Zakázka za 142 miliard korun. Zastupitelé schválili parametry největší železniční soutěže pro PID
Jednotka 471 CityElefant v barvách PID. Foto: Pražská integrovaná doprava
Praha a kraj poprvé přiznali, že všechny požadované jednotky nepůjde včas vyrobit.
Kdo tedy bude majitelem vysoutěžených jednotek? Praha + SK nebo dopravce? Když tedy Praha + SK soutěží dopravce, proč jen nezadá parametry a ať si dopravci soutěží/nakupují jednotky, jaké chtějí?
Dopravci si budou vybirat vyrobce jake chteji.
já absolutně nechápu proč kupujeme méně kapacitní vlaky než jsou elefanty, když tak hrozně chceme dostat lidi z aut a vlaky už jsou teď nechutně plné. 2x elefant kapacita cca 1300 míst k sezení, 2x nová dle smlouvy cca 800. wtf?
Elefant má 310 míst k sezení.
Jedna 471 má 310 míst k sezení. Jak můžou mít dvě 1300? Těch 1300 je celková kapacita, ne místa k sezení.
elefant (3 vozy) má 310 míst k sezení, a to 287 ve druhé a 23 v první vozové třídě.
zdvojený elefant je 1300 lidí včetně stojících na jedné noze a ještě ne své.
Udává se, že v jednotce je asi 330 míst na stání, to počítá asi tak s 1 člověkem na 8m² jestli se nepletu. Pár dalších míst se dá vyčarovat (když budou stát v odemčené WC místnosti, ve vozové průchdodce, když nebudou tlustí).
Je to obráceně, 8 osob/m²
Ano, udává se zcela nesmyslných 8os/m2. Přitom se zjevně počítá i se stáním na sedačkách a jejich opěradlech, přestože tomu výška stropu naprosto neodpovídá. 😀
Jako rozumný počet funguje tak 20% sedících, pak ještě lze dobře nastupovat a vystupovat.
„2x elefant kapacita cca 1300 míst k sezení“
To máte prosímvás odkud? Zajděte tam a pořádně to tam seřvěte, navěsili vám na nos nesmysly (200 sedaček v jednom voze).
Doporučuji diskutujícím důkladně prozkoumat např. tyto odkazy:
https://zakazky.kr-stredocesky.cz/contract_display_14223.html
https://praha.eu/web/praha/podklady-k-jednani-vyboru-zastupitelstva-hlavniho-mesta-prahy
(výbor pro dopravu 19.11.2024)
Možná pak spekulací ubyde.
Ke druhému linku se dá říct jen to, že 19.11. je datum pro energetiku, zatímco téma článku se projednávalo 10.12., a jako na potvoru tam materiály právě toho železničního bodu chybí. To je docela divné.
Co se týče ušetření peněz. Podívejte se na linky R8, R23, co má RJ. To bylo dušování, jak MD ušetřilo. Ani prd se neušetřilo. A rychlíky v podání Arrivy. Vůbec nic se neušetřilo.
Objednavatel ušetřil.
Jak tam neplatí režijka, tak je to fuj ?
A objedná jednotky u Pesy
B: Polský šrot ani to tam vyrobit neumí!
Rovněž B: Už několik let provozuje RegioSharky od téhož výrobce
Vídávám, ale nikoliv B249, Bdtee ani Honeckery.
Pokud si objednatel objedná Pantery, tak je ČD klidně stáhnou odjinud, kde je smlouva nevyžaduje.
Jako zaměstnanec ČD, tyhle soutěže nesnáším. To je jak za ekonomické krize ve 30. letech. Stačí aby nějaký dopravce byl o 2 koruny levnější a ČD to prohrají. Jen nevím, proč se nepostupuje jako v Německu, kde se soutěží jedna nebo dvě linky na 15 let. Proč proboha celá elektrická trakce na jednoho dopravce?
V Německu se železniční doprava soutěží po svazcích sítí. Nejde o jednu nebo dvě linky. Obvykle jich je mezi 4 – 6. Což je méně než je nyní vypisováno v Praze.
Jasné, to je hrůza ty soutěže, nedej bože aby kraje ušetřily miliardy a jezdily jsme něčím novým
Jestli myslíte 2 koruny na kilometr, tak to ve velikosti té zakázky může udělat úsporu třeba 150 -200 milionů ročně. Stč kraj i hl. m. Praha to platí z veřejných peněz. Nemyslím si, že by si mohli dovolit zbytečně utratit 150 milionů za rok jen proto, že nějaký dopravce má velký neproduktivní aparát. Navíc pro dopravce je větší zakázka na delší dobu výhodnější, na více vozidel dostane větší slevu a při zakázce na 30 let a zajištěném financování se bude lépe s bankami vyjednávat o úrokových sazbách. Větší objem zakázky pro dopravce navíc znamená úsporu z rozsahu třeba v případě… Číst vice »
Ano, máte nejlepší výsledek. ČD jsou si ale rovnější, takže dostanou zakázku, ikdyž někdo jiný zvítěšziv soutěži – nebyl ale *** původu!
***) si dosaďte cokoliv
Dejme tomu… Ale kdyby ostatní dopravci byli solidní. Co se týče, zázemí, platů, zaměstnanců. Což nejsou a nikdy nebudou.
Aha, tak proč u nich jejich zaměstnanci jsou zaměstnaní?
Protože jsou většinou mimopražští?
?
TO je snad jednoduchý, ne? Pražáky nezaplatí. Maximálně ty, které ČD propustilo. A není jich málo.
Pokud vím, tak i u ČD se řve, že ten kdo bydlí v Praze má málo, protože většinou drahé bydlení.
A proč by v Ústí na osobáku, na R8 nebo R23 zaměstnával pražské?
Řešíme tady PID. Ne Ústí. Tam nepracují pražáci.
Ono ani ČD nemá v Praze dost zaměstnanců a u vlaků PID se to řeší turnusy mimopražských strojvedoucích a vlakového personálu. Třeba zrovna Ústečák přijede na rychlíku do Prahy, pak si dá nějaké ‚S‘ a znova domů na R.
Důvodů může být spousta. Jako například předdůchodový věk a zůstat jezdit na trati, kde předtím jezdil u jiného dopravce, aby nemusel na stará kolena dojíždět někam do tramtárie a zpět. Nebo začínající strojvedoucí, kterému firma zaplatila kurz a běží mu pětiletý závazek. Rodinné důvody (školky, školy, zaměstnání manželky), které se ale špatně chápou těm, jenž neví, co rodina je.
Rodinné důvody vyvětlují pracoviště a reálnou pracovní dobu (včetě přerušení, spí v tramtárii = je na pracovišti). Ale i tak nástupy a konce v Praze má hodně firem.
„proč se nepostupuje jako v Německu, kde se soutěží jedna nebo dvě linky na 15 let“
Protože to bylo taky absolutně špatně.
No tak ČD prohrají, nebude to poprvé ani naposled. Spíš vidím problém jinde: Kde seženou nemalé množství strojvedoucích v Praze a okolí? Jedině nalákat na služební byt, jinak bez šance. Díky synergii ČD dokážou zajistit strojvedoucí na pražské příměsto z jiných lokalit: dopoledne s rychlíkem do Prahy (například z Plzně), odpoledne s ešusem, spaní na nocležně, další den dopoledne zase ešus a odpoledne s rychlíkem domů. A tohle skončí, když ČD prohrají.
Pro ČD by taky byla odvaha při řešení platů strojvedoucích počítat s tím, že dané linky (například R Plzeň – Praha) jim zůstanou.
Co to znamená „Český Brod – Praha – Beroun (neprůjezdný model)“?
Chápu to jako roztržené rameno – z Brodu do Prahy jako náhrada dočasné S61 a z Prahy do Berouna jako klasická S7.
Co to znamená? Naštvání spousty lidí, co tím jezdí (…Radotín – Smíchov – … – Libeň – nebo dál tímto směrem). Všimněte si třeba, kolik do dlouhých spojů v odpolední špičce leze lidí na Smíchově / v Libni, a nevystupují na Hlaváku. Hodí se to na kalamitní stav jistého mostu, ale roztržení ramen jde i za něčím trošku jiným (viz časté obracení v Úvalech z důvodu eliminace zpoždění).
On je kalamitní stav už zase na celé trati Beroun-Praha. Snad rok to tam jezdilo jak má… Hlavně rychlíky to tam zadupou úplně, protože jedno předjetí vlakem vyšší kvality znamená pro S7 zpoždění +7-10 minut.
Protože někdo nepochopil, že tratě, zvláště ty nerekonstruované nejsou nafukovací a to množství expresů, rychlíků, spěšných vlaků a vymetáků tam v minulosti tolik nejezdilo. Jakákoliv drobnost a grafikon je v tahu. Ale Německo náš vzor: furt přidávat vlaky a pak se divit.
Hlavně někdo nepochopil, jak dělat vyjezditelný grafikon.
Hlavně u carga počítat nejen s výkonem mašiny ale i napáječky (jinak strojvedoucí dá plný tah, napětí klesne a vlak pojede líně).
Pobyty osobky dělat občas delší než půl minuty (Dobřichovice bez nástupiště – podle předpisu ani nejde, dodrží se „nevstupujte do kolejiště před zastavením vlaku“ a nejede se)
Zopakuji svůj off-topic z předchozího článku: jak to vypadá se soutěží tratě Kladno (mimo) – Ruzyně (mimo)? Soutěž na stavební zakázku byla vyhlášena před rokem.
https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_14154.html
Podle tohoto byl 3. 12. termín podání nabídek.
Taky dobrý – datum zahájení veřejné zakázky: 20.12.2023 a Nabídku podat do: 03.12.2024 09:00
Si rozklikněte doplnění, je to holt velká soutěž.
To sice ano, ale to hovoří spíše o nekvalitě přípravy podkladů. Už první doplnění – kvůli chybným či chybějícím podkladům od SŽ – se termín pro podání nabídek posouval z 19.02.2024 (původní datum pro nabídky) na posouvá 18. 03. 2024.
A pak se to x-krát zopakovalo. Takže z původního termínu 2 měsíců na podání nabídek se stalo 12 měsíců.
také se soutěží bez stavebního povolení 😉 a s neplatným územním rozhodnutím
Prostě byl loni politický tlak na to vypsat ještě do konce roku, a nebyla ochota pochopit, že není dobře vypisovat soutěž když není hotová dokumentace. Tak se holt doplňovala během soutěže.
Precetl jsem si jen posledni doplneni a je to teda sila… SZ pozaduje, any dodavatel uz v okamziku uzavreni smlouvy mel certifikaty ke vsem zarizenim, ktere bude pouzivat az treba za 3 roky, i kdyby se jednalo o jistic za X tisic. To se nedivim proc je zeleznice o tolik drazssi nez dalnice…
Top jsem také četl – je to zajímavá odpověď a požadavek.
V prvním doplňku jsou např. upozorněni, že si spletly řády u délky kabelů 🙂 V předposledním doplnění je požadováno, aby zařízení umělo komunikovat na 10Gbps ačkoli v realitě to budou provozovat na 1Gbps – jak v odpovědi SŽ přiznává. A to i přesto, že, cituji: „síť na rádiový systém GSM-R je v úseku Praha – Kladno – Kralupy nad Vltavou navrhována na nejvyšší úrovni o přenosové rychlosti 1Gbps.“
Pak nemá být na dráze všechno drahé.
Tak to samozřejmě každý solidní dodavatel má, nebo si myslíte že teď podá nabídku a začne to shánět materiál až za tři roky kdy ani netuší kolik co bude stát?
To měli tenkrát průser nějací Maďaři na Jesenicku, kdy začali shánět asi 14 dní předem kolejnice a nic nesehnal a měsíce zam jezdila NAD úplně zbytečně.
Možná vlaky budou dříve než dráha 🙂
Je to na letiště, tak budou lítat….
Pokud se bavíme o celé dráze z Masny až na Ostrovec, tak věřím, že ty vlaky budou už poměrně olítané, než se projedou komplet celou tratí..
No to si ještě povíme. Protože ta modernizace se zatím dělá bez elektrifikace – takže EMU bude asi k ničemu (olítal se na této trati nebude moci).
Zatím se všude píše, že elektrifikace má být provedena až následně/poslední fázi (teď se – u modernizovaných částí dělá příprava ve formě betonových patek pro budoucí stožáry)
Však to nevylučuje to co píšu já, spíše podtrhává
Jaký vlastně má být provozní model mezi Masaryčkou a Kladnem (letištěm)? Tady se píše jako o výchozí stanici Veleslavín, ale co ten úsek dál? Chápu, že na tunel se bude čekat dýl, ale neuvažuje se tu o BEMU, právě kvůli tomu úseku mezi Výstavištěm a Veleslavínem?
myslím, že i BEMU potřebuje koleje, leda by přeletěli šturc nenavazující na neexistující tunel
Idea je možná taková, že i během stavby tunelu bude dál (nějak?) fungovat současná neelektrizovaná jednokolejka, takže BEMU (nebo diesely) by ten úsek mohly dál projet?
EMU by vysypaly lidi do metra a tramvají na Veleslavíně, zatímco BEMU a DMU by mohly pokračovat až na Masarykovo nádraží.
Provozní model mezi Masaryčkou a Kladnem bude vinou Správy železnic špatný. Budeme mít sice zrekonstruovanou Masaryčku, viadukt a trať až do Dejvic a ty budou úspěšně chátrat, protože se dál vlaky nedostanou. Nechápu, proč se nezačalo úsekem Veleslavín – Ruzyně – letiště/Hostivice – Kladno s prostou elektrizací semmeringu nebo tratě Kralupy – Kladno pro spojení se zbytkem sítě a návoz vozidel. Ta salámová metoda kdy se postupuje od krajů ke středu a je prostě špatná, protože se z Veleslavína do Kladna mohlo jezdit třeba už za rok. Takhle budeme mít estakádu u Výstaviště, na které nebude nic jezdit.
že se úsek Bubny – Veleslavín bude řešit pravděpodobně jako poslední je samozřejmě špatně, ale alespoň ta přestavba Buben dost pomůže i kralupské trati, respektive jejím cestujícím.
Já bych se toho moc nebál on úsek přes Liboc taky nebude žádná velká rychlovka.
Z Výstaviště na Veleslavín se bude dát jezdit po stávající trati. Stanice Veleslavín má v návrhu dvě koleje pod povrchem a dvě kusé na povrchu, které by měli jít dočasně napojit na stávající trať. U zastávky Výstaviště je to napojení doufám v realizaci. Ale viděl bych to na brejlovce se syslem a patry, nikoliv BEMU.
Díky za odpověď, něco takového na vizualizaci Veleslavína vidět je. Na druhou stranu, jakmile se ten úsek mezi Výstavištěm a Veleslavínem začne stavět, tak je to pro tu trať (vzhledem k hloubeným tunelům ve stávající stopě) stejně asi konec. Potom ale moc nechápu zastávku Výstaviště – postaví se v kompletní podobě, aby se používala třeba rok (pokud teda jí vůbec nápoji na starou trať) a jakmile se rozkope Veleslavín, tak bude X let bez provozu? A nebo bude něco jezdit alespoň do Dejvic?
S elefanty se počítá jen do přepnutí uzlu Praha na střídavinu, nebo se mýlím?
Je to tak.
Nemýlíte. Na dvousystém se předělávat nebudou. Na druhou stranu, to přepnutí Prahy taky není otázka nejbližších let, takže no problem.
Co s nimi pak? kovošrot? přestavba na 571? netrakční jednotky?
kusy 001-016 nedostanou ETCS a mají jít do šrotu již brzy. Těžko říct, jestli nevyužít alespoň vložené vozy k esům.
Vložit je do těch zbylých Elefantů by asi nešlo?
Slovinci nebo Poláci by to také nechtěli?
Nevyplatí se to. Pokud si někdo bude myslet, že jemu by se to vyplatilo, ať si je klidně koupí, určitě se budou prodávat jako všechno.
Tohle ČD nesmí projet. Je to pro ně do značné míry existenční záležitost.
Dopadnou jako ČSA?
Vlaky budou provozovat pod značkou SmartTrains 🙃
U ČD aspoň nehrozí, že se vlak málem potká s horou, nebo že přeletí Evropu na jeden motor.
Jste asi nejel 842 na jeden. 😀
471 jezdí na jeden podvozek bohužel až moc často, ale neohrožuje to cestující, jen jízdní řád.
Nedopadnou. Už jen proto, že když to prohrají, budou na 99% provádět smluvně údržbu na ONJ a to bude podnikání bez rizika. Takže jistý prachy.
Nové zázemí v ČR by do zahájení provozu nepostavil ani Musk.
A pro mimopražské centrum by možná místo bylo, ale zase kapacita tratí u nás okolo prahy je taková, že by tam taky nic nemuselo ani dojet. Tedy do příslušné lokace by musela být alespoň čtyřkolejná trať.
Pokud stát jako majitel ČD nenařídí ONJ prodat.
To by vyžadovalo i na české poměry poměrně silnou korupci, ale vyloučit to asi nelze.
Údržba, dálkové spoje a možná cargo by pro národního dopravce stále nebylo nijak hrozné a nemuseli by si kazit reputaci na příměstu.
Oni to ani projet nemohou, protoze se nemuze nikdo jiny prihlasit protoze pro tolik vlaku nema nikdo jiny servisni zazami.
A víte, že v JMK zajišťuje pro krajské vlaky smluvně Škodovka, a pro tu to zajišťují smluvně ČD? Takže ono to tak nemožné nebude. Jen by to ale znamenalo zaplatit.
Kolik teda souprav?
Nahoře se píše minimálně 80 + 73 opce
Dole zase cca 60 + 60
Nepočítá to vyšší číslo i s nyní novými RegioPantery?
Já teda nahoře vidím 60 + 73 opce, pokud se to nestihlo změnit.
Přibližné počty budou dané tím, že jaký bude v roce 2029 reálný rozsah elektrického provozu a tedy počet potřebných jednotek netuší ani Pánbůh.
Co se týče roku 2029, tak Pánbůh to ví a ROPID to má nějak naplánované, není to moc daleko. Ta asi stovka tisíc přistěhovalců se dá zhruba odhadnout, nejproblematičtější jsou konkrétní roky zprovozňování jednotlivých úseků kladenské tratě. Horší je to s třicetiletou dobou potom.
Takže se to ČD prodlouží o rok či dva? Kdy mají byt znamé vysledky výběrka? díky
Není tam nějaké omezení do kdy se musí jezdit jen vysoutěženě? Mám dojem, že právě Stžedoeský kraj to hnal bez výběrka až do posledního možného termínu.
Kde je sakra Praha – Benešov a proč všeobecně nekoupí rovnou vlaky na všechny tratě najednou aby byly levnější díky většímu množství a byly hlavně všechny stejné a ne několik verzí a ostuda jako s elefanty. Opět nejednaná s péčí řádného hospodáře ale zavání to podvodem
Směr Benešov by mě také zajímal. Ale předpokládám, že na Benešov a Strančice budou jezdit zbývající Elefanty. Stejně tak předpokládám, že na sever do Kralup na S4 budou dále RegioPantery. Ale to je jen můj odhad. Asi tu budou diskutující, kteří mají lepší info.
Vysoká škola života, právnická fakulta.
Jo, asi bych si dokazal predstavit, ze by kraj/Praha koupily vlaky v kvalite kterou potrebuji a pak soutezili jen provozovatele. Praha/Kraj si budou pujcovat asi za trochu lepsi sazbu nez CD.
tak už by rovnou mohli pořídit licenci na dráhu a začít to celé provozovat. najmou lidi atd… ne?
Tak ty vlaky mají delší životnost než těch 30 let a město by si je mělo být schopno pořídit levněji. Po 30 letech se pak stane co? Železnice je docela svázaný způsob přepravy, ty vlaky pak nemůžou jezdit kdekoliv jinde po Evropě. Prostě by to bylo blíž tomu jak je to u metra. hodnota pro cestující stejná a jen míň vydělají banky. Úplně v tom nevidím problém, navíc by mohlo být víc provozovatelů a třeba i menší firmy – trh by se otevřel.
Další tunel na státní peníze.
Praha – Benešov mají jezdit CityElefanty a nově vysoutěžená náhrada za RegioPantery (pokud vyhrají ČD tak asi stávající RegioPantery)
Když pominu nepodložené blábolení o podvodu a ostudě; nakoupit a vyrábět „najednou“ všechny EMU pro PID nedává smysl přinejmenším ze čtyř důvodů: nutnost zajistit financování tak obří zakázky, nutnost jí pokrýt výrobními kapacitami u dodavatele v horizontu několika let, předčasné odstavení starších, ale ještě využitelných vozidel předchozí generace, zadělání si na budoucí problém, kdy najednou zastará celý vozový park a bude se řešit opět obrovská zakázka. Ze všech těchto důvodů je výhodnější, když se vozový park obměňuje postupně a průběžně.
Z hlediska provozního i z hlediska hospodaření firmy není dobré kupovat vše najednou.
1) Ve stejné době potom musíte posílat hodně jednotek na opravy, generálky apod. To je lepší rozložit v čase.
2) Všechny se začnou stejně odepisovat a to je rána do rozpočtu. Lepší je kupovat menší série a opět to rozložit v čase.
To ano, ale vysvětlil to někdy někdo objednavateli služby, který chce mít všechno hned a nejlépe ještě včera a za co nejnižší cenu?