Žádná změna: Instalaci ETCS na 4. koridoru zajistí za dvě miliardy AŽD Praha
Balíza systému ETCS. Pramen: VÚŽ
AŽD Praha nadále zůstává fakticky jediným dodavatelem traťové části ETCS v tuzemsku.
AŽD Praha nadále zůstává fakticky jediným dodavatelem traťové části ETCS v tuzemsku.
Asi takhle, kdyby si zabezpeceni porizoval soukromnik, platil by ty miliardy za historickou vykopavku ETCS? Nikdy! Udelal by to jako E.Musk, kdyz poptával ridici system na sve rakety a dali mu takovou cenu (miliony USD), kterou zaplati jen statni podnik. No a tak si ridici system za pad drobnych vyvinul sam. Pouze proto, ze kupuje ten zastaraly kram ETCS statni podnik, kde na cene nezalezi a krade se non stop, muze mu soukromy podnik napalit takovou cenu. Je to jen zlodejna za bileho dne! A s presnosti GPS jsou vsichni mimo, Galileo má větší přesnost než GPS (menší než jeden… Číst vice »
Tak hlavně by mě zajímalo, kdy na tom budou jezdit apoň nové lokomotivy.
Ty už na „tom“ jezdí. Například 383 401 – 410 a 386 028 – 040.
Chybí tu podstatná informace, že projekt je financovaný z fondu CEF.
Stavba ETCS Praha-Uhříněves – Votice byla financovaná z OPD 2, z čeho bude financované toto je řekl bych zatím otevřená věc, může to být OPD nebo RRF, ale pochybuji, že CEF.
když to někdo nezařadil do hlavní sítě TEN-T…
Děkuju, já bych bez toho neusnul.
To se jim to jezdí, když je takhle krásně stát dotuje.
Ať žijí monopoly na české železnici!
K zájmu o železnici mě přivedl 12-ti letý příbuzný. Zatím nevím v čem je ETCS tak geniální ? Není možné namontovat pro strojvůdce monitor GPS, kde by bylo uvedeno číslo vlaku, číslo a profil koleje a případně i jméno strojvůdce ? To by bylo zobrazeno i na monitoru dispečera a projíždějjícího, případně předcházejícího a následujícího vlaku ?
ETCS je geniální v tom, že je to zabezpečovač s úplnou kontrolou rychlosti vlaku, tedy dovede i zajistit, aby vlak bezpečně stál nejpozději na správném místě…
ETCS + GSM-R jsou systémy vymyšlené a poplatné technologiím dostupným před 25 lety, kdy si nikdo nedokázal ani představit, že mobil za 5 000 bude umět 4 navigační systémy s přesností lepší, jak 1 metr, natožpak mít souvislé IP spojení s potenciálním serverem, který by řídil provoz vozidel bez zásahu strojvůdců a bez nutnosti pevného zabezpečovacího zařízení. A zdá se, že i dnes si mnoho „lidí na dráze“ nedokáže vůbec představit, že by tablet mohl řídit pohyb vlaku a považuje ETCS za geniální:-)
Blbé je, že to souvislé IP spojení vypadává i na totálně placaté Hané z Kojetína do Přerova. A pak, ten „telefon“ musí umět ovládat vlakovou brzdu, bez toho je k ničemu. Mimo jiné to taky musí fungovat, když z tabletu vypadne USB kabel.
To je všechno řešitelné. Ze stožárů s GSM-R by mohlo být pokrytí zcela souvislé a je jedno, jestli privátní 5G sítí nebo komerční 4G. Problém je spíše vyřešit, do jakých rychlostí to má spolehlivě fungovat, než kde.
Ovládat (nejen) vlakovou brzdu u starších vozidel musí nějaké dodatečné elektromechanické zařízení, kterému je ve finále jedno, jestli dostane povel od řídící krabičky s ETCS nebo úplně jiné elektronické krabičky.
Pokud zabezpečovací systém přestane fungovat tak je jedno, jestli nefunguje ETCS nebo tablet, postupy by byly naprosto stejné.
„to je všechno řešitelné“
„nějaké dodatečné zařízení“
„to je jedno .. postup by byl naprosto stejný“
ajaj 🙂
Tak to vyřeš a přijď se pochlubit.
Aneb jak říká Krampol: „s kecama vystačíš, jen dokud se nerozstele“…
Tys nám tu ještě chyběl, ážetďáku, že tě klávesnice nebolí…
No nebolí, nemá proč = jeho tým patří mezi evropskou špičku v oboru. Narozdíl od různých kůlničkových koumesů nebo přidrzlých rychlotroubů.
Klávesnice, jak se zdá, bolí jen anonymní posery, kteří se bojí podepsat.
samozřejmě, že GSM-R, kterou postupně teprve budujeme, je už obsolentní technologie
1 m presnost gos je jen marketingovy blabol
GPS má přesnost i 1 mm. Ale ne indiferenčně, pro dynamické aplikace v reálném čase a v oblastech se špatným horizontem, tj. pro pozemní dopravu.
Jinak řečeno – pouze při systematickém diferenčním bodovém měření s kvalitní aparaturou, která stojí několik set tisíc a s podpůrnou aparaturou vysílající korekční signál.
Což jsou mimochodem v drážních podmínkách stále naprosté drobné.
To sice jsou, ale ta aparatura potřebuje být na místě minuty, desítky minut… což je pro pohybující se vlak poněkud nepraktické.
Ten telefon/tablet je fail safe? Nemůže zamrznout? Nemůže vyhodnotit blbost? Opravdu byste mu svěřil život jakožto zabezpečovači? Přesnost 1 m neumí žádný GNSS, nejpřesnější dosažitelné za ideálního stavu je tuším kolem 4 m. Obvyklá přesnost na desetimetry a více nestačí. ETCS není geniální ETCS je dělané bezpečně (zanedbatelná možnost fatální chyby) a průmyslově (vydrží roky hrkání, vedro, mráz, rušení kolem mašiny a umí snímat a ovládat její základní pohybové parametry). GSM(-R) je jistě dnes už zastaralý, ale tak už to u průmyslových technologií chodí, že se obměňují pomalu, protože je definovaný standard a je na to navázáno příliš mnoho drahých… Číst vice »
V mnohém s Vámi souhlasím a ještě bych dodal, že jednou z dalších výhod ETCS je v tom, že je to natolik specializované proprietární řešení takového charakteru, že se do toho absolutně nikdo nebude mít zájem chuť a možnosti nějak nabourat nebo to hacknout. Výhod ETCS jsem si dobře vědom, ale ve vztahu k tomu, kolik to stojí, se však ty výhody silně relativizují. Problém není, nemodernost ETCS nebo že by L3 nesplňoval provozní potřeby, ale prostě jen cena. Ta absolutně neodpovídá charakteru tohoto řešení a toho co to dělá či umí. A pak zcela logicky přicházejí myšlenky, jestli to… Číst vice »
Ta cena odpovídá tomu, jak důklad ě to musí být udělané a odzkoušené. To fakt není set-top box pronajatý od kabelovky za hubičku, který musím dvakrát-třikrát týdne resetovat…
To máte pěkný krám…
Nám stačí resetovat set-top box 2-3x ročně…
To taky máte pěkný krám… 🙂
Já mám v merku 3 set-top boxy a za dva roky užívání jsem zatím resetoval jen jednou, a to navíc ještě bylo vinou špatné obsluhy (babička pomačkala kde-co a asi odhalila nějakou nedokumentovanou funkci „totální zaseknutí“ 🙂 )
To je docela možné – mám holt takový, jaký mi kabelovka přidělila.
A co se týče četnosti, tak dost záleží na tom, co po něm chci. Zamrzá to totiž většinou při zpětném zhlédnutí, takže je docela dobře možné, že kdybych to používal jako běžnou TV, tak budu taky na 2-3 resetech ročně.
hlavně že fialová smrt u produktů AŽD nenastane nikdy, že
Tak to máte jako domácí router za 2kkč a serverová řešení za desetitisíce až statisíce. U ETCS se k tomu „obyčejnému hardware“ v průmyslovém podání přidává to nejdražší, nekonečné a důsledné testování všech možných variant chodu i selhání. To je lidská práce drahých specialistů na roky, rozmělní se do tisíců kusů (ne milionů jako v konzumu, kde se na odzkoušený software nehraje, něco se sem tam updatuje, na harampádí IoT se výrobce často vykašle a chyby tam nechá – právě protože práce a ladění je to nejdražší, flákat tuny HW je kupodivu levné)
nekonečné testování? tak to ještě neskončilo, ne?
ATO jako takové si taky vystačí s celkem málo daty, „rozežrané“ začnou být až nedoprovázené módy.
Ano, přesně to jsem myslel, díky za upřesnění.
Přesnost lepší než 1 metr leda tak za ideálních podmínek, tedy někde na „frajplace“. Ale stačí pár baráků okolo a ten samej mobil vesele „skáče“ přes střechy domů z ulice do ulice.
No a ten tablet by asi byl schopnej spočítat ledacos, akorát by ten SW by nebyl za hubičku, což je věc, kterou vizionáři všeho druhu (i barev 😉 ) nejsou schopni pochopit.
Když jsem měl starý mobil, tak mi při chůzi po krnovské Revoluční občas přeskakovalo spojení do Polska…
GPS nelze pro kritické případy v pozemních aplikacích až na výjimky vůbec použít.
A mohu se zeptat proč?
Kdo má pod palcem jeho vypínač?
(resp. není ani tak důležité, kdo to je osobně, ale že někdo takový vůbec existuje).
provozovatelem gps jsou americani, provozovatelem galileo je eu atd.
s nastupem galilea je situace jednodussi (je to “domaci” zalezitost), ale pokud se bavime o gps … kdykoli ho americani mohou vypnout (i treba jen selektivne v jedne oblasti) ci znepresnit.
Ale nejdřív k nám naházej mandelinku.
Mandelinku jsme dostali od našich sovětských přátel – „darovali“ nám potravinářské (a tedy neošetřené) brambory jako sadbové…
V případě bezprostředního válečného nebezpečí by došlo k vypnutí těchto veřejně přístupných orientačních systémů, protože by byly snadno zneužitelné nepřítelem. Podstatné zhoršení zabezpečení železniční dopravy právě v momentě, kdy její význam vzroste, by vážně ohrožovalo obranyschopnost státu.
aa, omlouvam se… to nebyla otazka.. to byla recnicka otazka.
berte mou reakci jako bezpredmetnou … odpovidal jsem z mobilu a nejak jsem se ztratil v tom, na koho reagujete vy 🙂
Nic se neděje 🙂
jeho presnost neni zas tak uzasna, v pripade jizdy mezi kopci , v udolich apod to lita o desitky metru tam a zpatky…. v pripade nevhodne konstelace satelitu je ta nepresnost celkem velka i na otevrenem prostoru. neverte marketingovym kecum s “presnosti 1 m”. v pripade vypadku gps signalu jste v haji. jen pro kontext – v nejkritictejsich fazich leteckeho priblizeni, pokud je delane podle gps (v terminologii letectvi rnav / rnp / gnss), je pozadavek na presnost cca cca 600 m (horizontalne). a i to je to celkem problem – pro jednotliva letiste se delaji tabulky, v kterych se… Číst vice »
Prosím nestrašte lidi tím, jak satelitní navigace fungovala před 20 lety. Každý to má v mobilu a ví, jak to chodí. U drážních vozidel je navíc možné dát na střechu kvalitní anténu s větším ziskem a odpovídající protiváhou, takže to může fungovat ještě o řád lépe, než na mobilním telefonu v otevřeném prostoru.
Nikoiho nestraším. to není žádný popis toho, jak gps fungovala před dvaceti lety. to je realita současnosti 😀
mimochodem…
– ta anténa nic neřeší – neřeší jízdu v lese. neřeší nevhodnou konstelaci satelitů. neřeší vůbec nic.
jediné, co vám velká anténa přinese, tak to, že to začne příjímat a vyhodnocovat odrazy signálu ze satelitů, takže vaše poloha bude ještě méně přesná.
Nevím, co ví „každý“, ale já mám cca desetileté zkušenosti s GPS lokalizací na vozidlech (ano, tak dlouho už jezdí AVV s GPS). Ta tu „o řád lepší“ anténu na střeše mají, takže „jak to chodí“ opravdu vím.
Metrová přesnost je za jízdy chiméra, takže to nejdůležitější to nedokáže: včas a bezpečně rozlišit dvě sousední koleje. A to je u zabezpečovače funkce setsakra podstatná…
… uz jen jizda lesem je z pohledu gps ohromne problematicka
A co teprve, ó hrůzo, tunelem 😨
Důvodů je celá řada: – Technicky negarantovatelný příjem signálu (stínění signálu horizontem) – Negarantovatelná přesnost (odraz signálu od překážky, atmosférické vlivy) – Nedostatečná fyzikální přesnost v dynamickém módu (relativně spolehlivě určuje diferenční veličiny, nikoli absolutní polohu, zvláště vzhledem k výšce) – Chybějící smluvně-systémová podpora (GPS nebo GLONASS může US SF nebo Roskosmos vypnout nebo omezit bez varování, u Galiea je to krapet lepší, ale neeliminuje to další faktory) Během provozu systému se běžně dostáváte do stavu, kdy nejen že nevíte, kde jste s přesností na 10 m (tj. běžně neurčíte, na které jste koleji), ale – dochází k výpadku signálu… Číst vice »
Přesně tak – u zabudovaných navigací není GPS jediným vstupem, ale spousta chytroušů si myslí, že jde o pokrok v GPS…
GPS je jen systém pro sledování polohy. a pro potřeby „garantovaného provozu“ je nepoužitelné. Zapomeňte na bláboly o 1m přesnosti a podobné blbiny.
jinak ETCS není jen o poloze – ale jeho hlavní benefity jsou virtuální oddíly, řízení jizdy vlaků v závilososti na situaci před ním atd atd, zabezpecovaci zarizeni obecne…
Ty virtuální oddíly jsou ale zatím skutečně jen „virtuální“, určitě se to netýká toho, co se teď u nás buduje.
Tak teď by to chtělo ještě nějakého dalšího příbuzného, který by dokázal přivést k zájmu o český jazyk.
Fascinuje mě, když „něco lepšího“ než celkem slušně promyšlený systém vymýšlí někdo, kdo je schopen napsat takovou prasárnu, jako „12-ti letý“…
No to „něco lepšího“ může být taky o řád-dva levnější systém, který sice nebude „totálně drážně dokonalý“, se SIL bůhvíkolik, ale tím jak bude levný tak půjde nasadit všude relativně hned, a tedy zachrání více životů… I přesto, že párkrát selže a v takovém případě je nezachrání – to ale absence ETCS (pro jeho cenu) taky… To tak fungovat může, bez ohledu na kohokoliv problémy s gramatikou. (Do nás to na škole taky hrnuli blbě – češtinu, jiné jazyky už vůbec, to byl gramatický free style…)
„že párkrát selže “
A to znamená co? Jednou ročně, jednou za týden, den nebo každou hodinu?
V mém příspěvku máte vysvětlení principu a rozporování vazby gramatických schopností autora a návrhu jako takového, kalkulaci selhání jednotlivých prvků tu nehledejte.
Můžete si jí ale zkusit představit, pokud zhruba tušíte jak fungují moderní (je rok 2021) IT systémy , redundance tam a podobně….
( Neřešme systém „zadarmo“, ale levnější třeba o řád, jak na traťové tak vozidlové straně)
Ta aktivní balíza na fotce ještě ani neslouží svému účelu pořádně a už je oloupaná barva na ní. 👎
Ale prd. Myslíte si, že tuhle montovali na VÚŽ do kolejí jen tak pro srandu, aby na ni pršelo?
Ta Siemens balíza žádnou „vrstvu“ barvy nemá, je to probarvený plast.
A chybějící měď..😁
Naopak, je na ni namatlaná nějaká „cizí“ barva či co to je.
To jsou ceny jako kdyby to vyvíjeli pokaždé znovu. Ale kde není konkurence …
Přesně. Do nebe volající!!! Zvlášť, když GSM-R se udělalo v rámci jiné stavby. Strašné.
A už Ti z nebe něco odpověděli…?
Oni by se měl ozvat brzo někdo z kriminálky. Spíš teda až po volbách… Pokud si to zase nepodmáznou.
Člověk má skoro chuť začít podnikat, že? Akorát když nemáte vočko u správných lidí, tak akorát leda utřete…
A v momentě kdy se do toho pustíte, uděláte obrovskou investici do technologie a lidí, a vyhrajete první zakázku, tak SŽ zakázku zruší, a při druhém výběrovém řízení již AŽD nabídne cenu za náklady, kterou vy si nemůžete dovolit protože musíte rozpočítat tu investici.
A u AŽD se ta technologie asi zjevila. Tak to myslíš?
AŽD má možnost jít na úspory z rozsahu. Investice do vývoje a testování se jí dávno splatila. Může jet jen a pouze za náklady montáže a drobnou provizi. Ale nedělá to.
A přezkušování a schvalování jedné každé stavby máš kde, ty „dávno splacenej“…?
třeba z jiných zakázek, kde také nemí konkurence a nikdo neví, kolik to má stát…
Nikoli, ale mají ji už dávno zaplacenou.
No když ony ty papíry, které jsou na tom to nejdražší, se prakticky pokaždé musejí vyvinout znovu :-(. Kopat se musí také pokaždé znovu (nebo myslíte, že výkop udělaný už jednou u Kolína můžete přemístit k Benešovu, čímž se zároveň ten kolínský zahrne hlínou?)
Hardware (které vyvinuté je) je za zlomek celkové ceny.
Jakože na to není metodika a software, který rozhodné parametry spočítá?
Pokud chci něco počítat, tak musím mít především z čeho, aby to nebyla hausnumera. A ta vstupní data na stromě nerostou (určitě ne v požadované kvalitě).
Rozhodnými parametry myslíte co? A těmi rozhodnými parametry to skončí? Nic jiného naprojektovat už není potřeba?
Vidím, že odpovědi se asi nedočkám. No hlavně že Jaaa má zásadní názor, jak to má být.
Kopat se snad ani nebude muset. GSM-R tam již je a eurobalízy pro úroveň L2 žádné kabely nepotřebují.
Ani v té balíze samotné?
To je trochu demagogie, nemyslíte. Je vcelku jedno čím je tvořená samotná eurobalíza, prostě ji našroubujete na pražec a ze stavebního hlediska máte hotovo.
Dálkovina bude běhat po čem? Data z ESY se do RBC dostanou jak? Poštovními holuby?
Však ty GSM-R stanice mají mezi sebou optiku. A i kdyby se měl nedejbože přidat jeden kabel, tak se beztak dá do stávajících chrániček.
Ale já se neptal na GSMR BTSky, ale na to, jak dotanete data z ESY do RBC a příp. někam do CDP.
Vycházím z věty „Předmětem zakázky je zajištění dálkového ovládání železničních stanic, zabezpečovacího zařízení a ostatních technologií“ a teda usuzuji, že v současnosti tam dálkovina není.
Asi jsem se nechal unést možnostmi dnešní technologie a předpokládal, že stačí dát na každou výhybku / návěstidlo / zastávku malý počítač velikosti mobilu, který prostě napojím na datový kabel a zařídím tak dálkové ovládání.
To jste se nechal unést opravdu hodně 🙂
O takovém řešení se teď zuřivě diskutuje v anarchistických kroužcích, některé velké firmy už dokonce tisknou křídové papíry.
Jezdil na trati Kolín – Břeclav (než začal odklon) za zabezpečení ETCS mimo Metransu?
ano, jezdil