Základ je mít 1500 studených piv na palubě, říká před startem vlaků do Chorvatska Radim Jančura
Společnost RegioJet čeká v úterý největší experiment v její historii. Poprvé vypraví vlaky z Prahy do chorvatské Rijeky. Za dva
Společnost RegioJet čeká v úterý největší experiment v její historii. Poprvé vypraví vlaky z Prahy do chorvatské Rijeky. Za dva týdny firma prodala třicet tisíc jízdenek, od 11. července proto bude jezdit denně. „Věřím, že celý projekt bude v zisku,“ říká majitel RegioJetu Radim Jančura.
Kde jste na nápad s vlaky do Chorvatska přišli?
Je to jeden z výsledků celé situace kolem koronaviru, kdy se provoz výrazně utlumil a přemýšleli jsme, co dál.
Sám do Chorvatska jezdíte?
Osm let jsem tam nebyl, radši jsem v poslední době jezdil do Řecka nebo na chalupu. Ale pochopil jsem, že zájem o cesty do Chorvatska by kvůli uzavření některých zemí mohl být velký.
Kolik času uplynulo od nápadu po oznámení prodeje jízdenek?
Zhruba měsíc a půl. Měli jsme výhodu, že v Maďarsku již pro naše chystané spojení do Budapešti máme vybraného partnerského dopravce, tam to šlo jednoduše. V případě Slovinska a Chorvatska to byla úplná novinka – poprvé RegioJet spolupracuje se státními dopravci. Ale velmi nám pomohli velvyslanci obou zemí v Česku. Jakmile se věci daly do pohybu, šla jednání už velmi dobře. Myslím, že nám pomohlo i to, že se provoz po celé Evropě prakticky zastavil a byli rádi, že se něco takového chystá. Jízdní řád se měnil do poslední chvíle.
Několik let jezdily do Chorvatska vaše autobusy. Proč vás nenapadl vlak dříve?
Nebylo čím jezdit. Kdybychom nekoupili letos dalších devět lehátkových vozů po DB, projekt by nemohl vzniknout.
Okolo těchto vozů se šíří dost mýtů, jaký komfort nabídnou?
Jsou klimatizované, ale cestující si v kupé může otevřít okno.
Nepřemýšleli jste, že požádáte Chorvatsko o marketingovou podporu za to, že jim přivezete tolik lidí?
Ne, tohle je myšlení státních dopravců nebo Ryanairu. My máme spočítané, že bychom měli být v zisku i bez toho.
Při jaké obsazenosti?
Kolem 90 %. Věřím tomu, že jí dosáhneme, zájem je stále velký.
Jaká jsou pro vás kritická místa v celém projektu?
Říkám to ve firmě, že základem je mít na palubě nejméně 1500 studených piv na každou cestu. Je to i něco, čím se odlišujeme od cesty autem: lidem dovolená začne hned na nádraží, když usednou do vlaku. Hodně velký důraz budeme klást na dobrou organizaci přestupů v Rijece, lidé dostanou palubní noviny, kde budou veškeré detaily.
Jak máte řešené zálohy pro případ poruchy?
Lehce kritickým místem může být Maďarsko, ale přes noc je jiná naše lokomotiva v Bratislavě a může sloužit jako záloha. Ve Slovinsku a Chorvatsku nám dopravci slibují, že zálohy mají.
Jak to bude s rouškami? Budou povinné během cesty?
Nevím, jak se budou měnit pravidla, ale vycházíme z nařízení jednotlivých států. To je samozřejmě základ, který musíme respektovat. Hrotit to ale nebudeme, nejsme policajti.
Nehrozí, že se lidé ve vlaku nevyspí, protože někdo to pojme jako návštěvu hospody od nástupu do vlaku?
Budeme v tom striktní, od půlnoci bude večerka a kdo by rušil ostatní, bude vyloučen z přepravy.