Začíná stavba miliardového obchvatu Lišova na I/34

Silnice I/34 v Lišově. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSilnice I/34 v Lišově. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Stará silnice nevyhovuje současným nárokům. Mezi Štěpánovicemi a Lišovem je příliš úzká a nebezpečně se klikatí.

Ceremoniálem s kladívky byla dnes krátce po poledni slavnostně zahájena jedna z nejdůležitějších dopravních staveb na jihu Čech. Téměř deset kilometrů dlouhý úsek silnice I/34 má ulevit Lišovu a Štěpánovicím na Českobudějovicku od tranzitu a zároveň zajistit větší bezpečnost automobilistům.

Obchvat, o kterém se mluví desítky let, postaví společnost M-Silnice. V tendru nabídla cenu 963,9 milionu, což je na úrovni 76,5 % předpokladu Ředitelství silnic a dálnic (1,259 mld.). Nezvyklé snížení ceny oproti předpokladům vedlo ŘSD k podrobnému zkoumání nabídky, což odsunulo podpis smlouvy a zahájení stavby z roku 2022 na letošek. Tendru se celkem účastnilo osm uchazečů, druhá nejnižší nabídka byla ve výši 1,127 miliardy korun.

I/34, obchvat Lišova. Pramen: ŘSD

I/34, obchvat Lišova. Pramen: ŘSD

Stavba se na Lišovském prahu, který odděluje Českobudějovickou a Třeboňskou pánev, napojí na čtyřpruhovou přeložku silnice I/34 u Českých Budějovic, díky které přestal tranzit v roce 1999 zatěžovat východní část Českých Budějovic a město Rudolfov. V místě napojení vznikne mimoúrovňová křižovatka Klauda.

Dál kolem Lišova a Štěpánovic bude silnice dvoupruhová. Na trase vznikne i přes 70 metrů dlouhý most přes Miletínský potok, ekodukt s lesní cestou a zhruba uprostřed i druhá mimoúrovňová křižovatka, která napojí Lišov a Štěpánovice.

Podle posledního sčítání dopravy z roku 2020 městem Lišov denně projede 14 000 aut. Silnice přitom už dávno nevyhovuje současným nárokům. Mezi Štěpánovicemi a Lišovem je příliš úzká a nebezpečně se klikatí, což vede k častým dopravním nehodám. Obchvat by měl být hotov v roce 2024.

„V přípravě je již také navazující stavba z Vranína do Třeboně,“ uvedl při zahájení generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Komunikace I/34 je důležitý silniční tah, který vede ve směru České Budějovice – Třeboň – Jindřichův Hradec – Pelhřimov – Humpolec, kde kříží dálnici D1 a pokračuje dále na Svitavy. Je po něm současně vedena mezinárodní silnice E49, která z Třeboně odbočuje k hraničnímu přechodu Halámky.

Tagy I/34 Martin Kupka obchvat Lišova ŘSD
11 komentářů