regio-vlak

Začínají výkupy pozemků pro Pražský okruh na severu. Ceny jsou lukrativní, říká šéf ŘSD

Ministr dopravy Martin Kupka a šéf ŘSD Radek Mátl na veřejné debatě v Dolních Chabrech. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýMinistr dopravy Martin Kupka a šéf ŘSD Radek Mátl na veřejné debatě v Dolních Chabrech. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Cílem je, aby byl Pražský okruh v celé své délce dokončený v letech 2030 až 2031.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začne letos vykupovat pozemky pro severovýchodní část Pražského okruhu v úsecích Ruzyně – Suchdol a Suchdol – Březiněves. Ve svém podcastu to uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Úsek už získal zelené razítko EIA, právě na jeho základě může ŘSD díky změně liniového zákona k výkupům přistoupit. Samotná stavba má začít v roce 2028.

Myslím, že ceny jsou pro vlastníky pozemků poměrně lukrativní. Věřím, že s většinou najdeme shodu, tak jako jsme ji našli u úseku Běchovice – D1, kde bylo vyvlastňovacích procesů velmi málo a výkupy pozemků tam šly neskutečně rychle,“ řekl Mátl.

Cílem podle něj je, aby byl Pražský okruh v celé své délce dokončený v letech 2030 až 2031.

Stavby s mohutným odporem už nevidím, řekl šéf ŘSD. Začnou výkupy pro D3, D52 i okruh Prahy

Severní část D0 se skládá ze tří úseků. „Moc nám pomohlo, že jsme získali kladné stanovisko EIA na úseky Ruzyně – Suchdol a Suchdol – Březiněves. To odšpuntovalo přípravu stavby. Aktuálně se zpracovává dokumentace pro společné povolení stavby,“ řekl Mátl.

Zmíněné dva úseky vedou od dálnice D8 k dálnici D7. Od Ruzyně přes Suchdol, kolem Dolních Chabrů, Zdib až na křižovatku Březiněves s dálnicí D8. Na úsek Březiněves – Satalice ale ještě není vydané kladné stanovisko EIA.

Je jasné, že v tomto území přetrvává odpor některých samospráv, těch městských částí – Suchdol, Dolní Chabry, Zdiby a další. Snažíme se s nimi jednat. Shromáždili jsme veškeré jejich připomínky, a pokud to bude jen trochu možné a pokud to legislativa a technické řešení stavby umožní, pokusíme se jim vyhovět a začlenit je do samotné dokumentace,“ řekl Mátl.

Pražským okruhem splatíme historický dluh, přesvědčoval Kupka. Jen lžete, útočili místní

Severní část Pražského okruhu chce ŘSD postavit jako celek. Jak předepisuje liniový zákon, zemědělská půda v trase určená k výkupu je oceněná znaleckým posudkem a cena pak vynásobená osmi, u stavebního pozemku je to 1,5násobek znalcem stanovené ceny. „Myslím, že ceny jsou pro vlastníky pozemků poměrně lukrativní,“ říká Radek Mátl.

Letos se přestaví křižovatka u letiště

V rámci staveb souvisejících s Pražským okruhem připravuje ŘSD zejména přestavbu křižovatky Aviatická u letiště a navazujícího úseku MÚK Ruzyně – MÚK Aviatická.

Přestavba nebezpečné křižovatky na D7 u letiště se odkládá. Čeká se na vyvlastnění pozemku

Křižovatku Aviatickou chce ŘSD začít stavět už letos a následující úsek spolu s odstraněním úrovňového přechodu pro chodce, buď v roce 2026, nebo v roce 2027.

Cílem je kapacitně a bezpečně napojit letiště Ruzyně, protože současné napojení je z hlediska bezpečnosti a plynulosti dopravy nevyhovující,“ říká Radek Mátl.

Mezi roky 2026 a 2027 plánuje ŘSD také zkapacitnění stavby D0 515 mezi Barrandovem a dálnicí D5 ze čtyřproudového na šestiproudové uspořádání. Jde o sedm kilometrů dlouhý nejstarší úsek Pražského okruhu, zprovozněný již v roce 1983.

Šest pruhů na Pražském okruhu dává smysl jen někde. Dle ŘSD jsou potřeba až od Barrandova

V prosinci 2024 začalo ŘSD stavět 12,6 kilometru dlouhý úsek Pražského okruhu z Běchovic na D1. Cena stavby vzešlá z výběrového řízení je 9,76 miliardy Kč bez DPH, práce by měly trvat do zprovoznění tři roky.

Úsek bude šestipruhový, patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v ČR. Společně s ním chce ŘSD na konci roku 2027 zprovoznit i přeložku silnice I/12 Běchovice – Úvaly, jejíž stavba by měla začít v létě 2025.

Tagy D0 518 Ruzyně - Suchdol D0 519 Suchdol - Březiněves D7 MÚK Aviatická Dolní Chabry Pražský okruh Radek Mátl ŘSD ČR
44 komentářů