Zánovní zdvihací most na komoře Hořín má poruchu, velké lodě neprojedou
Obloukový zdvižný most tvoří 100 tun ocelové konstrukce a 300 tun kamenného obkladu.
Unikátní zdvihací most na plavební komoře Hořín na vltavském Vraňansko-hořínském kanálu se od poloviny května nezdvihá. Nepohyblivost byla způsobena poruchou. Most byl slavnostně uveden do provozu (spolu s dalšími třemi na kanále) v září 2021.
Podle mluvčího Povodí Vltavy Huga Roldána se závada vyskytla na modulu řídicího automatu pro zdvih mostu. „Závadu a její řešení nyní zkoumá výrobce sytému Schneider Electric ve Francii, očekáváme jeho vyjádření. Oprava se provádí v rámci reklamace, v tuto chvíli však nelze říci, jak dlouho oprava potrvá,“ uvedl Roldán.
Samotná velká plavební komora Hořín zůstává v provozu, podjezdná výška je nicméně výrazně omezena. Při zdviženém mostu je sedm metrů, bez vyzdvižení mostu kolem 4,5 metru v závislosti na výšce hladiny. Komoru tak nemohou využívat velké hotelové lodě, které v sezóně zajíždějí do Prahy.
Modernizace komory Hořín a instalace zdvihacího mostu probíhala tak, aby byl zachován původní vzhled vodního díla z roku 1905. Obloukový zdvižný most tvoří 100 tun ocelové konstrukce a 300 tun kamenného obkladu, který je z 90 procent původní. Celý most zvedají dvě dvojice hydraulických válců, každý o výtlaku 220 tun.
Téměř 10 kilometrů dlouhý plavební kanál z roku 1905 zajistil celoroční splavnost Vltavy od soutoku s Labem u Mělníka až po Vraňany. Zdymadlo Hořín překonává spád až 8,8 metru a je první v kaskádě šesti zdymadel, která umožňují bezpečnou plavbu do Prahy.