Zájem o diesely překvapivě roste, jejich podíl se vrátil nad 30 %
Zatímco se mluví o odklonu od dieselových aut, v českých autosalonech se v posledních týdnech odehrává přesně opačný trend. Zájem
Zatímco se mluví o odklonu od dieselových aut, v českých autosalonech se v posledních týdnech odehrává přesně opačný trend. Zájem
Zájem o diesely překvapivě roste…
Proč překvapivě ?
Taky se divím. S Euro 6dTEMP nebo už Euro6d jsou diesely velice čisté. (Akorát už to nikoho nezajímá)
Je opravdu úsměvné, jak tady někteří experti na přenosovou soustavu věští obrovské problémy spojené s elektromobilitou. Takže pár čísel. Roční spotřeba v ČR je 87 000 GWh. Vývoz činí 28 000 GWh. https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/spotreba-elektriny-v-cr-loni-vzrostla-na-rekordnich-73-8-twh/r~688d7a705f3011e8bbdd0cc47ab5f122/ V ČR máme 5,5 mil. osobních vozidel s průměrným nájezdem cca. 10 000km/rok, což odpovídá spotřebě zhruba 7 500 GWh/rok. Takže i kdybychom všechna vozidla přepli z fleku na elektřinu, tak bude jejich spotřeba činit 8,6% z celkové spotřeby elektřiny a zhruba čtvrtinu vývozu z ČR. Další demagogie jsou „údery“ do přenosové soustavy. Třífázová nabíječka má výkon zhruba 7,5kW, což dělá 2,5kW na fázi a odpovídá to… Číst vice »
Takze to mam chapat tak, ze kdyz lidi budou nabijet, tak si nebudou varit kafe?
Běžný 24A jistič utáhne asi oboje, ale v noci si kafe vaří málokdo ;-).
Já se jenom snažím vyvrátit některé předsudky a reaguji na katastrofické scénáře některých „odborníků“, kteří tvrdí, že nabíjení je schopno položit síť. Tak jako miliony zapnutých konvic po rány síť nepoloží, tak ji nepoloží ani nabíjení elektromobilů.
Jen poukazuji na logickou chybu. Ano, ten privesny vozik uveze pul tuny, takze dalsi pultuna na nem nic nezpusobi? Ano nebo ne? Dej fant…
Když uveze přívěsný vozík půl tuny přes den, uveze to samé i v noci. V tom je pointa 😉
Auta se budou nabíjet v zásadě v noci na nízký tarif. To můžete zrealizovat chytrou nabíječkou, zapnutím přes HDO, nebo obyčejným časovačem. Nevím, jak vy, ale já v noci spím, nemám potřebu ani vařit, vysávat, nebo řezat na cirkulárce.
Tak je fajn, kdyz predem vite kdy si lide budou chtit/potrebovat nabijet. My ostatni kristalovou kouli nemame. A to s tou chytrou siti je taky peknej odrb. Az se baby dozvi, ze si pracku nezapnou tehdy, kdyz ji potrebujou, ale tehdy, az bude proud, vezmou do rukou valchy. A sedrou ze vsech zverozvestu nove energetiky kuzi zaziva.
Hloupá hospodyně pere přes den na vyšší tarif, chytrá hospodyně naplní večer pračku, zapne časovač a ráno pověsí prádlo. Nikdo kvůli tomu valchu do ruky nebere.
Nabíjení je něco podobného jako ohřev vody v bojleru. Máte dva tarify, přepínač HDO, který ohřívá jenom v nízkém tarifu. Tak samo můžete připojit na HDO nabíječku a využít jenom nízký tarif. Chytrá síť je jenom další technologický krok, kdy místo HDO připojíte nabíječku na internet a necháte nabíjení řídit distributorem z dispečinku. Ten vám samozřejmě elektriku nevypne, ale odstupňuje tarif tak, aby to bylo výhodné pro oba.
Ano a dopravakova hospodyne pere vzdy jen zasadne jednu pracku. Az vy konstrukteri skvelych budoucich svetu jednou potkate realitu, bude to bolestne. Ale zas jako musim uznat, ze oblbovaci fraze mate nastudovane na jednicku („…tarif vyhodny pro oba…“)
Zkuste rozlišovat slova můžete a musíte. To, že MŮŽU prát, nabíjet, nebo mýt nádobí na nízký tarif neznamená, že to tak výhradně dělat MUSÍM. Když potřebuji něco udělat hned, tak to prostě udělám. To mi snad nikdo nezakazuje. Nebo vám snad ČEZ zakazuje nahřívat bojler přes den? Tarif výhodný pro oba tady už máme desítky let a jmenuje se „noční proud“ ovládaný přes HDO. https://cs.wikipedia.org/wiki/HDO. To nás ČEZ jako oblbuje, když nám nabízí ohřev bojleru za levnější tarif? Pokud budu chtít na nabíjení ušetřit, tak není nic jednoduššího, než si dát na barák dvě zásuvky. Jednu přes HDO, jednu normální.… Číst vice »
Takto mě upravili tarif aby to bylo výhodné pro oba NT 1,983 Kč vt 1,985 kč. HDO jsem odpojil.😁
tarif D57d?
na auta je sazba D27d kde je jina cenotvorbam 8 hodin NT. Cas platnosti NT dle zatizeni site distributora
Až zrušíte auta se spalovacím motorem,nebude se prodávat benzin a nafta – na které je uvalena spotřební daň,tak už žádnej nízkej tarif nebude,bude jen vysokej a to tak,že se vám z toho zatočí hlava.Někde se ty prachy budou muset vybrat….
ale nabíjí se akumulačky, bojlery…
To sice ano, ale i tak je spotřeba oproti dni zhruba poloviční. Pořád tedy máme dostatečnou rezervu.
prosi. kde jste prisel na polovicni spotrebu? Data do kterych koukam na Jizni Morave tento propad neukazuji
problém je ten, že miliony kafí zůstávají a navíc k tomu přibudou miliony dalších spotřebičů. Tzn větší rezervovaný příkon. K tomu přidejte efekt „všichni přijedou z práce a vrazí auto do zásuvky“ – tj efekto soudobosti. Dále pokud odložíme nabíjení na noc, nebude k mání ona propagovaná energie ze OZE na slunko… Infrastruktura se bude buset, pokud k tomutoo jevu dojde, značně předělat, mj. se změní současný model sedel a špiček, na kterém je založena koncepce regulace soustavy mj. prostřednictvím HDO a snížených tarofů v sedlech a zvýšených tarifů ve špičkách.
Máme tady miliony bojlerů. Spotřeba na běžný nájezd je srovnatelná se spotřebou na ohřev vody v domácnosti. Opravdu si myslíte, že řádově stovky tisíc elektromobilů v následujících letech podmínky nějak výrazně změní? Neřekl bych.
Nemyslim, pocitam tyuto trendy v praci. a verte, ze cela elektrizacni soustava CR je na toom z hlediska narustu rezervovaneho prikonu dost spatne, pokud se nezacne rychle budovat, tak mame do 10 let problem i bez elektroaut. kapacitne zaostavame ve vyrobe ceka nas brzke odstavovani uhelnych zdroju, pac se „nevejdou“ do emisi, dale sit trpi velkymi preshranicnimi toky, v soucasne dobe na nekolika rozvodnach se instaluji impedancni trafa, ktera by mela pomoct CEPS od preshranicnich pretoku chranit. absolutne mame nedostatek rychlych „spickovych“ zdroju, ktere umi rychle dodat vykon (vlastne mame jen 2 dlouhy strane a dalesisce)
Jasně, ale tohle popisujete problémy, které tady nejsou kvůli elektromobilitě. Ty jsou potřeba řešit tak jako tak. Já jsem tímto jenom chtěl poukázat, že žádný obrovský nárůst rezervovaného příkonu není kvůli současnému nárůstu elektromobility potřeba, protože nabíjení naprosté většiny aut zvládnou stávající běžné 24A jističe. Vemte si, že prodeje elektroaut se pohybují v řádech stovek ročně. I kdyby byly prodeje v řádech tisíců ročně, tak je to pro síť naprosto zanedbatelný odběr. Takto pozvolný nárůst spotřeby přece nemůže být nejmenší problém zvládat běžnou obnovou zařízení.
No dobrá, spotřeba roste, od uhlí se chce časem ustoupit. kde budeme to energie brát? není trochu mimo snažit se tahat dráty na kdejakou lokálku, auta přepnout na ele., trolejbusy na letiště v Praze atd…?
problém je v tom, že máte docela nízká čísla. 7,5kW nabíječkou budete nabíjet elektromobil o několik řádů delší dobu, než uvaříte kafe. POkud budete chtít nabíjet rychleji, musíte jít na 45 až 100kW 45kW nabíječka i tak nabíjí elektromobi Tesly S dýl než hodinu. Pokud věříte průmernýmu nájezdu 10.000, tak věřte, že pro ty „čochtaly“ co najedou ročně 100km elektromobil není přijatelný – je mnohonásobně dražší a při tomot nájezdu bude nutno v podstatě trvale konzervovat baterku, aby neztrácela energii, tj auto nejede, stojí a trvale žere. Pro ta, co ujedou 35,000 + km ročně bude nutností mít rychlonabíječky, protože… Číst vice »
Zkuste si text přečíst pořádně. Máme 5,5 mil. aut. s průměrným nájezdem 10tis. km. To je fakt. I za čistě imaginárního předpokladu nahrazení všech aut by se zvýšila celková spotřeba elektřiny jenom o 10%. Tím netvrdím, že si každý rovnou koupí elektromobil, ale berte to jako ilustraci toho, kolik jsou schopny všechna auta spotřebovat. Elektormobil si z principu koupí jenom ten, kdo jezdí denně středně velké trasy. Typicky někdo ze satelitů Prahy do města. Takových uživatelů je poměrně hodně a pro naprostou většinu nabíjení jim stačí 7,5kW nabíječka. Pro velké hltače km bude i nadále vhodnější zůstat u dieslu. Nabíjení… Číst vice »
nastudujte problematiku prumerneho a spickoveho zatizeni site. neni to jednoducha matika. podobne zjednoduseni neni pripustne, doda zcela nesmyslne vysledky. Prumerrny vykon vsech lokomotiv v CR je 100kW. ale takova prumerna lokomotiva vlak neutahne.
Opravdu nechápu, co tím chcete říct. Síť je zatížena převážně přes den. Nabíjení má podobný výkon jako bojler, akumulační kamna, nebo tepelné čerpadlo. Pří řízeném spínání na NT v sedle, případně pomocí inteligentní nabíječky nemůže nastat žádný větší problém. Troufám si tvrdit, že elektorkotlů a TČ je v ČR řádově více. Argumentuje snad někdo tím, že tyto zařízení způsobí blackout, jako se to snaží tvrdit v případě nabíjení aut?
a vsiml jste si, kde vsude vam elektrokotel nabo TC nepovoli a nepripoji? Sit je poddimenzovana. taj pridavani jakychkoliv dalsich velkych spotrebicu neni spravna cesta. spravna a jedine mozna cesta je narovnat ceny mezo Velko a Malo spotrebitele a investovavt do rozsireni a zlkapacitneni site a postavit nove zdroje
Upřímně neznám nikoho, komu by TČ, nebo elektrokotel nepovolili a to znám opravdu hromadu lidí, kteří takhle topí. A neznám absolutně nikoho, komu by zakázali připojit bojler. Tím netvrdím, že to nemůže nastat, nebo že není potřeba síť zlepšovat. Každopádně tvrdit, že řádově desítky tisíc elektromobilů jsou schopný stávající síť nějak významně přetížit, že fakt mimo.
Jsem rad ze jste odbornik a vidite reseni problemu, ktere se nam v soustave zatim nepodarilo vyresit. Myslim, ze bude prinosne, kdyz se u nas zastavite na konzultace. budu vyslovne rad, kdyz mi pomuzete s pplanovanim rozvooje distribucni site ;JM a JC kraje s ohledem na rezervovany prikon maloodberatelu a se zohledneni velkoodberatelu v nasi distribucni hladine 22kV. mame nekoli velmi problematickych uzlu v okoli Znojma, Hradise, Trestsko a mnoho dalsich. budu velmi rad za jakekoliv i treba revolucni reseni. Rovnez budu velni rad, pokud v nasi distribucni sitii zaridite, aby v sedleech klesala spotreba na 50%. nam se toto… Číst vice »
Já myslím, že problém bude, že kafe nevaří všichni celou noc najednou..
Já si počkám na tyhle vaše výpočty,až vám vypnou proud,Edisone….
Dnešní diesel v podobě Euro 5, 6 je spíše tzv pračka vzduchu. Od dob motorů s klasickym rotacnim čerpadlem (ač na údržbu suprovym oproti dnešním systémům vstřikování) se hodně změnilo. Nafta at někdo chce nebo ne je držák a tahoun a pri dnešním způsobu cestování jí na atraktivnosti neuberou ani aféry typu dieselgate atp. Možná na chvíli ale nafta je pohon , který na smetiště dějin se rozhodně nechystá.
Tak ono je to i o nastavení té deb. metodiky 2020. Kdy superb s diselem dostane menší pokutu, než fabka se sprostým třívalce, 1L Ta dostane 60 000, což ji dělá téměř neprodejnou. Přestože je to velmi ekologické auto… Ekologii zdar.
Jezdím na naftu od roku 2000 zesásady s „turbínou“, do té doby na benzin „atmosféra“. Neplánuji se k benzinu vrátit. Pokud nejaký „děťy zemňe (nebo z někoho jinýho)“ (psáno takto zcela úmyslně pro podtržení ironie – pozn pro rejpaly) prosadí zákaz nafty, pak je pro mne alternativou LPG. Nafta díky své vyšší hustotě a tímpádem lepšímu poměru objem paliva/výhřevnost, mňo, a taky s možností levného pořízení bude pro mne vždy výhodná. Dukud se bude ve „velkým“ používat nafta (nákladní doprava, železnice, stp.) bude nafta zajímavá i pro „malorážky“ Benzin je jen pro osobní „hrkače“ a těžko se „levně“ shání.
a Vodík nikde 🙁
Vodík má zatím velké technicky nevyřešené komplikace. Tj. zde je cesta pro bádání, ale zatím ne pro komerční úspěch.
Kdyz je automobilky nabozi vic nez benzin. Vybiram suv pohon vsech kol a vsichni to maj za slusnou cenu v dieselu nebo jenom dieselu. U benzimovych motoru je strasna prirazka za emise.
Nadšení pro benzínový motor značně ochladne ve chvíli, kdy se člověk podívá do nabídky benzínových motorů automobilek. U větších vozů bývá k dostání tak maximálně jeden typ a ještě různými omezeními. 🙁
Dalo se čekat, že u dieselů opět nastane oživení. Elektromobily jsou slepou uličkou, mohou mít své místo např. jako kurýrní vozidla po městě, jako vozidla pošty, ale vozy se spalovacími motory jinak nahradit nemohou. Pustit se s elektromobilem na dovolenou např. na Costa Brava by znamenalo po cestě asi 7x dobíjet, což si nedovedu představit. Nafta ještě zdaleka neřekla své poslední slovo, zejména v Japonsku pokračuje vývoj nových, k životnímu prostředí velmi šetrných a úsporných dieselových motorů. Nedávný výkyv v poptávce po dieselech způsobila agresívní agitace elektrolobby a popřávání sluchu nejrůznějším ekopošukům v médiích.
Elektromobily z dlouhodobého hlediska slepou uličkou podle mě nejsou. Slepou uličkou je nicméně místo přirozeného postupného přechodu v rámci desítek let tlačit různýma regulacema a dotacema co nejrychleji přechod teď, když na to absolutně není připravena infrastruktura a ani technologie akumulátorů.
S tím slovem absolutně bych byl docela opatrný. Kdyby na to „absolutně“ nebyla infrastruktura připravená, tak by se už dávno pod tíhou elektromobilů zhroutila.
jn odhadnětě kolik petawathodin je skryto ve spotřebované naftě. Při nárůstu „elelktromobility“ nám tu chybí několik desítek vysokovýkonných zdrojů el. energie (postaru elektráren)
Tak zatím je elektormobilů minimum, myslel jsem to tak, že není absolutně připravena na to, aby třeba během pěti let nějak výrazně narostl jejich podíl. Navíc je třeba taky brát v úvahu, že vypínání uhelných elektráren (a v některých zemích i iracionální tlak na rušení JE) znamená potřebu nejprve vykrýt jejich produkci nějak jinak. Opravdu tedy nevidím v blízké budoucnosti moc prostor pro rychlý přechod k elektromobilitě. I kdyby se začaly ve velkém stavět po Evropě další JE, tak stejně bude třeba řešit posílení celé rozvodové sítě, budování nabíjecích bodů a podobně. Ono jako dokud si nabíjí v každé čtvrti… Číst vice »
plkud by se v průběhu 5. let přesunulo 30% objemu přepravy na elektriku, síť v evropě zkolebuje pro nedostatek zdrojů. Ještě že mám doma petrolejku a malý motorgenerátor (anop jsem „paranoik“ a připravuju se na nejhorší). Ty backouty nejsou nic moc… Doma je třeba udržet nějakou úroveň a bez elektřiny to půjde těžko.
Opravdu? 30% přeprav dělá tak 10% zvýšení spotřeby, to není zas tak velký skok nehledě na to, že tak rychlý náběh elektromobilita mít určitě nebude. Jenom pro představu, běžná 5kWp solární elektrárna na střeše rodinného domku vyrobí ročně asi 5000kWh, což vám teoreticky stačí na 40 000km jízdy autem. Tím netvrdím, že lze nabíjet jenom z fotovoltaiky, která pracuje hlavně v létě, ale abych ukázal, že množství potřebné energii na nabíjení není zas tak závratné.
zrevidujte prosim to procento spotreby. opravdu jste presvedcen, ze 30% vykonu jedouciho dnes na naftu cini 10% dnesni spotreby el energie??? zde citim chybna cisla.
ehm zduraznuji 30% objemu prepravy na naftu. vy povidate o par zoufalcich co poskakuji osobackem 30km denne. Pojmy – Dojmy….
jaká infrastruktura není připravená? Pro nájezd 20 000km potřebujete zhruba 2500kWh elektřiny, což odpovídá tak třetině spotřeby domácnosti. Opravdu si myslíte, že zvýšení spotřeby domácností o třetinu položí síť? To asi těžko. V současné době třetinu celkové výroby vyvážíme, takže už teď bychom v pohodě teoreticky pokryli celkovou spotřebu všech automobilů, i kdybychom je vyměnili naráz. Nabíjení elektromobilů síť nijak zásadně neoslabí, protože se primárně bude nabíjet v noci s přebytků pomocí chytrých nabíječek. I bez chytré nabíječky nic nebrání tomu napojit nabíječku přes HDO a nabíjet pouze nízkým tarifem podobně jako ohřívat bojler. Rychlonabíječky jsou jako doplněk více méně… Číst vice »
2500 kWh na 20000km, tj. 12 kWh/100km? Zajimave, ADAC loni testoval 11 elektromobilu s udavanu spotrebou 11,5 – 25,9 kWh/100 km. Nameril u nich 14,7 – 28,1 kWh/100km. Plus ztraty pri vlastnim nabiti (cca 10%)…
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/ecotest-adac-elektromobilita-tesla-nissan-hyundai-spotreba-dojezd.A181031_112502_automoto_taj
ok, reálná spotřeba je o něco vyšší. Ponita je ale někde jinde, i kdybychom přepli všechna auta na elektřinu, tak budou mít podíl jenom asi 10% celkové spotřeby ČR. Opravdu je to takový problém, který způsobí blackout?
A tech 10% spotreby navic je plynule rozprostreno v case a prostoru? Otazka za sto bludistaku.
Tak zaprvé, zatím nemáme podíl ani procento. Kdybychom se dostali na 10% podílu elektromobilů, tak se jedná o pouhopouhé JEDNO procento spotřeby ČR.
Každopádně i pro všech 5,5 mil. automobilů by bylo nabíjení rozprostřeno plynule zhruba mezi 3. hodinu odpolední a 7 hodinu ranní. Dá se očekávat, že by se nabíjelo výhradně chytrými nabíječkami, které by si distributor sám zapínal podle vytížení sítě.
Tak hlavne to nezapomente vsude troubit. Elektromobil = nenabijete tehdy, kdyz chcete/potrebujete, ale tehdy, kdy vam to dovoli. Rumunsko 80.leta v krystalicke podobe.
Zřejmě absolutně nechápete princip HDO, nebo chytré sítě. On vám snad někdo zakazuje nahřívat bojler přes den? Nezakazuje, přesto ho nahřívají až na vyjímky v noci, protože je to tak tarifně výhodné. Chytrá nabíječka není nic jiného, než další technologický oproti HDO. V 90% procentech případů přijedete odpoledne z práce, zapojíte auto do zásuvky, navolíte na nabíječce čas odjezdu další den ráno a necháte na ni, kdy bude nabíjet. Nabíječka si chytře počká na 2 ráno, kdy bude nejnižší tarif a dobije baterku za 2Kč/kWh. Ráno máte auto nabité a je vám úplně putna, kdy se baterka nabila. Pokud přijedete… Číst vice »
A jsme zase u toho. Vy vite, ze auto budete potrebovat zase az rano? Vy si zkratka malujete svuj vlastni svet s podminkami ohnutymi tak, aby vyhovetly. Zivot ale takhle nefunguje.
A kdy jindy než ráno bych to auto měl asi tak používat? To se jako běžně vzbudíte ve tří ráno a rozhodnete se jet přes půlku republiky na výlet? Realita je asi taková: Máte auto s dojezdem 300km. Do práce to máte 30km. I kdybyste to vzal oklikou na nákupy, tak přijedete domů s 60% kapacitou, což vám bohatě stačí jako rezerva na neočekávané události, tak v čem je problém? Pokud potřebujete jezdit nárazově a neočekávaně dlouhé trasy, tak vám elektromobil nikdo nenutí.
Vite, s vami je to jak v tom vtipu: Pase ovčák ovce na zelené louce. Najednou, co to? Po pěšince přijíždí bavorák a za ním oblaka prachu. Za volantem mladý muž v obleku od Broniho, v botách od Gucciho, vázanka D+G a na očích tmavé brýle Ray Ban. Stisknutím tlačítka stáhne okénko, vykloní se a povídá: „Hej, ovčáku, když ti řeknu, kolik máš ve svém stádě ovcí, dáš mi jednu?“ Ovčák se pomalu podívá na úspěšného mladého muže a řekne klidně: „Ale jo, proč ne?“ Úspěšný mladý muž zaparkuje svůj bavorák, vytáhne notebook Dell, připojí ho ke svému mobilu od… Číst vice »
Místo rádoby vtipných vtípků bych se možná vrátil k tématu a to je vztah elektromobility a rozvodné sítě. Myslím, že jsem dostatečně vyargumentoval, že pro síť není elektromobilita žádný problém, protože už dnes máme energie na nabíjení dost, stejně jako máme dostupné technologie na organizované nabíjení bez nutnosti přetěžování sítě, které je výhodné jak pro distribuci, tak pro uživatele. Pokud máte jiné potřeby, nikdo vám elektromobil nenutí.
Neni nad to, kdyz si sam rozhodnete, ze mate pravdu, to je pak kazda diskuse primo basni 🙂
Tak snad jsem vyargumentoval, že i kdybychom měli všech 5,5 mil. aut na elektřinu, tak to dělá nějakých 10% spotřeby, která se více méně rozprostře do sedla. I kdybychom se dostali v následujících 5 letech na 10% elektromobilů (podle mě ani to není reálné), tak bude celková spotřeba dělat nějaké procento. Můžete mi tedy prosím vysvětlit, jak takové navýšení může způsobit ony katastrofické scénáře popisované mnohými „odborníky“ na elektromobilitu? Denní nájezd okolo 60km odpovídá zhruba spotřebě na ohřev teplé vody pro čtyřčlennou domácnost. Opravdu si myslíte, že když v následujících letech doplníte miliony bojlerů o řádově stovky tisíc elektromobilů, tak… Číst vice »
Vam nesedel uz ani zakladni predpoklad o spotrebe, dalsi fantasmagorie to jen ozdobily. Nicmene si hrajte dal, je to vase pravo.
Tak ještě jednou. Při podílu elektromobilů 10% se zvýší celková spotřeba energie o 1-2%. Nabíjení je plynule rozprostřeno během dne, spíše noci. Tohle se vám zdá jako zásadní problém? Jaké fantasmagorie? Napojit zásuvku na HDO přípojku zvládne každý elektrikář s výučním listem.
1) nezvysi, zvysi se vice, pouzivate spatna cisla
2) nebude plynule rozprostreno, na to nejsou nyni prostredky. bude spinano po vetsich skupinach, domaci nabijecky. komercni nabijecky budou dostupne stale a nelze jejich prubeh odberu prredikovat
3) nezvladne, je treba resit ne jen zasuvku stykac a nove HDO prijmacN ale taktez zda sit neco takoveho zvladne (napr neharmonicky prubeh proudu z nabijecek)
1) ok, o kolik tedy? 2)nabíjení bude rozprostřeno úplně stejně jako akumulačky, bojlery, TČ, kterých je řádově více a nikdy jsem neslyšel o tom, že by dělaly nějaké zásadní problémy. Komerční nabíječky budou, ale jaky bude jejich podíl na spotřebě? podle mě max. 20% ze všeho nabíjení, tzn. řádově desetiny procenta celkové spotřeby energie. To, že chytré nabíjení není dostupné dnes neznamená, že nebude dostupné za 5 let. Připojit nabíječku na internet a řídit výkon přes dispečink podobně jako u HDO není technologicky žádné sci-fi. 3) fotovoltaiky s neharmonickým průběhem, polovodičové měniče u vlaků mají řádově vyšší výkon a opět… Číst vice »
to, ze jste neslysel, neznamena ze nebyly a nejsou. pokud presuneme 30% vykoonu na elektriku, tak jen 50% budou nocni soukrme domaci nabijecky
Takže zaprvé, 30% na elektriku by znamenalo pořídit v následujících letech skoro 2 mil. elektromobilů. Asi uznáte, že tohle opravdu neodpovídá realitě. I podíl 10% je spíše vlhký sen největších zastánců e-mobility. Ale dobře, i kdyby to bylo těch fiktivních 10%, tak to dělá pouhé jednotky procent celkové spotřeby elektřiny v ČR. Opravdu mi netvrďte, že postupné navýšení během x let o jednotky procent globální síť ČR nějak rozhodí. Maximálně bude potřeba síť lokálně posílit, ale to je potřeba tak jako tak. Opravdu děláte z komára velblouda.
Zadruhé, pomalé nabíjení (ať už soukromé, nebo firemní), bude mít podle mě mnohem větší podíl, než 50%. Uživatelé jezdící často nepravidelné dlouhé trasy si z principu nebudou pořizovat elektromobil, ale zůstanou u dieslu. Největší skupinou uživatelů elektromobilů budou lidé z předměstí velkých měst jezdící denně do práce, rozvážkové služby apod. Naprostá většina těchto uživatelů v naprosté většině případů v noci auto nepotřebuje. A nevidím důvod, proč by si dobrovolně někdo huntovat beterku rychlonabíjením na VT. Stejně jako u bojleru prostě připíchnout auto na pomalé nabíjení v noci a ráno vyjedou. Rychlonabíječky jsou nutností zejména pro nepravidelné výlety, aby nikdo nikde… Číst vice »
argumentujete spatnymi cisly a mate blahove predstavy o distribucni siti.
distribucni sit na 35% statu potrebuje posilit, aby vyhovela stavajicim potrebam obyvatelstva. pokud pozadavky zvysim o dalsich 10%, dostanu nevyhovujici sit v 62% soustavy. pokud v sedlech navysim spotrebu o 10% prestanou byt sedly na zanikne duvod existene NT coz oceni zajiste vsichni co pouzivaji elektrinu v tarifech D25 a vejs, tj akumulacni ohrev TUV a akumulacni vytapeni.
Jenomže zvýšení o 10% by bylo v případě přechodu všech aut, což rozhodně není aktuální. V případě podílu elektroaut 10% je zvýšení spotřeby elektřiny v řádech jednotek procent. Opravdu si myslíte, že toto je pro síť nějaký problém?
nemyslim. myslet znamena hovno vedet. zde si dovolim rict zevim, coz je rozdil od myslim si.
dle vaseho modelu je eelektromobil na poskakovani jen na 30 km? v predchozim zamestnani jsem mel denni najezd z/do prace 130 km za predpokladu, ze jsem cely den sedel v kanclu a nemel vyjezd do terenu.
chapu princip velmi dobre. polozim dotaz: proc nam distributor v Lanskroune nedovolil zvysit odber v obektu o blbych 50A loni touto dobou? proc mi v Brne nedovolil distributor prejit z 3×20 A na 32A? proc prebudovavame 22kV vedeni v oblasti Jihlava smer trest Cenkov na dvojnasobek kapacity? proc v dane oblasti nejsou povolovany elektrokotle a tepelna cerpadla i kdyz zde neni plynofikace?
Pokud je někde lokálně síť slabá, tak je ji potřeba posílit. Vámi zmiňované příklady asi nezavinily elektromobily. Btw. spotřeba běžného elektrokotle, nebo tepelného čerpadla v domku je mnohem vyšší, než v případě běžného nájezdu elektromobilu. Pokud síť nepoloží hromady instalovaných TČ, proč to samé tvrdíte u pozvolného nástupu elektromobilů?
nezavinilyM infrastruktura pulky republiky ne poddimenzovana. tj netreba rozvijet elektromobilitu, nejprve je treba doresit distribuci a vyrobu, teprve pote podporovat spotrebuM
No tak já myslím, že jde dělat oboje naráz, ne? I kdyby se prodávalo tisíce elektroaut ročně, tak to zvedne celkovou spotřebu naprosto zanedbatelně.
nikoliv, Pricina nasledek. na slabou sit nelze naimplemenstovat velkou spotrebu a zaroven garantovat rozumnou spolehlivost dodavek.
Aha, co taková elektrifikace? To jako zastavíme na 20 let veškeré elektrifikace, protože máme slabou síť? To byste už asi nemohl dělat nic 🙂
nevím jak u vás, ale u nás se preferuje konzervativní přístup, tj nejdřív saturujeme potřebu, pak vytvoříme rezervy, pokud jsou dost velké, připustíme zvýšení spotřeby. Představa, že připustím převis spotřeby před schopností dodávat by znamenal kolaps sítě (distribučního uzlu) Distribuční síť musí být navržena tak, aby dokázala čelit nárazovým špičkám, tj nemůže vyplýtvat vše na rezervovaný příkokon. Dále pokud je síť zasmyčkovaná kdy je v provozu mnoho transformátorů,pracujících de fakto paralelně, musím zohlednit další možnosti chování sítě při výpadku jednoho uzlu (trafa). Síť v JM a JČ kraji není připravena na velký nárůst elektromobility. Několik nabíječe je již nyní řešeno… Číst vice »
myslim, ze u vazujete nejaky superusporny elektroauto s malym dennim najezdem (tj maximalne jedno dobijeni denne) realny stavbude koelm 20kW na 100km, v blbym provozu (zacpa, mesto, v zimne nebo lete s topenim nebo klimou vice) uvedomte si ze z tech nejlepsich LiFePol baterek umite „vylejt“ jen 80% toho ce tam nabijecka musela „naljet“ . ucinnost vlastni nabijecky dosahuje cca 90%…. tj na 20 k1 ktery sezere elektoauto potrebujete ze site odebrat dobrejch 28kW. ona realita neni tak ruzova jak mnozi „ekologisti“ se snazi preezentovat.
systém založený na „manilupaci“ a deformaci reálných cen prostě zdechne. Blbý je, že než zdechne, vytahá bambilion peněz v mj. veřejných rozpočtů. Namažou se na tom akorát „výrobci“ týhle „pseudotechnologie.
Řekneme si tak za 20 let, jestli jsou elektromobily slepou uličkou 😉
Řekl bych že už za takových 10 let nebude o čem diskutovat, podívejme se na vývoj posledních 5 let. Neříkám že v tom bude jezdit každý, ale být eko začíná být slušně v módě a myslím si, že za těch 10 let bude chtít být eko minimálně ten, kdo na to bude mít. O slepé uličce můžou hovořit akorát tak blbové co ne a ne se smířit s vývojem 🙂
Zase a opět ta samá demagogie ohledně dojezdu. Ano, pro lidi, kteří brázdí pravidelně ve velkém po Evropě opravdu bude ještě dlouho lepší spalovací motor. Ale upřímně, kolik takových lidí je. Naprostá většina najezdí většinu km okolo svého bydliště do práce, po nákupech a víkendových výletech. Na to dojezd 200-500km běžný u dnešních elektromobilů bohatě stačí, protože si auto každý dobije přes noc ze zásuvky. Dovolená jednou, dvakrát do roka není zas tak zásadní problém. Pokud jedu do Řecka, Turecka, Bulharska, Španělska, tak prostě sednu do letadla. Chorvatsko, Itálii lze buď „doskákat“ s dobíjením, což sice příjemné není, ale na… Číst vice »
by mě zajímalo, jak to dobíjení, kdyby se všechna auta nahradila ele. pohonem a třeba takové město např. Plzně by chtělo přes noc nabíjet, zda by to bylo formou „nočního proudu“, aby požadovaný úder na síť byl nějak rozdělen?
A to se jako celá Plzeň domluví a naráz začne přesně v 8 večer nabíjet? To asi ne, co? V první fázi si podle mě většina uživatelů, kteří budou spíše z rodinných domků zapojí podobně jako bojler nabíječku na HDO jistič, aby nabíjel levně „nočním proudem“. V případě nějakého opravdu velkého podílu elektromobilů by musel distributor upravit řízení tak, aby se nespínalo celé město naráz. Časem ale příjdou spíše chytré nabíječky a distributor upraví síť a tarify tak, aby nabíjení probíhalo nějak organizovaně. Tzn. přijedete v 5 odpoledne z práce a zadáte na nabíječce, že chcete mít další den ráno… Číst vice »
naprosta vetsina vykonu realizovanych v nafte jsou stredni a dlouhe denni najezdy.
Termodynamická účinnost dieselu jasně říká, že kdo chce méně kazit ovzduší, kupuje naftu.
Leda tak tichého pominutí rakovinotvorných emisí z dieslových aut.
Které úspěšně generují i přímovstřikový benzíny, uhelný elektrárny, fotoelektrárny (no ty to generují sice v číně, ale o to víc) atp. Ale o tom se nemluví, žejo! A propó kteréže to ty emise máte na mysli?
přesně, sundat ty růžové brýle a začít vidět tu realitu s výrobou el. energie… ona ta účinnost nafty není vůbec špatná…
Nejde o účinnost, ale v prvé řadě o emise pevných částic dieslových motorů, na které se vážou rakovinotvorné látky, které vdechujeme. To je také důvod, proč se právě dieslovým autům zakazuje vjezd.
Ano starým dieselovým autům s nefunkčními filtry – s novými vozy není problém. Nezapomínejte, že pro nákladní dopravu nemáme jinou variantu takže okruhy a obchvaty nebudou v dohledne době ‚clean’…
„s novými dieselovými vozy“ dřív nebo později nastane stejný problém, jako s těmi dosavadními „s nefunkčními filtry“.
Služební plugin hybrid taky nejste nucen doma nabíjet…
FAP ma dnes kazdy motor s primym vstrikem paliva tj i benzin. FAP ma svou zivotnost, pak se musi vymenit nebo odstranit….
a benzin nevyrabi castice? a spalovani uhli taky ne? i to jsou mi novinky…
To právě není jednoznačné, diesel má své místo na dálnicích a pro těžší vozidla. Ale pro příměstský provoz se zdá výhodnější nějaké mild hybridní řešení s benzínovým motorem (např. Toyota už má benzínové jednotky s 40% učinností) nebo plně elektrický pohon. Každé technické řešení má své místo. Nikdo přeci neříká že motory řekly své poslední slovo – minimálně do doby než se objeví nějaké zázračné baterie nebo jiné řešení které umí uchovávat energii stejného řádu jako klasické pohonné hmoty.
zatim v laboratornich podminkach ale jsou motory s ucinnost 47 az 52 provoz, jestli se nepletu, tak pracuji s atkinsonovym cyklem..