Zadlužení a investice. Ptejte se na finanční kondici ČD náměstka Lukáše Svobody

Do zisku táhne skupinu osobní doprava, prodej majetku a VÚŽ, naopak nákladní doprava se prudce propadá.
Do dalšího dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz přijal pozvání Lukáš Svoboda, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku a nákup. Téma je jasné, finanční kondice Českých drah.
Skupina České dráhy loni vydělala před zdaněním 1,262 miliardy korun, což je v porovnání s rokem 2023 pokles o více než dvě třetiny. Pro ČD jde nicméně o třetí ziskový rok v řadě.
Zajímavé jsou přitom výsledky osobní dopravy, která vykázala dosud vůbec nejlepší čísla a skončila v zisku 635 milionů korun. Výsledky skupiny ČD vylepšuje i prodej majetku a dceřiný Výzkumný Ústav Železniční se svým zkušebním okruhem v Cerhenicích.
Naopak nákladní doprava v dceřiné společnosti ČD Cargo, která v minulých letech táhla skupinu do zisku, se loni propadla do téměř miliardové ztráty.
Jaká je tedy ekonomická kondice ČD? Jak silně se dráhy zadlužují, jaká je zdravá míra zadlužení pro státem vlastněného dopravce a jak se do jejich zadlužení promítnou v letošním roce nové ComfortJety a motoráky od Pesy?
Jak se drží tak velká firma nákladově na uzdě? Daří se Českým drahám být ekonomicky efektivní, aby obstály v tendrech státu a krajů, které se blíží? A kam si chodí na trh pro peníze, aby mohly financovat investice do vozového parku nebo opravárenství? Budou investice pokračovat i v dalších letech v neztenčené míře? A začne někdy zadlužení klesat?
Můžete se ptát i vy. Dotazy pište zde v diskusi až do nedělního večera. Rozhovor ve formě podcastu s Lukášem Svobodu vám pak přineseme v pátek 23. května.