Zakázat SUV ve městech? Tragická nehoda v Berlíně spustila ostrou debatu
Tragická páteční nehoda, při které v Berlíně po srážce s vozidlem Porsche Macan zemřeli čtyři chodci včetně tříletého chlapce, vyvolala
Tragická páteční nehoda, při které v Berlíně po srážce s vozidlem Porsche Macan zemřeli čtyři chodci včetně tříletého chlapce, vyvolala bouřlivé reakce nejen v německé metropoli. První politici už začali mluvit o tom, že je potřeba vozidla kategorie SUV ve městech zakázat.
Policie již vyloučila, že by páteční nehoda byla úmyslným teroristickým činem, vyšetřuje ji jako dopravní nehodu. Došlo k ní na rohu ulic Invalidenstrasse a Ackerstrasse v centru města, kde auto z neznámých příčin vjelo na chodník. Video z nehody zveřejnila televize RTL. Kromě čtyř mrtvých bylo pět lidí zraněno, tři z nich těžce. Vozidlo řídil dvaačtyřicetiletý muž; podle německých médií se pracuje i s verzí, že pospíchal s šestiletou dcerou na pohotovost a ve spěchu způsobil nehodu. Podle serveru Zeit měl řidič epileptický záchvat.
Zatímco se v sobotu konalo pietní shromáždění na místě nehody, místní politici se začali ozývat s kritikou vozidel SUV. „Taková obrněná auta nepatří do města,“ řekl Stephan von Dassel, radní v berlínském městském obvodě Mitte (Střed) za Zelené. Podle něj jsou auta i klimatičtí zabijáci.
Po nehodě se ozvalo i několik dalších organizací s požadavkem na další omezení automobilů ve městech, například zavedením povinné třicítky.
SUVs haben in unseren Städten nichts zu suchen! 4 Tote, darunter ein Kleinkind, sind die Bilanz eines schrecklichen Raser-Unfalls mit einem Porsche-SUV in Berlin. Und wenn es nach den Autokonzernen geht, soll mehr als jeder zweite Neuwagen ein SUV werden. Wir kämpfen dagegen an!
— Deutsche Umwelthilfe (@Umwelthilfe) September 6, 2019
Organizace Greenpace přišla bez uvedení zdroje s tvrzením, že při srážce s SUV je pro chodce o 50 % vyšší riziko úmrtí.
Vozy kategorie SUV zažívají v posledních letech velký boom, ve většině zemí jsou už nejprodávanějším typem vozidel, v Česku mají více než třicet procent trhu nových vozidel.
Podle Kateřiny Bucsuházy z Centra dopravního výzkumu při střetu vozidel s chodci nezáleží jen na hmotnosti vozidla, ale také tvaru přídě vozidla, respektive výšce nárazníku, především pak v kombinaci se střetovou rychlostí a věkem chodce. „V databázi Hloubkové analýzy dopravních nehod zatím nemáme reprezentativní vzorek střetů vozidel kategorie SUV s chodci pro relevantní závěry,“ řekla Bucsuházy. Podle ní ale data z testů EURO NCAP ukazují, že některá vozidla SUV jsou z pohledu chodců bezpečnější než vozy nižší střední třídy.