Zanikne úzkokolejka na Vysočině? JHMD versus kraj, firma podala trestní oznámení

Drsné kouzlo jindřichohradeckých úzkokolejek. Pramen: JHMDDrsné kouzlo jindřichohradeckých úzkokolejek. Pramen: JHMD

Spory o osud provozu na severní větvi jindřichohradecké úzkokolejky přerostly v otevřené nepřátelství Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) a kraje Vysočina.

99 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel Mařík

Úzkolejka přežila Rakousko- Uhersko, Československou 1.republiku, Německou okupaci, Komunistický režim ,ale novdobé mocipány asi nepřežje. Snažit se fungující dopravu nahradit autobusy jezdící na už tak přeplněných silnicích se mi jeví jako čiré bláznovství. Nehledě na to že ona železnice vede trocu jinudy než silnice,tedy zhorší se dopravní obslužnost ,ale to asi pana hejtmana kraje Vysočina asi nezajímá ,on má přece služební auto.Já bych mu zmíněné auto tak na měsíc odebral a nechal ho jezdit z nějaké vesničky na této trati dopravou do úřadu ,aby pochopil jak špatné rozhodnutí učinil. Ač je z ČSSD tak na obýyčejné lidi vúbec nemyslí ,spíš… Číst vice »

Marek

No 83,- Kč /km je fakt šíleně málo, to že Drahám platí minimálně jednou tolik jim ale očividně nevadí… Náklady na vlaky (ať jsou to třeba i ty šroty z JHMD) jsou obrovské a jestli už i dotace na busy jsou kolem 50 Kč, tak za tuto cenu nemůžete chtít vlak…

Človek

Na Kamenické úzkokolejce jsem se nejezdil víc než na jakékoliv jiné trati a mám ji rad. Vláčky ale jezdí prázdné a pijavice na státním rozpočtu jako JHMD se mi hnusi. Radši bych ji nechal zarůst, až si lidi po letech uvědomí o co přišli, tak na ni třeba obnoví nostalgicky provoz na tržní bázi.

Flinta

Jaké pijavice na státním rozpočtu. Kraj si u JHM objednal zajištění drážní dopravy, kterou JHMD zajišťují a normální je za objednanou službu zaplatit v rozsahu, ve kterém to upravuje zákon.

Boris Čajánek

Klasika – nechme to zchátrat, ať víme o co jsme přišli. Předcházející generace se ale budou v hrobech otáčet a pro následující budeme v tomto případě slepý článek vývoje.

Václav Novotný

Podrobně jsem si přečetl celou diskuzi, bylo v ní mnoho informací. I když s p. Čajánkem v mnohém nesouhlasím, vnímám přístup kraje jako dost arogantní. A také p. Čajánkovi děkuji, že se téhle diskuze zúčastnil a vysvětlil nám své postoje.

SauberBahn

Proc papa Cocek nerekne synkovi na Ministervu o nejakou dotaci?

Jan

TO SNAD NENÍ PRAVDA! Čajánek nejdřív vyštve z firmy kvalifikovaného odborníka, pana Šatavu, kterému dotace stačily, pak Čajánek koupí ponorky, zadluží firmu, nezajistí pravidelnou údržbu vozidel a poté co svou nekompetentností skoro zničí dříve funkční firmu, tak ječí aby mu stát sypal další pachy? Čajánku, vypadni, JHMD nelikviduje stát ale ty a ta parta trollů, kterou jsi tam nainstaloval.

František Flinta

Přečetl jste si celou diskusi včetně vyjádření pana Čajánka, mimochodem i k pořízení a modernizaci motorových vozů? Ono to asi nebude tak černobílé, jak to vidíte vy. Ať už tak nebo tak, nevidím jediný důvod, proč by platba za dopravní obslhžnost objednanou u ČD měla být 5x vyšší než za tutéž službu o jednanou u JHMD.

Boris Čajánek

Vážený pane Jane, kvalifikovaný odborník pan Šatava z firmy odešel na vlastní žádost. Důvodem bylo, domnívám se, výběrové řízení na modernizaci vozů M 27, kdy pan Šatava jako předseda hodnotící komise připustil hodnocení uchazeče, ve kterém měl majetkový podíl. Část akcionářů v tom spatřovala konflikt zájmů a možné poškození zájmů EU, protože modernizace M27 proběhla s podílem finančních prostředků EU. Nákup „ponorek“ byl realizován panem Šatavou v letech 2006 až 2008. Pokud nazýváte „sypáním peněz“ úhradu prokazatelné ztráty ze závazku veřejné služby ve veřejné drážní dopravě, je tento mechanismus popsán v zákoně 266/1994 Sb. , ve znění platném v listopadu… Číst vice »

A.R.

Ke způsobu Vašeho vedení JHMD se mi taky nechce vyjadřovat, to je otázka mocichtivosti a lakoty. Realita nám dává za pravdu.
Kdo jste? Především diletant.

Jan

Vážený pane Čajánku!
Děkuji za vaše vyfabulované argumenty, ale rozhodující jsou fakta.
1. Pan Šatava nejen že dokázal jezdit za peníze, které vám evidentně nestačí, ale měl i čím jezdit.
2. Od té doby, co vedete firmu vy, tak se rozpadly téměř všechny lokomotivy,
3. i slavnou rekonstrukci „ponorek“ jste dokázali otypovat tím, že jste ji museli prohlásit za tramvaj – a stejně vám jaksi téměř nejezdí a
4. pořád jen ječíte, brečíte a snažíte se dojit státní rozpočet. Fakta o vaší nekompetentnosti hovoří jasně.

Anjel777

Je trochu divne,ze uzkorozchodne trate v Ciernom Balogu alebo v Sasku su v dobrej kondicii, sefovia spolocnosti nenatahuju ruky pre dalsie peniaze ale v Jindřich.Hradci su stale problemy! A tie ponorky s okruhlymi oknami su fakt ulet. Boze,keby boli CD v lepsej kondicii,tak hned by mohli tuto vzacnu technicku pamiatku kupit

AAA

když už se na ní kdysi vykašlali, že….

Anjel

ČD sa vykašlali,ale to bol vo vedení iný manažment

Flinta

Nevím, jak je tomu v Sasku, ale nemyslím si, že by železnice v Čiernom Balogu fungovala v režimu závazku veřejné služby ve veřejné drážní dopravě, takže to srovnání trochu pokulhává.

železničář v důchodu

Ono (bohužel) pokulhává i v tom smyslu, že by na ČHŽ nesháněli finance: leccos se sice dá zajistit brigádnicky a „téměř zadarmo“, ale například nezbytnou řádnou údržbu tak rozsáhlé dopravní cesty i vozidel bez dostatku finančních prostředků zkrátka zajistit nelze – a na to pouhé tržby z jízdného (byť není vůbec malé) samy nestačí.
A ani Sasíci určitě úplně bez jakéhokoli „sponzorování“ nefungují.

Vojta

Dost by mě zajímalo, co na současnou situaci říká pan Šatava. Nezvažujete s ním udělat rozhovor, redaktoři webu?

Core

Těžko, asi by se novináři nevyhnuli otázce proč uzavřel smlouvu na jejímž základě od prvního ujetého kilometru JHMD doplácí, když ve skutečnosti by měly realizovat přiměřený zisk.
To by se mu vysvětlovalo hodně špatně. A nikdo nechce, aby se o něj začala zajímat PČR, že.

Karel

Dobrý den všem,
mám dotazy. Kolik je dnes provozních modernizovaných motorových vozů a kolik mají tyto vozy najeto km od modernizace? Nebyla podmínka, že tyto vozy musí najet určitý počet km na dotaci? Má kraj ve smlouvě sankce za nefunkční WC, klimatizaci, náhradu vlakového spoje autobusem? Může kraj nahradit část spojů autobusem, nebo omezit některé vlakové spoje v horším případě zrušit?
Děkuji.

Fotograf

„U nás na Vysočině“ známe nezávislý web OBČASNÍK.EU, který dost podrobně a hlavně velmi rychle = a VĚTŠINOU S PŘEDSTIHEM PŘED OSTATNIMI ZNÁMÝMI MEDII informuje a komentuje o politickém dění na Vysočině = KRAJSKÝ ÚŘAD , MĚSTA, OBCE. Takže TAKÉ TÉMATA ze ŽELEZNICE A DOPRAVY NA VYSOČINĚ, nejen nynější „kauzu“, která je tématem tohoto článku: například 15.1.2019 : (VIDEO) Hejtman Běhounek: Spory s ředitelem Čajánkem (JHMD) už jsou folklór : http://www.obcasnik.eu/video-hejtman-behounek-spory-s-reditelem-cajankem-jhmd-uz-jsou-folklor/ Hejtman Běhounek (ČSSD): JHMD mají jen dvě nepojízdné lokomotivy?:http://www.obcasnik.eu/hejtman-behounek-cssd-jhmd-maji-jen-dve-nepojizdne-lokomotivy/ JHMD žádají o ministerskou kontrolu Kraje Vysočina: http://www.obcasnik.eu/jhmd-zadaji-o-ministerskou-kontrolu-kraje-vysocina/ JINÁ TÉMATA Z DOPRAVY VYSOČINY : Jihlava 2030: Jihovýchodní obchvat uleví dopravě,… Číst vice »

Petr Šimral

Zdravím všechny diskutující. Přečetl jsem si všechny příspěvky a tak nějak jsem velkou částí příspěvků překvapen. Nemile 🙁 Zkuste si v čele JHMD představit místo pana Čajánka kohokoliv jiného. Budete mít i tak stejné názory? JHMD od státu dráhu koupilo (ano, i jedna koruna je koupě) v roce 1997 a teprve pak se postupně vyvíjely zákony o provozování dráhy a hlavně úhrada za provozování dráhy. V roce 1998 jsem se stal vedoucím střediska Kraslice společnosti Viamont, měl jsem na starost provoz dráhy Sokolov – Kraslice st.hr. a již tenkrát provozování dráhy (nikoliv drážní dopravy) stálo 34 Kč na km. Kraj… Číst vice »

železničář v důchodu

„Pánové –> vše je o penězích…“
Nesmysl – zdaleka ne všechno je „o penězích“ (fuj, to je děsivá antigramatické vazba), protože minimálně stejně jako na penězích (a asi spíše víc) záleží na lidech: Honza Šatava se asi dohodnout uměl, ale když se personální situace vyvinula tak, jak se vyvinula, tak se zjevně návazně změnily i podmínky různé smysluplné dohody umožňující, a podle toho to dopadá až dosud – a je škoda, že jej asi nikdy nikdo nedokáže „zlomit“, aby se k tomu veřejně vyjádřil, protože takto je to vše jen jednostranný pohled.

Jan Tichavský

Pokud by kdokoliv jiný dokázal takhle rychle dovést JHMD k rozkladu tak ano, měl bych na něj stejný názor bez ohledu na jméno. Zajímavé jak se to rychle začalo sypat po změně vedení, asi to není náhoda. Peníze z banky i ze státního chodily, ale do infrastruktury, do vozidel, i do personálu se najednou nějak nedostaly, kde tedy skončily?

Petr Šimral

Ne pánové, opravdu vše je v obchodních firmách o penězích. Něco o tom trošku vím. Za služby se platí. Pokud se neplatí (nebo platí nedostatečně), nelze službu poskytovat. Ale JHMD je do poskytování služby nucena a v průběhu smlouvy se změnily ze strany státu podmínky. Jedna strana chce zvýšení plateb, druhá svěřepě trvá na dodržení dlouhodobé podmínky. Část autobusových firem stejný státní zásah vyřešila odstoupením od smlouvy. Fakt k tomuto chceme dojít u JHMD? A pokud má společnost přežít, tak se buď svých práv domůže soudně nebo musí vykrádat sebe sama (a dotovat toto z jiných činností, má – li… Číst vice »

Boris Čajánek

Pane Tichavský, problém je tento: kraj si objednává u JHMD jako dopravce dopravu v určitém rozsahu. S tím jsou spojené náklady, jejichž struktura je definována ve Vyhlášce 241/2005 Sb. , o prokazatelné ztrátě ve veřejné drážní osobní dopravě a o vymezení souběžné veřejné osobní dopravy. Dále cituji:Způsob výpočtu prokazatelné ztráty (1) Výše prokazatelné ztráty se stanoví jako rozdíl mezi výší ekonomicky oprávněných nákladů zvýšených o přiměřený zisk a celkovými výnosy z provozování veřejné drážní osobní dopravy vlaky regionální a celostátní dopravy. (2) Podrobné členění ekonomicky oprávněných nákladů a výnosů je uvedeno ve výkazu nákladů a výnosů z přepravní činnosti ve… Číst vice »

Fotograf

Vlakové nádraží v Kamenici nad Lipou, bylo 2x druhé / 2008 a 2009 / v soutěžíi nejkrásnější nádraží v ČR = moje VIRTUÁLNÍ PROHLÍDKA 360′ z léta 2012: http://www.virtualtravel.cz/kamenice-nad-lipou/vlakove-nadrazi.html

Boris Čajánek

Podívejte se na i-dnes na “Na co zírá mašinfíra” najdete tam Obrataňku . Stojí t o za to. Nám jde o zachování úzkokolejky. Je to zodpovědnost i k těm, co ji vlastníma rukama v roce 1906 vybudovali.

liposh

Vím, že to tady neradi uslyšíte, ale kdyby na tom vysočinském úseku z Obrataně do Kamenice zrušili trať a udělali místo toho hladkou cyklo a inline stezku, bylo by to praktičtější.

Marek Janík

pokud by jim to JHMD na svém pozemku dovolilo….

liposh

Ty koleje patří přímo JHMD? No, to je přece jedno. Seženeš partnera, kterej tam naleje ten asfalt, společně pak postavíte pár stánků s občerstvením, jednu půjčovnu kol a bruslí, jednu větší restauraci a jedeš byznys. Sice už to není byznys s vlakovou dopravou, ale peníze to sype, tak jaképak copak?

Boris Čajánek

Ano, koleje patří JHMD. Odpovědnost za zachování úzkokolejky je ale na straně krajů. Pokud přestanou objednávat dopravu, koleje , tedy úzká dráha z roku 1906 která je jedinečnou technickou památkou a cílem mnoha turistů zanikne.

liposh

Ale teď už bez té nadsázky z minulého příspěvku. Pokud by to šlo vážně do kopru, zvažte zřízení cyklostezky, protože je to levný (50% oproti cyklostezce, kde se musí dělat terénní práce) a pod tím asfaltem budete mít tu trať zakonzervovanou pro další generace, kdyby bylo možné to obnovit, přičemž, jak jsem psal, stále by to byl turistický tahák, byť ne takový , jako úzkokolejka. Je to nejlepší ze špatných řešení.

železničář v důchodu

A Vy jste někdy získal nějakou informaci, že by se někde na celém světě zpětná obnova železniční trati po tělese „zachráněném“ cyklostezkou uskutečnila?

Nekdo

a proc by tahle eventualita mela vubec nekde na svete nastat?

Souprava

Režimkář má asi pocit, že mu někdo ty přeměny cyklostezek zpět na tratě za veřejné peníze dluží. To víte, některé skupiny lidí trpí dojmem, že mají na veřejné peníze větší nárok než ostatní. Tuplem, pokud za ně žijou celý život a zvykli si. Že byla trať poprávu zrušena pro nevyužívanost, je nezajímá. To nikdy nepochopí.

železničář v důchodu

Já nevím – ale tak to přece navrhuje „liposh“, ne já.

Boris Čajánek

Může to být varianta po roce 2024, ale tím zanikne něco, o vybudovali místní v roce 1906. Úzkokolejku vnímám jako veřejné bohatství, muselo by to tedy projít veřejnou diskusí. Tu ale není možné vést tím způsobem, že subjekt verějné správy porušuje zákon.

Artur

V každé debatě o jakékoli lokálce musí nutně zaznít, že cyklostezka by byla lepší. Teď ještě to, že autobus je levnější a jezdí až na náves a máme to komplet.
Kéž by byl svět takhle jednoduchý…..

Boris Čajánek

Svého času mělo Kubu zachránit kolo zkonstruované z místních zdrojů . Teďy kompletně dřevěné. Nejlevnější způsob dopravy je lidská chůze. Zdraví to také prospívá, ale neplní to funkci dopravní obslužnosti. Srovnávání nákladů autobusové a drážní dopravy je jako srovnávat jablka s mrkví. Ale kraj se rozhodl objednat drážní dopravu. Tak musí ctít zákony platné v drážní dopravě

Standa

Vy máte nějakou úchylku na cyklostezky?
Nebo vlastníte firmu, co tyhle předražené zbytečné kusy betonu staví?

A.R.

Provoz na JHMD se mi zda cim dal horsi. Mohl by mi nekdo polopaticky vysvetlit, jak je mozne, ze to za dob Jana Satavy nebylo tak tragicke jako ted?

fensterglaser

Protože pan Čajánek zkrátka není pan Šatava. Vždyť se třeba jenom podívejte na ty hrozné motoráky, něco strašného. Jednou jsme vyzkoušeli a stačilo, již nikdy více. Kdo se nás ptal na zážitky, každému jsme návštěvu JHMD rozmluvili. A to vůbec nevidíme pod pokličku hospodaření JHMD, pan Čajánek nám může vyprávět pohádky. Kraji konečně došla trpělivost, nějaké řešení mělo přijít už dávno. Hlavně žádné peníze už do bezedné díry nesypat.

Michal

Je to smutné, ale nelze než souhlasit. Jakýkoliv autobus (zrovna na Vysočině by to byla poměrně luxusní Setra) je lepší než hašišbedna nebo 50 let starý a olezlý Balm/ú.
Šatava to zachránil, díky mu za to, ale neudržel. Čajan k tomu přistupuje jako ke zlatému dolu, ale on to není zlatý důl, je to spousta práce idealistů typu Šatava – a s černou nulou na konci. Takže úzkokolejka přežít může, ale ne s Čajanem.

Boris Čajánek

Kraji Vysočina jsme nabízeli nová vozidla. On je ale nechce. Takže si to přeberte jak chcete. Nová vozidla by byla nasazenou od roku 2022, ale kraj chce hašišbedny. U kterých končí udržitelnost a modernizace byla pouze na 10 let. TU a Balmy jsou už muzejní kusy. Takže ano, kraj se musí rozhodnout, jestli chce úzkokolejku s novými vozidly, nebo se stávajícími vozidly nebo jestli ji nechce a bude tam třeba cyklostezka. Ale zodpovědnost je na Kraji Vysočina, respektive teď na hejtmanovi. Koncepci kraje ale přeci nemůže naplňovat porušováním platných zákonů.!

Standa

Dvacet let to fungovalo bez dotací kraje…. Šatava na tom asi nezbohatl, ale dokázal vydělat na náklady a něco málo pro sebe.
Pod Cajankem to najednou nejde…

Josef Kubeš

Standa: fungovalo bez dotací kraje? To asi fakt ne… Kraj platil vždy… Almužnu, ale vždy…

Tronda

Ale kdyby takhle jednali ČD, tak tu bude řev, co se to na tom kraji dovolují a ať koukají solit, jo tomu se říká stejný metr…

Boris Čajánek

Motoráky jsou dědictví po panu Šatavovi, pro modernizaci je pořídil on a projekt modernizace zahájil on. Pan Šatava neskončil černou nulou, ale daňovou povinností ve výši 6 mil z vytvořených rezerv, kdy na účtu společnosti tyto peníze fakticky chyběly! Daňovou povinnost si společnost splnila. Provozní ztrátu ze závazku veřejné služby společnost vykázala již za rok 2010, tedy za období pana Šatavy.

tuzemák

Ten projekt na „modernizaci“ a následně i tu firmu, tu vybíral také on? Neměly ty motoráky, ve výsledku vypadat úplně jinak?
Který rok končí udržitelnost těchto střepů, kolik kilometrů jednotlivé jednotky najely/ jak dlouho a která jednotka stojí v kopřivách. A kolik milionů odmítla EU proplatit z dotací?

Jan Tichavský

Jednoduše řečeno pan Čajánek JHMD vytuneloval, zadlužil se a teď chce ještě podojit víc stát, potažmo kraj. Otázka je spíš kam směřují ty peníze a kdo z nich nejvíc profituje?

Boris Čajánek

Peníze od krajů směřují do provozu, to potvrdila i kontrola v roce 2018. Peníze od SFDI jsou účelově určené pro zajisťeni provozuschopnosti tratě, z tělech nelze hradit náklady veřejné dopravy. Přemýšlíte stejně jako Kraj Vysočina – který argumentuje – “dostáváte peníze od SFDI tak z toho plaťte základní dopravní obslužnost.”. Takový postup ale odporuje zákonu.

Boris Čajánek

Bohužel základní smlouva byla uzavřena na období 2010 – 2019 panem Šatavou. Takže to je dědictví po panu Šatavovi.

Frantisek

Jakkoli jsem byl a zůstávám skeptický vůči dění posledních let na jindřichohradeckých úzkých, nemohu se ubránit dojmu, že kraj Vysočina skutečně nemá v úmyslu zachovávat a rozvíjet na svém území železnici, nýbrž jen budit toho zdání (viz chystaná selekce tratí v rámci IDS na subjektivně perspektivní a neperspektivní). Je sice smutné už jen to, že SFDI má přidělovat peníze výhradně dle objednané osobní dopravy (co třeba přesun nákladů na koleje), nicméně nechuť domluvit se a vyrovnat příspěvek na běžnou úroveň je výmluvná, ať už dosud platí cokoli. Lze jen litovat, že úzké koleje nebyly zavčasu protaženy na severu do Pelhřimova… Číst vice »

Michal

Na severu do Pelhřimova? 🙂 To by byla zajímavá varianta, ale cestou do Pelhřimova není vůbec nic, natož aspoň Černovice.
Jinak pro dopravní obslužnost kraje Vysočina úzkokolejka bohužel vede „odnikud donikam“, takže současný postoj „ať si jí Čajan strčí za klobouk“ je naprosto pochopitelný…

Boris Čajánek

Zkuste tímto argumentovat v obcích, kde je úzkokolejka jediným dopravcem a autobus tam v životě neviďěli a podle konceptu dopravy Kraje Vysočina ani neuvidí.

Standa

Severní vetev do Obrataně svůj význam v ZDO má. Jižní větev je vyloženě turistická záležitost…

Standa

Zrovna na úzké je nějaká významnější nákladní doprava sci-fi. Jednak tak není významnější poptávka a jednak nestandardní úzký rozchod s nutností překládky nebo podvalu je komplikace navíc.
Velká železnice je kousek, takže pokud budu mít více zboží na naplnění vagónů náboženství i více, je jednoduší dovézt to doJH, nebo Pelhřimova na dospělý vlak

Romanero

Když se to vezme kolem a kolem, JHMD jezdí fakt za almužnu. Silně mi to po provozní stránce připomíná KŽC, který ale jezdí za úplně jiné peníze.

Nicméně mám dojem, že JHMD ve smlouvě na něco zapomnělo a teď jde trochu s křížkem po funuse. Člověku trochu znalému věci je jasné, že za ty peníze se to vyjezdit nedá. Byť je tedy kraj v právu, je na místě přistoupit k věci fér a ve veřejném zájmu se dohodnout jako partneři. Pokud kraj bude trvat na svém, tak buď skončí provoz nebo zruinuje JHMD, obojí bude mít stejný efekt na cestujícího.

Marek Janík

No taky je třetí možnost, kraj má právo říct „pokud máme teda platit XYZ za vlkm, tak to už je moc a radši to necháme na autobusech“ …. a The End

Boris Čajánek

Podle hesla “nejlevnější doprava je žádná doprava”….. bez ohledu na místní obyvatelstvo , obce a dopravní obslužnost.

svojsin

Proč „žádná doprava“?
Ta trať je pro ZDO lehce nahraditelná a pro turistiku stačí ta do Nov.Bystřice.

Boris Čajánek

Tak zaroste v křoví……????
Turistický provoz občasnými vlaky ji neužíví. Pokud je v dopravním koncepci Kraje Vysočina, tak by Kraj Vysočina měl vytvořit podmínky pro její zachování . JHMD už to stálo dost peněz a nebude pořád doplácet na ztrátový provoz v závazku veřejné služby, kterou si objednává kraj. ČD také jistě nedoplácí!

svojsin

Netvrdím, že má zarůst křovím, ale nic víc než turis. atrakce to budoucna stejně nebude, viz Rakousko apd..
Argumentovat ZDO je trochu mimo, neboť ta trať je nahrazena ve většině už dnes, šlo by max. o doplnění některých spojů, hlavně o víkendu.
Pro některý obce by to bylo naopak přiblížení veřejné dopravy.
V reálu úzkokolejka tvoří dnes jen poněkud drahý doplněk busům a autům, každý kdo se do té oblasti dostane, se o tom může přesvědčit sám, kde je pravda…

Boris Čajánek

Ne každý má auto a ne každý může řídit, s ohledem na věk. Toto zjednodušené vidění světa může mít také varianty: nejlevnější je žádná doprava, a ještě to je ekologické. Pokud dopravní obslužnost patřil k úrovni společnosti a stavu civilizace, má k ní patřit i dodržování zákonů. Samozřejmě může být řešením, že budeme chodit pěšky nebo jezdit na koni. Pokud ale má být zachovaná úzkokolejka, potřebuje aby kraj plně hradil dopravní obslužnost, když si ji objednal. Pokud chce autobusy, také je bude muset platit se ziskem. Nechceme nic jiného, než dodržování zákona.

svojsin

Ale já nikde neříkám, že nechci zajistit občanům ZDO, právě naopak,( či nedodržovat zákony ČR).
Ne vždy je to ale výhodné vlakem a nemyslím jen z pohledu ekonom. ale často i dostupnosti.

Marek Janík

Nevím za co mínusy, taky bych chtěl, aby jezdily vlaky Mutěnice – Kyjov, jenomže kraji vyšlo několikanásobně levněji objednat autobusy, tak to tak prostě je. Je to smutné, jistě. Zas ale kdyby to kraj neudělal, těžko ho pak označit za dobrého hospodáře.
Mínusovat můžeme, ekonomická realita je věc jiná.

Boris Čajánek

Proto je Kraj povinen zpracovat dopravní koncepci a jeho jednání má být předvídatelné a v souladu se zákonem. Nemůže ale kázat vodu a pít víno. Podepsal smlouvu do roku 2024 a musel si být vědom, že provoz má oprávněné náklady! Nejde o nic jiného, než o dodržování zákona! My jsme výkony nesoutězili , každé čtvrtletí předkládáme vyúčtování v souladu se smlouvou a kraj ho “hodí do koše” a spoléhá na to, že poslušně budeme pořád “zachraňovat úzkokolejku” . Copak nemáme nárok ani na mizerná 2% zisku? Vy snad chodíte do práce zadarmo, protože jste nadšenec?

Jiří Tulipán

Trochu se v článku ztrácím. JHMD při předkládání cenové kalkulace nepočítalo s poplatkem za dopravní cestu a teď ji chtějí proplatit extra, nebo kraj kouknul do cenové kalkulace a řekl – poplatek za dopravní cestu škrtnout, ten Vám neproplatíme.

Marek Janík

Taky su z toho jelen. Jakože je nějaká smlouva, kde je cena za kilometr ne? Smlouvu podepsaly obě strany. A pokud je cena nízká a nekryje náklady, tak si to někdo blbě spočítal. Za chyby se platí, v lepším případě penězma. Nebo mi něco uniká?

Boris Čajánek

Jedná se o veřejnoprávní smlouvu uzavřenou v přímém zadání. Poplatek za dopravní cestu se účtuje podle skutecňe realizovaných a ujetých kilometrů a váhy vlaku. Kalkulace slouží pro platbu záloh a po vyůčtováni by měla být uhrazena prokazatelná ztráta, tedy rozdíl mezi příjmy z jízdného a ekonomicko oprávněnými náklady a uhrazen zisk ve výši 2 %. Stačí toto vysvětlení?

Marek Janík

OK, několik otázek:
a) komu se platí poplatek za DC, tyto tratě přece nespravuje SŽDC
b) poplatek dříve vůbec nebyl nebo byl v jiné výši?
c) smlouva je napsaná ve smyslu, že dopravce sám neví kolik ho to bude stát, až na základě výsledků předloží kraji kolik byla ztráta a ten to uhradí… ?

Boris Čajánek

Podle EU se poplatek platí vlastníku DC, pokud vlastník provozuje i dopravu, musí mít oddělené účetnictví. Tyto podmínky plníme a kraj si jejich plnění i zkontroloval. Poplatek je uveden v Prohlášení o dráze, které v souladu se zákonem zveřejňujeme. Výpočet poplatku v roce 2018 zkontroloval ÚPDI. Smlouva by měla určit zálohy podle skutečnosti předchozích období nebo podle nákladů jiného řádně vedeného podniku. Kraj ale požaduje uzavření smlouvy bez poplatku s uvedenou maximální úhradou na vlkm bez ohledu na to, jaké jsou skutečné náklady a bez ohledu na to, kolik platí jinému drážním dopravci za vlkm. Teď se kraj chystá uzavřít… Číst vice »

Marek Janík

Díky za info a vysvětlení. Čili „ušetříte“ sice na SŽDC, ale zase si musíte zajistit provozuschopnost tratě sami, takže poplatek za DC se mi jeví oprávněný.
Tady každá rada drahá. No pokud kraj víc dát nechce, asi jediná možná odpověď – další období nepodepíšeme, nemůžeme jezdit v mínusu.
Pokud je to ale aktuálně nějak nastavené, možná by kraj nemohl zaplatit zpětně (ani kdyby chtěl), protože by na to vletěli právníci (tady je těžké se pouštět do nějakých spekulací). Ale bojím se, že aktuálně taháte za kratší konec provazu.
Tak snad to dopadne OK, dohodou obou stran.

Boris Čajánek

Děkuji, dohodě se nebráníme.

Standa

Náklady na DC budete mít logicky nižší než ČD. Takže požadavek na nižší částku je relevantní

Alibaba

Takže rozdělení na dvě společnosti „JHMD koleje“ a „JHMD vlaky“ by taky nepomohlo? (takové polo konstatování – polo otázka)

Boris Čajánek

Kraji Vysočina jsme předložili projekt rozdělení společnosti na dvě samostatné společnosti:
– dopravce v závazku veřejné služby a
– provozovatele dráhy.
Kraj rozdělení odmítl s argumentem, že by musel hradit poplatek za použití dopravní cesty.
Kraj zastává názor, že za použití dopravní cesty pokud je ve vlastnictví JHMD se platit nemusí, a že pokud dostáváme finanční prostředky na udržení provozuschopnosti dráhy, tak máme jistě dostatek peněz na dofinancování prokazatelné ztráty ze závazku veřejné služby v drážní dopravě, kterou si u nás objednává.

Alibaba

Dík za odpověď.
Kraj vám může rozdělení na dvě (a více firem) zakázat?
Ono hrozí, že by vám vypověděl smlouvu úplně? 🙁
Jinak vám přeji, aby jste ve sporu s krajem Vysočina uspěli jakoukoliv cestou.

Standa

Jaký poplatek za DC?
Těleso tratě vsnad patří JHMD…
Právě proto,cze nemusíte platit DC a zaměstnance externí firmy zajišťující provoz ( jako to dělají CD ve vztahu k SŽDC), tak byste snad měli být schopni jezdit výrazně levněji než dopravci na státních kolejícj.

Petr Šimral

Nikoliv. Držba a údržba jakéhokoliv majetku nese náklady. Vy bydlíte v čem? Nepodílíte se na ceně toho, kde bydlíte? To mi tedy vysvětlete, co je hypotéka nebo jak je stanovena výše nájmu…

Standa

Naklady tam samozrejme jsou, ale udrzbu si delate sam, svymi lidmi, nemusite platit jine firme jako SZDC, ktera si z principu veci nauctuje vice. Navic technicke pozadavky na DC jsou u uzkorozchodek nizsi ( proto se tenkrat staveli, jsou levnejsi) , mate tam nizsi rychlost i nosnost, tudiz i udrzba by mela byt levnejsi nez u velke drahy

Petr Šimral

Zaznělo zde, že kraj platí za provozování dráhy na JHMD asi 6 x méně. Opravdu si myslíte, že náklady na provozování dráhy jsou taky 6 x nižší?

Boris Čajánek

Naše společnost je vertikálně orientovaný železniční podnik dle legislativy EU. Náklady a výnosy z jednotlivých činností musí být přísně účetně oddělené. Takže náklady s údržbou tratě jsou účetně oddělené od nákladů na zajištění dopravní obslužnosti v závazku veřejné služby. Důvodem je rozdílné zdroje financování. SFDI spolufinancuje přísně účelově udržení provozuschopnosti dráhy. Oproti tomu objednatel hradí pouze prokazatelnou ztrátu ze závazku veřejné služby. Potíž je v tom, že Kraj Vysočina se domnívá, že z peněz SFDI můžeme a budeme spolufinancovat základní dopravní obslužnost. To by bylo v rozporu se smlouvou se SFDI a ani to není reálně možné, protože výkony při… Číst vice »

Boris Čajánek

Poplatek za použití dopravní cesty je oprávněným a předpokládaným příjmem provozovatele dráhy. Zjednodušeně – z poplatku hradíme řízení provozu, které nám zajišťuje SŽDC a dále investujeme do tratě. Pokud bychom nezpoplatnili použití dopravní cesty, byli bychom plně odkázáni na finanční prostředky od SFDI. Další zásadou je, že přístup k dopravní cestě musí být transparentní a nediskriminační. Každý dopravce musí tedy na naší trati zaplatit za použití dopravní cesty v souladu s prohlášením o dráze. Poplatek je oprávněným nákladem dopravce. V podnikání platí zásada, že majetek má generovat výnosy.

Boris Čajánek

Kraj ústy hejtmana řekl : nikdy jsme neplatili a nikdy platit nebudeme! Asi Vysočina nepatří do EU.

Josef Kubeš

Čajánek zapomíná na jednu věc – kraj může klidně vybrat jiného dopravce, takže provoz na Jindřichohradecké úzké nestojí jen na něm. JHMD nerovná se Jindřichohradecká úzkokolejka. JHMD musí na infrastrukturu dopravce pustit za cenu stanovenou výměrem… A to by bylo asi nejlepší – ať se JHMD stará o infra, Čejen bude rád, že je přicucnutý ke státnímu cecku a dopravce ať není zatížen dluhy JHMD proste jezdí. Otázka co s parním provozem, protože aktuálně není ze 4 lokomotiv k dispozici de facto žádná. Jako místnímu je člověku až do pláče kam to tato individua dotáhla. Solární elektrárny byl lepší byznys,… Číst vice »

PetrB

To je sice krasny, ale kdy by to jezdil? Jako ze CD stahnou nektere sve vlaky ze Slezska? Nove vlaky na uzkorozchodnou trat v CR take nikdo nema a pochybuji ze nektery soukromy dopravce by do toho sel… mozna tak max. Arriva vlaky. Dalsi veci je, ze by se musela Vysocina domluvit s Jihoceskym krajem jinak hrozi, ze jeden dopravce by jezdil jen na useku Vysocina a druhy (JHMD) na useku Jihoceskeho kraje… a Jihocesky kraj se s Vysocinou domlouvat nejspise nebude, kdyz ma uzavrenu dlouhodobou smlouvu s JHMD. Asi nejlepsim resenim by bylo kdy stat organizoval verejnou dopravu napric… Číst vice »

Boris Čajánek

S Krajem Vysočina se snažíme dohodnout už 8 let. Ale hejtman se dohodnout nechce…. Vymlouvá se na péči o krajský rozpočet, ale ztrácejí se u něj peníze, které posílá stát dopravcům prostřednictvím Memoranda. I když by to kraj nic nestálo, požaduje po nás, abychom plnili závazek se ztrátou. Hejtman poškozuje úzkokolejku bez ohledu na obyvatele, kteří jsou na ni odkázáni , ostatní cestujici a turisty. Poškozuje úzkokolejku bez ohledu na její historickou a technickou hodnotu. A nedodržuje zákony. To se musí změnit. SFDI podmiňuje příspěvek na udrženi provozuschopnosti tratě zpoplatněním použití dopravní cesty. Takže nemáme jinou možnost. Bez úzkokolejky krajina… Číst vice »

PetrB

Já myslím, že je to dobře popsano v článku, ikdyž se týká MHD, ale má souvislost i s další veřejnou dopravou : „Kam se poděli srdcaři dopravních podniků?“
Odkaz: http://www.vlcoun.cz/index.php/nase-nazory/4395-nazor-kde-jsou-srdcari-dopravnich-podniku

K.L.

ČHŽ žije jen z turistického provozu bez dotací už mnoho let…………….

note

Není pravda, poslední data jsou k 1.1.2017, ale třeba za rok 2016 dostali 27.000eur dotaci. Zároveň sami říkají, že bez 17.000 hodin, které pro ně odmakali dobrovolníci, by neměli šanci přežít. A jen citace z jejich výroční zprávy: Napriek všetkým pozitívam, úspechom a uznaniam však stále zostáva smutným konštatovaním fakt, že nebyť každoročného až neuveriteľne zanovitého nasadenie predovšetkým zahraničných dobrovoľníkov a občasnej významnej grantovej finančnej pomoci opäť väčšinou zo zahraničia (Slovensko-švajčiarsky revolvingový fond, Maďarsko-slovenský cezhraničný projekt EU) – vzťah domácich zodpovedných inštitúcií k ČHŽ by železničku „pri živote“ neudržal… Pokiaľ nedôjde v budúcnosti k zásadnej zmene vzťahu predstaviteľov zodpovedných inštitúcií… Číst vice »

K.L.

Převedení regionální železniční dopravy na kraje zřejmě nebylo příliš rozumné, neboť každý kraj si hraje na svém písečku, což se negativně projevuje hlavně na tratích překračujících hranice krajů.

Boris Čajánek

Pane Kubeši, pochybuji, že jiný dopravce bude jezdit s kalkulovanou ztrátou jako to chce Kraj Vysočina po JHMD. Jiný dopravce by také musel hradit poplatek za použití dopravní cesty. Zdá se, že jste nepochopil základní princip závazku veřejné služby v drážní dopravě, tedy úhradu ekonomicky oprávněných nákladů včetně přiměřeného zisku dopravci. Kraj Vysočina po osmi letech provedl kontrolu u JHMD a nezjistil žádné porušení příslušných zákonů ve vykazování nákladů a tržeb. Pouze pan hejtman řekl, že ho to nezajímá a poplatek za DC nikdy neplatil a platit nebude. A že se na kraji ztrácejí peníze, které posílá stát na zajištění… Číst vice »

Josef Kubeš

Pane Čajánku, pokud jste to opravdu vy – já Vám rozumím co chcete říct a za normálních okolností bych souhlasil, ale víme, jak to celé začalo – nepovedenou modernizací vozů M27, která firmu zadlužila. A ruku na srdce, proč by měl kraj chtít platit více za takové střepy, které mají věčně nějaké poruchy – od klimatizace přes WC až po to, že někdy ani nejezdí. Jízda je v tom otřesná. Pro dopravní obslužnost to nejhorší, co se mohlo na kolejích objevit… Vy byste si také nekoupil auto, u které ho Vám výrobce naslibuje hory doly a pak Vám dodá Trabanta… Číst vice »

Boris Čajánek

Pokud z parního provozu musíme doplácet na věrejnou dopravu, protože nás nutí jezdit za podnákladovou cenu, tak se to určitě projeví na stavu techniky. Ptejte se, jak je možné že máme jezdit za zlomek ceny, za které jezdí třeba ČD. A M 27? Proč ji pan Šatava koupil? Bylo to jediné dostupné úzkokolejkolejné vozidlo na trhu? Já to začal řešit až když už byla podaná žádost o dotaci a zrušené výběrové řízení, kdy dodavatelem měla být firma , ve které byl pan Šatava společníkem. Přitom byl předsedou hodnotící komise, která firmu vybrala. Opravu Maletky jsem také zdědil, pan Šatava ji… Číst vice »

Josef Kubeš

Z dostupných zdrojů jsme se nějak dozvěděli, jak asi měla M27 vypadat, kdyby modernizaci dokončilo předchozí vedení. Mě nejde ani tak o to, že se M27 modernizovala, to mi připadalo jako dobrý nápad, ale jak to dopadlo. Možná jste měli zůstat u toho, jak to vozidlo vypadat mělo, ne se snažit udělat pouťovou atrakci. Jinak ty záležitosti kolem jsou celkem zajímavé, nicméně chápu, že jako běžní fandové úzkokolejky se k tomu nedostaneme. Nevnímám Šatavu jako boha, který dělal vše dobře, z pohádek jsem již vyrostl, jen vnímám poslední dobou ohromné změny k horšímu. Věřím, že postupně se Vám situaci stabilizovat… Číst vice »

Boris Čajánek

Pokud máte na mysli nákres vozidla, který byl použit v presentaci pro kraje, tak ten máme také. Bohužel, jiná významnější dokumentace se ve společnosti nenašla. Ale přiznejme si, modernizace byla maximálně na 10 let. Řešení je v pořízení nových vozů, s předpokládanou životností nejméně 30-35 let. Při správné údržbě mohou vydržet i déle.

Josef Kubeš

Mimochodem, když už Vás zde máme, je nějaká šance, že se s NTM dohodnete a U47 by se Vám vrátila zpět?