Žádné Abú Dhabí, Nový Hlavák se inspiroval secesí. Musíme mít odvážné nápady, říká Hřib
Zastřešené náměstí v Praze ještě nemáme, pochvaluje si v rozhovoru náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz vysvětluje, proč si stojí za vítězným návrhem na novou podobu části pražského hlavního nádraží a okolí.
Vítězný návrh soutěže projektu Nový Hlavák vyvolal kromě slov chvály i silně negativní reakce. Vznikla dokonce petice za přepracování návrhu, podepsalo ji už přes dva tisíce lidí. Je Praha připravena za těchto okolností smlouvu s vítěznými architekty podepsat?
Na úvod připomenu, že projekt Nový Hlavák se skládá ze tří samostatných částí. Rekonstrukce budovy Nové odbavovací haly, ke které se vede diskuze, se města týká prakticky nejméně, protože to je budova Správy železnic. Město řeší přilehlý park a dopravní podnik pak novou tramvajovou trať v parku, ke kterým jsem prakticky žádné výhrady nezaznamenal. Vámi zmiňovaná petice naopak obě tyto části oceňuje. Každý z výše uvedených subjektů podepisuje s vítězem soutěže smlouvu sám za sebe.
Proč myslíte, že zrovna tento návrh jitří takové emoce, není příliš radikální?
Ambiciózní architektonické projekty vzbuzovaly vášnivé diskuse vždy. Bez odvahy a snahy překračovat zažité představy totiž nikdy nevznikne nic výjimečného. Že se o projektu mluví a zaznívají různá hodnocení, vnímám naopak jako přínos. Znamená to, že lidem na podobě a využití společného městského prostoru záleží.
Nový Hlavák: Nevzhlednou nádražní halu nahradí největší dřevostavba v Česku
Existuje v tuto chvíli ještě prostor k dalším diskuzím a úpravám návrhu?
Určitě není chvíli po představení projektu čas na nějaké radikální kroky. Teď naopak nastává příležitost k tomu seznámit se s detaily projektu a jeho záměry. Proběhne participace a na základě připomínek občanů i odborníků pak mohou vzniknout smysluplné dílčí úpravy, s čímž se od začátku počítalo. S novým projektem se vylepšuje jeho celková funkčnost a efektivita pohybu lidí v terminálu. Rozumím tomu, že projekt vzbudil veřejnou debatu. Zastřešené náměstí v Praze ještě nemáme, je to úplná novinka. Ale i to je důvod, proč zvítězil v architektonické soutěži právě tento návrh.
Jak byste reagoval na nejčastější připomínky, že otevřená hala bude pro čekající v zimě nekomfortní – nebudou chráněni před chladem a větrem, zatímco uzavřený prostor v horní části haly nabídne méně místa než nyní?
Já jsem rád, že řešíme vlastně jen takovéto technikálie, protože jsme národ šikovný a nakonec je vždy vyřešíme. V tomto případě ale toho moc k řešení není. Mezipatro určené pro čekání na vlak bude nadále vyhřívaným uzavřeným prostorem za skleněnou stěnou, která je vidět i na zveřejněných vizualizacích těsně za vstupy do metra. Dokonce dojde k jeho rozšíření, protože velká část obchodních vestaveb bude přemístěna do přízemí. Čekající cestující tedy budou v teple a naopak získají větší komfort. Spodní zastřešená část slouží především jako příchozí, stejně jako je tomu teď.
Čekání v zimě a v průvanu. Otevřená hala „Hlaváku“ budí rozpaky, IPR však slibuje i závětří
Jaký je váš názor na častý argument, že dřevostavba působí orientálním dojmem a do Prahy se nehodí? Přezdívá se jí dokonce „letiště v Abú Dhabí“.
Pokud by se architekti, designéři a výtvarníci řídili jen tím, co je běžné a zažité, zastavil by se úplně kulturní vývoj. Praha je moderní světovou metropolí a má přicházet s odvážnými nápady. Návrh se inspiroval krásnou secesní Fantovou budovou zdobenou v tomto stylu přírodními motivy a ornamenty.