Železnice Železniční průmysl Zprávy

Žádný karmín. Pantery pro Lotyšské dráhy budou černo-žluté

Elektrická jednotka Škoda pro Lotyšsko, vizualizace. Pramen: Pasažieru vilciens
Elektrická jednotka Škoda pro Lotyšsko, vizualizace. Pramen: Pasažieru vilciens

Elektrické jednotky, které dodá česká Škoda Vagonka do Lotyšska, budou „oblečeny“ do kombinace žluté, antracitově černé a šedé barvy. Neponesou tak lotyšské národní barvy, především karmínově červenou, jak bylo dosud na vizualizacích prezentováno.

Nový design s takzvanou dopravní žlutou byl představen na včerejší schůzce lotyšského ministra dopravy Tālise Linkaitse s vedením Lotyšských státních drah a Škody Vagonky. Ministr obdržel model nového vlaku, informoval dopravce na svých internetových stránkách.

„Barva vyjadřuje dynamiku i stabilitu – tato kombinace barev a jejich odstínů se stala v dopravním průmyslu klasikou. Doufáme, že se naše volba bude cestujícím líbit,“ uvedl šéf drah Rodžeru Jāni Griguli. Podle něj žlutá kombinuje praktičnost, energii, módu a technologii.

Dceřiná společnost české strojírenské skupiny Škoda Transportation byla s konečnou platností jako vítěz tendru na dodávku 32 elektrických jednotek potvrzena loni v létě. Hodnota zakázky přesahuje šest miliard korun.

Dodávka zahrnuje 32 jednopodlažních jednotek, Lotyšské státní dráhy (Pasažieru vilciens) je chtějí nasadit na příměstskou dopravu. Jednotky by měly být dodány v letech 2020 až 2023. Lotyši s nimi počítají na paprskovité trasy z Rigy směrem na města Aizkraukle, Tukums, Skulte a Jelgava. V ceně je zahrnuta i údržba, dodávky náhradních dílů a školení.

Cesta k zakázce přitom nebyla přímá, vedla přes lotyšský antimonopolní úřad a řadu odvolání a administrativních tahanic s konkurencí. Dopravce původně vyhlásil vítězem Talgo, nabídky ale musel dle rozhodnutí úřadu přehodnotit, zejména pokud jde o provozní náklady. Konkurenty Škody v tendru byly vedle Talga ještě CAF a Stadler.

Nové elektrické jednotky ze Škody Vagonka budou určeny pro provoz na tratích s rozchodem 1520 mm a napájecím napětím 3 kV s možností budoucí změny na 25 kV. Vozidla musí odolat klimatickým podmínkám od -40 °C až do +40 °C. Obsaditelnost vozidel bude činit minimálně 400 sedících a až 450 stojících cestujících. Maximální rychlost vozidel bude 160 km/h.

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Nick

Původní návrh jasně vede.. ta kombinace okr/ černá je tak na vozy metra..

Salamander

Taky jste si vsimli, ze to ma za stanovistem nad podvozky 2 okna? InterPanter tam ma jen jedno okno. Ze by zkratili vzdalenost otocnych cepu nebo se jim jen povedlo prodlouzit predstavek?

Elaine Bell

Má to delší představek.

simeon

Při takové zakázce bude vozová skříň v profilu širokého rozchodu nebo budou jen přidána stupátka? Barevné řešení nehodlám v době polepových fólií komentovat 😉

Kubrt

Bude širší.

Radko Křivánek

Barevné provedení žluté a černé je provedeno v rafinovaném designu mloka.
Takže CitySalamander, nebo lotyšsky pilsētas salamandra? 🙂

Petes

Já v tom teda víc vidím vosu, akorát neumím lotyšsky 🙂

Radko Křivánek

Takový žihadlo to zase nebude 🙂

Kalanis

Důležitá informace: „napájecím napětím 3 kV s možností budoucí změny na 25 kV. “ => Lotyši budou taky přepínat soustavu.

simeon

V ŽM ohledně proudových ztrát bylo napsáno mnoho vyčerpávajících článků, dalším důvodem může být zadotování konverze ze zdrojů EU

tuKabel

No shrnul bych to takto. Velkohubé prohlášení o nejlepší nabídce jsou hodně podivné, když konkurencí pro Pantery byly Stadler, Talgo a zejména pak CAF. Většina tuší, že se opakovala historie a při jednání se podávaly oplatky. Škoda nikdy svou taktikou nemůže mít LCC jako Stadler – je to vyloučeno. Poptávky u dodavatelů na tento projekt jsou jen o ceně, žádné LCC se neposuzuje. Roli hraje pouze cena a opět typ a množství oplatek podávaných při jednání.

Vorech

pokud tady veřejně poukazujete na oplatky, tak buď máte o tom důkazy a již jste navštívil PČR nebo jenom tlacháte.

tuKabel

Stačí když počkáte dostatečně dlouho. Historie se bude opakovat. Ono to totiž nebude poprvé

Martin V.

Jak do čtyřvozovky dostanou „minimálně 400 sedících“? Tam se sedí po pěti v příslušně širším vagónu?

David

I po šesti. Nohy k sobě, zatáhnout břicho a už se jede.

simeon

Soupravy ES1 Lastočka využívají širší skříň po pěti sedadlech

Hen ten oný

Mně se design moc nelíbí.

JiP

Jak vlastne ty pantery dopravuji do Lotyska? To odjede na nejakych provizornich podvozcich a na sirokem rozchodu se teprve posadi na vlastni, jiz sirokoroschodne?

Kubrt

Vectrony pro VR jezdí takto https://www.railcolor.net/index.php?nav=1412225&lang=1&file=siem_21967_68&action=image&position= což je jednodušší, než převazovat celé podvozky. Uvidíme, jak to bude až poběží sériová výroba.

JiP

Diky, to jsem vubec nevedel toto, vlastne opravdu uplne to nejjednodussi reseni. Akorat tech instrumentu budou potrebovat vic ks, pokud to teda nebudou vozit kazdy vagon zvlast. Protoze predpokladam, ze to ma dost znacne omezenou rychlost pri prevozu na takovem, koukam ze asi neodpruzenem, minipodvozku a i preprava by se nasledne dost prodrazila.

Kubrt

Tady https://www.youtube.com/watch?v=__KRTFg6HFg v čase 4:40 to jede, rychlost neumím odhadnout (50-60??), ale dramaticky pomalu to nejede, pruží vlastní podvozek lokomotivy. Instrumetů na jednotku budou potřebovat vyrobit a vracet víc, ale pořád je to snazší, než z 1520-hranic vracet celé podvozky.

Vbb

Anebo se vyrobí normálněrozchodné podvozky (třeba zatím i bez motorů), z hranic se budou vracet pro další jednotky, a nakonec se použijí pro následně vyráběné normálněrozchodné pantery.

Jiří Kocurek

To fajt je levnější a jednodušší vyrobit tohle a nemuset řešit zvedání a přepodvozkování kdesi na dešti.
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201202/IMGP3038.jpg
Dobrý den pane, máme tady pro vás ten nový vlak. Jen podvozky jsou 10 let staré a byly 15x na ruských hranicích a zpátky. Vždyť to má najeto jen 50.000 kilometrů!

Vbb

Určitě to vyjde jednodušeji? Přepodvozkování se umí, na dešti se dělat nemusí a transportní podvozky nemusejí omezovat rychlost.
32 jednotek se asi nebude vyrábět 10 let, do Čopu a zpátky je to nějakých řekněme 900 km, tak i kdyby se vyrobila jen jedna jediná sada podvozků a ta si odkroutila všecky dodané jednotky, tak těch 50 000 km nenajede 🙂 .
A vůz najede za život několik milionů km, třeba 5, tak v tom se i těch 50 000 navíc ztratí…

simeon

Nevím, jak to vyjde nákladově, ještě je možnost v Mukranu zavázat 1520 podvozky a naložit na „široký trajekt“ do Klaipedy, jako Siemens…

Vbb

ČKD Vagonka dělala s motoráky do Finska totéž v Gdaňsku.

Hara_Pes

Nebylo by lepší tu žlutou čáru v nízkopodlažních částech vést dolem a ve vysokých naopak?
Aby to alespoň symbolicky naznačovalo tu nízkopodlažnost.

JiP

Napadlo me presne totez, nicmene pod a nad okny je uz pomerne malo mista, byla by to spis jenom takova linka a z venku by to pak vypadalo jak dost ostre schody, takto je linka mnohem plynulejsi a je tam vice zlute. Cerna barva na vlacich mi vzdy vzene pred oci vlaky leoexpressu, ktere mycku od data vyroby z venku snad jeste nevidely a vypadaji, nemuzu si pomoct, jak exhumovana rakev.

Tady na Moravě

Přišli na to, že tu zlatou metalízu nemají, nebo že by stála majlant? 🙂

liberal shark

Tak ono pro dopravní prostředky je asi fakt nejlepší žlutá a červená. Jsou nejlépe vidět a špína jim tolik nevadí.

SaulGoodman

Zajímalo by mě, jestli budou opravdu mít tenhle design světel. Slovenský vypadá podle mě výrazně lépe.

Pitrys

Otázka vkusu, podle mě naopak.