Začíná rekonstrukce ulice pro novou pražskou trolejbusovou trať. Povede k Waltrovce
Peroutkova ulice na pražských Malvazinkách. Zdroj: Mapy.cz
Počítá se s nasazením parciálních trolejbusů standardní délky 12 metrů.
Počítá se s nasazením parciálních trolejbusů standardní délky 12 metrů.
Trolejbusy už tam jezdily po stejné trase a v pohodě to dávaly. A to byla 50. léta! V Praze se trolejbusové linky stavěly hlavně na kopcovitých ulicích, tam to dávaly lépe, než autobusy.
Ano, moje stará hodná teta mi o této akci vyprávěla – při sebemenším náznaku mrazu trolejbusy nejezdily.
Hrůzaděs, nikdo se tu o trolejbus neprosil a za cenu zavření Peroutkovy už vůbec ne. Ale za příšernou rekonstrukci Peroutkovy která bude úzká a nepraktická, mám chuť se odstěhovat.
Protože je to funkční a umíme to.
V době kdy se jich „celý svět“ (jak píšete vy) zbavil, to tady nepřestalo, zůstala tu výroba vozidel i armatur, zachovaly se provozní zkušenosti, a to na vyšší úrovni než třeba v Rusku (kde se jich také nezbavili). Proto dnes máme náskok.
Nekrmte ho, koukněte co všechno natrolil do ostatních dnešních diskuzí…
Zkušenosti od jiných dopravních podniků jsou, že když jsou dráty po celé délce je problémů daleko méně. Bez drátů je to často jen omezená služba do odloučených lokalit s méně častou frekvencí spojů. Oni ty baterie i v trolejbusech něco váží, …
Praha ráda vymýšlí experimenty, ale nakonec na úkor spolehlivosti i peněz.
Také co linka to jiný výrobce. 🤦🏻
Možná mají smlouvu na testování trolejbusů.🫢
Brno zas testuje tramvaje, to je dělba.
Ono si to v Praze časem sedne, bude to trvat déle, bude rozmotáno více drátu, bude nakoupeno více vozů, je to větší město.
Když v Praze začínali, myslel jsem, že tu ani nebudou trolejové výhybky, jen úseky prosté troleje ve stoupání. Ty úseky už jednou prodlužovali. Možná i ta čistě trolejová linka jednou vznikne. kousek po kousku… Já je spíš podezírám ze salámové metody, než z toho, že by nechtěli. Kdyby na začátku rovnou řekli, že se bude dělat trolejbus, možná by to ani dodnes neprosadili… Postupují vcelku dobře.
Po dlouhém období nejrůznějších legrací na lince 58 si běžný pražský cestující opravdu nemyslí, že trolejbusizace v Praze postupuje vcelku dobře. Ten nerozlišuje co zavinil dodavatel a co je chyba DP. I když lidé poučení objektivní důvody problémů s 58 víceméně chápou, tak u běžného cestujícího to dobrá reklama pro trolejbusy opravdu nebyla. Nepíši to se škodolibostí, naopak mne to mrzí. Snad u dalších linek půjde už vše snáze.
Na druhou stranu linka 59 šlape obstojně…
Já linkou 58 nejezdím, a tak by mě zajímalo, čím tam cestující trpěli? Pokud jde jen o to, že místo trolejbusů jezdily dlouhou dobu autobusy, řekl bych že tohle je jim celkem jedno, pokud něco jede – někteří budou celkově trolejbusům fandit, je jim docela jedno kdy přesně se zavedou, ale budou rádi když jim ty naftové busy nebudou za letních večerů tolik chrochtat pod okny.
Trpím zklamáním když občas přijede autobus a já čekám trolejbus. Vadí to čemukoli? Vůbec ne.
PR bylo takové, že místo chrochtajících busů budou lidé jezdit v tichých pohodlných trolejbusech a to se jaksi nekonalo. Fatální nespolehlivost trolejbusů měla za následek, že pokud už nečekaně opravdu přijel trolejbus, tak se často stávalo, že vás do cíle nedovezl, protože se zase něco rozbilo. Trolejbus ráno vyrazil na trať, velmi brzo zdechl, byl zprovozněn a opět nasazen na linku a zase zdechl. Toto nebylo ojedinělé, ale byla to denodenní realita. Jasně, nová věc potřebuje doladit, o tom není pochyb. Problém ale je v míře věci. Počet nedojetí vysoce překračoval akceptovatelnou mez. A do toho neustálé chlácholení, že teď… Číst vice »
Tak jestli často trolejbus nedojel, je to samozřejmě pro cestující důvod k rozladění. Ale nevím jestli je to i důvod k zanevření na trolejbusový systém jako takový.
Co bylo v PR bych neřešil, sice je PR určeno také cestujícím, ale spíš je důležité pro oficiální místa – jen zlomek cestujících se dostane k tomu, co je v PR komunikováno, kdy to mělo původně všechno fungovat, na kdy je slíbená náprava stavu apod. Prostě teď něco jede nebo nejede.
Praha postupuje podle studií, které si nechala před stavbou trolejí vyhotovit. Pokud vím, tak tam vyšlo, že jde o finančně nejvýhodnější volbu, následovanou elektrobusy a až poté plným zatrolejováním.
Musíte brát v úvahu, že cena baterií neustále klesá a klesat dál bude. Spíš se domnívám, že v posledních fázích přechodu na elektromobilitu v pozdních 30. letech se některé tratě seškrtají a budou jezdit elektrobusy místo parciálních trolejbusů.
Troleje jsou velmi drahé na stavbu i údržbu, baterie mohou být brzy o mnoho výhodnější.
Dnes jezdí na lince 137 kloubové autobusy. DPP patrně ví, proč je tam nasazuje po celý den. V tom případě nechápu, proč trolejbusy mají být jen 12metrové. Bude tedy na nové lince kratší interval, aby trolejbusy mohly nabídnout stejnou kapacitu míst jako dnes autobusová linka?
Jinak mi tohle kouskování zatrolejovaných a nezatrolejovaných úseků dost irituje, ale Pražáci na to dojedou a pochopí, že tudy cesta nevede.
Na 137 kloubove busy nejezdi….
Nejezdí a nikdy nejezdily. Ale je pravda, že kloubáky by na této lince dávaly smysl, dnes tam ty 12m busy jezdí ve špičce tuším po 3 minutách, takže nechápu, proč nepořídí kloubové trolejbusy, asi vedení DPP neví co s řidiči.
Omlouvám se, moje chyba. To byla linka 167. Pamatuju si, že dřív jezdila se standardními autobusy, ale po dlouhé době, co jsem tam byl, jsem tam viděl jen kloubové.
kloubové autobusy tam nejezdí, protože se údajně nevytočí v zatáčkách
A jak se pozná že na to Praha dojede? Nové trolejbusové provozy se 100% zatrolejováním se nestaví nikde a trolejbusy bez baterky nekupuje už skoro nikdo. Parciály umožňují síť budovat postupně a efektivně – s dalšími linkami se zadrátované úseky prodlouží.
Plně souhlasím, můžeme se tak maximálně bavit o tom jestli je lepší „zatrolejovanost“ 40% nebo 75%, ale někde mezi těmito čísly to bude… a baterky se ještě zlepšují. Dneska už by byla vysloveně blbost nemít baterku aspoň na +-1km, a toto číslo bude stoupat.
Ano, a ta efektivita není jen na straně vozidel. Parciální provoz optimalizuje infrastrukturu nejen co do délky trolejí po lince, ale můžu optimálně navrhnout napájení a nestavět víc nových měníren než je potřeba, nemusím drátovat celou trasu do garáží která se jinak nevyužije, nemusím zadrátovat půlku těch garáží.
https://seznam-autobusu.cz/vypravenost/pid/vypis?datum=2024-07-04&linka=137
Všecko jsou to SOR NB 12 a vytáhl jsem to schválně v pracovní den. Tak nepanikařte.
Jedna omluva nestačí?
Bude to 600V?
Dotaz trochu stranou: jsou nějaké plány na elektrifikaci zbytku Prosecké ulice během nějaké budoucí rekonstrukce, která je už docela potřeba? Vzhledem k tomu, že tam mimo 58 měly jezdit další dvě trolejbusové linky by se to dost vnucovalo.
Mělo by se to dělat s elektrifikací linky 136, tedy až naposled a se štěstím kolem roku 2030
Děkuji. Bude zajímavé, jak si trolejbusy poradí s železničním mostem u nádraží Vysočany, kde se občas zasekne dálkový autobus.
Ne, v současnosti je napětí 750V.
I tram mají dnes víc, ač se ofiko uvádí stále 600V.
Děkuji, 750V samozřejmě dává smysl, ale nebyl jsem si jistý, jestli to nemají sjednocené s tramvajemi.
Třeba proto, že kapacitně stačí? Velikost autobusu nezávisí na velikosti města, ale na počtu osob, které chcete přepravit.
Během školního roku je ve špičkách interval busu 137 pouhé 4 minuty, v převážné části trasy i při tomto intervalu jezdi autobusy plné a v okolí trasy se staví další bytové domy. Posílení souběhem jiné linky tam nedává logiku a po trolejbusizaci to logiku nebude dávat už vůbec. Pokud by tam měly být nasazeny kloubové trolejbusy, tak by vzhledem ke sklonovým poměrům linky musely mít poháněné obě nápravy. A nevím zda kloubák s pohonem 2 náprav vyjede a sjede to samé, co dvounápravový vůz. Pokud ano, tak by pro tuto linku nasazení kloubáků se 2 hnacími nápravami vhodné bylo.
Trolejbusy tam budou mít delší jízdní dobu kvůli nutnosti jet v ostrých zatáčkách krokem. I když je to asi jedno, kvůli nové navrženým zastávkam kde nebude možno trolejbus objet budou stejně stát v téměř permanentní koloně.
Krokem trolejbusy jezdí jen pod prehistorickými trolejovými armaturami, které se dají najít v nějakých exSSSR provozech, ale rozhodně ne v nové pražské síti. Není to nějaká argumentace z Veleně?
Nejde jen o armatury, ale o vzdálenost mezi nimi. Čím více je zatáčka obloukovými armaturami „nakrájená“, tím menší mají úhel a tím rychleji je lze pojíždět. A obráceně. Srovnejte např. zatáčku okolo stadionu Bazaly v Ostravě a Březeneckou ulici v Chomutově. Rozdíl v projektovaných obloucích je propastný.
Tak si porovnejte reálné jízdní doby na Proseku autobus vs. trolejbus. Výhoda trolejbusů v kopci v dnešní době 0, už dávno totiž nejezdí dychavicny atmo dyzly s manuálem, a v ostřejších zatáčkách a na predelech trolejbus ztrácí.
Podle mě ztráta vůči autobusu vzniká hlavně kvůli nasazování a sundávání tykadel, a když v Letňanech trolejbus dojede v zastávce nějaký jiný autobus a nemůže si nasadit tykadla, protože na to musí stát na první pozici u označníku. Ale nerozporuji, že na nějaké jiné trase může vliv mít i omezená rychlost v zatáčkách.
Jak můžou kapacitně stačit, když dnes na 137 jezdí 18metrové klouby? Proč je tam DPP nasazuje, když najednou budou 12m trolejbusy stačit?
Tak nic, dnes na lince 137 klouby nejsou. Omlouvám se.
Trolejbusy budou obrovské, velkokapacitní a nebude možnost je v dlouhých zastávkách auty předjet. Celá ulice bude zacpaná auty, lidé budou čekat na trolejbus dle mého odhadu místo současných 4 minut ve špičce tak asi 12 minut,staří lidé budou mít radost,dlouhé trolejbuby prudkou zatáčku kolem ZŠ dole možná nevytočí,současný stav ulice je vyhovující,stačilo by přemalovat značení…co k tomu dodat
Třeba k tomu dodat to, že ty trolejbusy budou stejně dlouhé jako současné autobusy. Fakt jste si nemyslel že tam budou jezdit ty letištní, že ne?
Že v Peroutkově ulici budou jezdit velmi dlouhé trolejbusy, nám sdělili „odborníci“ z pražského magistrátu na opakovaných jednáních s občany. Nevymyslil jsem si to, tak blbej nejsem.
Počítá se s nasazením parciálních trolejbusů standardní délky 12 metrů. Je fascinující, kolik lidí má dnes problém s pochopením prostého psaného textu. Vlastně se pak vůbec nedivim, že jsou schopni věřit na chemtrails, placatou planetu nebo že anglická královna byla ještěr co se živila výtažkem z děcek.
Jestli to vůbec četl…
To o těch 12 metrech je v hlavičce, hned pod nadpisem. Umíte si vůbec představit, jaká vzdálenost je 12 metrů?
1 Karosa https://cs.wikipedia.org/wiki/Karosa_C_954
Nebudem to přece měřit ve Fabiiích.
Ale byly by to téměř přesně 3 Fabie.
„téměř přesně…“ :))
Trolejbus bude oproti stávajícímu autobusu půdorysně delší o necelý metr, když bude mít stažené sběrače (přesah za háky). Z osobáku to ani nepoznáte. 🙂
Neví někdo, jaký je aktuální odhad elektrifikace linky 131?
Pokud znate misto, objizdne trasy useku po Radlicke nebo Plzeñske jsou zcela fatalni varianta. Obe objizdne trasy jsou kazdy den beznadejne ucpane a jedina varianta, jak se dostat na Smichov rychleji je prave pres Malvazinky. Urad by nemel povolovat omezeni provozu ci uzavreni ulic do zprovozneni Radlicke radialy, proti kteri stale stejni hlupaci, i na urade Praha 5, zbroji nebo komplikuji…
Praskla voda a plyn.. Co máme dělat náčelníku….
Počkejte 5-10 let než bude dostavena radlická, nemužeme opravami terorizovat auta….
Nějak takhle?
Oprava prasklé trubky netrvá dva roky ty moulo
Oprava prasklé trubky je havarijní oprava a není na to potřeba žádné povolení. V tom je Digio přirovnání mimo mísu.
„Praskla voda a plyn.. Co máme dělat náčelníku….“
Postavte si tam vlečku a vozte vodu vlakem.
Jako, že by si město samo sobě nemělo povolit uzavírku?
Město by mělo velké opravy plánovat tak, aby to mělo co nejmenší dopad.
Pak se dostáváme k takovým věcem, jako je výluka na trati(SŽ), uzavírka souběžné silnice II. třídy (kraj) a objížďka vedené po dálnici, kde je provoz 1+1 kvůli opravě (ŘSD).
Město to má jednodušší – spadá to pod jeden úřad, nikoliv pod tři a sídlící daleko od sebe.
Co takhle jet MHD?
Však jeďte, nikdo Vás nedrží.
Spíš bych řekl že hlupáci jezdí po Praze autem.
(Obvyklé výlevy o převozu babiček k lékaři, nářadí a PC AT 486 si prosím ušetřete.)