Zájem o jízdu na sdílených kolech na Lítačku roste, za jeden den až 3 239 výpůjček
Poskytovatelé služby sdílených kol umožní prodloužit čas využití kola za paušální poplatek.
Pilotní provoz systému sdílených kol v propojení s Pražskou integrovanou dopravou podle představitelů hlavního města ukázal, že poptávka po takovém cestování v Praze je.
„Pilotní projekt spolupráce sdílených kol a Pražské integrované dopravy běžel od října 2021 a za tu dobu ho využilo přes 23 tisíc lidí, kteří provedli celkem 343 tisíc výpůjček. Jen za poslední tři měsíce bylo výpůjček přes 191 tisíc. Rekordním dnem byl 23. červen, kdy evidujeme 3 239 výpůjček,“ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
Praha umožňuje držitelům Lítačky využít sdílené kolo dvakrát denně. Hlavní město již vysoutěžilo pokračování této služby na čtyři roky se společnostmi Rekola a nextbike. „Zavázali se, že postupně ve spolupráci s jednotlivými městskými částmi zajistí dostupnost kol nejméně u 90 % stanic metra,“ říká Libor Šíma, vedoucí odboru dopravy pražského magistrátu.
„Výhodná kombinace pražské Lítačky a služby sdílených kol výrazně zlepšuje možnosti pohybu po Praze. Ze získaných dat se ukázalo, že nejčastěji si lidé takto půjčují kola právě u stanic metra nebo tramvajových zastávek. Cyklistická doprava je tak skvělým prostředkem, jak se od stanice MHD nebo vlaku dostat domů nebo do práce co nejrychleji,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.
„Pokud uživatel Lítačky na svých trasách často přesahuje hrazených 15 minut, může si v aplikaci Rekola připlatit 59 Kč za balíček Plus, který mu všechny jízdy na Lítačku prodlouží až na 30 minut,“ dodává Vít Ježek z Rekola k doplňkové nabídce jimi poskytovaných kol. A výhodnou nabídku pro ty, kterým 15 minut nestačí, má i druhý poskytovatel, společnost Nextbike: „Nestačí-li uživatelům na přejezd 15 minut, mohou si v aplikaci Nextbike pořídit za 169 Kč měsíční předplatné, které jim jízdy na Lítačku prodlouží na 45 minut. V ceně tohoto předplatného navíc získají dalších až 18 jízd do 30 minut zdarma každý den,“ říká Tomáš Karpov z Nextbike.
Město má oběma firmám zaplatit 48 milionů korun za čtyři roky. Bude platit fixní částku za každou jízdu, dokud se celková částka nevyčerpá. Rekola nabídla 9,91 koruny za jednu jízdu, Nextbike 12,16 Kč. Firmy podle náměstka také budou muset zajistit nabídku kol v okolí alespoň 90 procent stanic metra.
K zapůjčení kol musí mít lidé mobilní aplikaci PID Lítačka, s jejíž pomocí se výpůjčka provádí. V Praze provozují sdílená kola či elektrokola vedle firem Rekola a Nextbike také například společnosti Bolt, Lime nebo Homeport.