Zájem o auta na LPG prudce roste, meziročně o 100 %. Na přestavbu se čeká měsíce
Zájmu pomáhají hlavně vysoké ceny pohonných hmot.
Zdražení benzínu, nafty a stlačeného zemního plynu přineslo v segmentu aut se spalovacím motorem nového vítěze: auta na LPG. Meziročně stouply registrace nových vozidel s pohonem na zkapalněný ropný plyn o 100 %.
Vyplývá to z dat o registracích nových aut, na které upozornila Česká asociace LPG. V pololetí byly registrováno skoro 2 000 nových LPG automobilů, což je dvojnásobek oproti stejnému období již tak rekordního loňského roku.
Výrazným tempem rostl také zájem o přestavby. V některých servisech vás aktuálně objednají až na konec října. „Oproti stejnému období loňska jde o dvojnásobný nárůst. Je prakticky jisté, že v nejbližších měsících dosáhne počet registrací nových LPG vozidel stejných hodnot jako za celý rok 2021, a rok 2022 tak výrazně předčí zatím rekordní loňský rok,“ popisuje Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG.
Podle statistik Ministerstva dopravy bylo v prvním pololetí realizováno celkem 3 795 přestaveb. Tento údaj nicméně zahrnuje jak celkový počet montáží, tak i demontáží, a to LPG i CNG systémů. Podle odborníků se nicméně v současnosti přestavby CNG prakticky nedělají a podíl demontáží letos činí asi 12 %. „Lze konstatovat, že čistě přestaveb na LPG se v prvním pololetí uskutečnilo více než 3 300,“ odhaduje z dat ministerstva Evžen Procházka, technik strakonické společnosti AUTOGAS – CENTRUM, spol. s r. o., která se specializuje na přestavby vozů na LPG a CNG bezmála tři dekády. Zájem je podle něj způsoben hlavně vysokými cenami benzínu.
Poloviční náklady
Pro srovnání: v první půli loňského roku bylo v Česku provedeno asi 1 900 dodatečných přestaveb na LPG. Údaj za leden až červen letošního roku tak představuje meziroční nárůst téměř o tři čtvrtiny. Celkově – sečteme-li registrace nových vozů a přestavby – tak na českých silnicích přibylo asi 5 300 vozidel na LPG, zatímco ve stejném období roku 2021 dosáhl součet nově registrovaných LPG vozidel a dodatečných přestaveb asi 2 900.
Zásadní výhodou LPG s ohledem na aktuální energetickou krizi je však jeho cena. „LPG není primárně závislé na Rusku a jeho cena tudíž není tak citlivá na geopolitickou situaci, jako je tomu třeba u zemního plynu – CNG,“ vysvětluje Ivan Indráček. „Většinou stojí litr LPG přibližně polovinu toho, co stejné množství benzínu. V posledních týdnech, kdy stál benzín v průměru více než 47 Kč za litr, se litr LPG svou průměrnou cenou stále držel pod hranicí 20 korun,“ dodává Ivan Indráček.
Výrazný nárůst registrací nových vozů s LPG pohonem eviduje rovněž Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Za první letošní pololetí bylo v EU registrováno 131 869 nových LPG automobilů, což znamená meziročně více než čtvrtinový růst.