Zakázku na archeologický průzkum k VRT Prosenice – Hranice získala Eurovia a AC Olomouc

Stavět se má dle dnešních odhadů v letech 2028 až 2034.
Správa železnic (SŽ) má pod smlouvou předběžný archeologický průzkum k oběma úsekům vysokorychlostní tratě od Přerova do Ostravy. Aktuálně se ve věstníku veřejných zakázek objevilo oznámení o výběru dodavatelů pro průzkum první části mezi Prosenicemi a Hranicemi na Moravě.
Smlouva nese datum 1. dubna 2025 s dobou trvání 15 měsíců. Zakázku získalo sdružení firmy Eurovia a příspěvkové organizace Archeologické centrum Olomouc (AC Olomouc). Cena činí 23 milionů, předpokládaná cena byla 18,5 milionu. Už dříve byla uveřejněna smlouva i pro druhou část od Hranic k Ostravě, zakázku za 41 milionů korun získalo sdružení Archaia Brno a Národního památkového ústavu.
„Jedná se zejména o rešerši písemných a mapových pramenů, geofyzikální prospekci, povrchový sběr, detektorový průzkum, mikrosondáže a o leteckou prospekci,“ stojí v zadávací dokumentaci.
Celkem 63 kilometrů dlouhý úsek vysokorychlostní trati Prosenice – Ostrava-Svinov bude součástí páteřního spojení mezi Prahou, Brnem a Ostravou. Naváže na něj také přeshraniční část, která propojí Českou republiku s Polskem směrem na Katovice a dále k Varšavě.
Vybudování a samotný provoz proběhnou v modelu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Správa železnic na trať pustí jen vlaky s minimální rychlostí 200 km/h, maximem bude 320 km/h. Jízda vlakem z Přerova do Ostravy potrvá 15 minut. Odhadované náklady se zatím pohybují mezi 60 až 80 miliardami korun.
Stavět se má dle dnešních odhadů v letech 2028 až 2034.
Příprava přitom v poslední době pokročila. V červnu získala SŽ kladné stanovisko v procesu posuzování vlivů na okolí (EIA) a rovněž vybrala firmy, které pro stavbu první tuzemské VRT zajistí potřebné pozemky. Zakázku získalo sdružení společností GMtech, AFRY, Moravia Consult Olomouc a MPA, pracovat začaly v srpnu. Rámcová smlouva má limit 85 milionů.