Zácpy v čínských přístavech narůstají, terminál v Ning-po je zavřený sedmý den

Jihočínský přístav Jen-tchien. By Gigel.atat - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=43660006Jihočínský přístav Jen-tchien. By Gigel.atat - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=43660006

Omezení v čínských přístavech výrazně narušuje mezinárodní obchod.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Hojsák

Velmi plodná diskuze. Děkuji všem diskutérům za názory, byla to věcné a zajímavé čtení.

medvěd

Čili jsme v EU závislí na dovozu z ciziny. Na vánoce může být zboží zdražený klidně o 20-40%. Jen jestli na to kupující budou mít peníze.

Ketchup1970

Tak začnou plést svetry a šaly z domácí vlny na starých pletacich jehlicich 🙂 a pod stromeček si daji nějaké drobnosti , které nezávisí na doplutí z čínského přístavu .

Alf

Připadá mi málo prozřetelné (po takové době života s covidem obzvlášť), že jeden nakažený úplně ochromí kritickou infrastrukturu mající dopad na zbytek světa.

petr

Nebo dobrej kalkul. Ekonomicka valka se zapadni spolednosti.

mgr.pavel

To mi moc nepřipadá. Proč by Číňané vyrobili spoustu zboží, a pak si jej nechali odstavené ve skladech?

Gwann

v číně se zboží platí většinou předem. prachy už maji

Y.K.

Proč by to dělali takhle blbě? Blokovat si odbyt a příjmy?
Nejlepší pro ekonomickou válku je blokovat import a cizí technologie, ne export.

Miky

Oni se bez odbytu nějakou dobu obejdou, zvlášť když snížením nabídky zvednou ceny. Navíc vnitřní čínský trh je něco úplně jiného než před 20-30 lety, takže ta závislost na vývozu není tak fatální jako byla, karta se obrací.

„Když prohlédly poprvé naše oči vyjevené,
smutný se obzor před námi šířil.
Mluvila Čína o ráně zasazené,
kterou čas neusmířil.
Nevyvezou-li k nám, nezahynou.
Nedovezem-li my, zahynem.“

jkjk

V Číne je situace s covidem hodně odlišná od nás. Počty nových případů i úmrtí má aktuálně nižší než u nás a to i absolutně (tedy i přes stonásobnou populaci).

Huh

Vy tomu věříte 😀

Petr

A porad nam nic nechybi…

petr

Neee, vubec nic nechybi. Ceny jdou nahoru, protoze uz se na tech puvodnich hodnotach nudili.

K.S.

To je otázka, chybí, nebo nechybí? Nedávno jsem četl že na cenu má vliv i poměrně dost naspořených peněz z posledních dvou let, které nešly prostě do zábavy. Když ušetříte 30-60k na rodinu, a nebo nemůžete týdně pětistovku prolít v baru, tak to vrazíte buď do něčeho virtuálního a uděláte si shopping spree na Steamu, nebo sednete k nějakému on-line shopu a nakupujete si věci na opravy domu a podobně a bavíte se. Taky jsem vyhrabal páječku loni, ale vytáhnout ze šuplíku odložený projekt na inflaci nezapůsobí. Vyletělo všechno, zlato, stříbro, akcie se poprvé odpoutaly od vazby na výsledky firem,… Číst vice »

Frantisek

Přinejmenším trochu srovnat cenu dopravy, jejíž vlivy jsou furt „zadarmo“ (platí je každý extra, ať kupuje chleba místní anebo z opačné polokoule), a ideálně též hodnotu práce.

MHD

Mě chybí. Konkrétní příklad, byť z hobby segmentu- modelové železnice. Ohlášené dodávky z Q1 dosud nebyly dodány. Nejsou dodány i některé starší. Výrobci stále posouvají termíny a zdražují i potvrzené předobjednávky zboží. Proč asi? Cena kontejnerové dopravy.

Jestli nejste úplně slepý, tak jste musel narazit v novinách na zprávy o problémech s nedostatkem čipů.

Frantisek

Tak to je fakt životní problém. 🙂 Holt hyperlevná (všemožně i nepřímo dotovaná) doprava a monopoly.

Jaaaa

To je trochu nepodstatný problém, ne? 🙂

Gwann

no, spis to znamená, že podobné věci jsou problém celkově. a nepochybně v těch kontejnerech jsou i různé soucaastky/komponenty aj

Jaaaa

O tom vůbec nepolemizuju. 🙂

Gwann

přemýšlím, zda tohle není čínský naschvál a umysl…zboží je už z podstatné části zaplacené a akorát je klient nedostane. a taky mu zpusobime značně komplikace a tím ho oslabime…

prostě mi tu něco fest smrdí…

Ondřej

Jste blb.

Gwann

děkuji Ondřeji. nápodobně.

Ondřej

Dal jsem Vám lajk, snad Vám to spraví den.

Gwann

to jste hodný.

K.S.

Proč? Dává to smysl, ten přístav je obrovský, zdá se, to není špeluňka kde se Wu, Ping, Tang a Pong sejdou nalijou trochu pálenky do jeřábu co zbyl po IJN a jdou nakládat rezavý kontejner do napůl potopené lodě. Už jenom pro velikost bude mít takový přístav několik jídelen, šaten… zavírat port protože jeden má kung-flu je volovina. Každý normální stát a subjekt by se snažil udržet provoz bez dopadu. Jenže uzavření tohoto přístavu i na relativně krátkou dobu bude mít dopady na světovou ekonomiku a naruší produkci v X dalších odvětvích. Známý mi na začátku 2020 říkal co museli… Číst vice »

Potulný wechtr

Nebo to opět naučí zbytek světa aby si součástky i celky začali znovu vyrábět samy.

Frantisek

Kéž by. Akorát to nebude tak zbytečně hyperlevné.

Ketchup1970

A začneme opravovat místo vyhazování ?

Kubrt

A Čína by z toho měla jaký prospěch?

Gwann

oslabit protivníka?

Gwann

teorie je to dost paranoidní. jen mi to přijde fest divné…takto si sám komplikovat život. proste aby si Čína zpomalovala takto drasticky export musí mít dobrý důvod. starost o lidi to jistě není.

takže buď…chtějí vyboostovat ceny
nebo poškodit evropu a usa

Y.K.

Zase tak divné to není, protože Čína takto řeší koronavirus od počátku ve Wuchanu. Lokalitu s novým výskytem „hermeticky“ uzavřou a smůla, jestli je tam fabrika, letiště nebo přístav.

Ondřej

Ach jo, co s Vámi. Zadejte stejnou poptávku Českému a Čínskému výrobci a nestačíte se divit.
(Spoiler alert: Čech prohrává a o cenu jde až v poslední řadě)

Gwann

ze plno věcí vyrobit neumíme…to je jasné. u nás nejsou lidi do výroby. a chtějí docela dost peněz.

Ondřej

Mám na mysli poptávku na něco, co oba umí vyrobit. Pak si srovnejte přístup, rychlost řešení, flexibilitu. Půlka Čechů Vám není schopná ani poděkovat, když od Vás přebírají peníze, natož Vám poskytnou kloudný servis. Od Číňanů a nejen jich se v tomto ohledu máme co učit. Už jen z toho logicky vyplývá, že jakékoli zdržení v přístavu je naprosto proti jejich zájmu a tratí na tom sami spoustu, spoustu peněz. Čína už ani není tak levná, jak si mnoho lidí myslí. Aby bylo jasno, žádný příznivec Číny nejsem a ani jsem nikdy nebyl. Jen vidím, co vidím, a do pár… Číst vice »

Gwann

zkuste si někdy výše postavené číňany osobně. takové aroganty svět neviděl…měl jsem párkrát tu čest…a rozhodně to příjemné nebylo.

že se dokáží asi ke klientovi chovat lépe, to jistě ano. ale jen když vás potřebuji…

P_V

Kdyby bylo v zájmu Číny, aby obchod fungoval hladce, tak těm cargo dělníkům už dávno dali očkování příkazem, coby udržení strategické infrastruktury.

Y.K.

Co je Čína? Strana? Funkcionáři? Státní zaměstnanci? Firmy? Zaměstnanci?

Čína jako komunisty vedený stát nemá úplně průnik se zájmy průmyslu, i když samozřejmě rádi jeho zisky.

A vakcíny jsou skvělý politický artikl na vývoz do třetích zemí. Co prostý dělňas Číňan? Toho zavřeme na měsíc, dva, doma, když se ukáže korona.

Jaaaa

Dali, ale ty jejich vakcíny na deltu moc nefungujou. Tak jsou nervózní.

K.S.

Mohl byste být trochu specifičtější? Poměrně dost toho se tu dělá, třeba jsou tu i nějaké leptací linky na čipy, ocelárny… ale prostě ve vyladěném světovém obchodě se to nedá dost dobře a rychle navyšovat, ono to vezme minimálně pár let postavit fabriku jenom na uC, nedej bože na procesory s nm technologií. Ale ty fabriky tu existují, přímo v ČR. Ocelárny se také specializovaly na jakostní výrobky místo kvant ocelových polotovarů s minimální marží. V Evropě jsou textilky, papírny, hutě, v zásadě všechno, jenom jejich produkční kapacita je nižší a neumí dělat levně nekvalitní výrobky.

Jiří Kocurek

Tohle jsou opatření o kterých se ví, protože se jenoduše utajit nedají. Jak to vypadá v Číně ve vnitrozemí? Toť otázka.

Gwann

ano, třetí možnost, úspěchy v boji s Covid…to připouštím…

On:

Možná je to naschvál a nebo úmysl, ale co by z toho Čína měla? Jim zbude zboží, na kterém nevydělají, zákazník jinde na světě zaplatí víc protože drahá doprava.
Kombinace nejistých dodávek a drahe dopravy jen motivuje výrobu přesunout jinam blíže k odběrateli. Pro Čínu to není moc výhra.