Zaměstnanci Boeingu jdou do stávky, zvýšení mezd o čtvrtinu nestačí

Výroba Boeingu 737 MAX 8. Foto: BoeingVýroba Boeingu 737 MAX 8. Foto: Boeing

Stávka začala dnes. Jak dlouho potrvá, není zatím jasné.

Odebírat
Upozornit na
guest
30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Y.K.

Celkem se čekalo, že jednání s odbory bude tuhé. Je to po 10 letech od poslední dohody a dnešní vedení nemá vůbec dobrou pozici na rozdíl od tehdeších řezníků.

Jan

Bylo by dobré zmínit, že nejde jen o první stávku od roku 2008 ale taky o první zvyšování smluvní minimální mzdy od roku 2008! Z tohoto pohledu je těch 25% naprosto směšných a nedivím se, že to odmítli.

Petr

Boeing stejně jako Intel a další velké společnosti začaly před ani ne deseti lety s DIE (Diversity, Inclusion and Equity). Neboli lidé se nanabírají podle toho, jestli jsou pro danou pracovní pozicí vhodní, ale vybírají se podle toho do jaké menšiny patří a jakou mají barvu kůže. Kompetentní stávající zaměstnanci nechtějí pracovat s nekompetentními příchozími a dávají výpovědi. Šikovní lidé, kteří nemají vhodnou barvu kůže nebo nejsou nějaká menšina, nedostanou příležitost. Výsledkem je, že Boeingu padají letadla a Intel už předhonila konkurence a čeká ho osud Nokie.

Kolemjdoucí

Zajímavé. A že jen tyhle dvě firmy. Nvidia je celá bílá? Apple? Microsoft?

Pro kolik amerických velkých firem jste dělal?

Problém Boeingu a Intelu je neschopné cifršpionské vedení, ne hiring lidí různé barvy pleti.

Petr

Míra DIE se u různých firem liší. Boeing a Intel jsou nejlepším příkladem. Například Elon Musk na diverzitu kašle. Nejde o lidi jiné barvy pleti, i černoch může být schopný, jen je jich v populaci schopných málo. Pokud chce mít firma stejné zastoupení černochů jako je v populaci, tak ji nezbyde nic jiného než najmout i černochy a hlavně černošky (+bod za ženu), kteří ale nejsou na pozici dostatečně kvalifikovaní narozdíl od bělocha nebo východního asiata, kteří ale příležitost nedostanou.

Y.K.

Dávt za příklad Elona Muska je poněkud mimo. Ten člověk je deprivant bez sociálního smýšlení a kašle na lidi obecně. Na Boeingu nebo Intelu není v poměrech USA vůbec nic mimořádného, mimořádné je to, že jejich (čistě bílé) vedení v obou případech usnulo na vavřínech technologické špičky, konkurence je předjela a teď „čumí jak trubky“ proč jim ujel vlak. Diverzita s tím nemá vůbec co dělat. Obávám se také, že máte velmi zkreslenou představu o složení amerického obyvatelstva. Některé žvásty jsou vyloženě hloupě rasistické (poslední věta) bez jediného podkladu realitou. V dokumentech Boeingu najdete, že zaměstnanců černé pleti je 7,5… Číst vice »

Pzag

A kolik těch zaměstnanců je adekvátně kvalitních? Propad přijatých afroamericanu na jejich univerzity poté, co jim zakázali je zvyhodnovat hovoří o mnohém.

digi

No když se podíváte na demografická ( neplést s demagogická ) data tak zjistíte že až tak moc velké proprad se nekonal a ty vaše afroamericany nahradili asioameričani.. Ale chápu , máte mezi nimi spoustu přátel a tak nemůžete být…

pzag

Ona je otázka, jestli cifršpionské vedení a DEI spolu nesouvisí, že. Zejména v okamžiku, kdy má vedení na plnění DEI navázané bonusy. Stejně tak, velké firmy mají obrovskou setrvačnost a ani samotný MS není úplně bez problémů v některých oblastech že? O tom, jak dopadly některé firmy třeba z herního světa ve světle „progresivní“ politiky asi netřeba hovořit. Video Boeingu o DEI a podpoře zaměstnanců, které víceméně zmizelo z internetu a našel jsem ho jenom na TikToku působí naprosto směšně. A Boeing přišel o dobré lidi, přišel o know-how, na všechno nestačí jenom papír, pokud vůbec existuje a je bůh… Číst vice »

Y.K.

Tam bude hlavní problém opět ve vedení, které je mimo realitu a dovoluje vést marketing naprosto směšným směrem. Klasický obrázek té doby a korporátu, místo (ač taky klišé) nějakého opěvování jedné rodiny co dělá skvělá letadla (ehm, v minulosti), prostě najmutá agentura udělá nějaký dementní klip zcela odtržený od firmy splňující korporátní zadání. To že už dříve zařízli výhody typu placení zaměstnancům na důchod a snad i nějaká omezení ve zdravotním pojištění, což je v USA zásadní věc, k tomu zmrazené platy na dekádu, pak se jim na to špičkoví experti vykašlou a firma se jim naplní „začátečníky“, přethá se… Číst vice »

Náhodný Kolemjdoucí

A teď trochu jinak – Boeing při vyjednávání před deseti lety dost vyběhl se zaměstnanci. Tohle vítězství sice zlepšilo finanční výsledky, ale pro Boeing mělo své následky – mnoho zaměstnanců postupně přešlo jinam. A pak přišel covid, kdy mnoho starších srdcařů odešlo do důchodu. Výsledek? Ještě před covidem měla víc než polovina zaměstnanců Boeingu ve výrobě víc než šest let zkušeností, dnes je takových méně než čtvrtina. A sehnat nové šikovné zaměstnance? Hodně štěstí, když nástupní mzda na odborné pozice ve výrobě je u Boeingu nezřídka někde na úrovni rozvážky jídla nebo zaměstnance kavárny. Samozřejmě u Boeingu bude přibývat žen… Číst vice »

Air Traveller

Takokvé typické odbory, jak je známe i u nás… firma v krizi, tak ji dáme ránu z milosti.

Kubrt

Kde u nás daly odbory firmě ránu z milosti? 1997 a Dušek, to firmě neprospělo, ale aktuální dění u Boeingu mi přijde jako mnohem silnější káva.

Air Traveller

Nemám na mysli „dokonanou“ ránu z milosti… ale obecně nenasystné požadavky i v dobách, kdy se ne tak uplne daří.

Kubrt

Mě tedy připadá, že odbory v ČR jsou obecně docela umírněné.

JGR

oproti CGT

Franta Chcípák

Ochota zaměstnanců uskromnit se ve prospech firmy v těžkých časech je přímo úmerná ochotě firmy podělit se se zaměstnanci o výnosy v časech hojnosti.

Jan Tichavský

To je bohužel pravda, funguje to jen někde (v menších firmách). K tomu si přidejte, že vyšší management a ředitelé dostávají bonusy a zlaté padáky i v případě, že vedou firmu do ztráty, ne-li přímo do krachu, a za jejich vedení se ukážou nedostatky, za které musí firma platit tučné odškodné. Pro běžné zaměstnance je takový přístup naprosté sci-fi.

Jan Tichavský

Jako jo, 25% navýšení není zrovna málo. Být zaměstnavatelem, tak bych to navýšení postupně snižoval za každý den, kdy mi stávka způsobí ztrátu.

JGR

Ještě že má čeština kondicionály. Mohl byste řídit tak bleší cirkus

JGR

to jako když je firma v krizi tak zaměstnanci se mají vzdát výplat??

Air Traveller

on po nich nekdo chce, aby se vzdali vejplat?

Jan

Vzhledem k tomu, že poslední dekádu nepřidávali prakticky nic, tak ano. Pokud nedorovnávají inflaci, tak se zaměstnanci každý rok vzdávají čím dál většího podílu výplaty.

Y.K.

Tak hlavní problém asi je, že firma na to musí mít. Pokud ne, tak musí propouštět. Peníze si netisknou. Poněkud problém je to, že se nepodělili v bohatých časech, takže zaměstnancí moc ohledy mít nebudou a není se co divit. Ale může to mít následky.

JGR

ne pouze extrapolace ad absurdum tvýho hloupýho výroku, viz výše

Jan Novák

Zachvilku bude Boeing historií, stejně jako McDonnell Douglas…

Jsem zvědavý, kdo ze čtyřky Lockheed Martin, UTC, GE a Northrop Grumann to po nich převezme a jakými letadly budeme za pár let létat

Dejf

lockheed po převzetí sikorski zaříznul s-76, protože je to čistě civilní projekt a na jeho řízení nemají vybudovanou infrastrukturu. prostě s civilama nedělaj. otázkou je, jestli by zrovna sousto jako boeing chtěli zkousnout. teda spíš si nasadit tu veš do kožichu…

Otakar

Není náhodou, že McDonnell Douglas fúzoval s Boeingem, což změnilo celou firemní kulturu Boeingu, kdy výsledky toho vidíme dnes.

hor411

Pravda

Y.K.

On je přeci jen rozdíl mezí zánikem a spojením firem. Zanikla značka McDonnell Douglas, ale firma nezanikla. Pronikla do Boeingu (a do jisté míry jej vnitřně ovládla – dokonce i logo fimy s letadýlkem kolem planety).

Na zánik ještě nejsou, ale měli by s tím urychleně měco dělat, protože vliv ztrácí.