Žádná nová parkoviště. Potřebujeme snížit závislost na autech, říká londýnský starosta.
Starosta Londýna Sadiq Khan představil ambiciózní plán na omezování automobilové dopravy v britské metropoli. Podle něj by ve městě už
Starosta Londýna Sadiq Khan představil ambiciózní plán na omezování automobilové dopravy v britské metropoli. Podle něj by ve městě už neměla vznikat další nová parkovací místa, naopak chce více podpořit veřejnou nebo cyklistickou dopravu.
Počítá s tím několikasetstránkový dokument, který je souhrnem strategie města na desítky let dopředu. Podle něj by se nové byty či kanceláře měly stavět je s minimem parkovacích míst hlavně pro postižené nebo úplně bez nich, pokud je v dosahu veřejná doprava.
Povinné budou naopak „parkoviště“ pro kola. Jejich počet se má zdvojnásobit. Pro cyklisty mají vyrůst nové cyklostezky a speciální cyklopruhy. 70 procent obyvatel má mít do roku 2041 maximálně 400 metrů k cyklostezce. Kromě snížení emisí tím chce starosta zvýšit zdraví obyvatel.
Londýn dlouhodobě bojuje s emisemi z automobilové dopravy. Zavedení mýtného do centra města sice vedlo ke snížení počtu aut, podle místních politiků je to ale stále málo.
„Potřebujeme snížit závislost lidí na autech, pokud chceme, aby město v budoucnosti prosperovalo a bylo zdravé,“ řekl Khan listu Evening Standard.
Už letos město zavedlo nový desetilibrový poplatek za vjezd do města v případě, že nesplňují emisní normy Euro4. Město chce mít do roku 2050 zcela bezemisní dopravu.
Plán má ale řadu kritiků, i vzhledem ke zkušenostem s podobnou politikou v některých částech Londýna, například v Camdenu či Islingtonu. Poukazují především na problémy rodin s malými dětmi. Podle kritiků navíc nakonec doprava vzroste, protože řidiči stráví delší dobu hledáním místa.