Zaostává a přesto nezvládá. Pražské letiště je za první půlrok na 92 % provozu před pandemií
Cestující na Letišti Václava Havla. Pramen: Letiště Praha
Poptávka po cestování rapidně stoupá, potvrzují to i statistiky konkurenčních letišť.
měli bychom si uvědomit, že tohle není soutěž a že ty lidi musí naše infrastruktura také sanovat…turistů je moc.
Jinak doplňuji a opravuji sám sebe. Poznatek z prvních dnů nové linky Egyptairu z Káhiry do Prahy byl slušně řečeno rozpačitý. Teď právě v letadle sedí manželka a hlásí plno (Čechů minimum, drtivou většinu tvoří Egypťané a Asiati).
A to je špatně nebo dobře? To kyselo je moc kyselé!
Každopádně to dává logiku, linka je stavěna na vyšší poptávce z Egypta a Egyptair má připoje na Asii.
Nevím, nehodnotím, jen hlásím. Žádný vzkaz v pozadí tam není.
15.7.jsme odlétali do Funchalu (Madeira) s Travelservisem. Boarding byl včas, plán.odlet 12:20h, v 12:35 h nám kapitán letadla oznámil (stále jsme seděli v letadle), že vedle letadla ve vozících jsou naše dosud nenaložené kufry. Po dalších 10min dojeli dva roboši v oranž.vestách a naházeli kufry do letadla. Poté kapitán oznámil, že kvůli zpoždění musíme dostat nové časové okno nad Evropou. Zpoždění při odletu 1 hod 10 minut. Klimatizace začala pořádně chladit až po nastartování motorů. cca po 45 minutách čekání v letadle
Hodina zpoždění, hrůza. To už je skoro na medaili za statečnost. Takové útrapy!
Ne 45 min sedět v rozpálené roure
To ale není vpořádku!
na Slapech by se jim to asi nestalo…
když neumíte realxovat na dovolenou nejezděte.
Travelservice už neexistuje je to Smartwings.
Letiště mělo pár dnů problém s kufry, ale hned se z toho udělá, že letiště nezvládá, a hodí se to do titulku .. no, smutné.
Pár dnů?
Pár dnů! O kolika problémových dnech jste v případě Prahy slyšel před problémy ČSA handlingu, před problémy CrowdStrike minulý týden nebo včerejším vypadkem?
Já zůstal s rodinou na dovolené 3 dny bez kufrů. A refundace že Smartwings? Komických 80 EUR. A ještě se nám kapitán při odletu vysmíval, že kufry zůstaly vedle letadla. Vždyť jde o placenou službu!
Od toho existuje cestovní pojištění včetně zpožděných zavazadel. Ale ano, máte pravdu – naštve to a zkazí pár dnů dovolené.
jasne, vysmival 🙂
Ola la la… Travellere ty jsi fakt ….
Já moc nechápu, proč SW více nelétá z Pardubic. Celkem uprostřed ČR, parkování zadarmo, zpoždění by se tam nezvyšovalo, ceny pro SW určitě nižší. Pro spoustu klientů blíže než Praha. Klidně bych si tam dojel, je to tak v ceně Taxi tam a zpět z LVH. A to od něj bydlím 6 km od LHV. Mohlo by to být něco jako Memmingen a Mnichov.
Zpoždění letů SW negeneruje letiště, ale především počasí a přetížené trasy, a to zpoždění se pak přenáší na další plánované lety
Mně by ty argumenty, proč to nevyužívají opravdu docela zajímaly, pokud to někdo ví.
Samozřejmě mě, ne mně 🙁
Smartwings bude především létat tam kam si to objednají cestovky, a ty chtějí létat z Prahy (a především zákazníci cestovek). Pardubice mohou sloužit pro aerolinky jako WizzAir, nebo Ryanair, jen ty potřebují záruky (od letiště, města, kraje), že poplatky za handling, použití letiště budou téměř nulové (tzn. letiště dotovat – což je zase ekonomický nesmysl), jinak víc než 3 linky Ryanairu Pardubice neuvidí.
Smartwings létá chartery tam, kam si to objednávají cestovky.
Cestovky asi tak úplně nechtěj prudit pražáky, kterých mezi cestujícími bude objektivně asi nejvíc, tím, že by se měli mrcasit až do Pardubic.
To je jednoduché… Na letiště typu PED lze dobře provozovat pár linek, které přiletí a odletí, tj. nepotřebují žádné složité zázemí. Na větší provoz by bylo nutné tam mít bázi. A to by nedavalo smysl ekonomicky ani pro QS, ani pro PED, které na to nejsou vybavené. Ono to není moc vidět, ale pro zajištění provozu letadel z nějaké báze je potřeba mnohem rozsáhlejší zázemí, než pro průletový provoz a vytvoření takové báze 80 km od hlavní základny prostě nedává smysl.
Protože návazná logistika. Museli by tam mít bázované letadlo a mít nasmlouvaných odtud pro cestovky x letů denně, aby to mělo smysl. Jeden let denně je málo. A přiznejme, ta poptávka z Pardubic je minimální. Jinak by to letadlo muselo mít prázdný přelety mezi letišti a to jaksi navyšuje náklady. V Praze mají velkou bázi, všechno nasmlouvaný, dobrou cenu handlingu (mrk,mrk;-).
Vyhledejte si na flight radaru C-FPRP. Letaji bezne 3 destinace za den, vsechno s navratem do Prahy. Mam nejake porozumeni pro to, ze stroj ma letat idealne 24/7, ale tady se zpozdeni da ocekavat (a take tam vychazi prumer kolem dvou hodin, co si sebou vozi). Tohle uz je problem planovani, bud si maji dat vetsi rezervu nebo mit pripravenou zalohu, kterou to dozenou a tohle letadlo daji na jiny spoj. A jak jsem psal uz pod jinym clankem, letiste tomu take vubec neprispiva zastaralymi informacemi o zpozdeni. Tohle konkretne budu rad, kdyz mi treba Traveler prozradi, proc ma flight… Číst vice »
Ano tohle je problém aerolinky (QS), že si to tak naplánovala, jestli chtete nejpřesnější informace o odletech tak koukněte sem (hlavně na sloupec SLOT, jen pozor ty časy jsou v UTC): http://asta.rlp.cz/PR_departures.html
Osmikilo stojí skoro 2mld. Když na 5 letadel budou mít jedno navíc zvedne to rapidně cenu letenky. A stejně může dostat slot 2h a bude stát na zemi a čekat.
Kde konkrétně má FR24 přesnější informace o odletech, než letiště samotné? Nějaký příklad? .) Pak se o tom můžem pobavit 🙂 . Ad ty prodlevy – no, a co má jako aerolinka dělat? Má si tam dát 3 hodinový prodlevy v rotacích? Jako jo, problém zpoždění by to asi vyeliminovalo, ale letenka by byly zas o dost dražší, protože by letadlo za den zvládlo o let, nebo spíš celou rotaci míň. Nevím, proč pořád všichni hrajou překvapený – letní chartery jsou dlouhý leta (ne jednotlky let, ale deset – patnáct) synonynem pro zpoždění. Už jen proto, že prostě lítají na… Číst vice »
Dominic mi uz dal dobry odkaz na RLP. Obcas nesedi informace na letisnich tabulich a webu letiste, tu presnejsi informaci jsem pak vycetl z flight radaru, je treba si tam kliknout na letiste a ono to ukazuje seznam odletu. Konkretni posledni priklad co jsem resil je 20.7. QS2234, jeste nekdy v 19:00 ukazovalo letiste odlet 20:20 (posunuli o 20 min proti planu), flight radar uz pracoval s nekolikahodinovym zpozdenim (nakonec z toho byly 2h 48m).
Ale zase se tam nastupuje přímo od terminálu předními i zadními dveřmi a letadlo nepotřebuje vytáhnout. Takže se celý obrat zvládne za 20 – 30 minut, když je časové okno.
Stačí trochu mlhy a můžou Pardubice zavřít.
Stejně jako v Brně je tam pouze cat I
Já bych tu Prahu zase tak nehejtoval. Myslím, že je pravděpodobné, že letos Budapešť doženeme nebo aspoň budeme těsně za ní, protože Praha mívá hodně silnou letní sezonu s dovolenkáři u Smartwings. Třeba počet odletů je v těchto dnech v Praze celkově vyšší než v Budapešti. A s dálkovými linkami na tom Budapešť rozhodně není o nic lépe než Praha. Naopak. Kdyby Orbán nebyl tak zdatný zadnicolezník, nemají nic. Akorát Soul. Protože New York už tam nemají ani sezónně. V Praze určitě dálková spojení do mnoha destinací chybí, ale Shenzhen nebo Ningbo (co mají v Budapešti) mezi ně nepatří.
Praha má hlavně víc destinací než Budapešť, a ty co má BUD navíc jsou: Berlin, Bournemouth, Brașov, Chongqing, Cluj-Napoca, Dortmund, Faro, Giza, Guangzhou, Hamburg, Jeddah, Ningbo, Nuremberg, Palermo, Paphos, Riyadh, Shanghai–Pudong, Shannon, Shenzhen, Skopje, Târgu Mureș, Toulouse, Trieste, Warsaw–Modlin, Xi’an, Yerevan. Čili nic co by nutně potřebovala Praha, maximálně tu Šanghaj nebo Saudskou Arábii.
Tak Rijád, Palermo a toulouse Praha ma
S tím Rijádem se omlouvám, to jsem přehlídnul, Palermo a Toulouse ale z PRG není.
Aha tak toulouse bylo donedávna s volotea ale Palermo je se smartwings
Palermo s QS je charter
U nás to není v rozporu, nebo se tomu snad někdo diví?
Osobně by mě zajímalo, jak se Praha třese na A321XLR. Některé aerolinky je objednaly a přitom v minulosti do Prahy létaly z dálek. Přitom zatím je akorát ticho po pěšině.
Myslim, ze zas tak nic prevratneho to nebude. Ale mozna hodne lidi si mysli, ze bude. Pro vetsinu airline je mensi risk pridat frekvence na trzich, kde je jisty zisk, stejne tak nový routy. Na Prahu dojde az budou moznosti, kde je uplatnit a vydelat vycerpany.
Pak to bude styl zkusime to…
Docela často se zmiňuje Indie buďto s IndiGo, nebo s Wizzem.
Nechme se překvapit jak to bude. Jsou spekulace o Air India s Airbusem A321XLR.
Ne ty spekulace jsou o IndiGo, Air India nemá objednané A321XLR
Takových spekulací se každý rok vyrojí 🙂
Ano, ale ne do Prahy a kdyz uz tak je vlhky sen Air India.
Wizzair uvazuje o linkach z UK, urcite ne z Prahy.
WizzAir uvažuje určitě o více linkách, nejen z UK a i když v Praze nemá bázi tak je tu dost silnej s cca 62 odlety za týden v létě a 56 odlety za týden v zimě (ekvivalent 2 nebo 3 bázovaných letadel)
Ano, ale ani jedna 321XLR 🙂 o tom je ta diskuse, ne kolik ma letu tydne, coz nema nic spolecneho s dalkovou trasou do Asie.
Zatím nemají ani jednu A321XLR 🙂
To město u Finského zálivu se jmenuje Tallinn, ne Tallin…
Česky jsou správně obě varianty.
Najal bych aspoň dva další krizové manažery
Hlavně aby měli čerstvé fixy a flipchart…
Předcovidové výkony dělaly linky na Ukrajinu a do Ruska, počet cestujících do těchto destinací byl z Prahy v porovnání třeba s Varšavou nebo Vídní enormní. A je to vidět…
Rusové sem lítají stále, akorát přes Turecko nebo jinou destinaci mimo EU. A je jich v Praze stále enormní počet.
Bohužel je jich stále hodně!
Proto také ty nové linky do nejrůznějších „stánů“ Embargo se nažere a rusák dorazí s přestupem…
Není divu, když jim cestující odčerpalo budějovické letiště 🙂
Teď vážně, ty počty cestujících vs. nestíhání budou souviset i se sezónností poptávky, protože před pandemií se ve velkém létalo do Ruska a Běloruska (SVO jako top destinace pro PRG vůbec), tak nějak stabilně po celý rok se špičkou v prosinci. Pokud se má tohle „nahradit“, projeví se to mnohem více v létě. Proto bych dával větší váhu statistice za celý rok, ne jen za leden až červen.
Tak v ČB už zrušili i zimní linku do Hurghady podle rezervačního systému Čedoku. Myslím, že Praha příští rok už překoná rekord z roku 2019, jen to chce čas.
Obdobně na zimu prodával Čedok i Egypt z Brna. A už tam také není.
Tak už se zase Egypt z ČB prodává, omlouvám se za mystifikaci
Pardubice a K. Vary jim jdou taky po krku…
Rusové dnes nelítají přímo, ale přes nějaký přestupní bod, stále se jich tu objevuje plno.
Plno ano, ale nejspíš to zdaleka nebudou takové počty. Také protože přímý mezinárodní obchod téměř zmizel, firmy tam zavřely pobočky, já jsem dřív také do Ruska létal služebně a to samozřejmě skončilo. Osazenstvo těch tehdejších pěti letadel denně mezi Prahou do Moskvou se nejspíš všechno nenacpalo do spojů Turkish nebo do toho vrtuláku Air Serbia (pokud ještě létá vrtulák).
Air Serbia s ATRkem pořád létají do Prahy, cestující vesměs vypadají jako klasický lidé z Balkánu.
„V letovém řádu pražského letiště se objevily i tradičnější destinace, a to Brindisi, Florencie, Ponta Delgada, Verona, Izmir, La Palma, Poznaň či Tallin. Stále však kromě sezónního New Yorku chybí více přímých linek do zámoří nebo roky plánované nové dálkové linky do Asie, například do Vietnamu.“
Není zmíněn léta očekávaný Taipei. A naštěstí byl obnoven Soul.
Zajímavé, ze tady TaiPei je na titulní fotografií ke článku. Ale nějak jsem nepatral, co je to zač. https://zdopravy.cz/kolaps-informacnich-systemu-na-prazskem-letisti-odlety-jsou-vypsany-na-papir-213220/
V roce 2020 měla začít létat do Bangkoku Air Asia.
Po covidu už o té lince nikdo ani nemluví.
Ale mluví a ještě víc, v nějakých oficiálních dokumentech z přelomu roku 23/34 od AirAsiaX je že zvažují (opravdu jen zvažují) linky do Prahy a Budapešti.
2023/2024
Souhlasím, chybí mi určitě linka do USA či Kanady, která by mohla být obsluhována např. 321XLR.