Tramvajová koňka zpět v ulicích Prahy, DPP ji ověřuje na velkou událost

Testování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTestování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Koněspřežná tramvaj jezdila v Praze v letech 1875-1905.

Pražský dopravní podnik (DPP) nasadil v pátek na tramvajové koleje opět koňskou trakci. Na málo využívaném tramvajovém obratišti ve smyčce Červený vrch testoval, jak koně zvládají chůzi po kolejích se zapřažením historického vozu pro cestující ze sbírek Muzea MHD ve Střešovicích.

DPP a muzeum se tak připravují na velkolepé oslavy 150 let pražské MHD, které vyvrcholí v neděli 21. září slavnostním průvodem.

Průvody byly v pětkových letech. Koněspřežka na nich bývala zastoupena skoro vždy,” uvedl pro Zdopravy.cz ředitel Muzea MHD Petr Malík. Zmínil například roky 1925, 1947, 1965 či 1975.

Video z testování koňky na Evropské třídě:

Koněspřežná tramvaj jela podle provozního ředitele DPP Jana Šurovského v Praze naposledy v roce 1905. „Šlo o izolovaný provoz na Karlově mostě, jinak se do té doby už v Praze elektrifikovalo docela svižně,“ popsal Šurovský.

Měření rychlosti

Koně zapůjčené pro slavnostní průvod jsou podle jejich majitelky na provoz v Praze trénovaní a nijak jim nevadí. Jsou ustájeni v Nuslích a obvykle „pracují“ v okolí Staroměstského náměstí v šestihodinových směnách, přičemž se střídají po dvou dnech.

Majitelka je DPP již jednou zapůjčovala, přesto bylo nutné otestovat, zda jim chůze po kolejích nebude vadit. Muzeum zároveň měřilo, jak rychle jsou schopni vůz táhnout, jelikož budou v čele průvodu. Naměřená rychlost dosáhla 5-6 km/h.

Testování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTestování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTestování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTestování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTestování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTestování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTestování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTestování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTestování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTestování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTestování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTestování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTestování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTestování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTestování koněspřežné tramvaje na obratišti Červený vrch a Evropské třídě. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Na Červeném vrchu táhli originál tramvajového vozu z roku 1886, který bude i v průvodu.

Koněspřežka jezdila v Praze v letech 1875-1905. Na vrcholu byla kolem roku 1890, kdy bylo v jejích službách 512 koní umístěných v šesti vozovnách.

Elektřina brzy ukázala, že je schopná pohánět vozidla, a koně začaly velmi rychle mizet z pražských ulic. Výhodou koní bylo, že nepotřebovali trolej, proto se poslední koňka udržela na trase přes Karlův most. Ale nakonec přišel i František Křižík se systémem napájení elektrické tramvaje, aby nepotřebovala trolej. Využití měla právě na Karlově mostě, “ řekl pro podcast Cesty Zdopravy.cz Ondřej Láska, správce sbírek v Muzeu MHD v pražských Střešovicích.

Poté se podle něj koně začali používat už jen pro jakousi „vnitropodnikovou dopravu“. „Četl jsem vzpomínky pracovníka elektrických podniků, který jezdil s montážními vozy taženými koňmi a opravoval troleje pro tramvaje. Vzpomínal, že ti koně z koňky byli naučeni zastavovat každou zastávku. A ať se snažil jak se snažil, vždy jeho montážní vůz na každé zastávce zastavil,“ popisuje v podcastu Ondřej Láska.

Celý rozhovor s Ondřejem Láskou ve formě podcastu vám přineseme v pátek 15. srpna.

Ptejte se hostů podcastu. Správce muzea MHD ve Střešovicích Ondřeje Lásky na exponáty, nevidomé Nicole Fryčové na přístupnost dopravy

Průvod Prahou

Slavnostní průvod vozidel ke 150. výročí MHD v Praze začne v neděli 21. září 2025 v tramvajové zastávce Urxova v Sokolovské ulici u budovy bývalé vozovny elektrických drah Karlín, která sloužila provozu v letech 1900–1951 a stojí na místě nejstarší pražské vozovny koňské dráhy. Původní vozovna zahájila svůj pravidelný provoz společně s první tratí koňky z Karlína k Národnímu divadlu dne 23. září 1875, kdy v ní bylo deponováno prvních deset vozů koňky a 32 koní.

Průvodu se bude účastnit celkem až 40 tramvají, některé z nich pouze na části trasy. Všechny vozy by měly projet Náměstím Republiky, kde bude hlavní místo pro focení a DPP zde pro fanoušky připravuje komentovaný průjezd.

Část kapacity v obou průvodech bude k dispozici pro veřejnost. Zhruba měsíc před konáním průvodu bude možné si místa v konkrétních vozech zarezervovat a zakoupit na Fanshopu DPP.

Tagy dpp MHD v Praze muzeum MHD
23 komentářů