez ohledu na přednost nebo signál na semaforu. Ono jde taky o to, aby do takové soupravy nějaký šílenec nevrazil autem. Ta souprava pochopitelně nemá směrovky ani přední a zadní světla a právník by z takové nehody ještě řidiče auta lehce vysekal.

Vítek

Kdysi to tak jednoduché nebylo, viz např. https://www.e-sbirka.cz/ul0/1956/145/1956-09-01?zalozka=text , § 28, odst. (2): Není-li brzdové světlo nebo ukazatel směru u vozidla předepsán nebo při poruše těchto zařízení, je řidič povinen dát znamení paží. Znamení pro změnu směru dává řidič upažením, znamení pro zastavení několika pohyby vysunutou paží nahoru a dolů. Řidiči motorových vozidel, která mají řízení na opačné straně, než je zamýšlený směr, dávají znamení pro změnu směru vysunutou paží, ohnutou v lokti nahoru. Případně i §24, odst. (3): „U zvířecích potahů musí být před opuštěním vozidla uvolněny vnitřní postraňky. Vozidlo musí být zabrzděno a na svahu kola podložena.“ Třeba… Číst vice »

Frantík

Do koně jako takového přece taky nemůžete vrážet…

Jméno

Realita je ovšem taková, že s koněm nikdo nikde už moc nepočítá a neví, jak se v takové situaci chovat. Je to ještě horší, než vztah cyklista vs řidič.

Padre

A která složka státní správy sbírá koblihy za vozidlem?

Vítek

Sbírání koblih by možná byla chyba, protože by si lidé vůbec neužili reálné emise z tohoto provozu?

Padre

Po modrém,červeném,oranžovém a zeleném majáčku mozná přijde řada i na hnědý…

Vítek

Název takové sběrné služby by mohl být třeba „Hrdobci“?
(podle rozboru básně Jana Nerudy „Jak lvové bijem o mříze“ ve filmu Marečku, podejte mi pero 🙂 )

Alík

Koně mají DPF filtr, nebo-li plachetku, do které koblihy padají. 🙂 Odlučovač pšouků ale nemají. Vidím to tak na EURO3 🙂

Aquinas

A navíc kůň žere i když stojí.

Vítek

Na tom videu to asi nemají, aspoň to tam není vidět. Ale třeba spřežení na Staroměském náměstí to tak mají. Případný zájemce o vůni těchto emisí tedy může zajít i tam.

Nemel

Zahrádkáři 💁‍♂️

N.N.

Pokud někomu úplně chybí pud sebezáchovy a vjede pod koňku, protože měl přece zelenou…

Jeden z výkladů práva říká, že vjíždí na pozemí komunikaci z místa mimo ní a tudíž dává přednost projíždějícím vozidlům.

Jméno

Z místa mimo ní? Copak ulice/silnice vybavená semaforem je místo ležící mimo vozovku?

N.N.

Chodník je dozajista místo ležící mimo vozovku.

Vítek

Hlavně nemá cyklista vůbec jezdit přes přechod pro chodce, ale má přes něj kolo vést. Ale ani chodec na přechodu nemá přednost před tramvají.

Pavel Q

Zde je cyklopás na chodníku

Vítek

Jo, ten cyklopruh je tam vyznačen na chodníku: https://mapy.com/s/gefugodozu
Ovšem ani na přejezdu pro cyklisty nemá cyklista přednost tak, jako chodec na přechodu. A pokud by chtěl cyklista použít přechod pro chodce vedle přejezdu, už by měl sesednout a kolo vést. I tak by měl asi v obou případech dávat přednost tramvaji?

Pavel Q

Jestliže měl cyklista zelenou, měli koně čočky na stůj, ne?

Vítek

Možná měli čočky na volno, ale než to odbočení projeli při té rychlosti koněspřežné tramvaje, tak se to přeplo. Nebo že by se ty čočky přeply na poslední chvíli, takže to radši projeli, protože by to už před nimi ani tahle tramvaj neubrzdila? 🙂

Leinad

Takže právník by začal rýt do špatného seřízení semaforu, ukazování signálu volno v kolizních směrech „současně“ bez vyklizecí doby.

martin-2630

Mimopražským bych rád připomněl, že vůz koňské dráhy z roku 1876 má také Brno a každoročně s ním provozuje jízdy po centru i s cestujícími. Pár koní mívá s sebou i hříbě a jízda po ulicích ani hlazení dětmi během čekání jim očividně nevadí.

Jarmil

Brno nikoho nezajímá.

Nose Peak

Chvályhodná iniciativa. Po dalším úspěchu ČEPS se nácvik bude hodit…

Miky

Yes! Fit for 55.

Butenko

Co takhle zapřáhnout namísto koní chytré hlavy z pražského magistrátu pro dopravu? A ty ňoumové z ROPIDu jim můžou pomoc.

František

Treba budou i ty konsky povozy u staromaku na PID … a k cyklopruhum pak pribudou i pruhy pro jezdce na zviratech

koriandr

Skanzen 4ever a ještě jsme na to hrdí.

Aquinas

No ještě, že nejsou všichni lidé jako Vy

Jan Tichavský

Zajímalo by mě jak si koně poradí se zatravněnou tratí nebo spíš jak si tráva poradí s těmi kopyty. Ale u průvodu přes centrum to asi nehrozí.

Nose Peak

Tam se kůň nedostane, zlomí si nohu už v tom rigolu na začátku…

Kubrt

Chápu, že toto vlákno je nadsázka, ale koně zvládají náročnější terén docela dobře, respektive lépe, než člověk očekává u zvířete, které se běžně pohybuje po rovné cestě.

Aquinas

To víte, někteří lidé znají koně jen z obrázků. To mi připomíná jednu maminku co říkala svému dítěti “ Pojď si pohladit koníčka“ a koníček na to „Bůůůů“ 🙂

Vbb

Však bývalý premier tvrdil že mléko vzniká krávě v žaludku, tak co se divíte?

Aquinas

No, on to přesně takhle neřekl. On JEN řekl, že žaludek slouží k výrobě mléka což je pravda i není https://youtu.be/-Vy-Sg9o8m4?t=5 Ale to s vyjmenováním planet sluneční soustavy byla síla 🙂 I ty děti se tomu nemohly nesmát

Jméno

Ten náročný terén ale není bez rizika. Dnes se od koně očekává poněkud jiná životnost, než v minulém století. Určitě je trasa zvolena tak, aby byla pro koňský potah vhodná a bezpečná.

Aquinas

„které se běžně pohybuje po rovné cestě.“ Které lidé VIDÍ dnes běžně pochybovat se po rovné cestě. To co často nevidí je, že to zvíře se zcela běžně pohybuje i v dosti nepřístupném terénu . Třeba při těžbě v lese. Samozřejmě, že to není bez rizika, ale že by to bylo zase až tak vážné to není. To si dřív zláme nohy člověk než kůň. Ono na dvou nohách je udržuje rovnováha ve svahu podstatně hůře než na čtyřech. A co se týče té životnosti nevím nevím. Nemyslím si, že kůň nebyl zase až tak levné a dostupné zvíře. Kdyby… Číst vice »

Aquinas

oprava :Nemyslím si, že kůň byl…

Jméno

Mě to nevysvětlujte, já svého koně mám a znám tedy všemožná úzkalí, které tento způsbo dopravy přináší.

Ono je ale potřeba porovnávat terén přírodní s térénen vytvořeným člověkem. Zatímco v přířodě je téměř vše nějakým způsobem měkké, kromě kamení, a na první pohled rozpoznatelné, člověk vytváří všemožné pasti v podobě železničních přejezdů, kanálových vpustí, všemožných trčejících kovových předmětů a podobně. Jak by řekl klasik, ve městě je to past vedle pasti. Do toho je vždy potřeba počítat s tím, že kůň se může leknout a z jinak bezpečně zvolené trasy uhnout. Ani ti tažní koně v Praze nejsou bezchybní.

Aquinas

„Do toho je vždy potřeba počítat s tím, že kůň se může leknout a z jinak bezpečně zvolené trasy uhnout. “
Jsem rád, že tohle zmiňujete. Stačí se podívat jak to bylo při příchodu parních strojů a jaké platily předpisy pro povozy. Takový kůň když se lekl a zatáhl vůz před vlak ….

Aquinas

A to je tady ještě jedna maličkost. Kdyby si lidé mohli dovolit tak hojně koně nemuseli by kovat krávy nebo voly. Ono udělat podkovu na koně je mnohem snazší, protože kůň má na noze jen jedno kopyto. Ale podkovat takovou krávu nebo vola to těch podkov na míru máte na každou nohu 2 tedy 4 páry, celkem 8 kusů 😉

Aquinas

Netušil jsem, že existuje tolik lidí kteří nikdy neviděli podkovy pro skot. Tak to by se měli asi dovzdělat „Pokud byl skot využíván i pracovně, bylo třeba ho podkovat, což zvýšilo jeho tažnou sílu. Sundání podkovy a přikování nové probíhalo velmi podobně jako u koní. Nejvýraznějším rozdílem je důkladnost prvotní prohlídky a to, že se skot koval výhradně za studena, protože anatomie kopyta skotu neumožňuje nasazení za tepla. Podkovy používané pro skot se výrazně lišily od koňských (je to sudokopytník), při dělání podkov pro skot nebyla nutná taková přesnost, protože se zpravidla podkovávalo zdravé zvíře, od něhož se očekávala pouze… Číst vice »

Pavel

Přečtěte si Paula Johnsona Dějiny 19. století. Tam je pasáž o londýnských dopravních konich. Z pohledu dnešních ochránců zvířat dost děsivá. Dopravní nehody nepřišly až s vynálezem spalovacího motoru.

Mysel

Jo, kone zvladaji i narocnejsi tewren. Nicmene ten rigol je presne to misto, kam nechcete sprezeni posilat. Ale naprosto chapu, ze v kovhojkach v TV to tak nevypada.

Jméno

Při natáčení „kovbojek“, zejména v dobách, kdy se na práva zvířat moc nehledělo, zahynulo mnoho koní, a dalších drůhů zvířat.

Kubrt

Koňské kopyto vzniklo někdy před 6 milióny let jako reakce na rozvoj savany, takže kůň po trávě umí chodit asi nejlíp ze všech 🙂
Opačně to taky nebude problém, ty zatravněné tratě jsou v Praze už léta, takže se vytvořil drn, který jeden přejezd koňky zvládne.

Jméno

Se podívejte, na jakém povrchu se provozuje většina jezdeckých sportů.

A ona ta tráva v tramvajovém pásu musí být na úrovní golfového pažitu? No tak bude trochu pošlapaná, a co?

Pavel

Trakční energie zajištěna 😀

N.N.

Kůň se ve volné přírodě pohybuje po trávě pokaždé, když se chce napást. Se spadlým stromem, kořeny, kameny či řekou si poradit umí stejně jako kdysi dávno před vznikem cest.

Petr

Přes zatravněný úsek koňka nepojede. Protože by to bylo „velký špatný“.

Vojtech

Taxisův příkop v akci / praxi