Zahájení obří železniční stavby Sudoměřice – Votice mizí v mlze, Strabag jde k ÚOHS

Čtvrtý koridor se zhusta staví v nové stopě. Ilustrační foto. Autor: SŽDCČtvrtý koridor se zhusta staví v nové stopě. Ilustrační foto. Autor: SŽDC

Zahájení výstavby čtvrtého železničního koridoru v úseku Sudoměřice – Votice se odkládá na neurčito. Největší železniční projekt současnosti bude totiž

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Démon

To se nám tam asi někdo pohádal, že se ten IV.koridor už 2 roky nemůže hnout

Milan

Z plánů sždc z roku 2016 (už tak bylo pozdě) na elektrifikaci, viz odkaz, dosud není v provozu ani kilometr! Přitom účelnost a efektivita je zřejmá. Jen na tyto práce není přicuclých tolik spřátelených firem a lobbistů jako na koridorové stavby za miliardy.

https://ekonomika.idnes.cz/stat-chysta-elektrizaci-dalsich-trati-dxv-/eko-doprava.aspx?c=A160715_173310_eko-doprava_suj

Radek Janata

Efektivita elektrifikace vůbec není vždy zřejmá. Elektrifikovaná trať je dražší na stavbu i na údržbu. Je proto třeba mít ekonomické opravedlnění – ať už (potencionálně) silná nákladní doprava, nebo alespoň logické prodloužení eletrického osobního vozebního ramene.

Jinak zržení staveb opravdu není nějakými „lobbisty za velké projekty za miliardy“. Vždyť tyto vaši tezi vyvrací i tento článek – o stavbu za miliardy se bezpochyby jedná, a vudíte, jak se zahájení vleče už mnoho let. Zdržení staveb v ČR je způsobeno kompkilovanou legislativou, dlouhými lhůtami na všechno možné, v kombinaci s neschopnosti státních úředníků.

Vláďa

To je komedie neuveritelny. To nebude hotovy ctvrty kotidor ani fo 2026. Trapny. Chudaci jihocesi.

I.P.

Nevím, zda někdo došel k postřehu, který mě napadl: že jakákoliv stavba IV. koridoru, která nebyla zahájena před 1.1.2016, je tak či tak. Jednou je to neplatný posudek vlivu na životní prostředí, jindy odvolávání se k ÚOHS.

Odvolávání se k ÚOHS se stalo v roce 2016 skoro „národním sportem“. Zdá se že u KAŽDÉ dopravní stavby, která měla být zahájena 2016+, musí ÚOHS řešit námitky.

Milan

Časová úspora této mega stavby bude možná 10min, nemyslím si, že by to byly efektivně využité peníze za situace, kdy spousta jiných tratí je v havarijním stavu, chybí elektrizace na rychlíkových tratích, nádraží jsou v žalostném stavu atp. Jeden příklad: kvůli chybějící elekrizaci na dvoukilometrovému úseku končí regiopantery dva kilometry před druhým největším městem na Mostecku a 25 tisícové město tak obsluhují rozhrkané, řvoucí regionovy.

Vláďa

Smysl ma modernizovat cely ctvrty koridor. Na jednom useku se mozna jedna jen o usporu 8/10 minut,ale po cele modernizaci budou vlaky praha hlavak budejovice jezdit za 1hod 30min a to uz je skely

Michal

A kde jsi přišel na to, že se tyto stavby přímo vylučují? Proč Ústecký kraj tu elektrizaci Litvínova nepožaduje? Líná huba, holé neštěstí…

I.P.

Stavba Sudoměřice – Votice dostala na začátku léta 2016 výjimku od Evropské komise, že se nemusí opakovat proces EIA, ale předpokládám, že za podmínky, že se po vykoupení pozemků a získání stavebního povolení začne stavět. Pokud se stavět včas nezačne, může se stát, že výjimka propadne, tak jako to hrozí u dostavby D1 mezi Říkovicemi a Přerovem. A ve výsledku to dopadne tak, jako kdyby ta výjimka udělena nebyla.

Kvůli těmto obstrukcím může dojít trpělivost Evropské unii a odmítne stavbu dotovat.

Michal

No ta „výjimka“ byla de facto udělena novelou českého zákona o posuzování vlivu staveb na životní prostředí. U EK se jen ověřovalo, že takový postup posvětí a nebude dělat problémy při financování.
Že by prodloužení posudku propadlo v tak krátké době si nejsem jist, máš na to někde nějaké jiné prameny než vlastní odhady?

I.P.
liberal shark

To už se nedá nazvat jinak, než záměrnou sabotáží :-(.

D3

Vždycky se to odloží na neurčito, zrovna když je zahájení stavby na dohled.
Začínám mít pocit, že se snad čeká, až bude D3 z Prahy do Mezna a nakonec se rozhodne, že se stavba Sudovměřice – Votice neuskuteční a trať zůstane ve stávající trase. A jednokolejná.

JOHNNY

Vystavba dalnice D3 je v useku Praha – Mezno je v planu RSD az na leta 2024 – 2028 …. 🙁
Bude tam mraky tunelu a mraky mostu..

Michal

Asi tak… ani se tam nekoplo, letos snad územní rozhodnutí… to má dráha stále šanci dohnat. 🙂 Zrychlení SuVo samotné je nějakých 10 minut a to je dost…

Jirka

Proč mám tak nějak pocit, že všude kde je napsáno Eurovia (ODS – dopravní stavby ostrava), tak existuje nějaký problém? Mosty jim padají, dálnice se vlní, reklamace neuznávají a ještě se budou furt někam odvolávat? Typické pro české mafiány. Není tohle chování žalovatelné – vždyť to má negativní dopady na desítky milionů lidí z celé evropy…

Romanero

Souhlasím!

Bob

Souhlas, jen Eurovia jsou francouzští mafiáni. Kdysi jsme tu měli ještě jednu velkou francouzskou stavební firmu (Eiffage), která svou českou dceru nechala padnout, aby nemuseli platit její dluhy.

Skeptik

Souvislost s personální rošádou na ÚOHS je čistě náhodná, že? Na to pomůže už jen léčivý smích Karla Nešpora. Takže zase za rok, tentokrát už se správným vítězem, o miliardu dráž a bez námitek. Možná, když by se stavělo současně na více místech, nebudou mít ty neúspěšné firmy potřebu se pořád odvolávat – zahojily by se jinde.

bkp

Ta SŽDC mě fakt štve. Poslední dobou není snad jediná větší zakázka, kde by nemusel být posunutý termín pro podání nabídky, nebo odvolání k ÚOHS.
Nevykládejte si, že firmám beru právo na dotazy, resp. opravné prostředky, naopak. Pokud bude zadání správně připraveno, tak další dotazy obvykle nejsou potřeba, resp. není důvod, aby zdržely celé výběrové řízení. Stejně jako odvolání, které ÚOHS uzná za oprávněné, není chyba té odvolávající se firmy, ale SŽDC.

ApolloXI.

Štve? A proč? Přidá Vám to nebo ubere na výplatě? 🙂

Radek Janata

ApolloXI.: nejste vy nějaký moc egositický? Myslíte, že každého může štvát pouze to, co ovlivněje nějaké jeho vlastní finance? Mně je kupříkladu celkem jedno, jakou mám přesně výplatu, peněz mám docela dost. Ale neschopnost úředníků a tyto „sabotáže“ právníků stavebních firem mně štvou. Protože to znamená, že se železnice nerozíjí tak, jak by klidně mohla.

T

Trochu mimo téma… autor má kolem sebe zřejmě jen malé malé věci, když téměř každou stavbu považuje za „obří, mega, giga, …“). Co je na stavbě za 4,5 mld obřího? Tolik stojí přestavba jednoho žel. uzlu, příp. kousek dálnice. Jak by autor nazval ze svého pohledu skutečnost, když se v 90. letech postavila za poměrně krátkou dobu D5 od Zdic až na Rozvadov? To by byla ultra mega giga velká stavba?

T

Ano, stavba výjimečná z pohledu dnešní doby je – z doby, kdy se nedaří prakticky nic většího postavit. Dnes je pro nás (a hlavně redaktory) obří úplně všechno. Deník navštěvují stálí zájemci, příp. zájemci o dopravu obecně, tak proč tak bombastické názvy článků jako někde v Blesku. Je to zbytečné – lidi, co to zajímá si to přečtou tak jako tak a jestli je to obří bych nechal na čtenáři. Za mě to v kontextu modernizace koridorů v ČR zase tak obří stavba není – je výjimečná hlavně délkou přeložek atd., ale rozhodně ne obří.

ApolloXI.

V přepočtu na počet rodinných domků i s vybavením je to stavba vskutku za obří peníze. Když jeden čte, co stojí jeden nový přejezd (několik miliónů) nebo roční údržba tratí (ač to na mnohých není vůbec vidět), tak se té terminologii ani nedivím. Ale taky si myslím, že je třeba v každém článku používat diskutované příměry. Navíc, když tu jde z větší části o dotace z EU, což je rozdíl oproti „Novému spojení“, které se stavělo jen a pouze z národních zdrojů.

Radek Janata

Na české poměry to velká stavba je. A D5? Ona to nebyla jedna stavba, ale více menších úseků.

Tomáš

Tohle už ne.

Zlesák

V téhle zemi se opravdu nepostaví nic. Buď to jsou nekonečná odvolávání se k ÚOHS nebo různých „ochránců“ k soudu …

Jen tak

To ne i jenom v teto zemi… to je v cele evrope.

Pavel

@Jen tak – nemyslím si. Poláci za posledních 10 let kompletně postavili dálniční síť, staví VRT. O Španělsku nemluvě. Asi to nějak umí propapírovat lépe.

ApolloXI.

Tak ono to Polsko ani Španělsko není tak hustě zasídlené jako naše mrňavá zemička ve středu Evropy.

Jen tak

No… ono

OniI to sice za deset let sice postavili… ale to, ze to u predchazely desitky let priprav, uz nevidite. Nebo nechcete videt.

Radek Janata

ApolloXI.: tady přece nejde o nějaké osídlení. Česká Sibiř není buhvíjak zalidněná a v Španělsku taky pozemky někomu patří. Jde o naši legislatlivu, která umožňuje nekonečné protahování všeho možného.

Michal

Zrovna u této stavby je hospodský kolovrátek trochu mimo. Stavbu zastavil nedostatek peněz za Bárty, pak se finišovalo s rozdělanými projekty na OPD (což byla Hostivař a ješte úsek Tábor-Sudoměřice)… a když se vydechlo a začalo tohle soutěžit, objevily se potíže.

Jinak samozřejmě na České Sibiři je hustota obyvatelstva nízká a příroda nikterak zajímavá, o tom to není…