Dopravci Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Září přinese Brnu rozšíření výluky, dráhy otevřou pokladnu na dolním nádraží

Provoz na dolním nádraží během výluky 2017. Foto: Aleš Ondrůj
Provoz na dolním nádraží během výluky 2017. Foto: Aleš Ondrůj

Příchod školního roku přinese nemalé komplikace cestujícím, kteří využívají brněnské hlavní nádraží. Částečná výluka nádraží trvající už od poloviny července nabude v pondělí 3. září na rozměrech. Především kvůli poprázdninovému zhoustnutí provozu na regionálních spojích bude opět využito dolní nádraží.

Výluka se dotkne hlavně cestujících od západu a jihu. České dráhy změny popsaly ve svém čtrnáctideníku Železničář. Nejhůře postiženou bude zřejmě linka S4 v úseku Zastávka u Brna – Brno hlavní nádraží. V pracovní dny budou osobní a spěšné vlaky plně nahrazeny autobusy, a to expresními bez zastávek na trase i obslužnými „couráky“. O víkendech a svátcích pojedou vlaky až na hlavní bez omezení. Rychlíky od Jihlavy na stejné trati naopak budou výlukou dotčeny nejméně, budou jezdit fakticky beze změny. Pouze obrat budou konat v depu v Maloměřicích.

Na dolní nádraží budou přesměrovány vlaky linky S41 od Moravských Bránic. Tím ovšem vynechají zastávku Brno-Horní Heršpice. Cestující do Heršpic budou muset přestoupit na autobus už ve Střelicích. V Brně pak budou mezi dolním a hlavním nádražím pendlovat náhradní autobusy. Dráhy rovněž na dolním nádraží otevřou pokladnu, tarif bude počítán jako pro hlavní nádraží.

Výluku zapříčinila dvoumiliardová rekonstrukce hlavního nádraží včetně zabezpečovacího zařízení. SŽDC aktuálně provádí opravu mostů přes Hybešovu a Křídlovickou, o prázdninách bylo na hlavním nádraží vyloučeno 5. a 6. nástupiště. Hlavní práce na zabezpečovacím zařízení ale budou zahájeny až v prosinci, kdy také začnou největší omezení provozu. Na dolní nádraží bude přesměrována dálková doprava. Do té doby by tam mělo vzniknou druhé kryté nástupiště a podchod.

Brno si tříměsíční výluku s přesunem provozu na dolní nádraží užilo už loni. SŽDC tehdy opravovala viadukt přes Vlhkou ulici, 4. nástupiště a přilehlou 6. kolej a také koleje mezi brněnským hlavním nádražím a Židenicemi. Celkem stála akce 170 milionů korun. Miliardová rekonstrukce brněnské uzlu přitom nijak nesouvisí s diskusemi o budoucím umístění nádraží. Podle SŽDC je třeba ji tak jako tak udělat, neboť nádraží funguje na hraně kapacity.

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Přiznám se, že tohle postupné uvolňování informací mě irituje, navíc to způsobuje zmatek. Novináři se ptají cestujících ve Vyškově a Bučovicích, jak se jim bude jezdit na Dolní nádraží (pro neznalé, tzv. Vlára, která společně přivádí vlaky od Ostravy, Olomouce a Veselí nad Moravou, na dolní vůbec nevede). Kam tedy budou jezdit (budou blokovat Židenice?), o tom ani slovo.
    Jestli je někde komplexní plán, dejte prosím nápovědu!

    • Od zimy by se od Kyjova mělo jezdit jen do Židenic a tam přestup.
      Tzn. , že se bude přeplňovat linka 106, byť na ní jezdí 15m busy.

  • Nebýt Zelených a na ně navázaných aktivistů, nebylo by vůbec potřeba utrácet miliardy jen za to, aby vůbec do Brna (na staré, škaredé a nevyhovující nádraží po všech stránkách) vůbec ty vlaky mohly přijet. Dávno jsme mohli mít normální nádraží o pár metrů dál… a ne jezdit ze stejného místa z provizoria, kde se ani nedalo schovat před deštěm krom jednoho přístřešku…
    A když už to vypadalo, že jsou Zelené / ŽB aktivistické obstrukce vyřešeny, všichni se shodli na nádraží u řeky, tak přijdou s metrem… najednou, že bez něj to nejde…

    • Stěhování podle schváleného projektu jsou pouze vyhozené desítky miliard. Taky už dávno mohlo být nové osobní nádraží ve stávající poloze s dostatečnou kapacitou celého brněnského uzlu. Ne, že se někdo snaží protlačit variantu, kterou se uspokojí finanční choutky pár spekulantů….

      • K tomu nelze než požádat o dovolení se pod tento názor „spolupodepsat“ – a snad ještě za sebe dodat, že jsem velice rád, že mám to štěstí, že já se toho paskvilu, jaký ti zlomyslníci v Brně chystají, už nedožiji.

      • Můžete mi prosím napsat/popsat variantu, kterou považujete za dostatečnou. Děkuji.

    • Ale no tak, prý „tak přijdou“… O tom, že se případné odsunuté nádraží neobejde bez kapacitního připojení, se mluví odjakživa. Dokonce i nesourodá koalice diametr odhlasovala. To fakt není žádná novinka. A mimochodem, od roku 1898 tu nikdy neměli odpůrci takovou politickou moc, aby mohli zastavit jakoukoliv reálnou práce na odsunu. Být příznivcem odsunu, ptal bych se ODS a ČSSD, kteří tu 20 postupně vládli, proč se nekoplo do země. Jestli nebude důvod v tom, že je to neufinancovatelné a nerealizovatelné.

      • Realizovatelná ta pitomost bohužel je – a o to je to horší. Ale s tou „neufinancovatelností“ souhlasím – i proto z toho nakonec vznikne jen nějaký nepovedený příšerný paskvil …

        • dřív to mělo stát 20 mld., dnes už 55 a kolik to bude stát reálně? 100? Doufám, že to Brnu nikdo nedá, páč za to by byla postavená hezká část VRT nebo zmodernizovaná část stávajících tratí třeba na 200 km/h

          • Ono to možná, podle toho ze kdy je těch 20 mld, pořád cenově odpovídá kvůli inflaci, bohužel už neplatíme zlatem ani stříbrem 🙁

    • Všichni se shodli? Přesněji: politikové se shodli s podnikateli, že je názor cestujících nezajímá. Snad právě kromě těch Zelených / ŽB.

      • jako cestujici rikam, ze nadrazi se musi odsunout. ve stavajici poloze se tam nemer neda zit. nemluve o tom, kdyz tam nedejboze chcete nalozit starsi hure mobilni rodice, nebo vylozit manzelku s kocarkem a kufrem. uz aby to bylo v nove poloze u reky a mohli jsme jet rychlovlakem treba do Mnichova nebo Budapesti… tak prosim nevydavejte svuj nazor za nazor vsech cestujicich.

        • Já coby pravidelný cestující odsun nevítám, mávátky nemávám 🙁 Taky nevím, jak rychlovlak souvisí s nádražím, odsunuté nádraží by nevyřešilo (ani kdyby se stavělo, jakože se stavět nebude) žádný problém rychlovlaků. Úvrať na vysněné VRT Berlín – Vídeň (Mnichov je tak trochu mimo…) bude rarita, aspoň se cestující z Berlína zas po Praze obrátí zvoleným směrem.
          Ale že se na stávajícím (= budoucím) nádraží měly dávno řešit některé problémy, jako je nevhodná výška nástupní hrany, umístění výtahů atd., to je pravda.

        • Trochu se zamyslete nad tím nesmyslem co jste napsal. Copak si vážně myslíte, že by to nové nádraží ve stávající poloze vypadalo jako dnes? No to je ale hrozná blbina, pardon …..

        • „nadrazi se musi odsunout. ve stavajici poloze se tam nemer neda zit“
          Vy jste snad „bezďák“, že žijete na nádraží? A myslíte, že na tom odsunutém budete při „somrování“ úspěšnější?

          „mohli jsme jet rychlovlakem treba do Mnichova nebo Budapesti“
          Ach, „ten češtin“: umíte-li německy tak dobře jako česky, tak se v tom Mnichově určitě dobře uchytíte …

    • o pár metrů dál myslíte o kilometr dál? V místě, kdy blíže centru se ocitne i ohavný autobazar, parkoviště, OC Tesco atd. atd. … to je fakt pro lidi – holt i autobazar musí být v Brně blíž náměstí než hlavák. Se divím, že v Praze po vzoru Brna neodsunuli hlavák třeba na ONJ. Sice tam nic není, ale neva.

Newsletter

Partneři


Výběr editora