Zakletá D11. Úsek na polskou hranici se začne stavět nejdříve v září, připustil šéf ŘSD
Budimex má ještě šanci doplnit požadované reference.
Spory kolem výběru vítěze největší dálniční zakázky v Česku povedou k dalšímu oddálení zahájení stavby. Namísto původně plánovaného zahájení loni v prosinci nyní generální ředitel ŘSD připouští, že stavba dálnice D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem začne nejdříve v září.
„Reálně se nezačne stavět dříve než na konci třetího kvartálu,“ řekl v podcastu zveřejněném na stránkách ŘSD. Lze totiž očekávat, že se nyní bude svému vyloučení bránit Budimex. Ten se stal s nejnižší cenou vítězem, tento týden ho ale ŘSD vyloučilo. Místo stavby teď hlavní ruch probíhá v advokátních kancelářích.
ŘSD po stížnostech Metrostavu vyloučilo polský Budimex ze soutěže na D11 na hranice
„Je to bohužel další zdržení. Tato bitva má negativní dopad do toho, že se dálnice nestaví, i když příprava je z naší strany hotová,“ uvedl Mátl. I když zahájení prací bylo původně naplánované na zimu, část zakázky už mohla běžet.
Mátl v podcastu současně vysvětlil, proč ŘSD změnilo názor a Budimex nakonec vyloučilo. Podle něj jde o reakci na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. I když má ŘSD na splnění reference jiný právní názor, rozhodlo se řídit stanoviskem ÚOHS.
Opakovaná výzva ke splnění
Spor, který vznikl napadením vítězství Budimexu sdružením firem vedeném MI Roads se týká splnění reference na stavbu tunelu o délce nejméně 100 metrů. „Dali jsme jim další šanci, aby zaslali požadované reference podle rozhodnutí ÚOHS. I přes opakované výzvy se ale tak nestalo,“ dodal Mátl. Splnit požadavek mohou ještě pak během patnáctidenní lhůty na odvolání. Rozdíl v nabídce oproti druhému MI Roads je 340 milionů korun.
Budimex již potvrdil, že se odvolá. „Za námi podanou nabídkou si však i nadále stojíme. Podáme proto odvolání a věříme, že bude nakonec rozhodnuto v náš prospěch. Máme neochvějnou důvěru v naše schopnosti, reference a náš tým. Od samého počátku jsme do daného výběrového řízení investovali velké množství energie. Vzdát se nyní by tak odporovalo samotnému duchu naší společnosti,“ uvedla mluvčí firmy Diana Zyglewská.
Stavbu zdržely loni i Děti Země, které podaly rozklad proti stavebnímu povolení. Ten nakonec ministr dopravy zamítl.