Zakletá D49: Zlínský kraj a ministerstvo dopravy spojily síly pro jednání s ekology
D49 bude druhým dálničním spojením se Slovenskem po D2. S jejím dovedením na hranice se počítá v první polovině 30. let.
Ministerstvo dopravy a Zlínský kraj se nevzdávají myšlenky na zbudování dálnice D49 napříč Valašskem. Obě strany tento týden podepsaly memorandum o spolupráci, které má mimo jiné zaručit, že kraj a stát budou „postupovat ve vzájemné shodě“. Mělo by také vést k jednání s ekologickými spolky, které dálnici blokují.
„Jsem rád, že ministerstvo dopravy považuje výstavbu dálnice D49 za prioritní projekt rozvoje dopravní infrastruktury. Jde totiž o významnou mezinárodní tepnu, která umožní další propojení Česka se Slovenskem,“ uvedl dopravní náměstek zlínského hejtmana Radek Doležel. Na slovenské straně má na dálnici D49 navazovat rychlostní silnici R6 vedoucí přes Púchov ke slovenské dálnici D1.
Příprava a budování D49 se vleče dlouhá léta a vymyká se tuzemským zvyklostem. Dálnice se začala stavět už v září 2008, a to v nejdelším úseku Hulín – Fryšták. V červenci 2010 ale stavbu pozastavilo ministerstvo dopravy. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tak po více než deseti letech usiluje o druhé „první kopnutí“. Na stavbu je dlouhodobě podepsána smlouva se zhotoviteli.
Cesta k opětovnému zahájení stavby dálnice D49 ale bude pro ŘSD ještě trnitá. Ministerstvo dopravy sice v prosinci vydalo stavební povolení, proti němu ale přišlo šest rozkladů. Čtyři podaly spolky a organizace (Vizovické vrchy, Spolek pro ekologii Kostelec, Egeria a Děti Země) a dvě fyzické osoby. Rozklady přišly nejprve prázdné, stěžovatelé je museli na výzvu ministerstva doplnit. Doplněné rozklady jsou si podobné.
Dálnice, která má být druhým dálničním spojením se Slovenskem po D2, bude měřit téměř 60 kilometrů. S jejím dovedením na hranice se počítá v první polovině 30. let.