Letecké společnosti Letectví Lidé

Zakladatel Norwegian odchází z vedení aerolinek, firma vylétla ze ztrát

Boeing 787 společnosti Norwegian. Foto: Norwegian
Boeing 787 společnosti Norwegian. Foto: Norwegian

Zakladatel a šéf norské letecké společnosti Norwegian Air Shuttle Bjørn Kjos odchází z čela firmy, ze které vybudoval významného evropského hráče v leteckém byznysu, o jehož budoucnosti pravidelně spekulují jeho konkurenti. Konec v čele firmy oznámil dnes při prezentaci výsledků za druhé čtvrtletí.

Dvaasedmdesátiletý Kjos zůstane ve firmě ještě jako poradce nového šéfa, kterým se stal dočasně stávající finanční ředitel Geir Karlsen. Firma jako předsedu představenstva zvolila do roku 2021 dánského manažera Nielse Smedegaarda, který dosud vedl společnost DFDS, která je největším provozovatelem trajektů na světě a v minulosti působil v leteckých společnostech SAS a Swissair.

Soustředím se na strategické projekty, které jsou pro budoucnost Norwegian klíčové,“ řekl Kjos. Aerolinku založil před 17 lety, vybudoval z ní dopravce s 11 tisíci zaměstnanci a 162 letadly. Kjos v minulosti létal jako vojenský pilot na stíhačkách, vystudoval práva. Díky velké expanzi Norwegian se stal jednou z hlavních postav evropského letectví.

Bjørn Kjos, dosavadní šéf a spoluzakladatel Norwegian. Foto Kristoffer Sandven / Norwegian
Bjørn Kjos, dosavadní šéf a spoluzakladatel Norwegian. Foto Kristoffer Sandven / Norwegian

Kvůli vysokým ztrátám se v minulosti spekulovalo o tom, zda Norwegian mohou přežít dál. Loni se mluvilo o zájmu International Airlines Group (IAG), která dokonce koupila několik procent Norwegian. Z nákupu vlastník British Airways ale nakonec vycouval. Do Norwegian se pravidelně trefuje především Ryanair a jeho šéf Michael O´Leary, který několik let předvídá brzký konec skandinávského dopravce.

Firma loni začala brzdit rychlý růst a zaměřila se na návrat do zisku, a to především skrze snižování nákladů. Dnes zveřejněné výsledky ukazují, že firma by mohla dál přežít.

Podle zveřejněných výsledků firma meziročně zvýšila tržby o 19 %, ukazatel EBITDAR (zisk před zdaněním, úroky, odpisy, amortizací a náklady na restrukturalizaci nebo nájmy ) stoupl o více než třetinu. Čistý zisk naopak klesl, což firma ale vysvětluje vysokým ziskem v loňském druhém čtvrtletí kvůli kurzovým ziskům a jednorázovým prodejům majetku.

Firma se snaží od loňského roku výrazně redukovat své náklady a získat další hotovost, část letadel prodala, odložila nákupy dalších. Uzemnění letadel Boeing 737 MAX přineslo podle firmy ztrátu zhruba 400 milionů norských korun.

Norwegian si pochvaluje lepší výsledky především ve své síti dálkových linek, kde došlo ke zlepšení všech klíčových výsledků. Norwegian zařadil do flotily další čtyři dreamlinery. O úspěchu firmy na dálkových letech svědčí i nenápadný fakt: nejvíce tržeb má firma už od amerických zákazníků a je největší evropskou aerolinkou na letištích v New Yorku a Los Angeles.

Firma dál optimalizuje svoji přebujelou síť linek, část zrušila. Norwegian se daří prodávat dražší letenky: počet cestujících sice stagnoval na 10 milionech, příjmy však stouply o 19 %. Firma se dál nebrání vstupu nového investora, podle dnešní prezentace je možné očekávat případné oznámení založení společného podniku s jiným hráčem během několika týdnů.

 

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll