Zakázka za 85 miliard korun. České dráhy začaly vybírat výrobce vlaků pro PID

Nová dvoupodlažní jednotka Stadler Kiss pro ÖBB (Cityjet) při premiéře v St. Pölten. Autor: ÖBB, Daniel WillingerNová dvoupodlažní jednotka Stadler Kiss pro ÖBB (Cityjet) při premiéře v St. Pölten. Autor: ÖBB, Daniel Willinger

Součástí hodnocení bude i hmotnost jednotek či délka záruky.

Odebírat
Upozornit na
guest
137 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Traman

To co je na obrazku bych bral vsemi 5, ale to muzou mit jen ve vyspelejsich zemich. Tady je jasne ze to bude od jineho vyrobce…

v

Kašlu na mínusy… toto jestli čD nevyhraje, tak mu klesne raiting a prodraží se mu úvěry. A to možná o tolik, že polovina vedení poletí…

Krakonoš

…na fotbal.

Flek

Nebudou to spíš vlaky do Nymburka, kde se brzy po dodání bude jezdit střídavě?

Jarek

Proboha, skoro po dvou měsících od vyhlášení soutěže teprve vypisují …? Ach jo, to měli být pružnější. 🙁

Krakonoš

Ostatní dopravci dodnes nevypsali nic.

Ferda Vomáčka

Pochlapí se ČD konečně, nebo si nechá vyfouknout další velkou zakázku? Obávám se, že B je správně.

Flek

A kdo jiný tady má finance na nákup nebo tolik strojvedoucích?

Avlaky

Arriva, RJ s investorem, nebo když bude mít priklepnutou zakázku taky jim dají půjčku

Flek

Ani Arriva, ani RJ není schopna sehnat tolik strojvedoucích.

Flek

Zjevně nebyli schopni ani do Brna, kde ani nepotřebovali investory na vozidla…

v

S garantovanou zakázkou seženeš i prachy, i lidi….

Neodrážet Nespouštět

O tom kdo vyhraje tuto zakázku na dopravce v PID nakonec stejně rozhoduje Škoda transportation. Protože nové jednotky všichni uchazeči nakoupí +- za stejné peníze, ostatní náklady jsou taky u všech stejné a jediný relevantní rozdíl je za jaké peníze bude dělat Škoda servis Elefantů, které si musí dopravce převzít. Je zbytečné si hrát ne veřejné soutěže a dohled Transparency International. Nakonec o vítězství rozhoduje Škodovka. Je také hezky vidět jak jí dopravci nadbírají a dělají protislužby nákupem vozidel na jiné výkony. Vsadím se že proto Jančura kupuje Pantery do Ústí místo dalších Pes. Předpokládám obdobné kroky u zbytku. Jančura… Číst vice »

Kamui

Na provoz Elefantů bude jiné výběrko, a tam se předpokládám jiní dopravci hrnout nebudou – kupovat vylítané staré neperspektivní soupravy a muset si je ještě svépomocí udržovat není lukrativní.

Ondra L.

Stredocesky kraj bude soutezit vsechny elektricke vlaky v jednom baliku. Predpokladam, ze za rozhodnutim RGJ pro pantery hrala roli taky schopnost dodat vlaky v terminu nebo snaha o unifikaci vozoveho parku, kdyz v novych smlouvach se uz dnes prebiraji vozidla po predchozich dopravcich. Takze od vas skutecne jen spekulace.

platamond

Stč.kraj má shválené v Radě kraje 3 samostatné soutěže, každé na svůj typ vozidla – EMU 400, 471 a 640. Zatím vyhlásil tu nesložitější.

Ondra L.

Aha, tak to jsem to spatne pochopil.

v

No to je všechno pravda logické běžné a u nás i zhlediska zákulisí jednoznačné. Jenže až se to bude rozhodovat tak bude u moci je pravděpodobně jiná vláda. A jak známo tak miliardáři se zrovna úplně nemusím. Takže by mě vůbec nepřekvapilo kdyby to vyhrála Siemens nebo Bombardier, Či úplně dokonale Stadler a dopravcem byly třeba Oebb.

Rejpal

Nová vozidla by se neměla vybírat podle pořizovací ceny (to pak vyhraje číňan nebo polák), ale podle nákladů na životní cyklus vozidla (to by vyhrál renomovaný výrobce – Stadler, Siemens, Alstom). Opravdu jsou ČD tak bohaté, aby si mohly kupovat „levná“ vozidla? To se stále ještě neponaučily?
Stačí se podívat na Leoexpres, který si koupil jednotky za vyšší pořizovací cenou od Stadleru, ale jsou to odzkoušené a velmi spolehlivé jednotky, které denně najezdí tisíce km.

Josef

jojo je logické srovnávat 126 souprav a 5 😀

tarten

S těma tisícema bych přibrzdil.

a8n

Asi počítá za všechny dohromady.

Petr

Tak koukám, to bude každý pes, jiná ves… Chudáci my opraváři

tarten

Právě naopak. Při troše štěstí to bude jednotná řada o 120+ kusech. Nesrovnatelné s elefantama.

Krakonoš

Jen k diskuzi, že ČD musí soutěžit dle ZZVZ a ostatní ne, tak zde to nebude pravda. ROPID chce na tyto vlaky použít prostředky z EU. Proto všichni uchazeči budou muset svá vozidla mít vysoutěžena dle ZZVZ, jinak na tu dotaci nebudou mít nárok. Bude tak zajímavé sledovat, jak si podmínky v jednotlivých soutěžích na dodávku EMU400 nastaví ostatní.

Tonda Sehnal

Slepě a naivně věřím, že bude vybrán již schválený a ověřený výrobek. Vlaků které svět neviděl jsme u nás už, myslím, koupili už dost. Zase tak bohatí nejsme.

Krakonoš

Myslíte Siriusy, nebo nové Pesy na 200? Nebo co konkrétně v kategorii EMU 400 je už u nás schváleno ve dvousystémové verzi?

Michal82

Bude to Škodovka, soupravy už bude mit odzkoušené od Arrivy na rychlících Pha-Cheb.

Krakonoš

Myslíte 22Ev, nebo něco jiného?

Jarda

na Cheb nebudou příměstké jednotky

Kábrt

A na S2 jako nic?

Lubomír

Na S2 budou pokračovat City Elefanty, jedná se o jinou soutěž

Flek

Pokračovat do kdy, když se tam za 5 let má jezdit střídavě?

Bjorn

Elephanty.

TPal.

Taky se dívám… Snad projdou Sloni velkou modernizací.

platamond

Na posledních 15 let provozu? Čím by, kdo jezdil pod dobu modernizace? Už takhle je problém provést polep, protože je to vozidlo z provozu…

Tomáš Záruba

Tak tu S1 a spol by to chtělo vyměnit za S2. Pravobřežní má mít relativně brzy 25 kV a bylo by minimálně vhodné toto napětí dostat až do Vysočan, aby nebyly problémy v elektrizaci Skály – Všetaty, pochopitelně taktéž 25 kV.

Frantisek X

No jo, ale to už ta odkloněná S61 bude úplně zbytečná. 😀

tarten

Není možný průjezdný model S2+S7. Došlo by k nepřijatelně velkému čerpání kapacity na zhlaví Hlaváku.

Juraj

Nový kraken s jednopodlažními koncovými vozy?
Snad raději ani ne, když existuje KISS a Coradia DD.

Tonda Sehnal

Coradie nee… Je to Alstom, tam je to se spolehlivostí o řád horší než u národního výrobce…

Zlámalík

To existuje, jmenuje se to Desiro HC.

Pavel P

Dvoupodlažní vozy mají obecně problém s umístěním trakční výzbroje. Hnací vůz řady 471 má jen 59 míst k sezení, což je méně, než se vleze do vozu Regiopantera.

Siemens (Desiro HC), Alstom (Coradia Max) a evidentně i Škoda tenhle problém řeší jednopodlažními vozy (Siemens a Škoda koncové; Alstom vložené). Stadler (Kiss) má sice všechny vozy dvoupodlažní, ale přesto nemá výrazně vyšší kapacitu.

tarten

V každém případě je to zajímavý vlak. Ale škoda té kapacity pouhých 380 (i když minimální zadání to splňuje). Není tam také napsáno nic o kočárkách, kolech, vozíčkářích a 1. třídě. Přijde mi, že to patro v části vlaku přece jen chybí. V Praze bude časem důležitý každý kousek kapacity navíc.

Krakonoš

1. třída jde vidět na jedné té vizializaci.

Náhodný Kolemjdoucí

Je tam hodně obecně „Spacious multifunctional zones for bicycles, prams or large bagage“

tarten

No, aby to nebylo něco uprostřed schodů.

Náhodný Kolemjdoucí

Pěkné a snad s tím budou mít úspěch, ale na takhle velkou a důležitou zakázku by to chtělo něco odzkoušeného.

MK

Vzhledem k tomu, že nové soupravy mají od roku 2029 být nasazené i na R41, co s RegioPantery které tam aktualne jezdí? Přesunou se na Sp směrem Benešov? A do té doby budou tam budou jezdit současné soupravy?

Dominic

Bude soutěž na EMU 240 se začátkem provozu od 12/2029. RegioPantery budou pokračovat jen když ČD vyhrají, protože ČD odmítly možný přeprodej novému provozovateli.

Dominic

Linky S4, R44 a R49 prý

platamond

Opravbdu odmítly? Máte ten dokument? Myslím, že je to ještě v jednání…

Martin V.

91% cena. Tak co to bude za stroje..cekam něco od polaku nebo cinanu.

David

Jo, jako danovej poplatnik nechci nic jinyho, nez aby 85mld slo bez offsetu mimo EU, idealne, pokud bude ten vyrobeny v EU jen o neco malo drazsi.

MajsterN

CRRC je taková Škoda, jen dodává hned v prvním roce hotový produkt místo zkušebního vzorku.

Taky je možnost jim poslat existujici vlak cizího výrobce a oni jej 1:1 vyrobí znovu, ale levněji.

Tom Matto

Presne, takovy Sirius to byl uplny hotovy produkt v prvnim roce… (ironie)

DavidS

A na co jiného chcete soutěžit, když kvalitu máte popsanou?

tarten

Třeba zvýšit body za větší počet míst.

smasska

Náklady za životní cyklus (LCC) nebo TCC (celkové náklady na vlastnictví vozidla). U nových jednotek s třicetiletou životností dost podstatný parametr a pořizovací cena je v něm už obsažená.

platamond

Obojí jsou krásné vnosně znející veličiny, které ale jen těžko při pořízení ověříte. Navíc jsou sakra důležité pro komerci a tady jde o brutto závazek = celé náklady platí objednavatel. Proto si také vyhradil právo být u výběru vozidel.

Clovek

Zeleznice dostane od Prahy vlaky za 85g, za desitky g bude Radlicka radiala a MO, tramvaje a metro se taky stavi.. Nic proti tomu nemam a chapu ze je to treba, ale prijde mi nefer, ze ja a dalsi lide na kole dostaneme od mesta rocne mene nez jeden kilometr oddelene cyklostezky. Pritom vybudovat vsechny paterni cyklostezky by stalo drobne jen oproti cene tehle novych vlaku

Martin Verner

A vy nejezdíte vlakem, metrem, tramvají, autem, nic vám nikdo autem nevozí, všechno a všude a vždycky jen a jen na bicyklu?
Staví a kupuje se to, co přináší největší užitek z pohledu největšího počtu lidí. Může vám to neladit s vašimi osobními preferencemi, ale to je tak všechno.

Clovek

To neni pravda, stavi se to, co ma nejhlasitejsi zastance, a na co nejlip zaberou volici. IAD dostava zcela nepormene mnozstvi penez z pohledu uzitku pro mesto. MHD ma velky uzitek pro mesto, ale cena jizdenky (plus minus zdarma) je vysledkem populismu, nikoliv racionalniho rozhodovani.

Frantisek X

Nebo omezit v ulicích provoz aut, aby se tam dalo opět jezdit bezpečně na kole, jako ještě před nějakými 25 lety. Územním plánováním (15min. město reálně, ne jen v prohlášeních) a kvalitními vazbami s přiměřenou kapacitou ve veřejné dopravě.

Daniel Jablonecký

Jak jste přišel na 85g od Prahy? To mi akosi nevychádza.

Tomáš

Dá se proti tomu nějak protestovat a požadovat těch vlaků víc aby to zajistil kompletně celé střední Čechy a ne aby zase nějaký chyběly?

MP22

Jakože třeba EMU400 z Čelákovic do Mochova?

Arthur

Budou k nim ještě jednotky řady 471 CityElefant s výjimkou prvních šestnácti, v povinném odkupu pro nového dopravce.

tarten

Především je potřeba, aby tyhle soutěže proběhly co nejrychleji a nejhladčeji. Pak na ně mohou navázat další.

panda

Kéž by to byly Kissy a ne nějaký prototyp z Plzně 🙂

Lukáš Chytil

Vidím to stejně, ale něco mi říká, že Škoda si to už ošéfuje.

Bjorn

Tak dlouho se v Praze a SčK pracovalo na kritériích, natahovalo se to (až se to možná ani nestihne dodat včas) a ČD spustí výběrko, kde hlavní váhu má pořizovací cena. Vůbec žádnou váhu pak nemají náklady na údržbu, spotřebu energie, vyšší obsazenost, než je minimální požadavek apod. Tohle bude jedno velké fiasko.

Bjorn

pro doplnění – ano, ČD měly hodně málo času, za vinu to dávám spíš nekompetentnosti samospráv, které tohle dopustily. Říkaly, že si dávají načas, aby byly nové vlaky nejlepší možné, ale dopadlo to jako vždy.

Juraj

Čím lépe jsou definované požadavky, tím méně kvantitativních kritérií musí to výběrko obsahovat. To není špatná věc.

Náklady na údržbu se projeví v celkové ceně, pokud to dopravce poptává i se servisem. To je dneska docela běžné.

Spotřeba energie něco udělá, ale u moderních EMU bude celkem srovnatelná a dopravce na tom extra nevydělá. Skokové zdražení elektřiny mu stejně pokryje dosyp od objednavatele.

Obsaditelnost je daná požadavky objednavatele a obvykle se dá uměle navyšovat zahuštěním sedaček. Pak vznikají paskvily jako italský ROCK, kde část sedadel nemá místo na nohy, protože ho zabírá lišta topení.

watslaw

Nojo, ale i když bude obsaditelnost nikoli jako kvantitativní kriterium, ale jako minimální požadavek, může výrobce nabídnout vlak s umělým zahuštěním sedaček a ušetří buď kratším vlakem, nebo použitím větších komponentů, které budou zabírat místo v interiéru různými „krabicemi“.

Kubrt

To se taky dá ošetřit – určením minimálního prostoru na kolena, minimální délky soupravy…

watslaw

To se ale dá ošetřit i v případě, že je ten počet sedaček hodnocený parametr (výrok, se kterým polemizuji, je, že hodnocení obsaditelnosti vede k tomu zahuštění).
Minimální délka soupravy na to moc užitečný pomocník není, viz taktéž v PIDU objevivší se „autobusy s prodlouženými nárazníky“, kterými se najednou z midibusů staly standardní autobusy, aniž by to cestujícím bylo k užitku. V případě vlaků se stačí podívat na Stadler GTW.

platamond

Sedačky můžete zahustit jen tak jak dovolují Standardy kvality, je to tam na centimetr. Byť blbě, řeší vzdálenost sedaček a nikoliv prostor na nohy = tlustší sedačka-méně místa nohy, ale objednatel bude spokojen.

liborvavrik82

Jako cestující mám s těmito soupravami z Neapole od Hitachu Railways dobrou zkušenost. Jel hsem s nimi 4x a svezení bylo příjemné. Je pravda, že jsem vlak podrobně neprolézal a netestoval.

Martin Verner

Náklady na údržbu vstupují do ceny, spotřebu energie by tam bylo taky možné dostat (nechce se mi to hledat, dofám, že tam je)… a jinak? Vyšší obsazenost – jako že by dělší než požadovaná jednotka měla mít víc bodů?
Kritérií má být co nejmíň, a pokud možno všechna exaktně vyčíslitelná. Zbytek mají být požadavky, které prostě musejí být splněny.

tarten

Délka soupravy se natahovat v zásadě nedá. Musí se vejít k nástupišti, které je SŽ ochotná postavit. Větší obsaditelnost se dá udělat lepším uspořádáním vlaku, ovšem při zachování kriterií jako místo pro nohy. Také modernější elektrovýzbroj zaujímá méně prostoru i váhy.

platamond

Pokud by jednotka byla byť o cm delší je to problém dopravce, nikoliv SŽ a při ukončení smlouvy se na ni nevztahuje odkup.

Klimaticon

A co linka S9 (hlavák-Benešov/Říčany), tam zůstávají elefanty nebo tam půjde něco jiného?

Juraj

Elefanty až do dožití, stejně jako S2/S22.
Ostatně je to provozně provázané.

a8n

To je poněkud nekompatibilní se střídavou pravobřežkou, ne? Spíš by mi dávalo smysl vykašlat se zatím na přepínání 171 a mít je na S7+S1.

tarten

Tam je větší kapacita soupravy potřebná přece nejvíc.

Flek

A kcemu tedy budou elefanty do Nymburka, kdyz tam střídavě nedojedou?

Jirka

To je spíš nezávazná poptávka, když ČD nemají jistotu, že tu soutěž na provoz PID vyhrají….

Bjorn

Aby mohly podat nabídku, musí vědět cenu nových jednotek. Stejně jako další dopravci. Akorát ČD mají nevýhodu v tom, že musí dělat výběrové řízení podle zákona, RegioJet, Arriva, DB a další si to můžou dělat jak uznají za vhodné.

Zlámalík

Kdyby se stát necpal do podnikání (což není jeho úloha), mohly by i soukromé ČD poptat, co uznají za vhodné. To mají za to.

platamond

Blinkáte hezky, ale u špatného korýtka. Pokud byste si přečetl volně dostupnou zadávačku, tak všichni musí soutěžit stejně podle zákona.

a8n

Potom by nicméně dával větší smysl přístup jako u BEMU v JMK, kdy soupravy má soutěžit kraj, byť je pak bude kupovat dopravce

DavidS

Co znamená „neprůjezdní model“?

DavidS

neprůjezdný…

Lars

Že vlaky z českého brodu i z Berouna budou končit na hl.n., ale oba pojedou jalo S7

Frantisek X

Takže kromě úseku Úvaly – Praha – Řevnice zasekají i pražské hlavní nádraží. Sice to chápu s ohledem na očekávatelné výluky a neschopnost dodržet jízdní řád ještě při nich (bohužel), ale…

MartinS.

Jak zasekají nádraží? Pokud je průjezdný model, potřebují vlaky linky S7 dvě hrany. U neprůjezdného modelu stačí jedna hrana vždy jižní a severní část.

tarten

Takhle to právě není. Byla to pravda u elefantů, ale dvě zdvojené EMU400 se k jedné hraně dnešních nástupišť nevejdou. Mělo se prodlužovat, ale kdy se to asi stane.

Průjezdný model nicméně začne dávat smysl až s novým Výtoňským mostem.

a8n

Pokud se budou na hlavním potkávat, vystačí s jedním nástupištěm namísto dvou, které by potřebovaly při průjezdu. Nebo můžou na jednom zhlaví ušetřit kolize vlakových cest.

Berhof

91% váha kriteria cena znamená čistě pořizovací cenu nebo celkovou cenu za životní cyklus jednotek?

MajsterN

Tak v tomhle případě můžou asi rovnou koupit to, co právě vypadlo z CRRC. Výběrko stylem „všechno je nám fuk“ 😆

Vondrák

Zbytečně…. Vždyť budou zase dražší než konkurence

Posleda

Nedávno tady někdo napsal, že ČD neumějí vyhrávat soutěže na cenu. Ač to tak autor zřejmě nemyslel, já jsem to vnímal jako kladné hodnocení. Učili mě „nejsem tak bohatý, abych si mohl dovolit kupovat levné věci“. Vše státní (nejen) zde ale funguje právě takto.

Juraj

Protože soutěžit se rozumně dá jen v kvantitativních disciplínách – koruny, tuny, kilowatty, sedadla.

Kvalitativní kritéria si musí pohlídat zadávací podmínky.

watslaw

Hm, ale objednavatel chce přesvědčit lidi, aby dali přednost vlaku před autem, a ti lidé se rozhodují do značné míry i podle těch měkčích (nebo tvrdých, ale ne tak snadno vyhodnocovatelných) kritérií, jako pohodlnost, hlučnost, spolehlivost (že dojedou včas), přístup personálu, …

michawel2

Ale to se přeci nerozporuje, Juraj to vysvětlil perfektně. Jen se tyhle věci nedají do parametrů, které se exaktně porovnávají, ale do parametrů minimálních požadavků, které jsou ano, ne – splnil, nesplnil. A je jen na zadavateli, jak dobře to napíše, aby se mu a. vůbec někdo přihlásil, b. přihlásil někdo v počtu min. 3, c. a ještě navíc získal slušnou cenu. A to je kámen úrazu, pokud ty kvalitativní kritéria napíšete moc tvrdě, tak se Vám na to trh vyprdne a nepřihlásí se nikdo. Proto mě třeba osobně docela k vlakům sedí ty tržní konzultace, kdy se ve spolupráci… Číst vice »

watslaw

I v těch minimálních požadavcích musíte mít něco, jak se to dá „změřit“, jestli vyhověl nebo ne. Např. ty centimetry pro kolena mohou být jak jako minimum, tak může být plusově hodnoceno, bude-li jich víc. Naopak usměvavost personálu nedáte ani do parametrů ani do minimálních požadavků. Riziku, že se nepřihlásí nikdo dá čelit právě tím, že to nebudou tvrdá kriteria, ale že to bude kriterium hodnocené, abych motivoval použít lepší řešení, ale umožní těm, co ho neumí dokonale splnit přijít s nabídkou, která je zas lepší v jiném ohledu. Tržní konzultace to za nás nevyřeší, dozvíme se, že 1 výrobce… Číst vice »

Juraj

„ale umožní těm, co ho neumí dokonale splnit přijít s nabídkou, která je zas lepší v jiném ohledu“

A tím jsme pravě popřeli celý záměr, protože to výrobce uhraje na nejlevnější přípustné komponenty a nízkou cenu.

A právě proto se určují kvalitativní kritéria, přes které nejede vlak, a soutěží se v tom, kdo toto dokáže dodat nejefektivněji.

watslaw

Nikoli. Naopak dnes to hraje pouze na nejnižší přípustné komponenty a nízkou cenu. Z tržních konzultací mohu zjistit, že výrobce A standardně nabízí vlak s parametrem (např. hlučnost) X, a výrobce B s parametrem o 10 horším. Buď nastavím kvalitativní kritérium tak, že se mi tam vejde pouze výrobce A, ale pak to výrobce B napadne, a výrobce A si nasadí vysokou cenu. Nebo to nastavím tak, aby se tam vešel i výrobce B, ale pak budu mít to horší řešení, i kdyby bylo jen o korunu levnější.

Kamui

Jenže těmi kvantitativními parametry nejde podchytit vždycky všechno. Pro ideální výsledek by bylo, aby si zadavatel pozval všechny uchazeče, a pak s nimi společně diskutoval (klidně veřejně), proč si má vybrat právě toho nebo toho druhého.

Juraj

Od toho jsou tržní konzultace.
I kdyby to ale byl otevřený soutěžní dialog, tak cokoliv subjektivního v hodnocení bude vždy vyvolávat pochybnosti a spory.

Protože jakmile tam je subjektivní prvek, tak je tam i prostor pro střed zájmů nebo ovlivnění hodnocení.

Posleda

Kvalitativní kritéria mnohdy nedokážete stanovit. Třeba u personálu, když jim bude dopravce míň platit, bude mít horší lidi. Kvantitou vyhoví.

Nedokážete dát do podmínek neplánovanou NAD, natožpak její kvalitu, dopravce to nemá jen ve své moci. To, že si dnes s lehkým srdcem čteme „byla zavedena náhradní doprava“ hodinu po mimořádnostech kdekoliv a kdykoliv, není jen otázka nákladů na tuto konkrétní dopravu. Muselo tomu předcházet mnoho jednání a příprav. Soutěžemi na cenu NAD zmizí. Protože vyhraje jen ten, kdo (nejen) na ní ušetří.

A tak dále…

Daniel Jablonecký

Jako pozitivum to může/musí vnímat snad jenom tiskové oddělení dopravce. Ostatním je jasné, že každá prohra je selhání. A pokud nechci vyhrávat, nemusím se do soutěží vůbec hlásit.

libor

přesně, Arriva už se těší na PID 😀

Tom

Je opravdu znát, jak jsou v tomto ČD v nevýhodě oproti soukromníkovi, který v případě výhry může nakráčet např. do Stadleru a „Dobrý den, 60 Kissů, prosím…“

Kubrt

Právě tak to ale žádný soukromník neudělá. Proces nákupu v neveřejné sféře je velmi pečlivý a uvážlivý, protože nejde o nic menšího než o vlastní peníze. Soukromník nebude postupovat podle zákona o veřejných zakázkách, to ale neznamená, že to sfoukne za jedno odpoledne.

Kamui

To sice ne, ale soukromník také nebude ztrácet čas s odvoláváním a stížnostmi neúspěšných uchazečů. Rozhodnutí je konečné a odvolání se nepřipouští. Navíc i ona všechna ta byroklacie s formálním vypisováním a hodnocením výběrek stojí spoustu peněz a člověkohodin.

Automatic

Ale většina soukromníků to tak ale dělá. Maximálně si udělají průzkum trhu co výrobci nabízí a kupodivu i u vlaků a autobusů je to často stylem: dobrý den, prosím 7 krát Pesa elf.eu, 3 krát Sirius a 60 krát Škoda CokolivPanter, velké hranolky a salát coleslaw s sebou a ještě jablečnou taštičku a BBQ omáčku. U autobusů to tak opravdu často je. Zjednodušeně řečeno samozřejmě. ČD ale musí řešit výběrové řízení podle zákona, musí dodržet všechny možný předpisy a nařízení, trvá to neskutečně dlouho, jen vypsat to řízení stojí statisíce či miliony korun na administraci, právníky atd. a do toho… Číst vice »

Juraj

Že to nemá formální znaky VŘ ale neznamená, že soukromník nepodstoupí úplně stejné kroky.

Osloví výrobce, nechá si vypracovat nabídky, vyhodnotí je. Jediný rozdíl je v tom, že se to neděje veřejně a je tam prostor pro víc zákulisních jednání o ceně a podmínkách.

Někdy tam můžou malou roli hrát sympatie – třeba některý autobusák bere jen Setry nebo jen Solarisy – ale i tak to nikdy nejde prosti vlastnímu ekonomickému zájmu, a spíše je to dáno individuálními podmínkami nabídky.

tarten

Jsou tu dva podstatné rozdíly. Jednak může soukromník snadno z úvah vyřadit notoricky neosvědčeného dodavatele, jednak nepotřebuje roční a finanční polštář na právní tahanice.

Kubrt

Když dopravce zavolá a řekne „dobrý den, prosím 7 krát Pesa elf“ tak ho akorát pěkně natáhnou na hůl. Když firma chce vydělávat, tak sleduje trh a posléze s potenciálními dodavateli vyjednává o podmínkách a ceně.

Y.K.

To je sice pravda, ale také je to jediná možnost jak brzdit korupci a stagnaci, protože v korporacích nikdo nedbá na hospodárné nakládání s penězi a optimální nákupy. Je toholt reakce na to jak takové firmy fungují (tím nemyslím konkrétně ČD, to je obecné pro tento typ firem).

PepíkzDepa

řešení je velmi jednoduché, každý kdo chce být placený z veřejných peněz by měl vše soutěžit. Problém vyřešen

Kamui

Jenže zrovna u ČD to má kolikrát efekt opačný, protože dodavatel může ČD natáhnout jak chce, protože ví že jinde si tu danou věc za normální cenu koupit nemůžou.

Kubrt

Jakou natolik exkluzivní věc ČD kupují, že jí dodává jen jeden výrobce?

Daniel Jablonecký

… právě že můžou.

Libor

Jestli na to budou použité nějaké dotace, tak výběrové řízení se vším všudy musí být, ať to kupuje, kdo chce.

Dusmor

Zboží, na které je poskytována dotace, je o výši dotací dražší než zboží na nedotovaném trhu.

Zlámalík

Stát nemá co podnikat. Tím by se vyřešilo vše.

Gajda

Zase jsou ve velké výhodě tím, že patří státu co ručí za jejich dluhy a tak jim těch 85 miliard i s hezkým úrokem někdo rád půjčí. Je otázka jak by to dovedlo financovat Renfe pro Leoše, ale třeba Radim tady v tom případě moc dobrý karty nedrží.

Kamui

Jak tohle funguje? ČD vypisují výběrko na EMU400 s termínem uzávěrky 23. května. Výběrko na dopravce má termín do 19. května, pokud se nic nezměnilo. Myslel jsem, že pokud dopravce nedisponuje alespoň závaznou nabídkou výrobce včetně termínu dodání, tak je automaticky diskvalifikován, protože se nehlásí s ničím konkrétním.

tim

To bude teda sranda, pokud je zase vyřadí pro nesplněné podmínek 😀 . Stejně není pravděpodobné, že nabídnou nižší cenu, než konkurence.

XP3

A to vám přijde jako legrace, že jeden z uchazečů je oproti ostatním značně znevýhodněn?? To je jako kdyby ve fotbale jeden z týmů měl za povinnost soupeři říct předem taktiku a ještě musel od začátku nastoupit v deseti, zatímco ten druhý nikoliv.

Kubrt

To je furt dokola. Berte to jako nástroj státu – majitele ČD, jak si chrání svůj majetek. Kdyby manažeři ČD byli bez kontroly, tak už tu žádné ČD nejsou, byly by odkloněné kamsi do neznáma, prostřednictvím právě nekontrolovaných nákupů. Alternativním řešením je samozřejmě privatizace ČD, tam už by to bylo na novém majiteli, jak si své manažery pohlídá. Stát to dělá takto – možná to není nejlepší cesta, ale je to cesta.

A jen tak pro forma ještě musím zopakovat, že žádný jiný dopravce nedostal od státu do kolébky majetek, který by si od nějak ten samý stát odkoupil zpět.

XP3

Termín podání nabídky už ale není 19.5. .